Den officiella Crescent Tråden

captain8track

Aktiv medlem
Eftersom det finns många anhängare av gamla och nya Crescents är det dax för en egen tråd, där folk kan posta sina projekt, gamla hojar, drömåk och så vidare. Kanske sitter någon och trycker på katalogscanningar från de gyllene mtb/räser åren i slutet av 90talet osv.

Kommer hela tiden mycket frågor om Crescent, tänkte att det var dags och samla allt i en tråd.

mitt egna Ultima MTB projekt kommer upp strax, vore kul o se en snygg velodrom inspirerad fixie t ex

Mycket bilder eftersträvas.

Fett med en Crescenttråd :)

Här är min Kebne från 2001 när jag hämtade ut den från hittegodset där den hamnade efter att ha tillbringat en vecka på Fyrisåns botten.

file=41767

Har även en annan Crescentpendlare byggd på en 317 från 1986.
file=65513

Byggtråd här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/805885/page=1

/Johan

Det är konstaterat nu att min inte är en crescent och hör därmed inte hemma, det var en fusklackerad förmodad prototyp som visat sig vara celeste under det oranga, förmodligen därför mått, dekaler osv inte riktigt stämde.

Senast redigerad av en moderator:
Hm för modligen en tidlig 98 faktiskt om man ser bortifrån märket på seattuben, hittar ingen bok på 97 an tyvärr (om någon har det lägg upp den fort som fasen ;) )annars har den nog 853 i sig så va inte orolig ..
sen är sid en från 99 inte 98 annars ser det ju jätte trevligt ut ;) trots moderniseringen he he

slänger upp bild på en 98 och en 99 så blir det lite underlag iaf hur det skal vara kommer med bild på min 98 med snart måste ladda kamrat först ;)

Bilagor

• ultima 98.jpg
    ultima 98.jpg
    71.3 KB · Besök: 832
  • ultima 99 resize.JPG
    ultima 99 resize.JPG
    72.1 KB · Besök: 877
Senast redigerad av en moderator:
MR hyde skrev:
-------------------------------------------------------
> Hm för modligen en tidlig 98 faktiskt om man ser
> bortifrån märket på seattuben, hittar ingen bok
> på 97 an tyvärr (om någon har det lägg upp den
> fort som fasen ;) )annars har den nog 853 i sig
> så va inte orolig ..
> sen är sid en från 99 inte 98 annars ser det ju
> jätte trevligt ut ;) trots moderniseringen he he
>
>
>
> slänger upp bild på en 98 och en 99 så blir
> det lite underlag iaf hur det skal vara kommer med
> bild på min 98 med snart måste ladda kamrat
> först ;)

näh, siden är en 97a, det är andra klistermärken bara. Kommer från oskars Bianchi Team Replica som tillhört Fredrik Modin tydligen. Fanns två modeller 98 en med skivfästen och en utan, detta är en OEM med det mörka styrröret o utan fästet. Förmodligen en sen 97a...

sen är det sadelklämman som inte stämmer med min och 98an med plus färgen. Det känns som att det var en annan orange ton på 98an, mer signal orange. Borde vara en 97a helt enkelt. 96an hade ju inte snakestays vad jag minns.

och i den var det väll tange prestige? eller nått superlight eller liknande. skön var den i alla fall

Min första MTB var en svart Lodur. Med den kom jag sist i många tävlingar. Sedan gick ho n några vintrar som vinterhäst. Pålitlig...

Åh Crescent vilken historia vi har... Har bland annat crashat en Ultimaram (ca -00) som gick av mellan underröret och styrlagret. Efter en låååång utdragen strid med deras huvudkontor om garanti kände jag att det var dags att vila lite från det hedervärda märket.

Nu håller jag på att göra om en Crescent åttitalsräser till singlespeed. Får se vad hon har i sitt sköte åt mig...?

;)= blev fart på tråden nu ..
Så kände mig manad till och fota det jag har som är helt just nu
dvs en 98 ultima med judy gaffelen som var en av valen i gaffelväg (har en sid 98 liggande som skal ihop ).
Det som fattas just nu på denna är den gula styrstammen och clubroost
handtagen i gult men det kommer ..
Annars är det lite fel hjul dvs nu är det mavic 618 och fel årstal på xt naven
dom silvriga men rätt fälgar och dom polerade xt naven ligger i väntan på
att jag skal orka bygga ihop dom ;)

Bilagor

• ronja 002.jpg
    ronja 002.jpg
    150 KB · Besök: 604
  • ronja 003.jpg
    ronja 003.jpg
    151.9 KB · Besök: 507
captain8track:
Den är ju riktigt snygg! Och den totala avsaknaden av shotpeenade svarta komponenter visar ju på goood smak! Men du får fanimej ta en utomhusbild!

Oskar skrev:
> captain8track:
> Den är ju riktigt snygg! Och den totala
> avsaknaden av shotpeenade svarta komponenter visar
> ju på goood smak! Men du får fanimej ta en
> utomhusbild!

det kommer, den har bara varit ute i min ägo en gång och då knäckte jag sadelstolpsbulten på parkeringen så... Bromsarna är svarta, men dom blir nog xtr-gråa inom snar framtid har ett par orginal xt liggandes men dom är lite sega.

Mr Hyde>

Ser fint ut! trodde det var en 98 Judy du hade, jag har en 96a Judy SL också som jag nog tycker är lite styvare än siden rent utav! Men din måste vara en 95a med skruvade kronan, 96an hade pressad. Ser hög ut för att vara 60mm's slag? I övrigt är den skitfin!

Ser inte riktigt hur ramen ser ut men jag har för mig att 97:an hade lite gult under dekalerna medan 98:an var utan den detaljen. I övrigt är ramarna väldigt lika, både i färg och utförande enda skillnaden är nyansen på färgen. 96:an skiljer sig dock en hel del. På 98:an sitter det dessutom ett litet Ritchey-märke närmast snabbkopplingen på stagen till sadelstolpen, tror inte 97:an har detta.

Noxter skrev:
> Ser inte riktigt hur ramen ser ut men jag har för
> mig att 97:an hade lite gult under dekalerna medan
> 98:an var utan den detaljen. I övrigt är ramarna
> väldigt lika, både i färg och utförande enda
> skillnaden är nyansen på färgen. 96:an skiljer
> sig dock en hel del. På 98:an sitter det dessutom
> ett litet Ritchey-märke närmast snabbkopplingen
> på stagen till sadelstolpen, tror inte 97:an har
> detta.

Jodå, 97an hade med Ritchey drops, Lodur har med ritchey drops och är egentligen inte en "sämre" ram än ultiman, utan bara annorlunda o i Fuji rör istället. Eftersom min har gult under dekalerna tror jag att det är en 97a, jämför man färgen mot Draupnern jag har ståendes här med, så ser man tydligt hur de två olika oranga färgerna ser ut. 97an var en Tange ram och 98an hade Reynoulds rör, det var väll egentligen stora skillnaden skulle dock inte märka det i skogen om man inte visste. Möjligt att Reynoulds ramen var lite lättare, vet inte riktigt.

96an var väll den göran kropp körde land o rike runt med? det var med en tange ram av nått slag.

SuperApe skrev:
> Här min första Crescent. Bodde faktiskt i Motala
> då. En ss, med tubdäck om jag minns rätt.
>

Herrejösses vilken hoj! Och vilken bild!

Varför görs inte såna barncyklar längre?

H.A skrev:
> Här kommer en bild på min 97a

Jupp, då är det avgort min är en 97a.

Kör du med din fortfarande? vad är det för gaffel? fräsigt med Sram bromsreglage! dessutom tioga navet på framhjulet?

HaraldN skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Här min första Crescent. Bodde faktiskt i
> Motala
> > då. En ss, med tubdäck om jag minns rätt.
> >
>
>
> Herrejösses vilken hoj! Och vilken bild!
>
> Varför görs inte såna barncyklar längre?

Det står en sådan på Maltes cykel & sport på Lidingö - du kanske kan köpa loss den.

nu börjar det regna in fina hojar här ;)
den barnräzern blev hyper intressant

captain8track:
Ser fint ut! trodde det var en 98 Judy du hade, jag har en 96a Judy SL också som jag nog tycker är lite styvare än siden rent utav! Men din måste vara en 95a med skruvade kronan, 96an hade pressad. Ser hög ut för att vara 60mm's slag? I övrigt är den skitfin!*

Nej det är en 98 sid som jag har i bitar än så länge väntar på en ny rebound sen blir det lack och dekaler på den . Men den hamnar nog på min kommande ultima wannabe oden ;)
Vill ju inte att tjejen skal ha alla dom fina delarna ..
Jo judyn är en 95 a med aluröret samt 80mm i slag ;)= är hur skön som en så gammal gaffel kan bli ..

Är nog avklarat att du har en 97 a EL capitano då blir det tange tyvärr he he
Och jag som hadde tänkt och skänka dig en 853 reynolds dekal he he

Jätte fin din ullis H.A har du den kvar?? det är en 17" va?

//svein

MR hyde skrev:
> nu börjar det regna in fina hojar här ;)
> den barnräzern blev hyper intressant
>
> captain8track:
> Ser fint ut! trodde det var en 98 Judy du hade,
> jag har en 96a Judy SL också som jag nog tycker
> är lite styvare än siden rent utav! Men din
> måste vara en 95a med skruvade kronan, 96an hade
> pressad. Ser hög ut för att vara 60mm's slag? I
> övrigt är den skitfin!*
>
> Nej det är en 98 sid som jag har i bitar än så
> länge väntar på en ny rebound sen blir det lack
> och dekaler på den . Men den hamnar nog på min
> kommande ultima wannabe oden ;)
> Vill ju inte att tjejen skal ha alla dom fina
> delarna ..
> Jo judyn är en 95 a med aluröret samt 80mm i
> slag ;)= är hur skön som en så gammal gaffel
> kan bli ..
>
>
> Är nog avklarat att du har en 97 a EL capitano
> då blir det tange tyvärr he he
> Och jag som hadde tänkt och skänka dig en 853
> reynolds dekal he he
>
> Jätte fin din ullis H.A har du den kvar?? det
> är en 17" va?
>
> //svein

Det är lungt, 98orna hade en tendens att gå av:-).

Hur har du lyckats med 80mm's slag? En SL med Röda DH ben från 97 vore guld! Tror jag ska gå ifrån orginal looken på min, lackera in vita fält och lite sånt smått o gott nån dag när jag har riktigt tråkigt. Ska det va klassiskt så ska det va. Thumbies känns inte avlägset heller för den delen!

Men jag provade med vad jag tror är samma gaffel som på H.A's idag en tung historia som satt orginal på Balder o liknande o den blev väldigt låg i fronten. Siden även om den bara har 63mm slag motsvarar en modern 80mm's med sina 445 i AC mått (kronans utformning).

Nästa steg är väll att ragga fram pepita kläderna...

De senaste åren har hon mest gått som vintercykel och då med en enkelklinga fram och gamla slitna komponenter. Men tills i år så har jag piffat till henne lite och satt på lite fräschare prylar.
Så nu blir det även en och annan träningsrunda.
Gaffeln är dock ett billigt stålhärke som jag hittade i en låda hos min LBS. Men jag överväger att hänga på min gamla marzocchi gaffel för att få lite mer komfort i skogen.
Visst är det ett Tioga nav, väger lite men är ganska flexigt.
//Henrik

captain8track skrev:
>
> Det är lungt, 98orna hade en tendens att gå
> av:-).
>
> Hur har du lyckats med 80mm's slag? En SL med
> Röda DH ben från 97 vore guld! Tror jag ska
> gå ifrån orginal looken på min, lackera in vita
> fält och lite sånt smått o gott nån dag när
> jag har riktigt tråkigt. Ska det va klassiskt så
> ska det va. Thumbies känns inte avlägset heller
> för den delen!
>
> Men jag provade med vad jag tror är samma gaffel
> som på H.A's idag en tung historia som satt
> orginal på Balder o liknande o den blev väldigt
> låg i fronten. Siden även om den bara har 63mm
> slag motsvarar en modern 80mm's med sina 445 i AC
> mått (kronans utformning).
>
>
> Nästa steg är väll att ragga fram pepita
> kläderna...

> DH cartrige står det så fint på dom små judy märken ;) därav 80 i slag
som sagt en jätte go gaffel för ålderen ..
sen skilljer det inte många gram ifrån 98 Sid...
Nej ffs gör inget med ramen då blir iaf jag lessen :(
Har nog liggande ett tioga nav i mint är faktiskt ett satans grymt nav och förut sin tid

Är svårt det där med stel gaffel hadde en fin som satt på min rimfaxe lätt som fisken
men var nog bara 63 som du har provad det måste vara lite lyft där fram då kommer ramen till sin rätt .. och jag tror nog ram problemet kanske med låg på och föll med slag längd på 98 orna ..
pepita är ju självklart i sånna lägen är den enda kex jag käkar ;)=

Gött och höra att du tar hand om damen herik är en fin sådan med

//svein

ja, dom är bättre med ca 80mm. Skulle man köra skiva fram skulle Kona P2 vara snygg t ex! såg nån crescent cross med en sån gaffel, snyggt! tror häggs har såna för en 800ing eller liknande.

Mitt bidrag till tråden.
En 309 Competition strl 56, enligt vad jag läst nånstans från första halvan av 80-talet. Shimano 600 växlar och reglage. Köpte den i våras för 750 kr av en OS-guldmedaljör (vilket jag inte hade en aning om då) vars son, lät jag mig förstå, brukat den i många år. Lite sliten uniglide kassett bak och en hel del repor i lacken men väl underhållen och servad under alla år. Framför allt är det väl vevpartiet (Sakae) som ser lite tråkigt o-retro ut men det glappar inte och det är fräscht, det viktigaste för mig.

Kanske ryker skärmarna om det blir enbart solskensturer. Sen har jag lite små funderingar på att byta hjul oxå men det får bli en lite senare fråga..

IMGP1614kopia.jpg ht=485

Juste med ett cykelmärke som har en "egen färg", fler märken borde satsa på det. ORange är snyggt. Cykelmärken är ofta så väldigt profil-lösa, utan loggan är det knappt möjligt att veta om man inte är väldigt insnöad. Minns min crescent i pojk-åren med "limp-sadel" , såna där handtag med "bollar" längst ut och brett styre och extremt skevt bakhjul.. Synd att jag inte har nån bild på den.

fredrik168 skrev:
> Crescent Draupner Tror årsmodell 00-01

kan nog stämma, det där är en omlackerad Bianchi av nått slag.

Men är det kameran eller ser jag i syne att det ser lite ut som att styrröret ser lite böjt ut under styrstammen?

Snodde grannens Oden tyckte den såg förjävlig ut gjorde en hel service samt byggde om gaffelen till 80mm, han blev faktiskt helnöjd av något skäl så jag blev inte polis anmäld som tur var men en platta öl rikare ist ...

Bilagor

• sortera 050 red.JPG
    sortera 050 red.JPG
    122.7 KB · Besök: 447
du skulle passat på att vändit styrstammen, och pelat bort dekalerna på framgaffeln:-)

Har kört några mil på ultiman nu, och är väll relativt nöjd. Bytt till xt topmounts, race face fyrkantsvevparti (dock rött), 8delad drivlina samt orginal Ultima hjul. Behövde lite av de andra delarna till min andra xc cykel.

captain8track skrev:
> du skulle passat på att vändit styrstammen, och
> pelat bort dekalerna på framgaffeln:-)
>
> Har kört några mil på ultiman nu, och är väll
> relativt nöjd. Bytt till xt topmounts, race face
> fyrkantsvevparti (dock rött), 8delad drivlina
> samt orginal Ultima hjul. Behövde lite av de
> andra delarna till min andra xc cykel.

>Grannen är jätte lång så han skulle nog bara fått rygg ont om jag vände på den ( det ser ju bättre ut då men men )jag är inte så mycke för dekal stripp han får skämmas ist tycker för och ha en poo på ;)=

Jasså låter ju trevligt , ush då va du tvungen och köra orginal hjul hoppas du inte får men av det he he
blir det för illa tar jag gärna dom vet du ;)=

just nu sitter man i solen familien i poolen och jag slipar lillgrabbens ultima kopian, kanske man får på lack innan kvällen beror ju på hur länge ölen håller ;)=

//svein

Ahh... Äntligen en tråd värd att skicka in mitt första inlägg på Happyforumet.

Själv har jag alltid varit svag för Crescents orange och cykelpendlar till jobbet i 10-15 mil i veckan på en svart (tyvärr) Crescent Logic.

Dock har jag bestämt mig för att införskaffa en orange räser och börja satsningen mot VR 2010.

Hittade denna på Blocket:

http://www.blocket.se/dalarna/Racer_cykel_Crescent_Tera_Race_2319_21448607.htm?ca=11&w=1&last=1

Vad tror ni?? Är en 9-10 år gammal Tera värd det begärda?

Låter fortfarande lite dyrt för den cykeln. 5-6 tusen är nog mer rimligt. Dessutom ser den tokstor ut, så jag skulle tippa att man skall vara minst 1,90 för att den skall passa.

Tillbaka
Topp