Demoraliserande forum:-)

Steelisreal

Ny medlem
Mycket tack vare detta forum, så har jag från att ha cyklat stålhardtail med 63mm SID i fronten förfallit väldigt.

Just nu ligger där en heldämpad ram på posten på väg hem till mig.:-)
<http://www.nordicbikes.com/norge/bikeInfo.php?id=29>
Vad blir nästa steg...Åre i Juli? Flatties? Riserstyre?

Men det kunde ha varit värre:-)
t.ex Shimano på racercykeln.(tror dock inte det kommer hända)
Ser dock fram emot att göra ett litet Shimano reportage, med taxt och bilder om mitt mässbesök i Köpenhamn 040301.

Ska göra en sida om mitt bygge av "gunghästen" också.

ha det
Jan
(som älskar demoraliserande aktiviteter)

Spännande, grattis! :) Heldämpat är framtiden... svårslaget pris på den där var det också, ska bli intressant att höra vad du tycker om den.

På tal om att sukta efter en fullgung...

Har precis varit på Cykelspec. i gbg och insett att en Cannondale Jekyll 900 -04 får fortsätta att enbart vara en dröm......(30000:-)

Mikal:
Det var inte du som hängde i butiken med en liten krabat på armen??

Post &Auml;ndrad (04-01-28 13:24)

Steelisreal: Bra pris på ramen.
Har du skyddhylsa i plast till vevlagret? Då borde vatten i vevlagret inte vara något problem som vissa rykten säger om 04 XT vevpartiet.
Köpte själv XT 04 vevar men har inte monterat ännu. Ser jättefina ut.

Obed skrev:

> Köpte själv XT 04 vevar men har inte monterat ännu.

Är de kompatibla med förra årets vevlager?

Per

Obed :
Ja där är en skyddshylsa i plast
Den där hylsan ligger emot axeln ock tätar säkert jättebra, men får vevpartiet att låta som om det hade gamla lager från YST. Så jag kör faktiskt utan den hylsan. :-)
Ryktena va om XTR 03 och inte 04
börjar det läcka in vatten i lagret så tar jag med prylarna och visar upp den på mässan:-)

Per:
XT -04 är inte kompatibla med XT -03

Vevlager och vevaxel ser ut som på XTR -03

Jag lyfter på hatten och säger välkommen i klubben!

Men var är du på väg?
Heldämpat, integralhjälm?!?

;-)

Du kan väl åtminstone sätta på ett Record carbonflaskställ ;-)

Fast det kan inte nog påpekas att det går att ha riktigt skoj på en hardtail eller helt odämpad cykel med fälgbromsar också!

Det kommer bli en sådan för mig så småningom, det känner jag på mig.

Den där KHS ramen ser verkligen fin ut för sitt pris... verkar vara en kopia på SantaCruz gamla Heckler eller den nuvarande Superlighten... de har båda fått lysande kritik under åren... så du kommer nog att bli mkt nöjd...

SebbeK.: Beställer du i kväll på Cykelspec får du ivart fall 4500:- i rabatt, alltid något! Men det är klart att 25 500 är ju pengar det med ;-)

-Åke

Post &Auml;ndrad (04-01-28 15:29)

Steelisreal: Ja det var XTR och inte XT-vevarna som stulade.
Alla vet ju att XT är bättre än XTR ;-)

Per skrev:

> Är de kompatibla med förra årets vevlager?

Jag syftade på XT hollowtech 2-vevarna som levereras tillsammans med sitt vevlager, men det har du säkert redan listat ut.

Men om de skulle vara kompatibla med 03 XTR vevlager har jag ingen aning om. Undra om någon har klurat på det?

Steelisreal: Det kallas evolution! ;-) May the force be with You! Den mörka sidan är faktiskt roligare, men det får man inte tala för högt om, annars köper alla heldämpade cyklar! :-D

/Leo

Steelisreal skrev:

> hmmmm...en Sintesi hardtail
> en Dave Lloyd racerram
> och nu KHS heldämpad
>
> inte så farligt:-)

Verkar finnas pengar i trumpterabranschen - åh-oh - du spelar väl inte med i dansband? Det är en dödssynd! :)

SebbeK:
Visst var det jag som var på Cykelspec och drack gratiskaffe. Hojta till nästa gång så att får någon att prata annat än blöjor med. De är ju så väldigt upptagna med att jobba på Spec.

Jag har önskat mig en Jekyll 900 i julklapp av min dotter, men hon hävdar att hennes barnbidrag inte räcker till en sådan. Det är tacken man får för att man ställer upp hela dagarna.

Jag kanske väntar tills Lefty Max kommer med SPV innan jag slår till.

Jag var där senare på kvällen oxå, och kollade in kaoset. Roligt att se så mycket cykelfolk i januari.
/mikal

TNT:
nej , just den dödsynden med dansband har jag aldrig ägnat mig åt.:-)

Man kanske skulle prova det:-)
En heldämpad med spons av Bert:-)

ha det
Jan

Mikal:

Jag kom just på en annan grej också.....
Det var jag som fick alla dina gamla sköna hojmagasin!
Jag har att läsa ännu, kan jag säga ;-)

/S

Inte utan att man blir sugen på en heldämpad, men det är ju ett problem pengar som vanligt!! Så jag letade runt på nätet hos olika handlare, och hittade en annons på en heldämpad som enligt deras beskrivning är "klar för tävlingsbanan" med växelsystem från shimano av yppersta kvalitet och den kostade strax under 3000 kr!! Man blir ju misstänksam vad är det som inte stämmer, ramlar den isär under första turen eller vad?

Bosse

Lonewolf: Det sitter växelsystem från Shimano på de heldämpade cyklarna från Biltema också, men om de är av "yppersta kvalitét" råder det väl visst tvekan om? ;-) Innan du(eller någon annan) funderar på köp av en heldämpad ska du undersöka marknaden noga, läsa så mycket tester så ögonen blöder, jämför spec och pris, läs mtbr.com , läs och diskutera mer på Happy, sen kan du slå till på ett objekt och bli nöjd. :-)

/Leo

Det var det jag misstänkte, det lär för bra för att vara sant och då brukar det oftast inte vara det :-( , det lär nog dröja innan jag får möjlighet att köpa en heldämpad (min helstela Merida får allt hänga med ett bra tag till) men när det är dags så ska jag vara väldig vetgirig och frågvis så jag hoppas ni står ut med mig då??

Det skulle han kunna.

Men jag väntar tills norskana har lyckats med att få hit ramen:-)

Den blev skickad i torsdags.

Är i och för sig inte förvånad över att det tar tid när Svenskt och Norkskt postverk ska samarbeta.

Rolig jämförelse.

Beställa från Evalds(nästan uppe i Norge) och H&S Bike-discount på samma dag.
Gjorde det i höstas.
Evalds 8 dagar
H&S Bike-discount i Tyskland 3 dagar.
trumplay.gif

ha det
Jan

Klart det är yppersta kvalitet, för den prisklassen och för det användningsområdet. Om det sedan håller mer än 10 timmar i den hemska miljö det är på en mountainbike, det är något helt annat det...

Fast biltma har ändrat i sitt cykelsortiment för iår (om det är någon som bryr sig?)... Tack o lov. Nu ligger dom verkligen i dom lägreprisklasserna, och Deoregrupperna verkar vara helt borta. Hittar ingen cykel med skivbroms heller.

/Mattias

Ramen kom igår

Slänger in en bild på bygget senare idag

En kort recension är gjord

Har bara gott att säga om mina kontakter med Nordicbike

Ramen var bra paketerad, sadelstolpen löper perfekt och vevlagret gick att snurra i med handkraft

Nu har jag inte tid att skriva mer
Har det mysiga jobbet att schimsa bakbromsen nu:-)

Quod schimsi, schimsi

Jan

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar finnas pengar i trumpterabranschen - åh-oh
> - du spelar väl inte med i dansband? Det är en
> dödssynd! :)

Och tnt var först med att nämna dansband på happy. men eftersom han anser det är en dödssynd så tror jag det är ok :)

Tillbaka
Topp