Den officiella Crescent Tråden

Har precis varit ute i solskenet och fotograferat. Lyckades leta upp en gammal rosa gammal Cresent racer ifrån 1986 i botten på ett gammalt skjul. Massor av damm. Dock torrt och fint. Finns en del att göra. Men alla delar finns för att göra hojen potent igen. Bla 1 grupp Shimano 600. Vet dock inte om detta någonsin blir av! Detta pga andra projekt. Kanske synd! Men pga trådskaparens entusiasm, ville jag visa "hojen" ändå!
Jättefin! Måste räddas! 😀

Jag var inne tidigare och mumlade om teknikutveckling och branschens manövrar för att hålla hjulen rullande. Här är ett nyinskaffat exemplar från när jag tycker att Crescent stod på topp. En 2319 med Campagnolo utrustning och Mavic hjul. Ska få en rejäl översyn och en fin o rättvänd styrtapp. 😉

Bilagor

• 20240921_083128.jpg
    20240921_083128.jpg
    1,001.6 KB · Besök: 137
  • 20240921_083153.jpg
    20240921_083153.jpg
    994.2 KB · Besök: 128
Vilken modell och år är det? tidigt -80 tal antar jag? Men modellen?

edit: Om jag nu hade bemödat mig att läsa tråden!
Så hade jag ju sett att det är en 92318 från 1980! (y)

Senast ändrad:
Tittade i katalogerna på raketsport och modellen 318 fanns katalogåret bara i slvermetallic(Lack 92) Samma ram som toppmodellerna men silverfärgad och riktigt bra spec. för en 318.

crescyklar7080%20014.jpg

Senast ändrad:
Tittade i katalogerna på raketsport och modellen 318 fanns katalogåret bara i slvermetallic(Lack 92) Samma ram som toppmodellerna men silverfärgad och riktigt bra spec. för en 318.

crescyklar7080%20014.jpg
Ja specen är helt ok och stämmer med 92318 enligt den tabellen. Även pump och sadel stämmer. 😊 Det enda som inte stämmer är att frikransen är 6-delad i stället för 5-delad.

Hej!

Jag har en äldre Crescent-racer. Enligt den här sidan http://www.cykelhobby.com/competition.html så är jag rätt säker på att det är en Competition line 92309 från 1988. Min cykel är lackröd med svart gaffel och Sun tour-växlar, Alpha 5000 där bak. Lite kul att cykeln och jag är samma årsmodell. Jag körde den som vintage-racer i några år innan bakhjulet blev snott, då blev det att jag köpte en modern gravel och nu har den stått ett par år.
Nu har jag kommit över ett par nya modernare hjul och funderar på att göra en neo-vintage uppgradering på cykeln. Jag har som sagt hjul med 9-växlad kassett (som får plats). Styrstam och styre med flare. Även bakväxel 9-delad och Sora-brifters. Cykeln tar 33 mm bak och minst 35 fram vilket är toppen för jag vill gärna ha den som en mångsidig allt-i-allo och pendlare och kunna köra fingrus ibland.
Det jag undrar mest är egentligen om det är en ram som är värd att bygga något på? Den väger in på 11 kg i nuvarande utförande vilket jag tycker är rätt okej för stål! Jag får inte riktigt fram bra info kring vad rören var gjorda i och cykeln saknar dekaler med info.
Som alternativ har jag även en Fashion line i bra skick och snygg rosa, osäker på ålder men den ser väldigt mycket ut som den som var på förra sidan i tråden. Andra alternativ är att köpa en ny lättare vintage ram som kan ta bredare däck bak.
Bygget har ett par problem, styrstamadapter för 22,2 mm verkar svårt att få tag på även om BikeInn ska ha. Sen är vevlagret rätt slut. Är det franskt på den här cykeln? Och hur svårt är det att hitta ersättare? Det fasta växelörat är också böjt men det ska väl gå att böja tillbaka.
Ramnummer: WAKD46020 . Någon som kan uttyda det?
Ursäkta att cykeln inte precis är nytvättad, jag körde den hårt..
20241006_195217.jpg

20241006_192138.jpg
20241006_195230.jpg

Ja, fransk gänga i vevlagret. Bl.a. ROI har lager för Shimano Hollowtech II.

(Även om jag byggde om en likadan cykel, men stoppade i Campagnolo-vevar med Ultra-torque...)

Bilagor

• 20211217_092434.jpg
    20211217_092434.jpg
    243.6 KB · Besök: 68
  • Tange.jpg
    Tange.jpg
    425.8 KB · Besök: 72
  • 20211228_091712.jpg
    20211228_091712.jpg
    454.5 KB · Besök: 64
  • 20220102_180813.jpg
    20220102_180813.jpg
    285.1 KB · Besök: 59
  • 20220102_182111.jpg
    20220102_182111.jpg
    550.6 KB · Besök: 80
Senast ändrad:
Ja, fransk gänga i vevlagret. Bl.a. ROI har lager för Shimano Hollowtech II.

(Även om jag byggde om en likadan cykel, men stoppade i Campagnolo-vevar med Ultra-torque...)
Tack för svar. Jag såg din trevliga tråd också! Vilken årsmodell har du på cykeln?
ROI verkar toppen om man vill byta till moderna vevarmar men saftigt med 60 dollar. Velo orange verkar ha liknande precis med fyrkantsaxel. Vet du om det finns billigare alternativ? Jag kan tänka mig att fortsätta med vintage-vevarmar om det är billigare.
Vet du om det är Tange-rör även i min årsmodell? Hur trivs du med din cykel, skulle du säga att den är värd att uppgradera? Nu körde ju du med vintage-grejer men hypotetiskt då.

Nej, känner inte till så många alternativ. Jag bara köpte ROI då jag visste vad jag behövde. Shimanos vevpartier behöver ju inte vara lika dyra som min Campagnolo. Så då kanske man kan lägga pengar på dyrare lager?
Jag vet inte om de bytt rör-kvalitet till din årsmodell, och jag vet inte exakt hur gammal min ram är.
Jag anser att det är värt att köpa ny drivlina trots gammal ram. Min cykel känns som ny att cykla. Trots dyra Campagnolo-delar är den mycket billigare än en ny cykel. Jag gissar att du kan hitta billigare Shimano-grejer. Mina Campagnolo-hjul är de billigaste (ca 1600 kr/par) och går att beställa för Shimano-kassett-nav.
Lycka till!

Senast ändrad:
Tack för svar. Jag såg din trevliga tråd också! Vilken årsmodell har du på cykeln?
ROI verkar toppen om man vill byta till moderna vevarmar men saftigt med 60 dollar. Velo orange verkar ha liknande precis med fyrkantsaxel. Vet du om det finns billigare alternativ? Jag kan tänka mig att fortsätta med vintage-vevarmar om det är billigare.
Vet du om det är Tange-rör även i min årsmodell? Hur trivs du med din cykel, skulle du säga att den är värd att uppgradera? Nu körde ju du med vintage-grejer men hypotetiskt då.
Crescent bytte nästan varje år då i slutet av 80-talet men ganska säker på att din har oreducerade St52 rör, ett kolstål men skillnaden i hållfasthet är inte så stor mot vanliga mangan- eller krommolybdenstål. Testa att cykla och se hur du gillar ramen, känns den bra är den bra :)

Din har modellnr 92316, 92309 var den med pakethållare och längre kedjestag.

Jag anser att det är värt att köpa ny drivlina trots gammal ram. Min cykel känns som ny att cykla. Trots dyra Campagnolo-delar är den mycket billigare än en ny cykel. Jag gissar att du kan hitta billigare Shimano-grejer. Mina Campagnolo-hjul är de billigaste (ca 1600 kr/par) och går att beställa för Shimano-kassett-nav.
Lycka till!
Tack för råden! Och kul att höra att du tycker det är värt med uppgradering. Just hjul har jag men bra tips.

Crescent bytte nästan varje år då i slutet av 80-talet men ganska säker på att din har oreducerade St52 rör, ett kolstål men skillnaden i hållfasthet är inte så stor mot vanliga mangan- eller krommolybdenstål. Testa att cykla och se hur du gillar ramen, känns den bra är den bra :)

Din har modellnr 92316, 92309 var den med pakethållare och längre kedjestag.
Jättebra info att min är 92316. Då är det alltså en fashion line? Förvirrande det här med att "Competition" inte är den bättre av de två. Om jag förstår det rätt. Jag har en sån också och den har mycket riktigt fäste för pakethållare.
Då ska jag nog tänka om för jag har nämligen en blekrosa 316 från -86 med mycket bättre vevlager. Den är samma storlek och eftersom jag kört -88 i ett par år kan jag vara rätt säker på att även den äldre kommer passa mig fint. Såhär såg cykeln ut, ett singelspeed-projekt som jag köpte och bytte styret på men har stått sedan dess. Håll utkik så kanske det blir en byggtråd av det!
20221012_102408.jpg

Jättebra info att min är 92316. Då är det alltså en fashion line? Förvirrande det här med att "Competition" inte är den bättre av de två. Om jag förstår det rätt. Jag har en sån också och den har mycket riktigt fäste för pakethållare.
Då ska jag nog tänka om för jag har nämligen en blekrosa 316 från -86 med mycket bättre vevlager. Den är samma storlek och eftersom jag kört -88 i ett par år kan jag vara rätt säker på att även den äldre kommer passa mig fint. Såhär såg cykeln ut, ett singelspeed-projekt som jag köpte och bytte styret på men har stått sedan dess. Håll utkik så kanske det blir en byggtråd av det!
Visa bilaga 731673
Jag är ju en av få som tycker illa om en-växlade cyklar. (Även om jag förstår tjusningen till viss del.) Den fina ramen med dess outnyttjade växelresurser är en skam för mänskligheten... 😉
Lycka till att göra den till en vacker svan!

Visa bilaga 731673
Tror fashion line bara var att de hade lite flådigare lackering. Har faktiskt själv haft en sådan 316 röd med svart gaffel du visar i första inlägget, dock bara en kort tid för den blev stulen i Lund. Men Rosso (rosa metallic) ram med kromgaffel är klart snyggare. Vet inte om du sett men cykelhobby.com har ett schema vad som skiljer mellan olika årgångar

IMG_2257.jpeg

Kom över denna skönhet igår.
Crescent Lodur från -99.
Är jäkligt nära nyskick!
Ska ta isär den och ta bort gammalt fett/smörj och sen är den mint👌

Bilagor

• IMG_2262.jpeg
    IMG_2262.jpeg
    2.2 MB · Besök: 84
  • IMG_2263.jpeg
    IMG_2263.jpeg
    991.8 KB · Besök: 93
  • IMG_2261.jpeg
    IMG_2261.jpeg
    1.2 MB · Besök: 86
  • IMG_2260.jpeg
    IMG_2260.jpeg
    1.1 MB · Besök: 85
  • IMG_2259.jpeg
    IMG_2259.jpeg
    1.6 MB · Besök: 94
  • IMG_2258.jpeg
    IMG_2258.jpeg
    2.6 MB · Besök: 85
Hej,
Efter en period med lunginflammation mm så längtar jag efter lite fysisk aktivitet även om det i dagsläget känns långt borta mtp mitt mående.
Började fundera lite på olika rundor jag skulle kunna köra i sommar med min 70-tals racer och kom då att tänka på service osv. Det är något jag orkar med nu och skönt att ha det klart när våren väl smäller till..

Nu till min fråga, behöver en gammal cykel mer omvårdnad än en ny? Var komponenter sämre/ömtåligare förr eller kan jag köra på tills jag tycker det är dags att serva?
Det är original dura ace på allting så det är gärna nåt jag vill ska hålla då det verkar svårt/dyrt att hitta delar.

Hur gör ni andra gällande underhåll/service? Vad slits mest? Är det vevlager och hjullager?

Tipps mottages tacksamt.

behöver en gammal cykel mer omvårdnad än en ny?
Gissningsvis är det tvärtom
Det är original dura ace på allting så det är gärna nåt jag vill ska hålla då det verkar svårt/dyrt att hitta delar.

Hur gör ni andra gällande underhåll/service? Vad slits mest? Är det vevlager och hjullager?
Enl min erfarenhet är det däck, styrlinda, vajrar+höljen och kedja + frikrans, för om även utrustningen på din cykel är från 70-talet har den troligen inte kassett utan frikrans.
Hur många klingor har du i bakhjulet?
Om du inte redan har kollat där hittar du mkt info hos Sheldon Brown

Gissningsvis är det tvärtom

Enl min erfarenhet är det däck, styrlinda, vajrar+höljen och kedja + frikrans, för om även utrustningen på din cykel är från 70-talet har den troligen inte kassett utan frikrans.
Hur många klingor har du i bakhjulet?
Om du inte redan har kollat där hittar du mkt info hos Sheldon Brown
Tack för svar! Jag enklast är väl kanske att öppna och kolla men samtidigt vill jag inte pilla för mycket när det funkar.
Allting är isärtaget/monterat för 2år sedan så det är status på cykeln just nu.
5 drev bak. Funderar dock på att se ifall 6 skulle kunna fungera då jag upplever det lite tungt med de antal växlar jag har nu. Har inte kollat vilka omfång det blir på dreven än dock så det kanske inte hjälper mig. Frikrans är det som gäller för mig samt tubdäck.

Jag enklast är väl kanske att öppna och kolla men samtidigt vill jag inte pilla för mycket när det funkar.
+1
Allting är isärtaget/monterat för 2år sedan så det är status på cykeln just nu.
Då borde inte lagren behöva fettas om, men det beror förstås hur mkt cykeln har rullat och under vilka förhållanden.

5 drev bak. Funderar dock på att se ifall 6 skulle kunna fungera då jag upplever det lite tungt med de antal växlar jag har nu. Har inte kollat vilka omfång det blir på dreven än dock så det kanske inte hjälper mig. Frikrans är det som gäller för mig samt tubdäck.
Du bör räkna antal tänder fram o bak. Det är det som har betydelse för utväxlingen, inte om du har 5 eller 6 drev bak.
Men det är länge sedan femdelade frikransar var moderna, det betyder att slitdelar kan vara svårt att hitta.
Men om du byter kedja när den är sliten men innan den är onödigt mkt sliten kan du få ut flera kedjor på en frikrans.
Kedjeslitaget är enklast att mäta och Sheldon har skrivit om hur man bör mäta

farsan körde över min crescent expedition med lastaren för tjugo år sedan eller nåt sånt, nu sågade jag ur sadelstolpen, rätade ramen lite (och ovaliserade underröret lite samtidigt för ökad vertical stiffness), hittade en tiagra-grupp för 300 kr, skärmar på tradera för 100 kr, däck för 50 kr/st och en aliexpress-stam för 120 kr, resten hittade jag i mina lådor. den blev lite oväntat trevlig, trots alldeles för liten ram. en skärmgruscykel borde jag skaffat tidigare. skulle bara behöva en ännu högre stam. velo orange cigne eller kanske en ergotec high charisma 130 mm köpes. vågar inte lägga ut bild från sidan, eftersom den ser hemsk ut med det låga styret från det hållet.
-HyaaCV-7eeId9KLrjOtRtxZOsW__TawtUC3nsSeNxg-2048x1536.webp

Var ute en sväng med pendlaren idag. Kanske någon här som uppskattar gammal stål-Crescent som är i dagligt bruk? Uppgraderad med nya reflex, fräscht fett, 35mm däck för alla väder, skärmar från Pelago, Koolstop klossar samt nytt frihjul och kedja. Annars helt original!
Visa bilaga 750396
Den är ju väldigt fin! Mycket snygg.
Vad är det för däck du har?

skaffade högre stam till min crescent, och det blev otroligt bekvämt och känslan var cirka eureka så här ska ju en cykel kännas för sjutton. men den är jätteful. jag jobbar nu på att liksom "äga" det och tycka att det är "kul". men sen råkade jag photoshoppa en bild på hur cykeln skulle sett ut med ett annat märke på styrstam, och då tyckte jag att den blev rent av snygg, eller i alla fall vacker, eller åtminstone lite fräck.

nu behöver jag er hjälp, för den fräcka stammen kostar nästan dubbelt så mycket som hela denna cykel kostat att bygga ihop. ni behöver säga att den fräcka stammen inte är fräck, den är precis lika ful som den fula. ja, ännu värre! den snygga stammen missar liksom målet och får mig att framstå som en som tror att hen byggt en snygg cykel, men som inte riktigt har Känslan, vilket gör bygget bara ännu fulare. säg så, eller nåt om att det oavsett stam blir cirkusbjörn och patetiskt.

high-charisma-vs-cigne.webp

skaffade högre stam till min crescent, och det blev otroligt bekvämt och känslan var cirka eureka så här ska ju en cykel kännas för sjutton. men den är jätteful. jag jobbar nu på att liksom "äga" det och tycka att det är "kul". men sen råkade jag photoshoppa en bild på hur cykeln skulle sett ut med ett annat märke på styrstam, och då tyckte jag att den blev rent av snygg, eller i alla fall vacker, eller åtminstone lite fräck.

nu behöver jag er hjälp, för den fräcka stammen kostar nästan dubbelt så mycket som hela denna cykel kostat att bygga ihop. ni behöver säga att den fräcka stammen inte är fräck, den är precis lika ful som den fula. ja, ännu värre! den snygga stammen missar liksom målet och får mig att framstå som en som tror att hen byggt en snygg cykel, men som inte riktigt har Känslan, vilket gör bygget bara ännu fulare. säg så, eller nåt om att det oavsett stam blir cirkusbjörn och patetiskt.

Visa bilaga 752995
För att undergräva den silvriga stammen lite så brukar de kallas "limpdick"....
Kan dock hålla med om att den skulle göra sig bra på cykeln!

Såg denna tråden på förstasidan och kände att jag ville dela med mig av min hoj. En Crescent Race 2316 som jag fick som ett vrak av en kompis. Han hade fått den slaktad ner till ram och lösa delar av någon lite väl klåfingrig... Han sa att han sannolikt bara skulle slänga den så jag tog med glädje hand om den.

Några månader senare fick den liv och blev till Streetfighter som det så härligt kallas... Blev personbästa till jobbet på den i detta utförande. Korg och allt!
20240811_173403.webp

Därefter pajade min landsvägsram så fick bli att bygga om denna till en neo-retro vinter-racer enligt nedan.

20241031_133350.webp

Nu har den gått på trainern genom vintern med tanke på vädret. Aldrig kört stålram innan men herregud vad go den är att rulla på!

Den fräcka stammen är inte fräck, så nu var det klarlagt men.....

Visa bilaga 752995
Den fräcka stammen är inte fräck, så nu var det klarlagt men...... Äsch, jag tycker du skall köra på den svarta.Så eländigt är det inte, känns det bra är det bra.

Visa bilaga 752995
Fint bygge! Problemet verkar vara att du är för lång för cykeln... Inget som stammen räddar upp :-)

Tillbaka
Topp