Den bästa jackan?

kapsylen

Ny medlem
Den bästa jackan?
kollade lite i gamla trådar och där rekomenderar många Marmot driclime som den bästa "andas"jackan.

Jag kollade in Racefaces Squall jacket,där står följande siffror:
20,000 waterproof/ 12,000 breathability rating.

Någon som vet andra materials "prestanda"?

Den bästa jackan?
Vet inte om det står något på Marmot.com , men som sagt andas Driclime softshell jackan(Windshirt i mitt fall) otroligt bra. Den avdunstar svett/fukt så effektivt att man känner att ytan på jackan är fuktig vid hårdkörning, ändå håller den både värmen och står emot vind. Regn klarar den till en viss gräns också, men blir blöt till slut, men fortfarande är den vindtät även blöt. Har inte saknat en regntätare jacka, än. :-)

/Leo

Den bästa jackan?
Damn, det låter inte lovande, jag som just var på väg att se mig om var jag kunde få tag på en RaceFace-jacka... Har sett annonser i MBR ett par gånger och de ser riktigt nice ut. Någon som vet om man kan få man kan få "klämma" på dem någonstans i Sverige?

Den bästa jackan?
Uj, jag skulle aldrig lägga såna pengar på en
skogscyklarjacka. Man kraschar, fastnar i grenar
och tvättar den till förbannelse.

Men skulle jag göra det skulle jag otvivelaktigt
handla Patagonia.

De nya mjuka materialen är mycket intressanta.
Ett av våra cykelbud har kört en hel vinter
med Haglöfs softshell som enda skalplagg utan
anmärkning, och då snackar vi hårdtest 8 timmar
per dag.

Den bästa jackan?
Fast man har den mycket och till allt och den håller länge trots slitage, så det blir inte så mkt pengar per användningstimme ändå.

Den bästa jackan?
Newsboy Skrev:
-------------------------------------------------------
>>.
> Ett av våra cykelbud har kört en hel vinter
> med Haglöfs softshell som enda skalplagg utan
> anmärkning, och då snackar vi hårdtest 8 timmar
> per dag.

vilken jacka är det??

Den bästa jackan?
Newsboy:

Den här? Eller den till höger?

780360_098_400x400.jpg
780010pb.jpg

Jag gillar den här, köpte den på Tierra-butikens Rea för 14 månader sedan. Använt den hela året.
Börjar bli lite sliten efter alla maskintvättar och ett par vurpor med cykeln. Andas väl inte jättebra,
ska det cyklas med den så skall det vara kallt eller låg aktivitet. Kunde varit en storlek större dock.

14701_400x400.jpg

Senast ändrad:
Den bästa jackan?
Haft min Marmot Driclime windshirt i två år nu, enbart kört i skogen med den, den har hållit sig hel trots vurpor och vassa grenar m.m. Endast taggtråd har lyckars riva upp den lite ena ärmen, men den gick att sy ihop då det inte är några "mirakelmaterial" a'la Gore i den. ;-) Gav 1200kr för den då, köpte den på Fjällsport i Göteborg. Ska finnas på nätet också, sök lite får du se.

/Leo

Den bästa jackan?
Gore Function! Det bästa med den är att den går göra om till väst och en väst är 10ggr bättre än en jacka... hand upp, när frös ni om armarna sist? Samma sak som med knickers, temparturreglerar MYCKET bättre än heltäckande.

Har själv en function jacket och har BARA på armarna när temperarturen går under noll.

Den bästa jackan?
Jonas Skrev:
> Har själv en function jacket och har BARA på
> armarna när temperarturen går under noll.

Så du cyklar utan armar när det är plusgrader? Hur styr du då?

Den bästa jackan?
ekis Skrev:
> Damn, det låter inte lovande, jag som just var på
> väg att se mig om var jag kunde få tag på en
> RaceFace-jacka... Har sett annonser i MBR ett par
> gånger och de ser riktigt nice ut. Någon som vet
> om man kan få man kan få "klämma" på dem
> någonstans i Sverige?

Det är ju möjligt att deras andra modeller ventilerar bättre. Kolla om du hittar några specar att jämföra med.
Jag gillar dock utseendet och snittet på Freeride jackan. Långa "utfällbara" ärmar som täcker handled/hand även om du har en 270 mm styrstam. Rygtyget täcker iaf övre delen av ärschlet (å då e're inget litet ärschle vi snackar om!) och framsidan är kortare så det inte bylsar ihop sig under hakan/på magen.
Bra fickor med blixtlås och ryggfickor att stoppa hallonmunkarna i. Vad mer behövs? Svettig blir man ändå..

Den bästa jackan?
Den vi har ser typ ut som den vänstra fast utan huva.
Vad de än säger om vattenpelare etc. så skulle jag
kalla den "stänkskyddad". Den stora vinsten är ju
att de mjuka jackorna sitter tight och bra och att
man då slipper en massa prassligt blött tyg som kläms
in under axelband på väskor/camelbaks/magen.

Slitage är ju en sak, men att få en fet reva
i en jacka för 2000kr+ skulle inte vara kul.

Iofs har de ju en tjej som lagar dylika
persedlar på Playground på Adolf Fredriks Kyrkogata.

Stöd förresten Playground för de är ett gäng trevliga
människor som driver affär utanför den vanliga natur-
affärs-maffiorna. http://www.playgroundstores.com/

Senast redigerad av en moderator:
Den bästa jackan?
bruse Skrev:
> Jonas Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har själv en function jacket och har BARA på
> > armarna när temperarturen går under noll.
>
> Så du cyklar utan armar när det är plusgrader? Hur
> styr du då?
>

Med ärmarna ;-P Annars vore det ju en bra förklaring på alla krasher...

Den bästa jackan?
Jag är av en bestämd åsikt att gore-tex borde lägga sig ner och dö omedelbart. Inget gore-tex membran kan göra något annat än guaranteed to keep you wet(tm). Alla softshelltyg som polartec windbloc, apex, polartec powershield, nextec epic och en hel serie liknande tyger som håller sig långt borta från gore-tex är bra och andas bra eftersom dom släpper igenom måttliga mängder luft, deras RET (värde för hur bra diffusionen funkar, bra värde -->lågt) är lågt.

Gore-tex kommer i en hel serie varianter, 2-lager, 3-lagers, n2s, paclite etc. Dessa har dock ett inbyggt problem, för att inte membranet (ptfe, teflon vad du än väljer att kalla det) kräver ett lager av skyddande lager av ett poröst material som PU (polyuretan). Problemet kommer i att polyuretanet suger upp vattnet och låter det passera genom ptfe-membranet i flytande form. Att först kondenseras för att sedan dunsta igen kan ju bara vara dumt.

Ta ett tyg som apex, North faces egna softshelltyg, stoppar vatten bra med en yta som inte suger åt sig vatten genom att vara tättspunnet och DWR (durable water repellant), skyddar mot vind (vid 20 m/s och några plusgrader känner man att den släpper igenom lite om man står still, 40 km/h på en cykel känns inte som om det blåser igenom)

Att cykla i skogen blir man antingen blöt utifrån eller inifrån, det gäller bara hur länge man håller sig torr innan någon av dessa två vinner. Med ett ickemembranplagg håller man sig torr mycket längre.

Jag hade hellre cyklat i tättspunnen bomull á la klättermusen eller norröna

Ja jag har erfarenhet av gore-tex, ett par skor, en jacka, ett par handskar och en del annat. Tro mig, det finns mycket bättre saker därute än saker det står gote-tex guaranteed to keep you wet(tm)

va skönt det var med en rejäl dos gore-tex bashing! Det var länge sen

Den bästa jackan?
Håller med Leo om att endast vindtät jacka duger som till exempel RaceFace aqualite. Finns hos crc i olika färger och årsmodeller.
Det finns fragkedja från armbågen till midjan om man skulle behöva ventilation för det kommer in massor av frisk luft när det behövs. Lufthålet hamnar alltså inte under Camelbaken.
Enda lilla nackdel är den vida halslinningen för mig men bara när det är svinkallt. Ta en Buff till hallsduk så är även det problemet är löst.

4628.jpg

Edit tillägg: Denna jacka använder jag både på sommaren och på vintern så användingsområdet är bästa tänkbara.

Senast redigerad av en moderator:
Den bästa jackan?
Buddha: Freeride-jackan jackan är gjord av mer vattentät materia sk. Aquanot mot min Aqualite.
Vindtät eller vattentät är den eviga fråga ;)

Den bästa jackan?
äh.. den enda jackan värd namnet är galon från clas ohlson, toppas helst upp med en sydväst.

ja, det blir lite kondens men man slipper bli arg eftersom den inte påstår sig andas heller. :)

Tillbaka
Topp