Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
XXL säljer CX2 (alltså gamla värstingmodellen) för "bara" 5999:- nu. Det är inte mkt dyrare än vad de brukar gå för på blocket i stockholmsområdet...

Bara ett tips...

hermannjoh sa:
Har någon her erfarenhet av Hamax Outback för 2 barn? som cykelvagn och som joggingvagn?

https://www.hamax.com/new-hamax-outback/

Vi har haft vår i ca 1 år och är jättenöjda.

Nackdelar:
Något tung.
Regnskyddet är kasst, läcker in i kupén.
Quick releasen lossnar när man cyklat ett tag.
Svårt att få den att gå rakt vid löpning.

Fördelar:
Enkelt att byta mellan löpning/cykel etc.
Väldigt rymlig för barnen.
Grymt bra packutrymme.
Priset, vi köpte vår för 4000:-.

Tack för infon Peter233, kanske inte så bra att den går inte rakt vid löpning.

Och varför lossnar quick releasen? Jag har inte hört av den problemen med Thule i.a.f. Har du bild av din setup?

Ingen aning varför den lossnar. Kan ha med cykeln och göra kanske. Har inte någon bild tyvärr.

Sen kan man få den att gå rakt men det kräver en del korrigering fram och tillbaka vilket är ganska frustrerande efter ett tag. Dock lär man sig leva med det.

Monterade snabbfästet för min hamax igår på min Trek mtb.
Drog ut snabbfästet till bakhjulet och satte dit snabbfästet mellan ramen och fjädern till spännet på bakhjulet.
När det var klart så spände jag åt såpass mycket jag kunde men då gick inte snabbfästet till bakhjulet att vika in, var tvungen att släppa några varv och sedan vika in "örat" på snabbfästet så det sitter ordentigt.

Vad tror ni experter bör det räcka?

Familjen är sugen på en Hamax Outback. Om någon hittar den till rabatterat pris får ni gärna tipsa.
Alternativ om någon vill byta mot vår Chariot CX1 (ska fixa riktig annons vilken dag som helst).

Jag ska köpa en cykelvagn till min elcykel och har kollat runt lite på nätet. Blev dock lite chockad över de höga priserna, det rusar verkligen iväg om man som jag har lite önskemål.

Tänkte höra med er om ni har förslag på en bra cykelvagn? Plats för två barn, helt ok som vanlig vagn i både terräng- och stadsmiljö, får gärna ha fällbart ryggstöd alternativt lite lutade säten, fjädring, plats för en matkasse eller två och det får max, absolut maximalt, kosta 4500:- inklusive tillbehör som man måste ha som ex. regnskydd.

Är så tacksam för hjälp!

Nu är det dags att göra slag i saken o handla en vagn. Ska i första hand användas för löp o cykelrundor på fritiden för mig o grabben på 6 mån.

Tyvärr tror jag inte den kommer används så mkt för andra bestyr så som handling etc då jag inte äger någon cykel som jag är trygg med att låsa fast i offentlig miljö.

Borde jag köpa en för två barn även om det behovet inte finns nu?
Kommer jag vara nöjd med en Lite eller är det dumsnålt att inte slå till på en cross (dyrare modeller än detta kan jag inte försvara)?

Tacksam för synpunkter

Hade jag inte haft dörrar som begränsade vagnbredden hade jag köpt en 2barns direkt även om vi bara har ett barn. Smidigt med mer lastutrymme. Men det kanske du ändå inte har nån användning för iofs.

Det går inte utesluta att det kan bli aktuellt med en knodd till i framtiden. Bredden är 80 för 2 och 62 för 1. Inga problem med bredden för dörrar, men blir ju knöligare med förvarit både i lägenhet & bil.

Vidare lär väl den för två vara något stabilare?

Om man har en normalstor kombi tycker jag inte bredden på en 2-barns är något problem. Det som tar plats är hjulen och längden, den tar lätt upp hela bredden i bilen. Med andra ord tror jag att även en 1-barnsvagn kommer fylla bagageutrymmet till stor del, med bara lite mer plats framför/bakom vagnen.

Vi köpte en beg CX1:a när sonen kom, och nu när vi har en till knodd på G så är tanken att vi ska sälja den beg och köpa en 2-sitsare. Mitt snåla/sparsamma resonemang var just att vi inte vet om vi får ett till barn, så då är det nog billigast att köpa beg och sälja beg till nästan samma pris. Nyköp och begsälj tar ju nästan hela smällen.

Jag försöker sälja vår Chariot CX1 (dvs innan det blev Thule, och innan den fick skivbromsar).
Jag fick frågan från en eventuell köpare om Thules nya skidkitt passar på den. Och jag har ingen aning då jag aldrig varit intresserad av skidkittet. Är det någon här som vet om det skett någon förändring på skidkittet mellan de olika generationerna?

Kolla med thule, de brukar svara snabbt.

Anektodiskt, så kan jag säga att jag lyckades fint med att köpa promenad-swivelhjulen som reservdel när jag hade köpt en före-Thule CX1:a begagnad förra året. Detta var i thules konceptbutik här i Malmö.

Jag har dock hört någonstans (kanske i denna tråd) att nya generationens (Sport/Cross osv) dragtillbehör inte funkar med gamla generationens vagnar.

Hej!

Pga femåringen brutit armen så uppkom ett plötsligt behov av en dubbelvagn för att transportera både han och 9-månadersbebisen. Vi har nu en CX 1 sen 4 år tillbaka och har varit/är sjukt nöjda med den så en CX 2 har känts rätt givet om nu inte thule kommit med Sporten. Båda verksr ju ha sina för- och nackdelar så känns inte helt givet att man bara får en bättre vagn genom att välja Sport. Den sistnämnda verkar ha vekare lastutrymme, annorlunda kapellösning och verkar upplevas som lite mer plastig samtidigt som den ör lättare att fälla ihop, har fällbara säten och säkert har bättre andrahandsvärde. Ser att någon skrivit en del om sina erfsrenheter kring båda. Nån mer som testat båda och har några tankar kring det? Tänker om prisskillnaden om ca 2200 kr mellan en cx2 och en sport med cykel och promenadhjul är värt både rent funktions/kvalitetsmässigt och om andrahandsvärdet kommer bli mkt bättre på Sporten?

Mvh Simon

Tja!

Har två barn och är i tankarna att köpa en cykelvagn som man kan ha till kortare utflykter osv och behöver hjälp gällande vilken man ska införskaffa.

Barnen är:
4år och 100cm
2 år och normallång.

Jag har kollat på:
Thule chariot sport 2
Thule chariot cab 2

I produktbladen verkar de vara lika långa när det kommer till sitsen dvs max 111cm. Jag har dock sett en review med ett barn på 6,5år som fått plats i crossen. Så frågan är om det inte spelar någon roll trots att, enligt thules hemsida, cabben är XL-sits i men ändå att de verkar lika stora?

Eller bör man satsa på en annan kärra. Sport 2 -modellen är mest lockande pga komforten i sittdynorna och att den har avtagbara fönster på sidorna.

Tacksam för input! :)

Vi har kört CX1/CX2 som också är specade till max 111 cm. Lite går det väl att stretcha men vår 120 cm långa fyraåring sitter trångt i vagnen nu och åker väldigt sällan. Överkroppen får plats, däremot blir benen väldigt ihopvikta.

aha ok, så i teorin om man följer tillväxtkurvan på ca 6-8cm per år så kan den räcka i 2 år för den äldsta.
Frågan är då om det egentligen är värt köp av vagn över lag

Cyklar 4åringen själv? cyklar ni långt?

Senast ändrad:
Han cyklar normalt sett själv till/från dagis, det är 2 km. Är i tyngsta laget även för barnstol (20 kg) så det är smidigaste lösningen om man vill slippa bil. Gå de två kilometrarna brukar ta 30-40 minuter..

Aha ok. Tanken är att dra vagnen med elcykel oavsett. Så kanske inte så farligt. Vi bor på landet så vi kommer väl mer ha den till utflykter. Och låta vår 4åring cykla landsväg är ju uteslutet.

Vi sålde vår CX1a idag. Och har beställt en Hamax Outback för två. De ska bli spännande att prova ett nytt fabrikat. Och lyxigt att köpa helt ny vagn (vi fick nästan lika mycket för vår beggade som vi betalar för den nya).

desmo sa:
Vi sålde vår CX1a idag. Och har beställt en Hamax Outback för två. De ska bli spännande att prova ett nytt fabrikat. Och lyxigt att köpa helt ny vagn (vi fick nästan lika mycket för vår beggade som vi betalar för den nya).

Hur gamla är de och hur långa?

Vi har själva precis varit varvet runt med Thules vagnar och provat allihopa i deras butik i Malmö. Vårt problem har snarare varit intresse för bagageutrymme snarare än kroppslängd (även om detta också kommer bli ett problem om några år om sonen tar efter sin far...).

Våra observationer rörande skillnaden på sport och cab, som inte går direkt att utläsa från databladen var:
Sport har tygbotten (dock tydligen slitstark, Thule ger 2 års garanti på textilier inklusive normalt slitage, vad nu det innebär egentligen). Cab'en har en gjuten plastbotten. Det är huvudsakligen här den hämtar sitt extra kilogram vikt vs. sport. Det är dels för att bättra på lastkapaciteten baktill (som trots detta begränsas till 4.5 kg som de andra så den inte välter i och med att lasten hänger bak bakaxeln. Inte ett problem med barnen i vagnen, så nånting hängde inte riktigt ihop i resonemanget) och dels för att den är tänkt för en stadsmiljö där barnen kliver i och ur mera och gärna med skor. Säljarens argument, inte mina.

Cabs lastutrymme begränsas också av att lutande ryggarna från sitsarna inkränktar på volymen så även om du tror du får i en stor ICA-kasse så funkar det bara tills barnen ska lutas bakåt för en bekväm hemresa.

Cab har 2-4 cm (minns inte exakt) högre höjd från sits till max huvudhöjd, så du vinner lite på den längden som inte går att trycka ihop, dvs. ryggen, medans benen får dras upp något när de blir längre. Samma resonemang som för bakåtvända bilstolar. Här finns det alltså lite att tjäna, men vagnen blir något längre i hopfälld läge på grund av detta och den hårda botten.

Beroende på er filosofi kring hjälm eller inte i vagn så har man ju även där ett par centimeter att variera med, men vältburens effekt som huvudskydd reduseras givetvis ju närmre taket huvudet sitter i utgångsläget. Thules angivna kroppslängd utgår jag från gäller inklusive hjälm, då de rekommenderar sådan, men jag vet inte detta säkert. Huruvida ni använder hjälm eller inte är inte min sak.

De schysstare sittkuddarna går att köpa till som tillbehör till Cross och Cab för en femhundring sånn ca. De verkar vara exakt samma som Sportens, utom färgen på sömmarna. Vi har en Sport 1 och en Cross 2 med dessa schyssta extrakuddar. Crossen har inte kommit ur lådan än, men vi har jämfört sittkuddarna (Sportens och de vi köpt till cross 2) och konstaterat att det verkar vara lika.

De avtagbara fönstren på Sporten har varit schyssta i värmen de senaste veckorna, men för oss är de mer ett riskmoment för sönderslitna blixtlås på sikt. De fästs alltså med blixtlås til vagnen, och dessa kommer bli bökiga att ersätta sen om det blir nödvändigt. Det vill tiden visa, men det är tydligen ett problem för exempelvis Hilleberg som tillverkar premiumtält i Östersund att deras YKK-blixtlås inte håller när de blir skitiga etc. Som sagt, tiden vill visa vad som händer här. Fördelen är ju den att om man sticker hål på de vattentäta fönstren så är de lettare att byta ut än de på Cab.

Ventilationen på Sporten är dock inget fel på med fönstren på, särskilt inte i fart, med bara fronten öppen. Det vädras ju ut genom ryggen (om man tar bort tillverkningslapparna som av outgrundlig anledning sitter fäst över ventilationsnätet och är stora(!) och många(!) ).

Hur ventilationen funkar i Cab där man har byggd för hela ryggen vet jag faktiskt inte, då det inte var något vi tänkte på när vi tittade.
Det vi dock har noterat är att det är svårt att se in i (och då kanske även ut ur?) Vagnens sidofönster då man tittar diagonalt mot ett myggnät. Rakt ut är inga konstigheter, men att titta ut framåt genom myggnätet i sidofönstren tror jag inte är en särskilt givande upplevelse. Med fasta fönster (Cab/Cross) så har man endast plastfolien.

Vidare har Sport en del extra features som vi inte gillar i form av låsmekanismer i fäste av cykelarm till vagn och till cykel. Det har visat sig vara pilligt och bara ännu en grej som kan böka, så vi kommer nog snart plocka fram armen till Crossen som inte har låsmekanism på cykelfästet i fortsättningen och använda det till Sporten också. Tanken är att man inte ska kunna koppla loss vagnen och gå iväg med den när du är inne på butiken, men när fästet på cykeln monteras med ett vanligt (inkluderat från Thule) snabblås för hjulet (QR-skewer), så blir det hela lite larvigt. Du kan helt enkelt bemöda dig att rycka ut hela "hjulaxeln" och ta vagnen med tillbehör och fästmekanismer på ca 5 sekunder och strunta i alla lås, så detta är enligt mig onödigt att betala pengar för utan att köpa till icke-Thule extradelar för att förlänga säkerhetskedjan.

Fjädringsfunktionerna är exakt samma på båda (och på Cross) och fungerar jättebra.
Sportens skivbromsar är trevliga i nerförsbackar om man går, men det går att köpa till trumbromsar till Cross/Cab om man önskar det. Dock lite pilligt att montera. Avspårning: Jag har en plan om att koppla om skivbromsarna på vår sport till cykeln så man kan bromsa vagnen direkt vid långa utförskörningar.

Så det var kort(?) från våra erfarenheter av jämförelserna som vi inte lyckades fånga från katalogen och våra resonemang baserar sig på att vi ska ha minst ett barn med på långresa i Europa inom några år.

Annars kan jag slå in ett annat tipps som jag tittar på själv som heter Wee-Hoo. Jag har inte provat en, men jag har läst om en del barnfamiljer som använder sånna. Har dock ingen aning om vilka som importerar eller säljer, eller om kvalité. Har läst några resebloggande familjer på cykelresor som använder de, och prismässigt är de inte illa, särskilt jämfört med Thules.
Om barnen är vana att cykla själva kan det kanske vara ett gott alternativ? Finns både för en och för två och det blir lite mera ute i elementen. Bristen på fjädring vägs dels upp av att man sitter mellan hjulaxlarna snarare än mitt över som i en klassisk cykelvagn eller lådcykel.
Länk: https://rideweehoo.com/
https://rascalrides.com/bicycle-touring-with-kids/

Bor ni i Malmötrakten kan ni gärna komma förbi hos mig och prova Sporten (Crossen ligger fortfarande oanvänd i låda), och förövrigt är ett besök i Thulebutiken mycket värdefullt om du vill se vad de har att erbjuda. PMa mig gärna.

Lycka till!

Tickles sa:
desmo sa:

3,5 respektive 1
Längden har jag faktiskt inte koll på.

jomper sa:
Tyvärr blir det nog lika dyrt i slutänden just pga Chariot-vagnarnas trevliga andrahandsvärde.

Visst är det så.
Fast visst har beg.priserna gått ner något? Kanske har Hamax pressat? Eller så är det för att Thule kommit med nya modeller?

Som referens. Vår vagn var tillverkad december 2011 (så antagligen tagen i bruk 2012). Köpt av oss begagnad våren 2015 för 9500kr. Såld idag för 5000kr.
Och det verkar gå att hitta nyare CX1/2 med skivbromsar för ca6000kr idag.

Så har vi Hamaxvagnen lika länge så kan vi sälja den för 1500kr begagnad så har vi haft samma "värdeminskning".

Men, det viktigaste för oss är inte ekonomin. Vi har köpt vagnen för vi tror den är bra. Mitt största krav var att vagnen skulle vara fjädrad. Men det ska bli mycket spännande med ny vagn. Vi har varit mycket nöjda med CX1 och alla dess finesser.

Ragnvald sa:
Vi har själva precis varit varvet runt med Thules vagnar och provat allihopa i deras butik i Malmö. Vårt problem har snarare varit intresse för bagageutrymme snarare än kroppslängd (även om detta också kommer bli ett problem om några år om sonen tar efter sin far...).

...

Lycka till!

Tackar för givande info!

Vi kommer att ha hjälmar på barnen när de är i vagnen. Så utrymme lär väl behövas för det. Speciellt när vår äldsta är 100cm. Vi räknar dock med en tillväxt som följer kurvan så ca 6-8cm om en år och sedan ytterligare lika mycket. Den minsta har ju några år till på sig.
Hittade denna "recension" gällande cross 2 tidigare http://ombarnvagnar.com/2018/05/thule-chariot-cross-2/
som ser ut att passa för en upp till 6år. Lite trångt men fullt möjlig.

Det mest intressanta med sporten är väl egentligen ventilationen och eventuellt vikten. Caben låter dock väldigt intressant om det inte hade varit så att den "stänger in" ryggen. Svårt det där vad som bör vara prio.
Tänkte också modifiera nätet på sidorna så att det går att sätta dit och ta bort, beroende på hur de sitter vid köp naturligtvis.

weehoo ser onekligen intressanta ut också.

Vi bor strax utanför jönköping så blir lite långt att åka till thule-återförsäljare. Möjligtvis om babyproffsen har här.

Tackar dock för möjligheten att få en närmre titt!

Du får väldigt gärna återkomma om ni skaffar cab-versionen :)

Senast ändrad:
desmo sa:
Tickles sa:
desmo sa:

3,5 respektive 1

Ok, Hur länge räknar ni med att den äldsta ska åka med? Vet inte om man tänker fel att de ska kunna åka till ca 6år?

Tickles sa:
desmo sa:
Tickles sa:
desmo sa:

3,5 respektive 1

Ok, Hur länge räknar ni med att den äldsta ska åka med? Vet inte om man tänker fel att de ska kunna åka till ca 6år?

Det har vi inte funderat på. Så länge de får plats och tycker det är roligt antar jag.

Tickles sa:
Tackar för givande info!

....

Vi bor strax utanför jönköping så blir lite långt att åka till thule-återförsäljare. Möjligtvis om babyproffsen har här.

Tackar dock för möjligheten att få en närmre titt!

Du får väldigt gärna återkomma om ni skaffar cab-versionen :)

Jag ska absolut återkomma om vi råkar köpa en Cab också, men det lutar nog snarare åt en elcykel som nästa investering :)

Sportson i Jönköping verkar förhandla Thules vagnar, så det kanske blir lite närmre. Mycket väl värt att slå en signal dit och fråga om de har någon inne så du kan komma och titta på den där. Team Sportia är också förhandlare av vagnarna i Jönköping.

Annars kan du köpa hem båda från exempelvis Jollyroom (som rear ut de just nu) eller Tindeberg på faktura och titta över de återlämna den du inte gillar, i lagen om distansförsäljnings anda. :-) Du får dock inte använda de något särskilt, utan bara för att säkerställa funktion. Med fri frakt hem till dig och 79,- tillbaka. Kommer dock med hemleverans(!) dagtid från Tindeberg i alla fall.

desmo sa:
Det har vi inte funderat på. Så länge de får plats och tycker det är roligt antar jag.

Ok tackar för infon i alla fall. :)

Ragnvald sa:
Jag ska absolut återkomma om vi råkar köpa en Cab också, men det lutar nog snarare åt en elcykel som nästa investering :)

Sportson i Jönköping verkar förhandla Thules vagnar, så det kanske blir lite närmre. Mycket väl värt att slå en signal dit och fråga om de har någon inne så du kan komma och titta på den där. Team Sportia är också förhandlare av vagnarna i Jönköping.

Annars kan du köpa hem båda från exempelvis Jollyroom (som rear ut de just nu) eller Tindeberg på faktura och titta över de återlämna den du inte gillar, i lagen om distansförsäljnings anda. :-) Du får dock inte använda de något särskilt, utan bara för att säkerställa funktion. Med fri frakt hem till dig och 79,- tillbaka. Kommer dock med hemleverans(!) dagtid från Tindeberg i alla fall.

Bra tips där gällande sportson. Vi beställde sport 2 pga rean som slutar så eventuellt att vi packar upp sittdelen och kollar.
Kollade dock med Thule själva och de menar att cab-versionen inte är så mycket att ha som barnvagn utan är mer riktad som en riktig cykelvagn. Därav är den lite större på längd och tyngre. Ventilerar av naturliga skäl inte som sport-versionen.
Så antingen om man behåller nuvarande vagn och köper cab eller kör sport och den äldsta kommer att få sitta lite trångt.

Senast ändrad:
Har köpt en Thule Chariot Cross och vill byta däck. Någon som testat annat och kan rekommendera? Vagnens orginaldäck klarar 35 psi, men vad klarar fälgarna??

Vi har nu fått våran thule sport 2, lite sniket med att vi fick 2017 modellen, och är sjukt nöjda.

Den äldsta kommer lätt att kunna sitta med i några år till. Är gott med utrymme. Cab hade säkerligen bidragit med mer utrymme men det vi märkte är att det blir så himla varmt i våran så hade caben säkerligen varit ett sämre alternativ. Detta pga ventilationens uppbyggnad.

Det andra är att den är väldigt lätt att köra både med cykel och som "barnvagn". Vi kommer dock köpa till hjultillsattsen för att lättare kunna ta sig runt ute på landet.

Kvalité-mässigt så verkar den väldigt bra men vi har noterat att taket inte går helt utmed sidorna utan glipar lite dels vid fronten, där tak och framsida möts, och dels vid baksida vid kanterna på sidorna. Regnskyddet kommer inte att ge tillräckligt med skydd om vagnen står stilla utan det kommer att regna in. Det verkar dock vara sådan som konstruktionen är vilket måste ses som undermålig design.

Får återkomma med lite mer info när vi har åkt lite mer och längre med den.

Håller med om ovanstående ang konstruktionen på nya gen vagnar.
Min CX1:a (som ska ut på blocket vilken dag som helst) har en mkt bättre lösning för ”dörren”; där regnskyddet och insektsnätet är integrerat.

Tricky sa:
Har köpt en Thule Chariot Cross och vill byta däck. Någon som testat annat och kan rekommendera? Vagnens orginaldäck klarar 35 psi, men vad klarar fälgarna??
Kör med Schwalbe Big Apple. Lågt tryck så den går mjukt och fint på grusvägar. Rullar lätt ändå tycker jag.

OT: Löpvagn! Jag gillade aldrig att springa med vår CX1a. Och med vår Hamax 2a känns det helt ointressant. Så jag funderar på en dedikerad löpvagn. En snabb titt på blocket ger:
- Thule Glide ~3000kr
- Trille Jogger ~1000kr
En tusenlapp känns överkomligt. Men inte om vagnen är usel.
Någon med input eller erfarenhet av löpvagnar?

Tror jag sålde vår cx1 för 6000 beg, men nyare modellen med skivbromsar. Löphjul och promenadhjul och förstås cykelkit.

Tricky sa:

Det kanske ser annorlunda ut på de nyare vagnarna, men jag satte BMX-hjul på våra vagnar och fick vända låsmekanismen till förvaringsfacket för att de inte däcket skulle ta i. Så kolla att den tänkta däcksbredden funkar innan du beställer.

Tillbaka
Topp