Den eviga frågan om en bra "åretruntpendlare"

Stjiv

Medlem
Jag har ABSOLUT läst flertalet inlägg om tips gällande olika köpråd men ändå finner jag mig mod att skriva några rader.

Jag tänkte börja pendla ca 2 mil t&r till jobbet (Söderförort -> Stockholm City) och är nu ute efter en cykel som man kan använda året runt, kommer självklart sätta på vinterdäck, stänkskärmar, kompislapp m.m. under vinteråret och ta av detta framåt vårkanten.
Men när jag läser alla era super tips så blir jag egentligen lite mer förvirrad och min budget bara stiger och stiger, vilket kanske är ganska vanlig känsla då det finns personer som verkligen är detaljstyrda och kunniga vilket gör att man väljer tillverkare/del framför den andre, men för mig som vågar erkänna att jag har 0 koll på detta så blir det lite att man sitter och stirrar på dyrare cyklar utan att egentligen förstå varför.

Det jag däremot letar efter är en cykel som ska ta mig från punkt A till B, absolut inte supersnabbt utan lagom och som förhoppningsvis kan ge en ett leende på läpparna även vid -3 grader och snömodd.
Det jag har lyckats ta beslut kring är att jag ska ha hydrauliska skivor och en relativt "lätt" cykel på ca 9-12kg, och att det eventuellt ska vara en gravel/cyclocross men mer än så har jag inte kommit fram till.

De märken jag sneglar på är Cube, Canyon, BMS, Specialized, Focus, TREK och Merida.
Jag tror absolut att min osäkerhet/förvirring ligger i att jag tittar på allt för många märken och önskar därför lite vägledning till 2-3 att välja mellan.
Gällande kostnad så börjar det svida vid 12-15 och tårarna kommer vid 18-20, men vill heller inte ångra mig och känna mig dumsnål, då jag verkligen inte är intresserad av att ha 2 cyklar alternativt köpa en ny nästa år, eller man kanske ska köpa någon "halvbra" och köra ett år för att sedan byta upp sig?

Tips/förklaring/någon guide mottages gärna.

Lite om min cykel bakgrund:
Har inte cyklat på 12 år, men sist var det skoj.
Har aldrig cyklat med bockstyre.
Sjukt dålig på detaljnivå när det kommer till cyklar.
Kan vara lite naiv men ser detta som en härlig utmaning 2021 och framåt och hoppas att dessa 2 mil t&r kanske utökas då det är motion blandat med nöje som får mig att gör detta.

Bra info, men hur kommer hojen att förvaras vid jobbet?

Kanske en sån här kan vara lämplig?
Klarar inte viktkravet, men i övrigt så har den drivlina med lågt underhållsbehov, 8 växlar, navdynamo, fram & baklyse, skärmar (som går att förlänga m lappar), pakethållare, hydrauliska skivbromsar, upprätt sittställning, skapligt pris. Och stöd, bara en sån sak!

alternativt köpa en ny nästa år, eller man kanske ska köpa någon "halvbra" och köra ett år för att sedan byta upp sig?

Har aldrig cyklat med bockstyre.
Med tanke på det sista du skrev kunde det ju vara en idé att testa en bockstyre ett tag. Kanske köpa en på Blocket nu, ha den tills våren, känna efter lite under vägen. Sedan köper du en ny, då vet du antagligen lite mer om vad du vill ha. Har en storleksreferens också.
Kanske du rentav tänker att bockstyre var ingen hit. Cykla en mil till jobbet går bra oavsett. Men om du siktar på mer motionscykling så småningom är det ju en bra sak med bockstyre. Då man kan variera mer, helt enkelt.

1 mil enkel resa cyklar du på vad som helst. Kanske bättre att köpa en billig herrcykel för att känna vad du vill ha? Är en ny cykel låst utomhus så får du ha den kvar max 1 dag... Typ.

Oron för stöld är befogad, men ibland överdriven. Hade en ny cykel (Grail 6.0 2019 så inget lyxmonster men heller inte skräp) låst med U-lås runt ramen och vajer runt framhjulet utanför jobbet, något kvarter från Stureplan dagligen i ett års tid utan problem; sen flyttade jobbet och nu har jag cykelrum.

Stort tack till alla snabba svar!
Har absolut kikat lite Cube Travel EXC, dock vart jag bara osäker om den är bra för den pengen då jag inte är så "detalj" kunnig än.
Kan tillägga att den kommer stå inlåst både hemma i mitt förråd precis vid cykelparkeringen och inlåst på jobbet antingen i ett cykelrum alt garage samt kommer ha separat lås på cykeln.

Ja, tanken har slagit mig att köpa något billigt begagnat med bockstyre och bara testa hur det är, perioden framför oss är inte den roligaste perioden att cykla i och tänker att det bara blir lättare och roligare ju närmare sommaren vi kommer.
Har bara pratat lite lätt med en cykelhandlare i Hammarby Sjöstad, vad jag förstod det så kan man ut och provköra lite och få en känsla, men misstänker att det inte ger en helhetsbild av bockstyre/cykeln?
Sen måste jag erkänna att prylnissen inom mig gärna går och köper en "ny" cykel, däremot kanske det är klokast att avvakta lite, inte riktigt bestämt mig än.

1 mil enkel resa cyklar du på vad som helst. Kanske bättre att köpa en billig herrcykel för att känna vad du vill ha? Är en ny cykel låst utomhus så får du ha den kvar max 1 dag... Typ.
Precis. En mil kräver ingen bra cykel. Det som (i mina ögon behövs) är skärmar, några växlar och en hyfsad sittställning. Är cykeln billig och ful är det faktiskt en bonus. En cykel funkar bara om man har den kvar. Så har du inget bra ställe att förvara den på så är det klokt att minimera stöldrisken så mycket som möjligt.

Precis. En mil kräver ingen bra cykel. Det som (i mina ögon behövs) är skärmar, några växlar och en hyfsad sittställning. Är cykeln billig och ful är det faktiskt en bonus. En cykel funkar bara om man har den kvar. Så har du inget bra ställe att förvara den på så är det klokt att minimera stöldrisken så mycket som möjligt.

Absolut, säger inte att 1 mil är något avstånd att cykla, men min tanke är att försöka utöka detta till 2-3 mil enkel resväg dels för att man får gratismotion men även härlig utsikt över Stockholm.
Däremot är jag lite osäker om 1-9 växlar räcker för uppförsbackar i olika storlekar?
Kommer ihåg när man var yngre, ju fler växlar desto coolare var man på rasterna

Däremot är jag lite osäker om 1-9 växlar räcker för uppförsbackar i olika storlekar?
Det räcker, minst 5 iaf :) beror ju på. Mest ren landsvägscykling som kräver många växlar med täta intervall för att få jämn och bra rytm (kadens). Men typ MTB/gravel funkar fint med 9-12 eller så. 10 är en bra kompromiss. Finns massa alternativ och hyffsat billigt.

Har absolut kikat lite Cube Travel EXC, dock vart jag bara osäker om den är bra för den pengen då jag inte är så "detalj" kunnig än.
Kan tillägga att den kommer stå inlåst både hemma i mitt förråd precis vid cykelparkeringen och inlåst på jobbet antingen i ett cykelrum alt garage samt kommer ha separat lås på cykeln.

Ja, tanken har slagit mig att köpa något billigt begagnat med bockstyre och bara testa hur det är, perioden framför oss är inte den roligaste perioden att cykla i och tänker att det bara blir lättare och roligare ju närmare sommaren vi kommer.
Har bara pratat lite lätt med en cykelhandlare i Hammarby Sjöstad, vad jag förstod det så kan man ut och provköra lite och få en känsla, men misstänker att det inte ger en helhetsbild av bockstyre/cykeln?
Sen måste jag erkänna att prylnissen inom mig gärna går och köper en "ny" cykel, däremot kanske det är klokast att avvakta lite, inte riktigt bestämt mig än.
Här har du en som kanske erbjuder lite mer "cykelkänsla". Det blir en peng över för skärmar, lås m.m.
(och nej, jag jobbar inte på Bikester :-D)

Absolut, säger inte att 1 mil är något avstånd att cykla, men min tanke är att försöka utöka detta till 2-3 mil enkel resväg dels för att man får gratismotion men även härlig utsikt över Stockholm.
Då är det bättre att skaffa en till cykel för den roliga cyklingen. :) Jag har 3x9 på min pendlare/touringcykel. Det är sällan jag lämnar mellanklingan. Då är det riktigt dåligt före/väder. Växlar var coolt när man var liten. Till jobbet är man inte så cool. :)

Här har du en som kanske erbjuder lite mer "cykelkänsla". Det blir en peng över för skärmar, lås m.m.
Ganska mycket cykel för pengarna, vet dock inte hur de får ihop Tiagra hydro med 16 växlar/8-delat :unsure:

Gissar att det är Fix My Bike och Kona Rove du skulle testa isåfall? Jag köpte en Rove 2017 (eller när det var) och vägen hem var första gången jag cyklade bockstyre. Det tog inte många minuter att lära sig, så ett lån kan ju vara bra för att snabbt konfirmera att bockstyre är lätthanterligt och bra. Rove är också rimlig instegscykel, även om man tyvärr måste betala en hel del innan de kommer med hydrauliska bromsar.

Jag köpte en Nishiki med rakt styre (ogillar att hoja inne i stan med alla bilister och bockstyre) och en åttadelad Clasrisgrupp för min pendling för typ 5000:-. Efter tre år la växlarna av och då satte jag på singelklinga fram och en tiodelad grupp istället. Sen rasade originalhjulen jag hittade ett par näst intill nya på K&S för 500:-
Den är inte superrolig men den är mycket bättre än ok och jag vågar låsa den utomhus om jag behöver under kortare stunder då den ser rätt trist ut men är inte så trist.

Så har jag roliga cyklar för det andra.

Hahaha, kanske får besöka Bikesters butik här i Stockholm, ser du någon förvirrad med glad person kan du hälsa😉

Gissar att det är Fix My Bike och Kona Rove du skulle testa isåfall? Jag köpte en Rove 2017 (eller när det var) och vägen hem var första gången jag cyklade bockstyre. Det tog inte många minuter att lära sig, så ett lån kan ju vara bra för att snabbt konfirmera att bockstyre är lätthanterligt och bra. Rove är också rimlig instegscykel, även om man tyvärr måste betala en hel del innan de kommer med hydrauliska bromsar.
Tack för tipset gällande cykel och modell, var faktiskt en annan, cykel Sjöstaden eller liknade som säljer Cube.

Jag köpte en Nishiki med rakt styre (ogillar att hoja inne i stan med alla bilister och bockstyre) och en åttadelad Clasrisgrupp för min pendling för typ 5000:-. Efter tre år la växlarna av och då satte jag på singelklinga fram och en tiodelad grupp istället. Sen rasade originalhjulen jag hittade ett par näst intill nya på K&S för 500:-
Den är inte superrolig men den är mycket bättre än ok och jag vågar låsa den utomhus om jag behöver under kortare stunder då den ser rätt trist ut men är inte så trist.

Så har jag roliga cyklar för det andra.

Bra input, tack!
Lutar nästan åt 2 cyklar, men är fortfarande delad i den frågan, så stort är inte mitt lägenhetsförråd..

Då är det bättre att skaffa en till cykel för den roliga cyklingen. :) Jag har 3x9 på min pendlare/touringcykel. Det är sällan jag lämnar mellanklingan. Då är det riktigt dåligt före/väder. Växlar var coolt när man var liten. Till jobbet är man inte så cool. :)
Ja, verkar nästan som man får ge sig på 2 cyklar, en rolig och en som tar en från punkt A till B, men det kliar ändå lite i fingrarna att ha något roligt t&r just för att få en att skippa bilen.

Ja, verkar nästan som man får ge sig på 2 cyklar, en rolig och en som tar en från punkt A till B, men det kliar ändå lite i fingrarna att ha något roligt t&r just för att få en att skippa bilen.
En pendlare behöver inte bli astråkig. Men, cyklingen är oftast rätt tråkig. Och en cykel med skärmar är inte så cool. Jag har iofs inte så många roliga omvägar men rent praktiskt så blir jobbcyklingen 99 gånger av 100 bara tråkig cykling till jobbet. Jag skulle personligen inte cykla mer till jobbet med en roligare cykel. Förstår dock helt kliandet i fingrarna. :)

Du har redan fått många bra tips men vill ändå understryka att om du skall ha en åretruntpendlare så är det enligt mig krav på skärmar. Så kolla att den CX/gravel du kollar på har fästen för skärmar.

En pendlare behöver inte bli astråkig. Men, cyklingen är oftast rätt tråkig. Och en cykel med skärmar är inte så cool. Jag har iofs inte så många roliga omvägar men rent praktiskt så blir jobbcyklingen 99 gånger av 100 bara tråkig cykling till jobbet. Jag skulle personligen inte cykla mer till jobbet med en roligare cykel. Förstår dock helt kliandet i fingrarna. :)

Uppskattar ärligheten!
Såklart är det inte designen som ska ha det avgörande beslutet här, mera fundersam om man köper en cykel för just punkt A till B och ”that’s it” att man kanske ångrar sig att man inte gick upp en liten nivå? Ja kliet stjälper mer än hjälper..

Du har redan fått många bra tips men vill ändå understryka att om du skall ha en åretruntpendlare så är det enligt mig krav på skärmar. Så kolla att den CX/gravel du kollar på har fästen för skärmar.

Det har jag verkligen och är tacksam för det!
Absolut ska jag kika på det, varför jag är inne på CX/Gravel är just för skärmar men även inte vara för begränsad i vinter/sommardäck.

Uppskattar ärligheten!
Såklart är det inte designen som ska ha det avgörande beslutet här, mera fundersam om man köper en cykel för just punkt A till B och ”that’s it” att man kanske ångrar sig att man inte gick upp en liten nivå? Ja kliet stjälper mer än hjälper..
Jag har aldrig känt att jag behövt nån bättre cykel för ändamålet. Min "kick" är att jag cyklat istf att ha tagit det "enkla" alternativet. Och jag är såpass gammal att jag haft brottsligt kul med rätt dåliga hojar. Så jag kan liksom inte säga att man inte kan ha kul med en (med moderna mått mätt) helkass cykel. :)

1. Köp ej Cube
2. Köp ej Cube
3. Köp ej Cube
4. Plats för 40mm däck inkl. skärmar
5. Vätskebromsar
6. Pakethållare
7. Dynamo
8. Fastmonterade lysen
9. Ekerreflexer + reflexväst
10. Ringklocka
11. Köp ej Cube

Krull-, resp. plattstyre = smaksak men tycker att platt är enklare/ger mer kontroll i stadmiljö...

Följ dessa råd o köp nåt du tycker är snyggt att cykla på så blir du säkert nöjd.
* Pga. Cube har helt jäkla totalskitdålig apkass kundsupport.
+10 månader and counting av väntan på ett ersättningshjul/navdynamo på min pendlare..
(Beyond fucked up! 🖕🏻)

1. Köp ej Cube
2. Köp ej Cube
3. Köp ej Cube
5. Vätskebromsar
6. Pakethållare
7. Dynamo
8. Fastmonterade lysen
10. Ringklocka
11. Köp ej Cube

Krull-, resp. plattstyre = smaksak men tycker att platt är enklare/ger mer kontroll i stadmiljö...

Följ dessa råd o köp nåt du tycker är snyggt att cykla på så blir du säkert nöjd.
+10 månader and counting av väntan på ett ersättningshjul/navdynamo på min pendlare..
(Beyond fucked up! 🖕🏻)

Vad hände med cube? Anar en viss bitterhet?

1. Köp ej Cube
2. Köp ej Cube
3. Köp ej Cube
5. Vätskebromsar
6. Pakethållare
7. Dynamo
8. Fastmonterade lysen
10. Ringklocka
11. Köp ej Cube

(Beyond fucked up! 🖕🏻)

Ja en dålig eftermarknad är något man ser negativt på, dock en fråga, Dynamo = Komponent till den hydrauliska bromsningssystemet?

Tack!
Så om jag tolkar detta rätt, läser på en Kona Rove och i specen så står det "Framnav, Modell:Shimano, 100 x 12mm" så då saknas Dynamo och det är lätt att komplettera med för att ge ström till fram/bakljus?
Nä, lätt är nog fel ord. Du måste byta framhjul (eller byta navet). Jag kör med laddningsbart lyse. Det räcker med råge för mina behov.

Nä, lätt är nog fel ord. Du måste byta framhjul (eller byta navet). Jag kör med laddningsbart lyse. Det räcker med råge för mina behov.
Ah, då "kör jag en BFS", laddbart lyse första året och ser om det är en uppgradering inför nästa höst.
Tack för infon!

Det är absolut inget fel på navdynamos, men det begränsar antalet köpbara cyklar. :)

Verkligen inte, men hittade ingen som hade den specen från början, därav frågan om det var ett "lätt" jobb vilket det nu inte visade sig, så kör på laddningsbart och kanske en reserv i väskan!

Tyresö Cykelmagasin saluför det tyska märket Corratec. Jag har cykelpendlat söderort-city i 6år nu och det funkar på de flesta hojar. Kläder och skärmar mer viktigt.
Började pendla på en Skeppshult damcykel. Bra och stabil, men lite seg. Växlade upp till en Nishiki med rakstyre. Väldigt bra cykel, snabb med. Men sneglade alltid på krullstyrecyklister som såg så proffsiga ut. Blev en Corratec Crossmax, som jag var tvungen att låsa utomhus en dag när jag jobbade tidigt (innan cykelgaraget öppnat). Resultat? Cykel stulen efter 1månads ägande. Snälla Länsförsäkringar pröjsade ut och jag köpte upp mig till Corratec Allroad. 18papp (såg ej din budget), sub10kg med full Ultegra. SJUKT BRA CYKEL. Stabil som ett tåg, snabb som en Porsche och kräver inte mer än en tvätt i månaden nov-mars. Bästa cykel jag haft, och jag har haft många.
Dubbdäck på vintern och skärmar året runt. Kedjelås från Kryptonite runt sadelstolpen. Sorted!

/edit: Reine var ju snabb som blixten, men jag plus-ettade Stjivs inlägg

...+1, börja med en laddbart. Sedan kan du skaffa ett dynamohjul billigt från Tyskland att komplettera med till nästa vinter. Det är grymt skönt att slippa bry sig om laddning/lyse. Bara slå på en switch så är det klart, om ens det. Mitt lyse har ljussensor så man behöver inte ens slå på en switch 😀

Tyresö Cykelmagasin saluför det tyska märket Corratec. Jag har cykelpendlat söderort-city i 6år nu och det funkar på de flesta hojar. Kläder och skärmar mer viktigt.
Började pendla på en Skeppshult damcykel. Bra och stabil, men lite seg. Växlade upp till en Nishiki med rakstyre. Väldigt bra cykel, snabb med. Men sneglade alltid på krullstyrecyklister som såg så proffsiga ut. Blev en Corratec Crossmax, som jag var tvungen att låsa utomhus en dag när jag jobbade tidigt (innan cykelgaraget öppnat). Resultat? Cykel stulen efter 1månads ägande. Snälla Länsförsäkringar pröjsade ut och jag köpte upp mig till Corratec Allroad. 18papp (såg ej din budget), sub10kg med full Ultegra. SJUKT BRA CYKEL. Stabil som ett tåg, snabb som en Porsche och kräver inte mer än en tvätt i månaden nov-mars. Bästa cykel jag haft, och jag har haft många.
Dubbdäck på vintern och skärmar året runt. Kedjelås från Kryptonite runt sadelstolpen. Sorted!

Tack för inputen, tja den hamnar inom budget men precis på håret, däremot fanns det någon 2019 kvar i min storlek, kanske får bli en tur i helgen och kika lite där också!

Tillbaka
Topp