Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Jag tycker inte det brukar ta mer än en vecka eller max två för USPS-försändelser att komma fram.

Cheetah vs cougar?

Cheetah ät lättare och billigare. Vad saknar den?

Vagnen är framförallt tänkt att ha för träning. Cykling, löpning och skidor.

H. sa:
Cheetah vs cougar?

Cheetah ät lättare och billigare. Vad saknar den?

Vagnen är framförallt tänkt att ha för träning. Cykling, löpning och skidor.

Cheetah saknar fjädring, vilket i alla fall jag anser vara bra att ha om man ger sig ut på lite knöligare underlag.

Den billigare har ej dämpning och med tanke på hur aktiv/bra den är i vagnarna som har det skulle jag aldrig fundera på att köpa något annat och stopoa mitt barn i.

Cheetah duger fint att köra matkassarna i om det inte är något ömtåligt som ägg i dessa.

Ok, den har inte fjädring alls? Det låter dåligt.

Ska man ha en 1 eller 2? Har ett barn.

H. sa:
Ok, den har inte fjädring alls? Det låter dåligt.

Ska man ha en 1 eller 2? Har ett barn.

Många vagnar saknar fjädring och ägarna säger att det fungerar utmärkt, beror väl lite på var man tänker använda den.

Hur stor vagn man ska ha beror också hur man tänker använda den, med en 2a kan du packa med dig mer grejer ,samtidigt som en 1a är smidigare genom dörrar, inne i butiker etc.

Själv har jag jagat efter en 2a, med fjädring trots att vi bara har ett barn för stunden.

Vi har en ofjädrad och en fjädrad vagn, det är väldigt stor skillnad på komforten skulle jag påstå. Så länge man kommer använda den som promenadvagn och cykla på asfalterade vägar försiktigt så funkar en ofjädrad, men jag skulle inte välja det.

Vår ofjädrade används som transportvagn för prylar, då är det helt ok.

För ett barn skulle jag välja en enbarnsvagn, den är stor nog ändå när man ska genom dörrar osv och en tvåbarnsvagn kommer inte gå in överallt.

Men vet man med sig att det kommer fler kan man ju vara rationell och köpa en för två barn med en gång.

desmo sa:
Chariot CX1.
Trumbromsar.
Går det justera det axiella spelet på något sätt? Eller måste man shimsa in det? Har tittat på snabbkopplingsaxeln och ser en mutter, men tror den mer har mer låsningen av axeln än spelet att göra. Tycker det skramlar för mycket om vagnen.

Jag var förbi LBS. De tittade, provade, men löste det inte. Tyckte jag skulle gå till någon annan. Att lösa problem tar tid, enklare att skicka iväg mig och vänta på nästa kund.
Någon som upplevt samma sak? Axiellt spel som gör att det skramlar?

Jag skulle kolla med Addnature, de hjälpte mig med renoveringskit till strollerhjulen när jag behövde ett till utöver det man får med, även fast jag inte köpt vagnen där (kvaliten på strollerhjulen är ett annat kapitel, de skramlar och har sig och en renovering hjälper bara ett par mil..).

jomper sa:
Så länge man kommer använda den som promenadvagn och cykla på asfalterade vägar försiktigt så funkar en ofjädrad, men jag skulle inte välja det.

För ett barn skulle jag välja en enbarnsvagn, den är stor nog ändå när man ska genom dörrar osv och en tvåbarnsvagn kommer inte gå in överallt.

Men vet man med sig att det kommer fler kan man ju vara rationell och köpa en för två barn med en gång.

+1

Med tillägget att tvåbarnsvagnen är för stor för en del bilar.

Jag har dessutom extrautrustat min vagn med stora BMX-däck. (Funkar fint om man vänder snabbkopplingen inåt). Det känns lite bättre så när de sover med gamnacke på sådana där ljuvligt otrafikerade grusvägar där det plötsligt kan dyka upp pothåll.

Det ska till att skiftas däck på cykelkärran, nonamedäcken ska av och nya på. Fokus är främst på komfort, framför rull. Det finns viss fjädring i vagnen, men jag tycker inte att den räcker. Schwalbe Big Apple var den självklara kandidaten, men ser nu att det finns ett särskilt avsett däck för cykelkärror, Schwalbe Tracer. Det finns dock knappt något skrivet om detta däck, principen ska vara att det har ett upphöjt fält som slitbana och att resten av däcket gjorts tunnar då hjulen på en kärra aldrig lutar åt olika håll som på en cykel.

Frågan är nu om det är bättre/liknande komfort med Tracer som med Big Apple? Det finns nästan inga recensioner, och inga som ger svar på fjädring/komfort. Hygglig luftkammare på 47-406 mm.

Saxat från Schwalbes produktinfo:

The first special tire for bicycle trailers. Material is used only where it is needed. Thus the Tracer is at the same time lighter, more durable and more comfortable than other tires of the same size. Naturally with 50 EPI carcass, K-Guard and a single-sided reflective line.

_detail_Tracer.jpg

Nu har jag anammat några trick för logistiken med litet barn, cykelkärra och lägenhet:

- Om sambon är hemma, rigga allt i lugn och ro så allt är redo för att dra iväg
- Om sambon inte är hemma, lasta bebisen i bärstol, gör allt i lugn och ro medan barnet har kul i bärstolen (vi har en Bergans Lilletind som hon trivs väldigt bra i)
- Ha med en kil för att kunna ställa upp dörrar där det behövs

Nu någon månad senare är också barnet betydligt lugnare, men det där kanske kan vända när man minst anar det.

Vår CX1 har Schwalbe Tracer originalmonterat. Har kört dem med ganska lågt tryck, men ökande med barnets vikt, för bra komfort.

Den har rullat en hel del och de har aldrig orsakat några problem, inga punkteringar och de ser fräscha ut trots att jag nog legat i underkant med däckstrycket ibland.

Är det någon som lyckats få fast en CX1/2 eller liknande på ett takräcke? Helst stående på kant.

Jag har en förhoppning om att kunna ha två cyklar och en CX2 på taket samtidigt, är det någon som har lyckats med något liknande?

jimboyummin sa:
Hej. Har tänkt att testa en sån här till min hoj:
http://www.trollkarran.se/product/burley-qr-hitch-adapter

Vad jag vet så har min cykel en hjulaxel som är 5mm i diameter (enligt cykelaffären, ska dock mäta men har inte hunnit..) och i länken ovan så kan man välja olika storlekar på adaptern. Vilken är det jag ska ha i så fall?

5mm hjulaxel finns det inga cyklar som har men har du snabbkoppling (QuickRelease = QR) så är QR-axeln ungefär 5mm. Gissar att det är den som avses och i så fall skall du beställa den som heter QR.

danielalmestal sa:
Hur är fjädringen inställd? Annars låter det som att chassit är skevt..

Det är en cheetah så ingen fjädring. Ena hjulet hänger en halv cm i luften. Jag har hört att strollerhjulen inte är så bra men undrar om det är samma på alla eller om jag fått ett dåligt ex?

Akoa sa:
danielalmestal sa:
Blir det samma om du byter plats på hjulen?

Ska testa imorgon. Kanske är så enkelt :)

Ingen skillnad att byta plats på hjulen. Dock har jag ju testat utan vikt. Med vikt i så är det bättre om än inte perfekt. Jag har dock inte testat den ute ännu utan rullar bara på parketten. Kanske inte märkbart ute eller vad tror ni?

Akoa sa:
Akoa sa:
danielalmestal sa:

Ingen skillnad att byta plats på hjulen. Dock har jag ju testat utan vikt. Med vikt i så är det bättre om än inte perfekt. Jag har dock inte testat den ute ännu utan rullar bara på parketten. Kanske inte märkbart ute eller vad tror ni?

Låter väl som något du ska kontakta tillverkaren och tala om iaf. Troligen får du det åtgärdat på garantin.

Edarion sa:
Akoa sa:
Akoa sa:
danielalmestal sa:

Låter väl som något du ska kontakta tillverkaren och tala om iaf. Troligen får du det åtgärdat på garantin.

Tack jag ska göra det!

Har ni något tips på första barnhjälm?

funderar på om jag skall köpa en chinook 2 istf en cx2.

tydligen har inte cx2 höj och sänkbart handtag, det verkar praktiskt. Och sovläge på ryggen kunde kanske oxå vara bra.

någon som har relevanta erfarenheter ang chinooken?

DeAngeli sa:
funderar på om jag skall köpa en chinook 2 istf en cx2.

tydligen har inte cx2 höj och sänkbart handtag, det verkar praktiskt. Och sovläge på ryggen kunde kanske oxå vara bra.

någon som har relevanta erfarenheter ang chinooken?

Det enda jag kan tillföra är att CX2 har ett vändbart handtag så det går att ha i två lägen, hur mycket det gör i praktiken i cm törs jag inte säga.

Dottern sover bra i vår vagn, men visst skulle man velat fälla ryggen lite ibland.

Men åh! Ringde till en barnvagnsaffär idag och frågade - hon gick och klämde på en när jag var i tfn och sa att det inte gick!!!!

Men mkt intressant, det visar sig nämligen att chinook inte finns i den färg min sambo vill ha, den finns överallt i blå men naturligtvis inte i svart. Gissa vilken hon absolut föredrar.

Har du någon gissning på ungefär hur mkt man tjänar genom att vända på det? Tror nämligen inte att vi behöver sådär sjukt mkt (jag är 193-195, hon är 167).

Cx har ju oxå den fördelen att den är typ 5kg lättare och verkar lite mer lätthanterlig ...

genom att vända handtagen kanske du känar en decimeter ,men är ju mer troligt att du kommer sparka i barnvagnen med benen.
Är själv 191 och kör bara i låg läget med min cx2a då jag får fint benutrymme för att springa både uppåt och nedåt.
Kan vara lite jobbigt om man springer på grusvägar och behöver köra på bakhjulen då inte den har någon dämpning fram..

Hej!
Det står mellan en Cougar 2 (beg) eller en ny Hamax Outback. Var och klämde på bägge idag och Outbacken känns mer modern måste jag säga. Några plastdetaljer för att tex ställa höjd på handtaget och bromsen. Återstår o se hur det håller. I övrigt bra finish, tillsynes bättre och skönare säten än Cougarn.

Mitt bekymmer är att det inte finns någon spädbarnsinlägg (sonen är 6mån) så om inte det går att sätta dit thules motsvarighet (om det är samma uppbyggnad med remar) så blir det iaf ingen outback.

Johncon sa:
Hej!
Det står mellan en Cougar 2 (beg) eller en ny Hamax Outback. Var och klämde på bägge idag och Outbacken känns mer modern måste jag säga. Några plastdetaljer för att tex ställa höjd på handtaget och bromsen. Återstår o se hur det håller. I övrigt bra finish, tillsynes bättre och skönare säten än Cougarn.

Mitt bekymmer är att det inte finns någon spädbarnsinlägg (sonen är 6mån) så om inte det går att sätta dit thules motsvarighet (om det är samma uppbyggnad med remar) så blir det iaf ingen outback.

Behöver du verkligen spädbarnsinlägg till 6mån?

Jag kör också alltid med handtaget i låga läget på vår CX1 trots att jag är 195 cm. Håller då oftast i den övre delen.

För en 6-månaders hade jag nog skippat babyliften och gått direkt på nästa variant, som är hängmattan eller vad den nu heter på thulespråk.

Akoa sa:
Johncon sa:
Hej!

Behöver du verkligen spädbarnsinlägg till 6mån?

Nja helt stabil är han inte. Provade inlägget i butik idag och det känns helt ok. Bra stöd. Det är alltså sittstöddet jag menar.

Dock så är Outback alldeles för tung märkte jag. Nästan 20kg mot Thules 13. Känns som att det är värt att slippa de xtra kilon vid löpning/cykling. Speciellt när ska hängas och lastas i bil.

EDIT:Blev en Cougar 2 då.

Senast ändrad:
Hej.
Jag funderar på att köpa en cykelkärra. Har ju insett att det finns ganska många att välja på. Har tittat lite på Thule då det känns som ett bra märke. Jag skulle vilja ha en kärra som kan användas länge. Vissa ser ganska små ut. Finns det någon kärra som utmärker sig och klarar längre barn än andra.

stoffe1 sa:
Hej.
Jag funderar på att köpa en cykelkärra. Har ju insett att det finns ganska många att välja på. Har tittat lite på Thule då det känns som ett bra märke. Jag skulle vilja ha en kärra som kan användas länge. Vissa ser ganska små ut. Finns det någon kärra som utmärker sig och klarar längre barn än andra.

Kolla in Thule Corseaire och Captain. De är betydligt rymligare. Vi har använt vår Captain 2 tills dottern fyllde 8 år (ca 128cm) ungefär.

Problemet med en större är väl också att den är bredare om den ska in genom dörrar osv?

Nån som har uppnått maxlängden för CX-kärrorna? Funderar på hur länge vår son, snart 3 år och några cm över metern, kommer kunna sitta i vår vagn..

jomper sa:
Problemet med en större är väl också att den är bredare om den ska in genom dörrar osv?

Nån som har uppnått maxlängden för CX-kärrorna? Funderar på hur länge vår son, snart 3 år och några cm över metern, kommer kunna sitta i vår vagn..

Inte provmätt men Thule skriver själva 111cm.

"Maximum body height of passenger(s) 111 cm / 44 in
Head / helmet must not stick out of the carrier frame"

stoffe1 sa:
Beställde en sån här idag.

https://www.xxl.se/thule-cheetah-2-multisportsvagn-med-cykel-och-promenadkit/p/1089360_2_style

Jag har 12 mm axel, jag antar att jag måste köpa en ny axel för att kunna koppla kärran. Är det någon som vet vilken gänga specialized använder. Hittade en axel på Rose och det fanns tre olika gängor.

Det beror väl lite på modell, dom har väl iaf tre olika längder, beroende på cykelmodell. Men dom verkar köra med 1mm gängstigning.

Här går det ju att testa sig fram:
http://robertaxleproject.com/wp-content/uploads/2016/02/RAP_fitment_guide_A4.pdf Annars går ju just Spec att välja i listorna. Beställde därifrån både till Superflyn och Divergen. Divergen har jag inte provmonterat men på Superflyn fungerar det iaf kanon!

stoffe1 sa:
Beställde en sån här idag.

https://www.xxl.se/thule-cheetah-2-multisportsvagn-med-cykel-och-promenadkit/p/1089360_2_style

Jag har 12 mm axel, jag antar att jag måste köpa en ny axel för att kunna koppla kärran. Är det någon som vet vilken gänga specialized använder. Hittade en axel på Rose och det fanns tre olika gängor.

Kan inte du testa om båda promenadhjulen ligger mot marken när du får den? Det gjorde den inte på min och jag tvekar på om jag orkar åka in med den eller om det är så på den modellen. Tack på förhand!

Sådär, en Chinook 2 beställd ("schnoken"). Hoppas det blir bra!

Valde mellan den och en CX2, efter att ha klämt på en CX1 så kändes det som att schnoken nog blir bättre, framförallt gillade jag inte handtaget på CXen...

Tillbaka
Topp