Den officiella Crescent Tråden

Här är iallafall ett faubernav med japansk, JIS, fyrkantsaxel. Original på sonens 307. (Campagnolo använder s.k. ISO-fyrkant istället) Man kanske skulle kunna montera ett nytt Shimano-drevpaket om man vill det. Men jag reserverar mig för bredden, dvs längden på denna axel med nytt drev måste passa ihop...

Javisst, det är 80-talsvarianten jag skrev om ovan. MCB använde den för att kunna sätta konventionella vevarmar på standardhojar med gänga för Fauber.

307 är ju en s k ”hurtbullecykel”, alltså en standardhoj som räsifierats för att bli lite fräck.

Ja, den e fräck! Och om ramen är riktig räcer eller svetsad lågbudget har, i mina ögon, ingen betydelse om man vill bygga en "modern" neo. Bara man bygger med vad man vill ha och är nöjd!

Är det när de är 126 mm?
Ser att många som är till salu är det.
Jag vet inte vilken bredd som ska vara/har varit "standard" eller om den ändrats till 130 mm vid nån tidpunkt. Jag försökte mäta på sonens original-307:a och fick ca 122 mm bak. På min nypimpade 80-tals 309:a med nya Campagnolo-hjul fick jag bända upp till ca 133 mm. Men där har jag också en liten distansbricka för att kedjan inte ska skrapa i ramen på växel 10...
Jag bedömer att du inte behöver vara speciellt orolig om du klämmer in ett 130-mm-hjul in i en äldre ram...

Bilagor

• 20221022_145132.jpg
    20221022_145132.jpg
    354.3 KB · Besök: 85
  • 20221022_145218.jpg
    20221022_145218.jpg
    416.8 KB · Besök: 69
Jag vet inte vilken bredd som ska vara/har varit "standard" eller om den ändrats till 130 mm vid nån tidpunkt. Jag försökte mäta på sonens original-307:a och fick ca 122 mm bak. På min nypimpade 80-tals 309:a med nya Campagnolo-hjul fick jag bända upp till ca 133 mm. Men där har jag också en liten distanbricka för att kedjan inte ska skrapa i ramen på växel 10...
Jag bedömer att du inte behöver vara speciellt orolig om du klämmer in ett 130-mm-hjul in i en äldre ram...

Femdelat och under: 120 mm
Sex- och sjudelat: 126 mm
Åttadelat och uppåt: 130 mm

Detta gäller LVG. Gamla månnten har ofta 130 mm.

Ja, den e fräck! Och om ramen är riktig räcer eller svetsad lågbudget har, i mina ögon, ingen betydelse om man vill bygga en "modern" neo. Bara man bygger med vad man vill ha och är nöjd!

Gamla racers från Crescent och Monark var svetsade i finstål. Det är stålkvaliteten och tyngden som skiljer och inte så mycket om det är muffar eller ej. Tänker jag. Med det sagt var MCB:s racers lödda med muffar från tidigt 60-tal och framåt.

Det är himla mycket roligare att bygga på en lätt ram i cr-mo (flygstål) än enklare och tyngre ramar. Bara mina två ören till TS.

Självklart är lätt och fin ram roligare och coolare! Min poäng är att om man endast hittar en jättefin tung ram så funkar det också. Det är hjul och drivlina som sätter mycket av känslan i körningen. Egen erfarenhet med min blytunga orangea hurtbulle-Crescent...

Självklart är lätt och fin ram roligare och coolare! Min poäng är att om man endast hittar en jättefin tung ram så funkar det också. Det är hjul och drivlina som sätter mycket av känslan i körningen. Egen erfarenhet med min blytunga orangea hurtbulle-Crescent...

Helt sant, meeeen… ska man ändå sätta dyra grejer på hojen så kan det kanske vara fint att satsa också på en lätt ram.

Som sagt, hittar du ram med BSA-nav så är det mycket enkelt att bygga med Campa Ultra-torque-skålar. Annars gör du som jag gjorde; köpte Fauber till BSA-adapter från Finland och tryckte i den orangea cykeln tidigare i tråden. Jag byggde den med Campa fyrkantslager, men UT hade förmodligen funkat bra! Lycka till. Roligast om du kan hitta en riktigt fin ram med fin lack. Oavsett nav-gänga så går det att lösa/ konvertera till Ultra-torque!
Är det så enkelt att alla ramar med fauber vev har samma gänga och går att modifiera med den finska adaptern?
Och då menar jag även icke Crescent. Standardisering verkar ju inte vara något som cykelindustrin prioriterat om man tittar bakåt i tiden.

Är det så enkelt att alla ramar med fauber vev har samma gänga och går att modifiera med den finska adaptern?
Och då menar jag även icke Crescent. Standardisering verkar ju inte vara något som cykelindustrin prioriterat om man tittar bakåt i tiden.

Alla svenska hojar med smidda partier som jag stött på har haft samma gänga.

Fauber e ju fauber... M46x1 vä+hö.
Men jag kan ju inte garantera att Fauber gjorde nån annan helsmidd variant med annan gänga. Jag gissar/bedömer att patentet som Fauber har gäller själva helsmidda axeln? Men jag vet ej.

Verkar finnas Fauber till barncyklar i annat än M46-gänga...

Men jag antar att en normal europacykel med fauber är M46...
Eller 45,8 har jag läst också här nånstans...

307 är ju en s k ”hurtbullecykel”, alltså en standardhoj som räsifierats för att bli lite fräck.
Här vill jag lägga in en liten protest. 307 var vad som tidigare kallades sportcykel, en allround touringcykel skulle man kunna säga och Crescent hade ett par varianter i sitt modellprogram: 309 som var sportigast med lättare ram och komponenter och lite brantare vinklar, den här som var enklare och mera robust samt samma modell med "rakt" styre och uppflyttade växelreglage. .

Om inte jag kommer ihåg fel var geometrin på 307 gjord med brantare vinklar och sportigare än på en 3-växlad standardcykel.

Det man däremot införde för att göra cyklarna fräcka var "fashionline", någon slags konstig modeinriktning med udda färgsättning, mycket schatteringar och annat, men det var i mer eller mindre hela modellprogrammet.

Fauber e ju fauber... M46x1 vä+hö.
Men jag kan ju inte garantera att Fauber gjorde nån annan helsmidd variant med annan gänga. Jag gissar/bedömer att patentet som Fauber har gäller själva helsmidda axeln? Men jag vet ej.
Verkar stämma. Här är länken till Scientific library United states patent office.
1666453636273.png

Verkar stämma. Här är länken till Scientific library United states patent office.
Visa bilaga 589056
Om nu patentet i sig fokuserar på smidd vev så är ju min sons 307-vevlager egentligen inte ett fauber utan bara en JIS-axel som råkar ha M46-skålar som i sin tur brukar användas till faubervevar..?
Ingen ordning på någonting tydligen... ?

Har lärt mig mer om Crescentracers idag än på alla mina 47 levnadsår innan. ?

Cyklade på en rosa när jag var ca 12 runt 1987 som var min brorsas. Rosa ram med vit sadel, vit styrlinda o vita pedaler.
12 växlad. Mina kompisar var gröna av avund på den. Men kan inte minnas vilken modell eller vilka växlar. Minns att det var en härlig cykel.

Campautrustningen finns redan x 2!
Bara ramen som fattas.

Hehe, om du vill göra nåt riktigt tokigt så ta en sån där gammal "dam-ram" som visades tidigare och pimpa den med rätt utrustning... Kanske lite "sladdrig" i ramen, men udda cykel...
Tänk den med Campagnolo Ekar 1x13, svart rakt Pro-styre och svarta KCNC-bromsar...
Ingen kommer att stjäla den...
?
Jo, för slakt möjligtvis...

Bilagor

• Screenshot_20221023-092735_Opera.jpg
    Screenshot_20221023-092735_Opera.jpg
    36.1 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Hehe, om du vill göra nåt riktigt tokigt så ta en sån där gammal "dam-ram" som visades tidigare och pimpa den med rätt utrustning... Kanske lite "sladdrig" i ramen, men udda cykel...
Tänk den med Campagnolo Ekar 1x13, svart rakt Pro-styre och svarta KCNC-bromsar...
Ingen kommer att stjäla den...
?
Jo, för slakt möjligtvis...

?
Skulle bli riktigt fränt ju. De där bromsarna var ju lite fulsnygga på nåt sätt.
Har de perfekta hjulen för att det bygget skulle bli perfekt.
20220922_113709.jpg

Wow! Det var det fetaste jag sett! Kan du ha Campa-kassett på navet?

Superläckert med svarta detaljer på en röd, vit, eller orange Crescent!!!

"Fulsnygg" är rätt ord för hela idén med såna här byggen. Jag hade orange-svart i åtanke när jag byggde min. Den blev ful, men jag gillar körningen med alla nya delar!

Wow! Det var det fetaste jag sett! Kan du ha Campa-kassett på navet?

Superläckert med svarta detaljer på en röd, vit, eller orange Crescent!!!

"Fulsnygg" är rätt ord för hela idén med såna här byggen. Jag hade orange-svart i åtanke när jag byggde min. Den blev ful, men jag gillar körningen med alla nya delar!
Det sitter en dålig shimanohub på nu men har en ny för campa.
Ska bara lista ut hur man byter den.

Vi tänker helt lika med att det är snyggt med svarta delar. Det är det som är min plan för bygget.

...
Det finns två vägar runt detta om man vill byta till ett konventionellt parti med lösa armar:
1. Plundra en 80-talshoj på det fyrkantslager med Faubergängor som MCB hade då, eller
2. Köp den legendariska, finsktillverkade adapter som låter dig sätta ett BSA-gängat lager i vevhuset.

Crescenthojar byggda för vanliga vevar är franskgängade fram till 90-talet någonstans.
Campagnolo-drev passar illa på JIS-fyrkanten som sitter i många 80-tals-Crescentar... dels blir axeln för lång samt fyrkanterna är inte samma, dvs JIS vs ISO...

Bilagor

• 20210830_221449.jpg
    20210830_221449.jpg
    365.9 KB · Besök: 69
JIS = Japansk Intern Standard
ISO = Internationella Standard-Organisationen...
(mina egna översättningar/påhitt)
?

Senast ändrad:
Vi andra vill också veta hur det gick med Chessen! :)
Haha, jag har den i ägo. Men jag är ju ingen n+1:are riktigt... Snarare n+1-1 (mycket är intressant men hittar så småningom bättre nytta hos andra ägare).
Men den är fin. Jag kan fixa bilder imorgon. Tänkte rusta upp & putsa i veckan. ?
Är fler intresserade så kan man ju säga till, men ska mäta ct imorgon innan jag säger för mycket.

Har Crescent använt sig av olika mått på sadelstolpar genom åren på de äldre modellerna?
Tänker mest på 80 tals modeller.

Har Crescent använt sig av olika mått på sadelstolpar genom åren på de äldre modellerna?
Jag kan tyvärr inte svara på frågan. Däremot brukar jag mäta cykelns rör och sen googla fram en stolpe som passar. Sist ville jag ha en Campa-stolpe och hittade en som kanske inte var 100% korrekt diameter, men det funkade ändå!
Det är ju bara att dra åt sadelstolpeskruven lite mer...

Bilagor

• 20220326_165720.jpg
    20220326_165720.jpg
    407.2 KB · Besök: 68
Senast ändrad:
Ja, det har de. Sadelstolpens diameter är avhängigt sadelrörets innerdiameter. Ju tunnare rör, desto tjockare stolpe. Reducerade rör på racermodellerna har alltså betydligt grövre stolpar än standardmodellerna i Hi-Ten- eller vattenledningsrör.

Om nu patentet i sig fokuserar på smidd vev så är ju min sons 307-vevlager egentligen inte ett fauber utan bara en JIS-axel som råkar ha M46-skålar som i sin tur brukar användas till faubervevar..?
Ingen ordning på någonting tydligen... ?
Nej för sjutton, Fauber syftar ju på att det är en helsmidd vev precis som du säger. Vevlagret på 307 är absolut inte ett Fauber, det är bara Crescents lösning för att kunna använda samma ramar (de enklare och tyngre) med både smidda vevpartier och konventionella. Fyrkantslagret är JIS (Japanese Industrial Standard) för att Crescent tog sina billigare vevarmar från Japan.

Det verkar finnas en viss förvirring här. Alla smidda vevpartier är inte Fauber (ovanliga) eller Fauber Special (mycket vanliga) utan kan vara av annan sort. Mito-vevar och andra har en helt annan infästning för kedjedrevet (som vissa kallar "klinga") än vad Fauber har. Den variant som satt på bland andra Monarks racerhojar på 50- och tidigt 60-tal var till exempel en smidd Simplexvev med två kedjedrev.

Senast redigerad av en moderator:
Gjorde en service på chessen idag.
Mest polerande och vaxning av ramen men även rengöring och smörjning av växlar och kedja. Nya vajrar blir det också. Måste säga att jag blev helförtjust i suntour accushift reglagen. Har inte kört indexerade ramväxlar innan men tusan va gott dom knäpper!

Cykeln hamnar nog på köp & sälj i dagarna, kanske finns det något intresse för dessa gamla pärlor.
Tyvärr va ramen inte rätt storlek för Tob.

Nej för sjutton, Fauber syftar ju på att det är en helsmidd vev precis som du säger. Vevlagret på 307 är absolut inte ett Fauber, det är bara Crescents lösning för att kunna använda samma ramar (de enklare och tyngre) med både smidda vevpartier och konventionella. Fyrkantslagret är JIS (Japanese Industrial Standard) för att Crescent tog sina billigare vevarmar från Japan.

Det verkar finnas en viss förvirring här. Alla smidda vevpartier är inte Fauber (ovanliga) eller Fauber Special (mycket vanliga) utan kan vara av annan sort. Mito-vevar och andra har en helt annan infästning för kedjedrevet (som vissa kallar "klinga") än vad Fauber har. Den variant som satt på bland andra Monarks racerhojar på 50- och tidigt 60-tal var till exempel en smidd Simplexvev med två kedjedrev.
Precis! Men då kan man ju undra vad den där gängan M46x1 hö/vä borde heta? Inte fauber. Men kan man kalla den för "svensk gänga", SWE, eftersom brittisk BSA, fransk, schweizisk och italiensk ITA redan är upptagna..? ?
?

Senast ändrad:
Eller Tysk. Deras standarder brukar vara uthålliga. Jag misstänker att cykeltillverkarna fått anpassa sig till vevleverantörerna och vad de erbjöd. Annars hade förmodligen varje märke haft sin egen gänga,

Tillbaka
Topp