Den eviga frågan om en bra "åretruntpendlare"
Jag har ABSOLUT läst flertalet inlägg om tips gällande olika köpråd men ändå finner jag mig mod att skriva några rader.
Jag tänkte börja pendla ca 2 mil t&r till jobbet (Söderförort -> Stockholm City) och är nu ute efter en cykel som man kan använda året runt, kommer självklart sätta på vinterdäck, stänkskärmar, kompislapp m.m. under vinteråret och ta av detta framåt vårkanten.
Men när jag läser alla era super tips så blir jag egentligen lite mer förvirrad och min budget bara stiger och stiger, vilket kanske är ganska vanlig känsla då det finns personer som verkligen är detaljstyrda och kunniga vilket gör att man väljer tillverkare/del framför den andre, men för mig som vågar erkänna att jag har 0 koll på detta så blir det lite att man sitter och stirrar på dyrare cyklar utan att egentligen förstå varför.
Det jag däremot letar efter är en cykel som ska ta mig från punkt A till B, absolut inte supersnabbt utan lagom och som förhoppningsvis kan ge en ett leende på läpparna även vid -3 grader och snömodd.
Det jag har lyckats ta beslut kring är att jag ska ha hydrauliska skivor och en relativt "lätt" cykel på ca 9-12kg, och att det eventuellt ska vara en gravel/cyclocross men mer än så har jag inte kommit fram till.
De märken jag sneglar på är Cube, Canyon, BMS, Specialized, Focus, TREK och Merida.
Jag tror absolut att min osäkerhet/förvirring ligger i att jag tittar på allt för många märken och önskar därför lite vägledning till 2-3 att välja mellan.
Gällande kostnad så börjar det svida vid 12-15 och tårarna kommer vid 18-20, men vill heller inte ångra mig och känna mig dumsnål, då jag verkligen inte är intresserad av att ha 2 cyklar alternativt köpa en ny nästa år, eller man kanske ska köpa någon "halvbra" och köra ett år för att sedan byta upp sig?
Tips/förklaring/någon guide mottages gärna.
Lite om min cykel bakgrund:
Har inte cyklat på 12 år, men sist var det skoj.
Har aldrig cyklat med bockstyre.
Sjukt dålig på detaljnivå när det kommer till cyklar.
Kan vara lite naiv men ser detta som en härlig utmaning 2021 och framåt och hoppas att dessa 2 mil t&r kanske utökas då det är motion blandat med nöje som får mig att gör detta.
Jag tänkte börja pendla ca 2 mil t&r till jobbet (Söderförort -> Stockholm City) och är nu ute efter en cykel som man kan använda året runt, kommer självklart sätta på vinterdäck, stänkskärmar, kompislapp m.m. under vinteråret och ta av detta framåt vårkanten.
Men när jag läser alla era super tips så blir jag egentligen lite mer förvirrad och min budget bara stiger och stiger, vilket kanske är ganska vanlig känsla då det finns personer som verkligen är detaljstyrda och kunniga vilket gör att man väljer tillverkare/del framför den andre, men för mig som vågar erkänna att jag har 0 koll på detta så blir det lite att man sitter och stirrar på dyrare cyklar utan att egentligen förstå varför.
Det jag däremot letar efter är en cykel som ska ta mig från punkt A till B, absolut inte supersnabbt utan lagom och som förhoppningsvis kan ge en ett leende på läpparna även vid -3 grader och snömodd.
Det jag har lyckats ta beslut kring är att jag ska ha hydrauliska skivor och en relativt "lätt" cykel på ca 9-12kg, och att det eventuellt ska vara en gravel/cyclocross men mer än så har jag inte kommit fram till.
De märken jag sneglar på är Cube, Canyon, BMS, Specialized, Focus, TREK och Merida.
Jag tror absolut att min osäkerhet/förvirring ligger i att jag tittar på allt för många märken och önskar därför lite vägledning till 2-3 att välja mellan.
Gällande kostnad så börjar det svida vid 12-15 och tårarna kommer vid 18-20, men vill heller inte ångra mig och känna mig dumsnål, då jag verkligen inte är intresserad av att ha 2 cyklar alternativt köpa en ny nästa år, eller man kanske ska köpa någon "halvbra" och köra ett år för att sedan byta upp sig?
Tips/förklaring/någon guide mottages gärna.
Lite om min cykel bakgrund:
Har inte cyklat på 12 år, men sist var det skoj.
Har aldrig cyklat med bockstyre.
Sjukt dålig på detaljnivå när det kommer till cyklar.
Kan vara lite naiv men ser detta som en härlig utmaning 2021 och framåt och hoppas att dessa 2 mil t&r kanske utökas då det är motion blandat med nöje som får mig att gör detta.