Den officiella Crescent Tråden

Oj riktig stryk har den fått ;)
Brutalt stuk annars , gillar den fett ;)=
Har en helt ny mav xm 719 om det är intressant

// svein

Det får bli pendlare av denna, slänger väl på biltemas bakhjul (eftersom jag inte kan bygga själv).
Skulle gärna vilja ha en Gram eller en Ultima i 19tum till vettigt pris.

david... skrev:
-------------------------------------------------------
>
> De gamla fälgarna höll i 11-12år, de nya i
> 9mån.
> Då cyklade jag knappt något i vintras.
> Var kvalitén bättre förr?

Pröva å kör med däck på nästa gång...

/CJ

Det var ju inte precis asfalt på Finnmarksturen.
Skog blandat med grusväg.
Konstigt att den höll så bra utan däck och att den inte höll med däck!?

Vägde in min 99 21" Oden idag 10,9kg ,)=och det var med cykeldator samt tom vattenflaska ..
Men skulle nog heller vilja ha en 19", kanske någon har och vill byta ?

// Svein

Min nyrenoverade (men tyvärr inte nytvättade) Oden -00 (19"-ram). Väger en bra bit mer än Mr Hyde's 10,9kg dock, snarare 14kg, speciellt efter man satte dit Tora-gaffeln. Men den är ju å andra sidan kraftig och ruggigt stabil i terrängen. :o)

Blev byte av däck, vevparti, kedja, kassett, bakhjul, växelrullar, cykeldator, pedaler och gaffel så nu känns cykeln nästan som ny igen. :o)

Bilagor

• P1020472_small.JPG
    P1020472_small.JPG
    61.8 KB · Besök: 205
Och här min före detta knappt använda Logic LTC 306 "Vätternrundancykel" -06 i storlek 51cm. Cykeln har nyligen gått vidare till en ny nöjd köpare i Stockholmstrakten.

Bilagor

• P1020431_small.jpg
    P1020431_small.jpg
    116.8 KB · Besök: 454
Hittade denna mycket trevliga tråd...

Har en Ultima som jag hade den dåliga smaken att måla om för ett antal år sedan, men nu så vill jag återställa den till "orginal" och behöver lite hjälp med

Färgkoden till den härliga oranga färgen, samt även dekalerna till cykeln.
Har sett att några har gjort egna dekaler, skulle det vara möjligt att få ta del av dessa.

Mvh Mathias i Växjö

mathiasosth skrev:
> Hittade denna mycket trevliga tråd...
>
> Har en Ultima som jag hade den dåliga smaken att
> måla om för ett antal år sedan, men nu så vill
> jag återställa den till "orginal" och behöver
> lite hjälp med
>
> Färgkoden till den härliga oranga färgen, samt
> även dekalerna till cykeln.
> Har sett att några har gjort egna dekaler, skulle
> det vara möjligt att få ta del av dessa.
>
> Mvh Mathias i Växjö

vilken ultima är det du har? det är två olika färger på dom där 96-97 är lite "dovare" i färgen än 98an.

Förr i tiden var crescent helschyssta nu verkar dom vara griniga sålde min 97a till en kille som ville restaurera men dom hade tydligen inte varit hjälpsamma alls, trots att han ringde från lbs så att säga.

men många handlare har färgprover kvar som "touch-up" o då är det ju relativt lätt om man hittar ett sånt.

jag har kanske ett vevparti xt från 97 i mycket bra skick, även en uppsättningar xt bromsar ev samt tioga barends. tror jag? om inte svein köpte dom.

Biltemas flouriserande orange på grå primer blir som 98 ans färg, men glöm inte klarlack över ..
Nope ingen tioga här inte john;)

Annars finns ju allt av delar om man frågar min ultima finns i tråden och kommer nog skrotas/delas upp...

//svein

Jag har en Judy SL framgaffel sedan är det den gula sadeln, tioga komponenter.
Så vilken årsmodell är det då???
Allt finns kvar det är bara färgen och dekalerna som måste ordnas.

Har även frågat crescent och fått samma reaktion att det går/finns inte dekaler eller färger att få...

// Mathias

Senast redigerad av en moderator:
Inte polera men använd linolja på den gamla färgen, kommer nog bli fint skal du se

Mattias : släng upp en bild på din ultima du kan ha en 98 men tror nog det är en 97 inners inne

Kan ju lägga in bild på senaste hojen med En Lodur ( Va det inte en 02à John??)
Det som saknas till den är XTR M-952 Växelreglage, f/b nav sen växel F/B så är den full proppad med xtr.
Den skal lackas (inte orange) och ett lättare styr/sitt kombo skal på den är möjlig för under 10kg inte dårligt för en 10år gammal hoj som har kostad nu under 5 laxar ..

18063_270723198032_539238032_4437348_6742863_n.jpg

//svein

jo, jag tror att det var nått sånt. eller liknande i alla fall. Den kommer hamna en bra bit under 10 den där tror jag, rimfaxen hade ju samma ram

Men grejerna som satt på ramen är från en Parkpre så vevpartiet är det korrekta från 97-98 nånting. Barendsen fick jag från roger p 98a så dom är väll så äkta dom satt nog på atlanta hojen har jag för mig... kan nog inte sälja dom när jag tänker efter, men vevpartiet får du pmá om. Det har jag nog ingen nytta av.

Med stelgaffel 48 ram = 10,9kg och med judy xc=11,7kg 98 års mod
99 modell 40g lättare på båda

Har för mig att dom skalade av yttrligare 50 gram på den nya trippelreduserade ramen 00-

//svein

Det här var min trotjänare tills för ett par år sedan, en rimfaxe. Riktigt fin hoj......och naven! DT Hügi 240. Dessa gick som en klocka på både träning och tävling under två hela säsonger (jag behövde inte göra något med dem), går säkert fortfarande bra hos den nya ägaren.
Säger bara det att DT Swiss is da shit!

Cresent var en gång snygga och bra.

Bilagor

• P1000653.JPG
    P1000653.JPG
    93.9 KB · Besök: 245
Stämmer...det ligger lite här och där...:-)
Vevpartiet fick ganska mycket stryk i en vurpa under bockstensturen för ett antal år sedan.
(för att inte tala om ett knä...)
Fälgbanorna slitna också, så därför är det lite nyare saker på.

Så vad är det för färg...?

// Mathias

Ah det där är 97an om gaffeln är orginalet. Sadeln får du byta till flite tycker jag men det behöver inte vara helt orginal tycker jag jag fick min lackerad vit vart riktigt snygg. 97ans Judy var rätt ok tyckte jag. En av de snyggaste o lätt

Gaffeln är orginal och den gula sadeln finns kvar, har haft cykeln som pendlingsfordon och gjorde den lite bekvämare att köra...

Så hur får jag fram en hyfsad orange färg samt är det någon som har "dekalerna" på papper el motsv. som skulle kunnas få loss med eller utan peng.

Kommer nog att behålla dom nya sakerna på och "bara" återställa färg och dekaler.

// Mathias

Som sagt förut så tar man biltemas orange fluoriserande spray på grå primer så kommer den fina 97/98 orange fram . Kan iaf inte se skillnad på min 98 och min pojks 20" längre bak i tråden .

Märken blev det lite jobb på datoren sen ut på lazer skrivare på lämpligt papper

// svein

Sorry läste igenom alla inlägg nu ordentligt, där du skriver angående färgen...
Är det möjligt att du har kvar märkena i datorn?

Nu har jag kikat på Biltemas hemsida, och den enda som är Fluorescerande orange är "markeringsfärg"
är det den du menar? samt Hobbyfärg "Ljusgrå primer" är det dom rätta färgerna.

Vi har ju inte Biltema ännu i Växjö så det får blir med bud...för att få rätta saker

// Mathias

Jag ägde en crescent en gång. Dock byttes den in mot en gammal principia ram och en gammal kinesis carbongaffel + allt annat som behövdes för att bygga en komplett till och från cykel :)

Va tvungen och rawà min gaffel då färgen inte gillade kylan så mycke men när man tänker efter är ju faktiskt Sid`n lite ballare så ;)

Lodur003.jpg ht=544

Sen vill jag bara säga att om någon annan som gillar dom här fina svenska mtb`s, och vill bygga eller uppdatera det man redan har så har jag båda ramar och delar liggande över ..

//svein

Den är väl inte i titan... En Ultima antar jag, så jäkla special e den väl inte, 15-20000 för dyrt om du frågar mig.

/CJ

cjmax skrev:
> Den är väl inte i titan... En Ultima antar jag,
> så jäkla special e den väl inte, 15-20000 för
> dyrt om du frågar mig.
>
>
> /CJ

håller med, ser inte ut som en gram. Är ingen Bianchi ram heller, först var det ju bara FS ramarna som var Bianchis och som dom i princip fortfarande använder...

Det är en *ultima* 02/03 osäker på matrialet i ramen, men det är inte titan iaf .
Skulle säga alu pga det hydroformade underröret, men sätter frågetäcken ve dropout`n

det grå är bara lackad och priset är helt åt skogen, är nästan samma spec som på min Lodur faktiskt ;)

//svein

Tycker att Crescenten i blocket-annonsen ändå är spännande. Den har en hel del udda detaljer för att vara en 00 (eller 01?), Har för mig att det var något av de åren man använde den lacken, rätta mig om jag har fel. Ramen har ju varken integrerat styrlager, fästen för skivbroms eller "svängda" överrör i bakgaffeln. Allt det var väl standard på crescents XC ramarna från de åren?

Hittade den här på nätet som väl är sammalika:

http://light-bikes.com/bikegallery/BikeListing.asp?id=972

Passar på att lägga upp min egen ultima. Hittad på blocket. Drivlinan var helt slut men hjulen och ramen var helt ok. Har inte lyckats få till styrstammen/styrröret, sitter väl 2-3 cm distanser där. Den är ju så förtvivlat låg i framänden trots att jag bytt till en 80mm gaffel.

Bilagor

• DSCN1922.jpg
    DSCN1922.jpg
    133 KB · Besök: 228
ja det stämmer nog Jeppe den du länkade till är samma Cykel/ram Tror nog det är som säljare säger att det är lite mix kompott ..men ramen kan jag bekräfta efter lite sökande i min litratur här hemma (borde nog gjort det innan jag kom med förra uttalande)är en 00 2017 i Altec 2 + legering och färgen stämmer med det året. Men är nog rätt så säker på att om den har gått i race har dom kapad bort infästningen till bromsoket enbart för vikten skull då V-bromsar som känd är lättare iaf på den tiden ...

Fin ullis med du hade ;) Du kanske söker lite *nya* hjul med??..

/7svein

MR hyde skrev:
> ja det stämmer nog Jeppe den du länkade till är
> samma Cykel/ram Tror nog det är som säljare
> säger att det är lite mix kompott ..men ramen
> kan jag bekräfta efter lite sökande i min
> litratur här hemma (borde nog gjort det innan jag
> kom med förra uttalande)är en 00 2017 i Altec 2
> + legering och färgen stämmer med det året. Men
> är nog rätt så säker på att om den har gått
> i race har dom kapad bort infästningen till
> bromsoket enbart för vikten skull då V-bromsar
> som känd är lättare iaf på den tiden ...
>
> Fin ullis med du hade ;) Du kanske söker lite
> *nya* hjul med??..
>
>
> /7svein

ah, fan vi är nog på rätt spår här. men jag tror att det är columbus rör?

Det är ju egentligen otroligt synd att det blev kattskit av det hela men man kan ju trösta sig med att bianchi hojarna ser för jävliga ut de med. Men jag har sett att i england kan man få ganska flådiga Bianchis med V-bromsar, och meridas. jag hade inga problem att sub 11a Draupnern (ram typ 2,8kilo) med xtr v-bromsar o gamla xt hjul, ihop med orginal lx vevparti osv.

Det stämmer att det inte var skivbromsflänsar på tävlingshojarna, absalon hade inga på sin bianchi heller...

captain8track skrev:

>
> ah, fan vi är nog på rätt spår här. men jag
> tror att det är columbus rör?
>
> Det är ju egentligen otroligt synd att det blev
> kattskit av det hela men man kan ju trösta sig
> med att bianchi hojarna ser för jävliga ut de
> med. Men jag har sett att i england kan man få
> ganska flådiga Bianchis med V-bromsar, och
> meridas. jag hade inga problem att sub 11a
> Draupnern (ram typ 2,8kilo) med xtr v-bromsar o
> gamla xt hjul, ihop med orginal lx vevparti osv.
>
> Det stämmer att det inte var skivbromsflänsar
> på tävlingshojarna, absalon hade inga på sin
> bianchi heller...

Jag tror du har rätt John med columbus rören för jag fick det inte helt ihop med altec och dom dropout som sitter på den på blocket samt som jeppe länkade till...

Bia`s är ju alltid trevliga hur som helst ;)

// Svein

ps: He he vill bara dela med mig att jag nu har fått tag i fina M-953 växelreglage .

Ville bara säga det för att det känns bra ;)= Ingen som sitter på 950`s nav då och vill sitta på nått annat ist

Fick köpa en 'världsmästarcykel' av en arbetskollega och håller nu på att göra den i bruksskick till sommaren.

Skicket jag köpte den i:
S6001485_800x600.shkl.JPG ht=544

Första kvällen, slakten:
S6001492_800x600.shkl.JPG ht=544

Nuvarande skick, funktionsduglig åtminstone:
S6001498_800x600.shkl.JPG ht=544

Som ni ser har jag lättat den lite, bytt däck, växelwire och kedje. Kedjan var dock 2mm bredare änden gamla som slutade med att jag lossade på skruvarna i bakväxeln och tog bort kedjeskyddet, hoppas inte bakväxeln faller isär vid färd? :)

Blir väll att skaffa en ny innan sommaren är framme.
Det verkar vara Shimano genomgående tema på den, Shimano 600 bakväxel och alla andra delar märka Shimano, försökte leta på http://www.cykelhistoriska.se/pepitalista.html men hittar inge Shimano, nån som kan tyga på bilderna ungefär vilken årsmodell det kan vara? Skulle vara kul att veta.

Nu väntar jag på beställt bockstyre, en grovtvätt och puts av chrome m.m.

Tillbaka
Topp