Den officiella Crescent Tråden

Nej det är inte vägt än tänkte jag skulle byta styrcombo och stolpe med sadel först.
Men det är en sånn trevlig hoj nu efter jag fick på lite mera xtr pryttlar på den ;)

//svein

förresten råka glugga på 2010års modeller, vilken jävla dynga 15k för en hoj med sunkiga komponenter o en tora.

De har två val, ta hand om sitt racing arv eller skita i det och satsa krutet på Bianchi istället.

MR hyde skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja man kan undra vad en liknande som min skulle
> kosta i dag med mina komponenter ;)
>
> //svein

vi kanske får battla sen, jag har lite straffvikt i nosen dock.

Hej, jag ska köpa mig en MTB men är inte så insatt i beg. priser. Kompisen har en Lodur -03 (eller -04) i bra skick och tänkte höra vad den kan vara värd idag?

Tack på förhand för alla eventuella svar.

//Erik

Senast redigerad av en moderator:
hejsan, jag tänkte bifoga en av mina crescentcyklar. en rimfaxe från -99. efter att orginal judy sl gaffeln oxiderade sönder i ytterbenen så fick de bli en kinesis aluminiumgaffel. lite annat ickeorginal är med på som crossridehjul och kiniptiondäck. verkar inte finnas kvar så många rimfaxe från -99 då de flesta sprack i styrhuvudet. jag skulle väldigt gärna vilja ha tag på en äldre sidgaffel till denna cykel, samt en passande flite"crescent". kanske nån sitter o trycker på en;)

Bilagor

• P020410_11.49.JPG
    P020410_11.49.JPG
    80.1 KB · Besök: 517
Jag gjorde ett impulsartat loppisfynd för ett par veckor sedan. Den stod ute i regnet med platta tubdäck. Jag har limmat om och pumpat däcken, de var hela. Utrustningen är Shimano 600/DA-vev och trevligt nog har den ram med fräsch lack och Reynolds 531-rör. Förslag på vad man gör med en sådan - bygger om till fixie/singlespeed eller behåller som racer för nostalgiturer fina vår-/sommardagar?

Bilagor

• P1020309_small.JPG
    P1020309_small.JPG
    85.9 KB · Besök: 204
trampolin skrev:
> Perfekt som racer för nostalgiturer fina
> vår-/sommardagar!

Kunde inte sagt det bättre själv. ;)

Fick denna igår. Nexus 4, 1999(?) Gratis är gott.
Slängde på lite grejer som låg och skräpade... styre, barends (ja Anders), sadel.
Längre sadelstolpe och andra däck skall inhandlas.
Äntligen en cykel man vågar ställa ifrån sig!

DSC00456.JPG ht=470

planetx skrev:
> hejsan, jag tänkte bifoga en av mina
> crescentcyklar. en rimfaxe från -99. efter att
> orginal judy sl gaffeln oxiderade sönder i
> ytterbenen så fick de bli en kinesis
> aluminiumgaffel. lite annat ickeorginal är med
> på som crossridehjul och kiniptiondäck. verkar
> inte finnas kvar så många rimfaxe från -99 då
> de flesta sprack i styrhuvudet. jag skulle
> väldigt gärna vilja ha tag på en äldre
> sidgaffel till denna cykel, samt en passande
> flite"crescent". kanske nån sitter o trycker på
> en;)

Jag har både sadeln och gaffeln... :)

En första funktionstest på min gåva från den fantastiskt underbare Bozz genomfördes med bravur.

Ramen är ca 54 cm på överröret och rosa metallic troligtvis från sent 80 eller tidigt 90-tal. Ingen modellbeteckning synlig och inte heller hittar jag en liknande på cykelhobby. Komponenterna är en mix av Dura-Ace och Campa Nuovo Record. Hjulen är Mavic med Atom-nav, femdelad gängad frihjulskrans därbak..

Någon som vet när rosa metallic (eller "pärlemo") sprutades på ramarna hos Crescent och tänkbara modeller? Kommer ta lite bilder inom kort och lägga upp.

Jag har en Crescent Exa Race 2320
lite osäker på årsmodell men tror den är från strax innan millenieskiftet, Skulle gärna veta vilken årsmodell det är så om någon som har koll på dom här hojarna vet så skrik till!
Väntar på att mina nya hjul ska komma på posten, efter det ska ja fixa en bättre bild på hojen.
201004211236.jpg ht=544

Hittade ingen Crescent ITC 800 i tråden så jag lägger ut en bild på min. Från 2004 om jag inte minns fel, men inte så mycket kvar från originalet.

Bilagor

• Crescent ITC 800.JPG
    Crescent ITC 800.JPG
    90.7 KB · Besök: 351
Jävla fin cykel du har JOMPA75! Har också en ITC 800 från 2004, ett tips är nya LODUR:en som du ser framför:D

Bilagor

• IMG_0137.JPG
    IMG_0137.JPG
    82.3 KB · Besök: 182
Gött och se att tråden hålls vid liv ;) oxå kul o se den yngre brodern till min lodur som fyller 10 år i år ..

PlanetX: skal kolla kanske jag har vad du söker i mina gömmor båda i sadel och gaffel väg

// svein

Eddenovic skrev:
> ja då kanske det är dags att uppdatera sig snart
> MR hyde:D nya Loduren är ett riktigt monster
> enligt min mening:D

Tror inte det du ;) Då min först och främst är 2kg+ lättare än vad 10àn är samt i komponentväg ligger mig i hästlängder före ;)Min är dock ej orginal då

Fast färg mässigt är ju självklart årets modell lite snyggare än min mattsvarta,
men det kommer båda fin färg samt nya dekaler på min snart ..

//svein

projekt3.jpg ht=544
Nu har jag äntligen byggt ihop min "budgetcykel". Ska fungera som alternativ/extra/bruks/låne-hoj..
Ramen har jag fått från en kompis, den var helt strippad efter en misslyckad stöld. Resten av delarna kommer från överblivet här hemma samt Biltema.
Var ute på premiärtur idag och är positivt överraskad, känns lätt och snabb (bra rull i däcken iofs.) Ovant med helstelt men jag måste säga att jag gillar det hittills..
2 bilder, en från byggnationen och en från idag efter premiärturen :-)
Förresten, någon som vet om det är en stålram eller vad?? Det är en Sleipner, årsmodell ??

Bilagor

• budgetprojekt1.jpg
    budgetprojekt1.jpg
    128.7 KB · Besök: 255
Som den är just nu iaf, Visst kan man kan man köpa sig till det har ju jag gjort fast min är några tusen billigare i bygg än vad en ny lodur kostar . jag funderade faktiskt ett tag och köpa den nya ramen i rimfax eller lodur men dom kommer ju enbart med skivfesten så det sket sig ..

Dom fulrum hjulen var najsiga *thefinger*

18063_306203628032_539238032_4620550_4028754_n.jpg

Ett par bilder på min EXA Race 2320
Nya Easton Vista hjul på nu :)

Bilagor

• 201005031251.jpg
    201005031251.jpg
    101.4 KB · Besök: 206
  • 201005031249.jpg
    201005031249.jpg
    100.4 KB · Besök: 228
Mmmm... Gillar färgmatcningen.

+1

Själv tänkte jag beställa ett par Michelin Pro³ Race i orange till min Giga. Hoppas dom matchar Crescent-orange någelunda.

pro_3_race_schwarz_orange.jpg ht=400

Hejsan alla Crescentglidare! ;)
Här har ni min lilla pärla. En Crescent Edge "ETC800" Årsmodell 06. Går som ett spjut, en del byten av komponenter gjorda under hösten så den är som ny igen!

Bilagor

• 20100510848.JPG
    20100510848.JPG
    70.9 KB · Besök: 182
Halloj Crescent-tråden.
Jag är på Cypern, och vad är det första jag ser när vi kommer in i hotellreceptionen, jo en riktigt fin Ultima, med blå rockshox, xtr, flite-sadel och skivbromsar. Ingen aning om vems eller vilket år den är ifrån. Börjar nästan längta hem till min gamla crescent.

Den vita Lodurn blev extremt bra!

Kedjestagen erbjuder ju lite dämpning! slutresultatet blev mycket bra, istället för vita handtag är det "sid" blåa handtag, Juicy 5or. Patriot färgade distanser istället för turkosblåa, Gaffeln är en fabriksny 02a? allt annat fsa, Cykeln känns trots deore prylarna relativt lätt och blev riktigt grann!

Borde nästan slängas upp i "gamla värstingar som fortfarande hänger med" tråden.

Borde skaffa ny pendelhoj och då började jag drömma om en Crescent. En Ultima med stel gaffel och slicks. Helst som SS. Bara att börja leta nu då.

flamman.jpg ht=483
Här är min världsmästare. Pepita -72 med det mesta original (Campagnolo Nuevo Record) sånär som på bromsreglage, trampor, sadel och kanske något mer.

Bilagor

• flamman2.jpg
    flamman2.jpg
    79.2 KB · Besök: 161
Om någon har en xtr 950 bakväxel (blir inte lessen om ni råkar ha en framväxel i samma sväng)liggande i allt annat än shortcage och vill byta mot min xtr 900 shortcage så bjussar jag på en riktig fin Cresent flagga för vardagsrummet eller sovrummet ;)

//svein

MR hyde skrev:
> Om någon har en xtr 950 bakväxel (blir inte
> lessen om ni råkar ha en framväxel i samma
> sväng)liggande i allt annat än shortcage och
> vill byta mot min xtr 900 shortcage så bjussar
> jag på en riktig fin Cresent flagga för
> vardagsrummet eller sovrummet ;)
>
> //svein

blivit för gammal för 2x9?

Är det förresten någon som vet hur man enklast får tag på touch up-färg/penna i crescent-orange? Har några irriterande skavanker på min ram som jag skulle vilja fixa till. Hobbyfärger sade någon, men vill ha något som blir mer beständigt.

Några bra tips också på hur man ekrar om gamla hjul och får dem balanserade? Har endast en ekernyckel, räcker det?

hejsan jag har satt in en bild på min crescent rimfaxe tidigare i tråden, jag har nu byggt till ite med nya saker. men...en sak förbrylar mig..vikten! jag vägde den idag o den vägde exakt 12 kg. de jag skulle behöva är lite hjälp med är en förklaring..hur ska jag få ner vikten till den magiska 10 kilo...

de saker som sitter på är: ram: crescent rimfaxe -99 (17")
hjul: mavic crossride (ej disc)
styre: ritchey prolite
handtag: scott
gaffel: kinesis aluminiumgaffel(stel)
vxlreglage: lx
bakvxl: xtr
framvxl:xtr
bromshandtag :xtr
v-bromsar: xtr
vevparti: xtr med bortplockad lilla klinga
däck: conti race king supersonic
slang: maxxis
styrstam: pro lt mtb
sadelstolpe: kalloy
sadel: aim xc/race
vevlager:xtr
styrlager: pro rm-11
barends: titec carbon
kasett och kedja: xt

tack på förhand..

kan vikten stämma...jag börjar tvivla..de enda jag kan se som kan väga lite extra är hjulen,styrstammen,sadelstolpen och sadeln. o jag tvivlar ju på att de går o hitta 2 kilo där.. rimfaxe orginal med stel cromogaffel vägde ju 10,5 kg har jag för mig..

Ta med hojen till en affä'r som säljer fisk grejer och prova på en vikt där ( det gör jag )

Men det känns tungt tycker jag

// svein

får la lägga upp min ny inköpa älskling :D
är det någon som har en att sälja så köper jag den gärna

Bilagor

• DSCN0306.JPG
    DSCN0306.JPG
    104.1 KB · Besök: 149
Tillbaka
Topp