Kompislapp i all ära, men glöm inte egolappen!
Pendlar ca. 1.5 mil enkel resa, Haninge - Högdalen sedan augusti iår. Det är några stycken backar på vägen. Valet på senaste cykeln föll på en begagnad Corratec C-cross. En trevlig "gravel" hoj med mycket däck/bockstyre och bra antal växlar. Finns gott om plats för både skärm och vinterdäck.
Jag har genom åren byggt upp ett stall med cyklar varav 3 - 4 är pendlare, alla väldigt olika. Hybrid, landsvägsanpassad gammal mtb, stålracer och en fixie. Jag snurrar mellan dem och det gör ingen större skillnad i praktiken. Dock cyklar jag inte genom Stockholms absoluta city. Vid pendling tar de olika fördelarna och nackdelarna ut varandra. Om du är 190 lång och vill testa så bor jag i Farsta, PMa.
Jag föredrar också ett "platt" styre, speciellt för vinterbruk (men det kan också vara en vanesak). Du lär knappast känna nån skillnad mellan Deore och 105. Sittställningen är viktig, så rätt (för dig) ramstorlek är bra att välja om möjlighet finnes.
105 ÄR säkert lite bättre. Är det nåt du kommer att känna av? Är det nåt du kommer att behöva? Är det nåt du vill betala extra för? Troligtvis inte.Tack BFS!
Vet ärligt inte om jag kände någon skillnad mellan Deore och 105, men eftersom de hintade om detta i butiken så kanske jag var lite partisk och tyckte 105 var något "mindre" ryckig.
105 är en landsvägsgrupp och Deore en MTB/trekking-grupp. I sin respektive kategori så är 105 ett snäpp "bättre" (eller högre på skalan) än Deore om man säger så, men båda är bra nog
Det är ju två helt olika cyklar. Cube är ju mer av en racer med rakt styre. Aluram, kolfibergaffel, 2-delat fram, 622 hjul osv. Konan är ju nästan mer en gravel/mtb/touring-hoj. Mindre men fetare hjul/däck. Stålram. Tyngre. Mer modern (eller skall man säga trendig) 1x12 drivlina.
Båda cyklarna kommer göra jobbet, både kommer kunna ta dig längre bort än bara jobbpendlingen om du önskar. Konan är ju en "ballare" cykel såklart pga märke och stålram :D. Dubbdäck finns bättre utbud på 622 hjul om det skulle vara ett argument.
Tycker inte du skall behöva padding i brallan för att cykla 10km, det är en ren vanesak. Sittposition och eventuellt annan sadel löser det där
Bara den klarar breda däck och har fästen för skärmar så får den heta vad den vill :)Letar själv efter ny pendlarbike, ska bli intressant vad folk säger. Många säger gravel men jag vill ha en racer-liknande hoj för landsväg. Inte en mtb liknande joj för grusväg.
Hej,
Har nu varit och provkört 4 cyklar, dels för att komma fram till om jag vill ha bockstyre eller "vanligt rakt" och kan ärligt säga att bockstyre är inget för mig, känner att man får "kolla upp" väldigt ofta och jag som är lite osäker i cykeltrafiken kommer behöva ha ganska bra koll då jag kommer röra mig i citymiljö med mycket cyklister, fotgängare och bilister.
De två cyklarna jag fastnade för var Cube https://www.cube.eu/en/2021/bikes/urban-mobility/fitness/sl-road/cube-sl-road-race-bluenorange/
Men satt bra, kändes bra men kommer definitivt behöva införskaffa byxor med "blöja".
Den andra var en Kona -> https://www.fixmybike.se/kona-dr-dew-2021/
Satt lite mer framåtlutad men det var nog pga. hastigt ihopsatt "kör position" men kändes bra.
Båda cyklarna har utrymme för bredare däck, men har hydrauliska bromsar inte allt för många växlar och ligger någorlunda i min prisklass.
Nu till min fråga, är det verkligen en sådan stor skillnad mot Shimano 105 vs Deore?
Sen kan jag tillägga att Konan hade lite "bättre" färg på ramen då den var svart, medans Cube var blå-ish men det är en sak man får acceptera, enligt de 4 olika återförsäljare jag har pratat med så behöver jag köpa en cykel typ nu annars vänta in Mars/Maj då leveranserna börjar komma..
Vilken storlek provade du på Cuben?Hej,
Har nu varit och provkört 4 cyklar, dels för att komma fram till om jag vill ha bockstyre eller "vanligt rakt" och kan ärligt säga att bockstyre är inget för mig, känner att man får "kolla upp" väldigt ofta och jag som är lite osäker i cykeltrafiken kommer behöva ha ganska bra koll då jag kommer röra mig i citymiljö med mycket cyklister, fotgängare och bilister.
De två cyklarna jag fastnade för var Cube https://www.cube.eu/en/2021/bikes/urban-mobility/fitness/sl-road/cube-sl-road-race-bluenorange/
Men satt bra, kändes bra men kommer definitivt behöva införskaffa byxor med "blöja".
Den andra var en Kona -> https://www.fixmybike.se/kona-dr-dew-2021/
Satt lite mer framåtlutad men det var nog pga. hastigt ihopsatt "kör position" men kändes bra.
Båda cyklarna har utrymme för bredare däck, men har hydrauliska bromsar inte allt för många växlar och ligger någorlunda i min prisklass.
Nu till min fråga, är det verkligen en sådan stor skillnad mot Shimano 105 vs Deore?
Sen kan jag tillägga att Konan hade lite "bättre" färg på ramen då den var svart, medans Cube var blå-ish men det är en sak man får acceptera, enligt de 4 olika återförsäljare jag har pratat med så behöver jag köpa en cykel typ nu annars vänta in Mars/Maj då leveranserna börjar komma..
Prövade M, satt skönt, däremot kanske jag hade velat få upp styret lite för att inte luta allt för mycket framåt.Vilken storlek provade du på Cuben?
Ok, tack för infon!Prövade M, satt skönt, däremot kanske jag hade velat få upp styret lite för att inte luta allt för mycket framåt.
Ok, tack för infon!
jag är mellan m och L, men dom rekommenderar en L om man vill ha en mindre aggressiv sittställning, det känns ologiskt för mig, men det för väl bli en L då.
Finns tyvärr inga att testa inom rimligt avstånd från där jag bor man får väl lita på vad dom sägerJaha, spännande, tips är att pröva båda och känna, det jag har lärt mig är att det är det ändra rätta, prövade precis en annan cykel med bockstyre, var skönare än rakt, så är tillbaka på ruta 1 igen...
Finns tyvärr inga att testa inom rimligt avstånd från där jag bor man får väl lita på vad dom säger![]()
Har du hört talas om termen "anekdotisk bevisföring"? Du har personligen (statistisk grund: 1 person) inte fått någon cykel stulen från dig och därför kan man bortse från den statistik som finns i Sverige kring cykelstölder? Det stjäls massvis med cyklar i landet: https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/cykelstold.html#:~:text=År 2019 anmäldes 69 900,ökat med närmare 16 procent.Oron för stöld är befogad, men ibland överdriven. Hade en ny cykel (Grail 6.0 2019 så inget lyxmonster men heller inte skräp) låst med U-lås runt ramen och vajer runt framhjulet utanför jobbet, något kvarter från Stureplan dagligen i ett års tid utan problem; sen flyttade jobbet och nu har jag cykelrum.
Har du hört talas om termen "anekdotisk bevisföring"? Du har personligen (statistisk grund: 1 person) inte fått någon cykel stulen från dig och därför kan man bortse från den statistik som finns i Sverige kring cykelstölder? Det själs massvis med cyklar i landet: https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/cykelstold.html#:~:text=År 2019 anmäldes 69 900,ökat med närmare 16 procent.
1 mil enkel resa cyklar du på vad som helst. Kanske bättre att köpa en billig herrcykel för att känna vad du vill ha? Är en ny cykel låst utomhus så får du ha den kvar max 1 dag... Typ.
Har oxå en sån som jag gillar skarpt. Originalhjulen är ingen höjdare, men funkar för vinterdäcken.Tyresö Cykelmagasin saluför det tyska märket Corratec. Jag har cykelpendlat söderort-city i 6år nu och det funkar på de flesta hojar. Kläder och skärmar mer viktigt.
Började pendla på en Skeppshult damcykel. Bra och stabil, men lite seg. Växlade upp till en Nishiki med rakstyre. Väldigt bra cykel, snabb med. Men sneglade alltid på krullstyrecyklister som såg så proffsiga ut. Blev en Corratec Crossmax, som jag var tvungen att låsa utomhus en dag när jag jobbade tidigt (innan cykelgaraget öppnat). Resultat? Cykel stulen efter 1månads ägande. Snälla Länsförsäkringar pröjsade ut och jag köpte upp mig till Corratec Allroad. 18papp (såg ej din budget), sub10kg med full Ultegra. SJUKT BRA CYKEL. Stabil som ett tåg, snabb som en Porsche och kräver inte mer än en tvätt i månaden nov-mars. Bästa cykel jag haft, och jag har haft många.
Dubbdäck på vintern och skärmar året runt. Kedjelås från Kryptonite runt sadelstolpen. Sorted!
Har oxå en sån som jag gillar skarpt. Originalhjulen är ingen höjdare, men funkar för vinterdäcken.
Riktiga bojsänken. Kör med ett par CR1600 från DT Swiss i stället, även om dom kanske är lite overkill.Roligt att höra, ska dit idag och testa en eller två Corratec 🥳
Okej, några du rekommenderar, antar att de är för hårda/smala?
hade tänkt att endast byta gummi mellan sommar/vinter.
Riktiga bojsänken. Kör med ett par CR1600 från DT Swiss i stället, även om dom kanske är lite overkill.
Litet obs är att geo knappast tillåter sidoväskor.
Glöm inte bort att du söker en pendlare. Det går att lägga oändligt med pengar på bättre grejor. Men, vad är det du behöver? Vad är du beredd på att lägga ut? Bra att räkna till tio innan du trycker på köpknappen.Okej, tack för inputen!
Glöm inte bort att du söker en pendlare. Det går att lägga oändligt med pengar på bättre grejor. Men, vad är det du behöver? Vad är du beredd på att lägga ut? Bra att räkna till tio innan du trycker på köpknappen.
Absolut är det ditt optimum (en bättre/dyrare cykel är bättre). Jag försöker vara (i mina ögon) mer realistisk när det gäller nån annans första pendlarhoj. Innan man ens vet vad man vill ha är det dumt att lägga mer pengar än nödvändigt på att ta reda på vad man vill ha. Remdrift verkar absolut intressant. Men, helt andra pengar, som sagt.Efter att ha pendlat på allt från racer till elcykel hävdar jag att den aktuella hojen ligger väldigt nära mitt pendlaroptimum. Det jag hittills inte provat är remdrift, men Shand-hojarna som jag suktar efter är så in i bänken dyra.
Skyll dig själv! Nädå, lycka till. :)Vill börja med att tacka för alla tips och tankesätt!
Personligen har det kliat för mycket i fingrarna för att "kompromissa", vissa av er tycker säkert att det är ett ganska dumt beslut men kände att jag ville ha en cykel med bockstyre och hydrauliska bromsar och har nu införskaffat mig https://www.tcmcykel.se/gravelbike/2019-corratec-allroad-ultegra-se
Stort tack till @ReineGunnarsson som först tipsade om märket/modellen som det föll på.
Varför valde jag just denna cykel av alla?
10kg, hydrauliska bromsar, bra växlar och bra garanti samt att TMC som butik kändes ärliga och genuina.
Det jag har lagt till förutom cykeln är självklart en bra och säker hjälm, skärmar, lås, lampor och vinterdäck, däremot efter inrådan av butiken så vart det 35mm och ej 40 som tips i tråden och valde att lita på det, går alltid att köpa nya däck/hjul under/efter säsongen.
Cykeln kommer förvaras inomhus både hemma och på arbete samt jag är införstådd i att lite eget underhåll under vintern kommer behövas på kedjan och eventuellt fler komponenter, tips mottagets!
Så nu i helgen ska det ut och nötas lite, självklart med införskaffade bibs då jag efter ca 1 mil redan har börjat få lite ont
Nu börjar jakten på en bra pendlar ryggsäck och vinterjacka som syns i mörkret!
Gratis, det verkar vara ett bra köp, för mig funkar inte bockstyre min rygg pallar inte detVill börja med att tacka för alla tips och tankesätt!
Personligen har det kliat för mycket i fingrarna för att "kompromissa", vissa av er tycker säkert att det är ett ganska dumt beslut men kände att jag ville ha en cykel med bockstyre och hydrauliska bromsar och har nu införskaffat mig https://www.tcmcykel.se/gravelbike/2019-corratec-allroad-ultegra-se
Stort tack till @ReineGunnarsson som först tipsade om märket/modellen som det föll på.
Varför valde jag just denna cykel av alla?
10kg, hydrauliska bromsar, bra växlar och bra garanti samt att TMC som butik kändes ärliga och genuina.
Det jag har lagt till förutom cykeln är självklart en bra och säker hjälm, skärmar, lås, lampor och vinterdäck, däremot efter inrådan av butiken så vart det 35mm och ej 40 som tips i tråden och valde att lita på det, går alltid att köpa nya däck/hjul under/efter säsongen.
Cykeln kommer förvaras inomhus både hemma och på arbete samt jag är införstådd i att lite eget underhåll under vintern kommer behövas på kedjan och eventuellt fler komponenter, tips mottagets!
Så nu i helgen ska det ut och nötas lite, självklart med införskaffade bibs då jag efter ca 1 mil redan har börjat få lite ont
Nu börjar jakten på en bra pendlar ryggsäck och vinterjacka som syns i mörkret!
Hahaha, om 4 veckor "Lätt använd cykel säljes"Skyll dig själv! Nädå, lycka till. :)
Gratis, det verkar vara ett bra köp, för mig funkar inte bockstyre min rygg pallar inte det
Jag tycker det är bra att du skaffade en cykel. Det är viktigare än att hitta bäst/"prisvärdaste"/billigaste. För det är en resa att hitta "sin" cykel. Bara för att andra gillar en sak behöver inte du gilla den. Du kommer säkert att ha synpunkter på den här cykeln liksom du hade haft synpunkter på en annan. Man lär sig genom att cykla. :)Hahaha, om 4 veckor "Lätt använd cykel säljes"
Och en ny tråd kring MTB pendling startas ;)
Känns bra det här och har ändå provkört 6-7 olika cykeltillverkare, sen vill jag tillägga att denna "cykelbrist" som råder har snabbat på besluten ordentligt..
Jag tycker det är bra att du skaffade en cykel. Det är viktigare än att hitta bäst/"prisvärdaste"/billigaste. För det är en resa att hitta "sin" cykel. Bara för att andra gillar en sak behöver inte du gilla den. Du kommer säkert att ha synpunkter på den här cykeln liksom du hade haft synpunkter på en annan. Man lär sig genom att cykla. :)
Jag har en gammal skada , jag kan göra det mesta , tränar på gym, spelar tennis m,m , men just i läget man kommer i med bockstyre så tappar jag kraften liksom, jag kan inte heller böja mig efter saltet om du frågar" please , passed the salt"Tack!
Jag gillade inte bockstyre i början men efter att ha provåkt några olika varianter tycker jag att min syn flyttas uppåt lite samt att det känns bättre för min svank (Kanske behöver börja träna upp kroppen lite..)
Man kan pendla på det mesta. Alltså kan man kalla det mesta för pendlare? :)Det är bara på Happy en 16k gravel kallas "pendlare" 🤣
Skulle själv föreslagit en begagnad CX, typ Merida CX 100 till att börja med...