Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Kapellet på min Cougar 2 åker upp hela tiden. Den har gjort detta sedan den var ny och det är alltid på samma sida. Jag har naturligtvis synat det på alla upptänkliga sätt men blir inte klok på vad det är som spökar. Barnen hävdar att de är oskyldiga, och i detta fall tror jag dem. Jag har vänner som rapporterar samma problem, dock inte i samma omfattning. Finns det något snille därute som hittat en smidig lösning på detta?

Tack för hjälpen tidigare i tråden. Vi slog till på en begagnad cx1 från 2012 med all extrautrustning. Känns väldigt bra än då länge.

Två frågor har jag dock.
- varför sitter vagnen inte centrerad över cykeln?
- vid vilken ålder börjar hängmattan kännas överflödig? Vår dotter är 6 månader och vi saknar hängmattan. Pallar upp med småkuddar bredvid istället. Vi kan inte använda alla fem bältespunkter eftersom hon är lite kort för de övre. Är det värt pengarna för hängmattan för den tid som är kvar?

Vi hade både ligginsats och sen hängmattan, minns inte när vi tog bort den faktiskt.. ni kan få låna vår.

H. sa:
Tack för hjälpen tidigare i tråden. Vi slog till på en begagnad cx1 från 2012 med all extrautrustning. Känns väldigt bra än då länge.

Två frågor har jag dock.
- vid vilken ålder börjar hängmattan kännas överflödig? Vår dotter är 6 månader och vi saknar hängmattan. Pallar upp med småkuddar bredvid istället. Vi kan inte använda alla fem bältespunkter eftersom hon är lite kort för de övre. Är det värt pengarna för hängmattan för den tid som är kvar?

Jag antar att vagnen inte är centrerad för att högerhjulet inte ska skära ner i diket om man råkar cykla för nära kanten.

Peth sa:
H. sa:

Två frågor har jag dock.

Jag antar att vagnen inte är centrerad för att högerhjulet inte ska skära ner i diket om man råkar cykla för nära kanten.

Ja, det var min gissning också, men jag tyckte ändå det kändes lite konstigt. Fast det kanske det inte är.

Vi körde hängmattan till ett år ungefär, han såg ut att ligga skönt i den men till sist blev han lite för stor. Den har fördelen att man kan lägga lite prylar under barnet också :)

H. sa:

Två frågor har jag dock.

Är det inte samma cykelfäste (arm) till både CX1 och CX2? Jag skulle tro att detta är en bidragande orsak; dvs dubbelvagnarna är centrerade.

boson sa:
Är det inte samma cykelfäste (arm) till både CX1 och CX2? Jag skulle tro att detta är en bidragande orsak; dvs dubbelvagnarna är centrerade.

Jepp, de är identiska så de är nog en del av orsaken. Jämförde precis. Enda tillbehöret som skiljer tror jag är löphjulet faktiskt.

boson sa:
H. sa:

Två frågor har jag dock.

Aha, smart!

Aron sa:
Kapellet på min Cougar 2 åker upp hela tiden. Den har gjort detta sedan den var ny och det är alltid på samma sida. Jag har naturligtvis synat det på alla upptänkliga sätt men blir inte klok på vad det är som spökar. Barnen hävdar att de är oskyldiga, och i detta fall tror jag dem. Jag har vänner som rapporterar samma problem, dock inte i samma omfattning. Finns det något snille därute som hittat en smidig lösning på detta?

Om du har en äldre modell som jag har så har jag löst detta genom att sy fast två gummibandsöglor på kapellets framsida som jag kan trä över de främre reflexerna på vagnen. Det tar typ 5min att fixa med symaskinen.

Senast ändrad:
Aron sa:

Kolla här, under "Cougar latch problem"
http://www.twowheelingtots.com/thule-chariot-cougar-2-cheetah-2-review-and-comparison/

De verkar kunna lösa det med hårtork.

Nu har jag också insett att man måste ha en vagn för att hinna cykla, ser det dock som kul utveckling av cyklingen.
Finns det några bra erbjudanden på vagnar nu när det är höst? Och vilken modell ska man ha, Mao vilken modell sitter happy-stämpeln på? Tillräckligt med funktioner till rätt pris alltså ?
(Behöver bara plats för en 11månaders just nu)

Just det. Hur tänker ni runt säkerheten när man cyklar med barn på vägar där bilar fördas? Gör ni det inte alls eller kör ni bara i stadsmiljö?

leffo sa:
Just det. Hur tänker ni runt säkerheten när man cyklar med barn på vägar där bilar fördas? Gör ni det inte alls eller kör ni bara i stadsmiljö?

Dubbla baklysen på vagnen, rikligt med reflexer och en varselväst fastlindad runt handtaget där bak. Detta har funkat bra för mig. Inga riktiga incidenter. Däremot var frugan med om en riktigt tight omkörning där en lasbil blåste om på ganska trång 70 väg i en kurva med väldigt dålig sikt.

Ok, bäst är väl att hålla sig till vägar med så lite trafik som möjligt, säger sig ju självt men jag kommer att tänka på grusvägar och undrar hur det funkar med vagnen(fjädrad) på sådana?

Vi har kört massor på grusväg med den fjädrade CX-vagnen och det går utmärkt. Ofjädrad vagn hade jag helst kört långsamt med på sådana dock. Det hoppar rätt bra (vi har en ofjädrad thulevagn som bagagevagn).

Vi har inte haft något extra säkerhetsmässigt än de medföljande reflexerna men en stark baklampa även dagtid är antagligen en god ide.

Jag har en Chariot CX 2 och den är ju lite bred så ett hjul brukar få köra på mittsträngen. Med en smalare vagn går den nog in i ett spår. Dock är ju vagnen fjädrad så det går bra ändå. Barnen har aldrig klagat och då har jag ändå kört uppåt 50 km i sträck på grus med barn i vagnen.

Någon som vet om Thules "20100797 Thule Axle Mount ezHitch™ Cup with Quick Release Skewer" innehåller både adapter och "skålen"?
Sedan så skulle jag vilja hänga Cougarn bakom min Canyon Dude också, någon som vet vad jag behöver? Längre axel och någon form av spacer antar jag, för att komma förbi "infräsningen"...

BuTTuS sa:
Någon som vet om Thules "20100797 Thule Axle Mount ezHitch™ Cup with Quick Release Skewer" innehåller både adapter och "skålen"?
Sedan så skulle jag vilja hänga Cougarn bakom min Canyon Dude också, någon som vet vad jag behöver? Längre axel och någon form av spacer antar jag, för att komma förbi "infräsningen"...

Jag har Robert Axle på min Fatboy Carbon, där ingår en bricka för att flytta ut den från ramen. Fungerar betydligt bättre än Thules egna thru-axle ifall du även skulle behöva till en vanlig cykel med thru-axle.

Det som ingår är det du ser på bilden, ifall du menar den för växlat nav.

KJS sa:
BuTTuS sa:

Jag har Robert Axle på min Fatboy Carbon, där ingår en bricka för att flytta ut den från ramen. Fungerar betydligt bättre än Thules egna thru-axle ifall du även skulle behöva till en vanlig cykel med thru-axle.

Det som ingår är det du ser på bilden, ifall du menar den för växlat nav.
Tack! Vet du om man kan hitta 12X197 1.0 MM THREAD någonstans i europa?

KJS sa:
BuTTuS sa:

Nix men sist tog det ungefär 10 dagar från Robert Axle och inga extra avgifter. Så ser ingen anledning att leta heller.
Beställd för en vecka sedan så borde väl dyka upp snart då.

En annan fråga, fästet som följer med (cykelkittet till Thule Cougar) får jag inte att sitta ordentligt (på sambons cykel), jag kan rotera det med handkraft och jag törs inte spänna quickreleasen hårdare. Några tips någon?

BuTTuS sa:
KJS sa:
BuTTuS sa:

Nix men sist tog det ungefär 10 dagar från Robert Axle och inga extra avgifter. Så ser ingen anledning att leta heller.

En annan fråga, fästet som följer med (cykelkittet till Thule Cougar) får jag inte att sitta ordentligt (på sambons cykel), jag kan rotera det med handkraft och jag törs inte spänna quickreleasen hårdare. Några tips någon?

Varför törs du inte spänna hårdare? Bytte du ut qr till den medföljande längre?

Akoa sa:
BuTTuS sa:
KJS sa:
BuTTuS sa:

Varför törs du inte spänna hårdare? Bytte du ut qr till den medföljande längre?
Därför att det känns som "spaken" kommer att gå av om jag ska ha ännu mer förspänning, jag får den knappt på plats med handkraft nu. Kanske kan man smörja den så den glider lättare? Och ja, den medföljade.

Ok detta har såklart avhandlats tidigare i tråden men jag hittar det inte nu...
När har ni börjat springa resp cykla med era barn? Och i så fall med baby sling de där extra stöden eller med standard sitsen?

Mvh trött på thules friskrivningar

Cykla när de sitter bra med bälte, dvs i hängmattan. Och byte till den tidigast när nacken är stadig, när nu det är.

Springa efter ett par månader typ, det känns inte värre än att gå. I vårt fall då med ligginsats.

perzzon sa:
Ok detta har såklart avhandlats tidigare i tråden men jag hittar det inte nu...
När har ni börjat springa resp cykla med era barn? Och i så fall med baby sling de där extra stöden eller med standard sitsen?

Mvh trött på thules friskrivningar

Vi började springa och cykla med första dottern när hon var ca 7 veckor (det var helt enkelt då vi köpte vagnen), liggandes i Chariot/Thules "infant sling". Om jag minns rätt var det först långt senare som vi noterade att rekommendationen var en helt annan. Vår egen bedömning var att en unge ligger alldeles utmärkt i den där hängmattan så det finns ingen anledning att låta bli. Givetvis ska man inte härja runt som en idiot, men det är det väl ändå relativt få nybakade föräldrar som gör.

Vi köpte vagnen när den minsta var 6 och då började vi cykla med det extra stödet runt midja och huvud.

Set det med hjälm vet jag har varit ett ämne här. Vi tänker att ger vi oss in i övrig trafik så finns det ingen anledning att inte ha hjälm. Det har funkar bra (sonen 1 och dottern 2,5) dessutom att de tycker inte att det stör
Men är det en lugn utflykt i skogen med jämn mark så har vi inte alltid tagit på hjälm.

Senast ändrad:
Ursäkta att jag inte orkar läsa hela tråden.

Skulle man kunna få nåt kort tips om bra kärra? Gärna så man kan köra lite grusväg. Mer än 7000 tänkte jag inte lägga. Ny eller begagnad.

Borde ta tag i att sälja vår Thule Chariot CX1, blå från 2013 med skivbromsar, dvs den aktuella varianten. Med löp- cykel- och promenadkit. Håll utkik på k&s och i min signatur :)

Leffe sa:
Är inte begagnatpriserna på vagnarna värre än de hutlösaste priserna på begagnade cyklar?

Jo jag köpte precis en cougar 1.
Fick den ny för samma pris som de begade på blocket låg ute för.
Ville verkligen köpa beg ffa pga miljön men det var ju inte försvarbart trots 2månaders blocket bevakning.
Beror väl på en kombination av högt andrahandsvärde från början och prisdump på de utgående modellerna.
(betalade 6500 för vagn, löphjul och extra cykelfäste. Ok kanske 1k dyrare än beg men ändå)

Senast ändrad:
Kollade en del på marknaden innna köp och Thule såg ut att ha högst andrahandsvärde.

Spanade blocket men köpte tillslut nytt. 5800 tror jag det blev efter lite prut för en Cougar 2.

De brukar ligga däromkring på blocket med lite extra tillbehör som löphjul/babyinsats osv
Grym vagn faktiskt och tycker att det är värt att köpa en med dämpning, det märks lätt att de jobbar/dämpar både vid löpning/cykel

jocke_tuffing sa:
Ursäkta att jag inte orkar läsa hela tråden.

Skulle man kunna få nåt kort tips om bra kärra? Gärna så man kan köra lite grusväg. Mer än 7000 tänkte jag inte lägga. Ny eller begagnad.

Thule Cougar är mitt tips. Fjädring är bra när vägarna är dåliga.

Vi köpte en äldre cx1 (med trumbromsar) med all extrautrustning - löphjul, cykelarm, skidor och dragsele - för 6500 förra sommaren. I bra skick.

Johncon sa:
Kollade en del på marknaden innna köp och Thule såg ut att ha högst andrahandsvärde.

Spanade blocket men köpte tillslut nytt. 5800 tror jag det blev efter lite prut för en Cougar 2.

De brukar ligga däromkring på blocket med lite extra tillbehör som löphjul/babyinsats osv
Grym vagn faktiskt och tycker att det är värt att köpa en med dämpning, det märks lätt att de jobbar/dämpar både vid löpning/cykel

är precis inne på att köpa en cougar 2 själv.. var i hela friden lyckades du pruta ner till 5800? :D

Det var i somras på XXL. De gick på prisgaranti efter lite tjat. Det fanns ngn butik långt uppe i norr som hade rea då;)
Fick med små hjulen och cykelarmen.

Tips är att kolla blocket och plocka en med fler tillbehör såsom löparhjul. De går för 5-6000.

Eller sätt en köpesannons på någon större FB köpes/sälj då det kanske är någon som nappar.

Tillbaka
Topp