Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Croozer 2 har jag. Allmänt bra vagn. Väldigt stor, nog en av de största.
Den går precis att klämma in i en dörr; tror den är 72cm. Nu är barnen 6 och 3,5 och det funkar fortfarande bra att åka i den.

Bor man som jag "halvt på landet" funkar storleken bra. I city hade det blivit drygt. Söker du på mitt användarid 'Kristoffer R' och 'croozer' hittar du troligen en del trådar om den.

Chariot CX2 och Chariot Cougar finns på dagis och i bekantskapskretsen liksom en Babyjogger Pod och några Spokes av enklare modell. Chariot är klart mer välgjord och fin, men priset är ju i en egen liga. Pod är cool men inte så stor.

Alfsomfan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag behöver så småningom köpa en vagn att
> frakta två barn i till dagis. Den äldsta kommer
> vara 4 år och den yngsta 1,5 år när jag börjar
> köra dem i vagn till dagis. Eftersom en är
> äldre och därmed lite större, samt att den
> lille inte är så liten så behöver jag en
> rymlig vagn. Vad jag kunnat hitta är burley
> d´lite bredast med 64cm axelbredd. Eller finns
> det någon större? Nån som vet hur bred biltemas
> vagn är?

Chariot Corseair är betydligt större och luftigare än Cougar och CX. Fungerar än så länge bra för våra barn på 3.5 och 5.5år. Hur stor den är jämfört med Burley vet jag inte.

Croozer 2 verkar ju som en schysst mellanmjölkslösning. Stor och inte lika tokdyr som chariot. Jag har inte tänkt ta in den utan ha den stående i carporten, så att den är stor gör inte så mycket. Synd bara att det inte verkar finnas skidor till den.

Vi hade tänkt ha vagnen i uterummet, men när det blev lite kallt så kändes det inte så snällt att stoppa ner bebis i en iskall åkpåse (den sitter ju fast i vagnen med bältet, blir för pyssligt att ta loss varje gång..).

Så nu står den i hallen, tur det är klinkersgolv när snön smälter av hjulen.

Har kompletterat Chariot-utbudet med en transportväska för singelvagnar, om nån ska ut och flyga så går den att låna av mig mot en liten slant som ersättning. Samma sak gäller f.ö. mina två Evoc cykelväskor.

Edit: Har funderat på hur f-n man ska komma till flygplatsen med både vagn och två cyklar, allt i transportväskor.. det blir släpkärra på långtidsparkeringen!

Senast ändrad:
jomper skrev:
> Har kompletterat Chariot-utbudet med en
> transportväska för singelvagnar, om nån ska ut
> och flyga så går den att låna av mig mot en
> liten slant som ersättning. Samma sak gäller
> f.ö. mina två Evoc cykelväskor.
>
> Edit: Har funderat på hur f-n man ska komma till
> flygplatsen med både vagn och två cyklar, allt i
> transportväskor.. det blir släpkärra på
> långtidsparkeringen!

Tjena!

Titta här för tips:
http://www.subaruforester.org/vbulletin/f74/roof-rack-pictures-merged-thread-27834/

Det börjar bli trångt i vår Chariot Corsaire XL nu när barnen snart är 4 och 6 år gamla.
Någon som sett nån större cykelkärra? Hur löser ni andra transporterna med två lite större barn?

Båda barnen kan cykla men det går sakta och blir mer utflykt än transport. Har funderat på påhängscykel, dubbla cykelkärror, lastcykel men inget känns ett klockrent alternativ.

Tips önskas!

Har haft både Croozer Kid 1 och Croozer Kid 2 och varit toknöjd. Precis som båda barnen. Har funkar klockrent både som cykel och löpvagn. Inte samma flärd som Chariot, men det är ju i grund och botten samma företag som utvecklat båda vagnarna. Se det lite som en Toyota eller Lexus.

Jag har handlat utomlands då det varit bra mycket billigare. www.net-shop.nl, bra service då delar gått sönder med.

Nackdelen med Croozer Kid 2 är att den kan vara lite väl bred med hjulen på = klurigt att få in genom en dörr (om man nu inte har en garagepart eller så...).

Vår Chariot CX1 är precis så bred att den går igenom alla vanliga dörrar.. har svårt att se att det finns dubbelvagnar som gör det.

Jag har cx2 och är helnöjd med den. Nyligen har jag även köpt en y-fram (lastvagn) för att kunna transportera lite större grejer - en stor fördel med denna är att man kan montera på kulfästet som används av chariot och det blir väldigt smidigt att byta från den ena vagnen till den andra.

pwr skrev:
> Jag har cx2 och är helnöjd med den. Nyligen har
> jag även köpt en y-fram (lastvagn) för att
> kunna transportera lite större grejer - en stor
> fördel med denna är att man kan montera på
> kulfästet som används av chariot och det blir
> väldigt smidigt att byta från den ena vagnen
> till den andra.

Bra tips på lastkärran. Är ute efter nåt sånt också.
Passar den direkt utan modifikation i Chariots fäste?

Just landat en Chariot Corsaire 2. Tänkte att jag satsar på kvalité så man blir nöjd.
Dock lite konfunderad över parkeringsbromsen. Monteringen gör att en skruvhatt ligger an mot botten av kärran, skruvhatten är även ganska vass. Det sitter ett litet skydd där för att motverka slitage men det är för litet. Någon som har vagn med samma parkeringsbroms? Har jag monterat galet kanske...

Tycker bruksansvisningen inte är så bra heller, dåligt med bilder. Brukar normalt inte ha några problem med monteringar eller bruksansvisningar men blev lite besviken på Thule nu :-(

Jag har bestämt mig för att köpa en Burley d'lite. Har någon tips på var man kan köpa den till bra pris? Har hittat att den finns på trollkarran.se
Funderade på om den kan beställas från utlandet. Har tittat på amazon.uk, amazon.de och amazon.com (USA) och då blir det dyrare/ungefär samma pris med avgifterna.

Jag har läst igenom hälften av inläggen här.
Min fråga, när tycker ni det blir för tungt att köra barnen i kärra? Mina barn är 3 och 4 år, väger 15 och 17 kg. Jag använder inte vagn till vardags, de använder sina egna ben oftast. Hämtar och lämnar vi på förskolan använder vi bil.
Men jag vill kunna ge mig ut på cykelturer och längre promenader med barnen, känner mig låst och vill få motion när jag är hemma själv med barnen.

Är det värt att investera i en chariot så jag kan cykla och ta långpromenader med barnen? Eller är det redan nu för tungt
att cykla med barn i släp?
Cykeln jag ska använda är en Scott reflex 30 årsmodell 07.

Jag har två barn på 5 resp 3 år och jag använder en Chariot Corsaire XL som är en stor och tung vagn men så länge marken är hyfsat platt så är vikten inget jag störs av när jag cyklar, och utflykter på 1-2 mil är ok. Bor du där det är backigt och stora höjdskillnader så blir det absolut för jobbigt med cykelvagn och 30-35 kilos last. Vagnen är jättesmidig att ta med på långa promenader och vi har haft jättemycket glädje av våran. Att den dessutom är extra bred uppskattas av barnen som gärna spenderar några timmar i den :)

elcykel drar lätt 100 kg.
så kan du tänka dig att byta upp dig från en Scott reflex 30 årsmodell 07 kan du nog ha dem länge i kärran....

simonso skrev:
> elcykel drar lätt 100 kg.
> så kan du tänka dig att byta upp dig från en
> Scott reflex 30 årsmodell 07 kan du nog ha dem
> länge i kärran....

Jag har testat med elcyckel också. Man märker knappt att man drar på en kärra med barn. Otroligt smidigt!

Jag har funderat på elcykel, men blir väldigt mycket pengar när jag även har tänkt köpa en ny mtb. Så elcykel, ny mtb och dyr cykelkärra blir lite väl mycket för min plånbok.
Jag kan välja att hålla mig på asfalt, men har lite grusvägar jag gärna tar med vagnen om det inte blir för tungt. Undvika backar helt kommer bli svårt.
Tack för råden.

Behöver man ha elcykel med motor på veven för att få ordentlig hjälp i backar eller klarar man sig med en "vanlig" motor-i-framnavet-hoj?

På platten kan hjälpen kvitta känner jag.

perzzon skrev:
> Behöver man ha elcykel med motor på veven för
> att få ordentlig hjälp i backar eller klarar man
> sig med en "vanlig" motor-i-framnavet-hoj?
>
> På platten kan hjälpen kvitta känner jag.

Jag har motor i baknavet och det funkar finfint!

svpe skrev:
> Det börjar bli trångt i vår Chariot Corsaire XL
> nu när barnen snart är 4 och 6 år gamla.
> Någon som sett nån större cykelkärra? Hur
> löser ni andra transporterna med två lite
> större barn?
>
> Båda barnen kan cykla men det går sakta och blir
> mer utflykt än transport. Har funderat på
> påhängscykel, dubbla cykelkärror, lastcykel men
> inget känns ett klockrent alternativ.
>
> Tips önskas!

Bumpar mitt inlägg då det inte gav nåt förra gången.

Barnen har börjat cykla till förskolan ca 1km och det går bra men om man ska på en längre utflykt som till centrum ca 4km så funkar det inte med trafik och avstånd och nu börjar det bli trångt i kärran med båda barnen även utan vinterkläder. Jag cyklar helst, är för lat för att ta bilen eller bussen.

Bine78 skrev:
>
> Är det värt att investera i en chariot så jag
> kan cykla och ta långpromenader med barnen?
> Eller är det redan nu för tungt
> att cykla med barn i släp?
> Cykeln jag ska använda är en Scott reflex 30
> årsmodell 07.

Vi har 3-4 km till dagis, och det är uppför ungefär halva vägen (60 meters relativt jämn stigning på 1.5 km). Det går att cykla med cykelkärra och 35-40 kg last, men det är svårt att få ett bra flyt.

svpe skrev:
> svpe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det börjar bli trångt i vår Chariot Corsaire
> XL
> > nu när barnen snart är 4 och 6 år gamla.
> > Någon som sett nån större cykelkärra? Hur
> > löser ni andra transporterna med två lite
> > större barn?
> >
> > Båda barnen kan cykla men det går sakta och
> blir
> > mer utflykt än transport. Har funderat på
> > påhängscykel, dubbla cykelkärror, lastcykel
> men
> > inget känns ett klockrent alternativ.
> >
> > Tips önskas!
>
> Bumpar mitt inlägg då det inte gav nåt förra
> gången.
>
> Barnen har börjat cykla till förskolan ca 1km
> och det går bra men om man ska på en längre
> utflykt som till centrum ca 4km så funkar det
> inte med trafik och avstånd och nu börjar det
> bli trångt i kärran med båda barnen även utan
> vinterkläder. Jag cyklar helst, är för lat för
> att ta bilen eller bussen.

När jag undersökte utbudet av cykelkärror förra året fanns ingen större än Corsaire XL. Jag har dock sett lådcyklar som kan ta 4 barn men jag antar att dessa inte är så smidiga att köra.

Jag har chariot cx cykelkärra. För att enkelt koppla kärran till min mtb och parkera installerade jag ett cykelstöd. Jag har problem med att armen till kärran krockar med cykelstödet då det är uppfällt. Jag har inte kommit på någon enkel bra lösning, är det någon som kan ge förslag på hur man löser problemet. Nu stoppar jag en pinne i stödet så det inte fälls upp så högt men det är lite omständigt att göra varje gång.

Har snöat in på Nordic Cab, men svårt att hitta återförsäljare och jag vill gärna titta på kärran innan köp. Finns det nån i närheten av Göteborg som säljer dessa, så man kan åka och klämma lite? Alternativt nån som har en i området man kan kolla på?

Någon som har ett gammalt rullande cykelvagnsvrak (typ fintema;))liggandes? Ska bygga kajakvagn och vill inte skrota ungarnas än..

Det börjar närma sig dagisstart för minstingen och det verkar dessvärre som att vi hamnar på ett dagis som ligger lite avigt till. Funderar på om det är värt att köpa cykelkärra för hämtning och lämning, alternativet är barnsadel men jag vet inte hur sugen jag är på att ha honom i den på crossen om det blir snö och is. Tips och idéer?

Plats för ett barn.
Sträcka till dagis är kanske två kilometer.
Behöver stå utanför dagis på dagen och antagligen på gården hemma.
Måste gå att enkelt koppla av och på olika cyklar eftersom det inte är samma person som lämnar och hämtar.
Behöver inte gå att använda till något annat, vi har redan en joggingvagn och en lastcykel.
Med tanke på ovanstående sparsamma användning och förvaring får det gärna vara lite budgetmodell.

Är det värt att köpa en vagn eller ska jag köra barnsadel istället? Hoppas fortfarande att det ska lossna någon plats på något av de dagis där det är möjligt att hämta och lämna med vanlig vagn, att cykla hem för att lämna cykel och hämta vagn och sedan gå två kilometer fram och tillbaka känns för tidskrävande.

elason skrev:
> Det börjar närma sig dagisstart för minstingen
> och det verkar dessvärre som att vi hamnar på
> ett dagis som ligger lite avigt till. Funderar på
> om det är värt att köpa cykelkärra för
> hämtning och lämning, alternativet är barnsadel
> men jag vet inte hur sugen jag är på att ha
> honom i den på crossen om det blir snö och is.
> Tips och idéer?
>
> Plats för ett barn.
> Sträcka till dagis är kanske två kilometer.
> Behöver stå utanför dagis på dagen och
> antagligen på gården hemma.
> Måste gå att enkelt koppla av och på olika
> cyklar eftersom det inte är samma person som
> lämnar och hämtar.
> Behöver inte gå att använda till något annat,
> vi har redan en joggingvagn och en lastcykel.
> Med tanke på ovanstående sparsamma användning
> och förvaring får det gärna vara lite
> budgetmodell.
>
> Är det värt att köpa en vagn eller ska jag
> köra barnsadel istället? Hoppas fortfarande att
> det ska lossna någon plats på något av de dagis
> där det är möjligt att hämta och lämna med
> vanlig vagn, att cykla hem för att lämna cykel
> och hämta vagn och sedan gå två kilometer fram
> och tillbaka känns för tidskrävande.

Köp en begagnad fulkärra med snabbkoppling. Tex Biltemas. Den med noshjul och av alumnium. Snabbkopplingar finns fortfarande att köpa på BT.

Vi har haft en Chariot CX2 sen vi fick nr två. Den har fungerat som dubbelvagn med spädbarnsdelen. Storesyster är 2 är äldre, idag är de 3 och 5 år.
Grym vagn som används att transportera dem till dagis fram och tillbaka varje dag. Byggs om till barnvagn och frun går hem med barnen.

Nu i sommras fyllde vi vagnen och pakethållarna med tält och packning på en fem dagars resa. Pendel till nynäs - Rånö - Ålö - Utö - Årstahavsbad/Västerhaninge och pendel hem. Blev 1-2h cykling per dag.

elason skrev:
> Det börjar närma sig dagisstart för minstingen
> och det verkar dessvärre som att vi hamnar på
> ett dagis som ligger lite avigt till. Funderar på
> om det är värt att köpa cykelkärra för
> hämtning och lämning, alternativet är barnsadel
> men jag vet inte hur sugen jag är på att ha
> honom i den på crossen om det blir snö och is.
> Tips och idéer?
>
> Plats för ett barn.
> Sträcka till dagis är kanske två kilometer.
> Behöver stå utanför dagis på dagen och
> antagligen på gården hemma.
> Måste gå att enkelt koppla av och på olika
> cyklar eftersom det inte är samma person som
> lämnar och hämtar.
> Behöver inte gå att använda till något annat,
> vi har redan en joggingvagn och en lastcykel.
> Med tanke på ovanstående sparsamma användning
> och förvaring får det gärna vara lite
> budgetmodell.
>
> Är det värt att köpa en vagn eller ska jag
> köra barnsadel istället? Hoppas fortfarande att
> det ska lossna någon plats på något av de dagis
> där det är möjligt att hämta och lämna med
> vanlig vagn, att cykla hem för att lämna cykel
> och hämta vagn och sedan gå två kilometer fram
> och tillbaka känns för tidskrävande.

Vagn är suveränt när vädret börjar bli lite kass och man skall ha med lite mer grejer. Fäll att sitta på och ullfilt över så sitter barnet skönt inuti. Riktigt skönt att slippa fippla med vantar och sånt när det är kallt. Barnsadel bra när vädret är milt och man inte skall ha med nåt extra.

XXL har vagnen "Spokes" för en tusing, står ibland tre såna utanför vårt gamla dagis. Inte en fantastisk vagn men verkar funka bra.

Får kika runt lite i budgetsegmentet för kärra låter optimalt. Som sagt behöver vi inte kunna göra om den till gåvagn eftersom vi båda kommer cykla, halvsyster är sju och cyklar själv (och fler knoddar känns osannolikt just nu) och för längre turer och semester kör vi Bullitten. Det roligaste hade så klart varit varsin Bullitt men det känns svårt att motivera och ännu svårare att förvara. :)

Fick en cykelvagn av farsan för ett par veckor sedan som jag kan rekommendera.

Thule Coaster det är en mellanpris vagn som är enklare än Chariot vagnarna men lite bättre än de enklast. Vagnen är betydligt lättare och känns mer gedigen än många av de enklare vagnarna.

Dock kostar den 2000kr på XXL (av någon anledning kostar den ca 3800kr på de andra ställena jag tittat på)

Hur breda däck går att montera på en Chariot Cheetah 2? Vi var på XXL igår och tittade på nämnd kärra. 3000 kr känns väldigt prisvärt men jag blev lite skeptisk till att däcken var så smala. Borde bli stötigt? Hade gärna krängt på ett par 2-tums Big Apple men får de plats? Av en slump upptäckte jag att de sålde Croozer Kid 2 på Coop Forum. Den hade bättre clearance men var å andra sidan en tusenlapp dyrare.

Asch, hade enligt tidigare beslutat mig för att en billig slit och släng-vagn var det bästa alternativet men hur det nu kom sig har vi lagt en beställning på en Thule cx1:a istället. Främst för att det vore skönare att ha bara en vagn, vi har redan en vanlig kombivagn och en joggingvagn som vi nu ska försöka göra oss av med. Återstår bara problemet med förvaring för den lär inte gå in i hissen här hemma...

Om du har "city-hjulen" eller tar av jogginghjulet och dessutom lossar handtaget så blir den inte särskilt lång.

Vi har bara kört med CX1 under första året, har funkat fint för oss.

Problemet är nog att hissdörren är för smal men får se vad som går att göra. Det får ju inte bli för stor armhävning heller om den ska användas varje dag, funderar på att klämma in den i något hörn av cykelrummet.

Fick hem den igår men hann inte pumpa hjul och preppa cyklarna så premiärturen fick anstå. Lillkillen var dock väldigt nöjd med att provsitta hemma i hallen, den är mysigare än de andra vagnarna.

John Blaze skrev:
> Hur breda däck går att montera på en Chariot
> Cheetah 2? Vi var på XXL igår och tittade på
> nämnd kärra. 3000 kr känns väldigt prisvärt
> men jag blev lite skeptisk till att däcken var
> så smala. Borde bli stötigt? Hade gärna krängt
> på ett par 2-tums Big Apple men får de plats? Av
> en slump upptäckte jag att de sålde Croozer Kid
> 2 på Coop Forum. Den hade bättre clearance men
> var å andra sidan en tusenlapp dyrare.

Hej.
Hur gick det? Köpte ni Cheetah2?

Är den såpass ny att den har skivbromsar så är den tillverkad av Thule, dvs årsmodell 2013 el senare. Vi har en 2013 och den är märkt med Thule på klisterlappar med serienummer etc, däremot är stora loggan fortfarande bara Chariot.

Brytpunkten för när det skiljer är alltså 2012/2013, tillbehören passar inte alltid över gränsen bland annat.

I den som heter Thule så ingår det cykelkitet, det tar ut en del av prisskillnaden.

Sen är det lite skumt att den som inte heter Thule kommer in först i november, kan det vara nån enstaka retur eller ngt som de snabbt vill sälja av?

Tillbaka
Topp