Jag är av en bestämd åsikt att gore-tex borde lägga sig ner och dö omedelbart. Inget gore-tex membran kan göra något annat än guaranteed to keep you wet(tm). Alla softshelltyg som polartec windbloc, apex, polartec powershield, nextec epic och en hel serie liknande tyger som håller sig långt borta från gore-tex är bra och andas bra eftersom dom släpper igenom måttliga mängder luft, deras RET (värde för hur bra diffusionen funkar, bra värde -->lågt) är lågt.
Gore-tex kommer i en hel serie varianter, 2-lager, 3-lagers, n2s, paclite etc. Dessa har dock ett inbyggt problem, för att inte membranet (ptfe, teflon vad du än väljer att kalla det) kräver ett lager av skyddande lager av ett poröst material som PU (polyuretan). Problemet kommer i att polyuretanet suger upp vattnet och låter det passera genom ptfe-membranet i flytande form. Att först kondenseras för att sedan dunsta igen kan ju bara vara dumt.
Ta ett tyg som apex, North faces egna softshelltyg, stoppar vatten bra med en yta som inte suger åt sig vatten genom att vara tättspunnet och DWR (durable water repellant), skyddar mot vind (vid 20 m/s och några plusgrader känner man att den släpper igenom lite om man står still, 40 km/h på en cykel känns inte som om det blåser igenom)
Att cykla i skogen blir man antingen blöt utifrån eller inifrån, det gäller bara hur länge man håller sig torr innan någon av dessa två vinner. Med ett ickemembranplagg håller man sig torr mycket längre.
Jag hade hellre cyklat i tättspunnen bomull á la
klättermusen eller
norröna
Ja jag har erfarenhet av gore-tex, ett par skor, en jacka, ett par handskar och en del annat. Tro mig, det finns mycket bättre saker därute än saker det står gote-tex guaranteed to keep you wet(tm)
va skönt det var med en rejäl dos gore-tex bashing! Det var länge sen