Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Fick förresten idag reklamera min helt nya cross 2.
Båda dragkedjorna strular och fästet för dragstången gicklar upp sig. Speciellt om man har strollerhjulet i ovanifrån. Trökigt då jag köpt på postorder...

Senast ändrad:
Träligt. Dock så löste det sig extremt snabbt för mig. Vi hade ett litet hål i nätet när jag packade upp så Outnorth fixade snabbt ett helt nytt tyg.

Nu cyklar stora tjejen på 4,5 år och lillgrabben åker cykelstol så vi kommer troligen att sälja vagnen framöver. Kanske behåller så sambon kan rulla ner dem till föris, det tar en evighet om de ska gå då de ska hoppa, leka, kolla in pinnar mm :)

Precis! Lillkillen slet sig och sprang sista två metrarna på ett övergångsställe igår och fick en otroligt mild tillrättavisning. Tog 15 minuter att gå 300 meter pga den fadäsen av pappa. Lättkränkt är bara förnamnet.

Hurdana är vagnarna att gå med? Vår vagn nu är lite väl city och rasslar ordentligt när man går i skogsvägarna, och lär bli än mer jobbigt när det blir lite isigt och ojämnt på marken. Föreställer mig att promenad-hjulen på thule-vagnarna inte är så mycket bättre, däremot har ju löpkittet ett stort hjul fram som borde ta sig igenom det mesta tänker jag. Hur är era erfarenheter när det kommer till den biten?

Löpkitet är helt fantastiskt i snö och skog. Man kan i princip bara promenera rakt över/genom snödrivor etc utan problem med barn i vagnen.

Det är inte bra i city/på pendel dock :).

desmo sa:
Berk sa:
desmo sa:
Någon som har erfarenhet av TA 142x12 och sådanthär vagnsfäste? Funkar det?
(Hamax Outback, men används väl av fler?)

Den funkar otroligt dåligt jämfört med en Thule (Chariot) fäste. Jag har bara använt sån med quickrelease. Det ser ut att hålen är mindre än 12 mm, eller?

Vagnen har vi redan. På väg mot tredje året nu. Och jag håller med, fästet är sämre än Thule som vi hade innan.
Men nu funderar jag på ny cykel med TA och är fundersam om det funkar med fästet. Någon som vet?
Hålet är mindre än 12mm men det går ju att borra upp.
En qr ”klämmer” ju på ett annat sätt än TA.

Det kanske är sent nu, men jag såg på Hamax hemsida att de säljer en egen TA numera.

Har förresten ett tag nu funderat på att bygga om till Thules fäste istället. Till 50 % pga att Hamax gärna vrids ned och till 50 % pga att i branta backar är fjädern i dragarmen för mjuk och agerar som en fjäder (duh Hamax) eller ett gummiband istället för en styv led.

Önskefiness vore en påskjutsbroms, och fjädring som Thule har, den verkar fungera betydligt bättre i praktiken. Outback är ju dock oslagbart rymlig.

AtEase sa:
desmo sa:
Berk sa:
desmo sa:
Någon som har erfarenhet av TA 142x12 och sådanthär vagnsfäste? Funkar det?
(Hamax Outback, men används väl av fler?)

Den funkar otroligt dåligt jämfört med en Thule (Chariot) fäste. Jag har bara använt sån med quickrelease. Det ser ut att hålen är mindre än 12 mm, eller?

Vagnen har vi redan. På väg mot tredje året nu. Och jag håller med, fästet är sämre än Thule som vi hade innan.
Men nu funderar jag på ny cykel med TA och är fundersam om det funkar med fästet. Någon som vet?
Hålet är mindre än 12mm men det går ju att borra upp.
En qr ”klämmer” ju på ett annat sätt än TA.

Det kanske är sent nu, men jag såg på Hamax hemsida att de säljer en egen TA numera.

Har förresten ett tag nu funderat på att bygga om till Thules fäste istället. Till 50 % pga att Hamax gärna vrids ned och till 50 % pga att i branta backar är fjädern i dragarmen för mjuk och agerar som en fjäder (duh Hamax) eller ett gummiband istället för en styv led.

Önskefiness vore en påskjutsbroms, och fjädring som Thule har, den verkar fungera betydligt bättre i praktiken. Outback är ju dock oslagbart rymlig.

Det är inte för sent. Ny cykel med TA 12*142 är inköpt. Vagnen ska kopplas efter vintern.
Jag minns inte var, men någonstans diskutterades om Hamax axel är bra. Att ha lösa gängor är kanske bra när man ska hitta rätt, men det känns som det är en mer komplicerad konstruktion som kan generera fel. Eller?
Istället tipsades det om Thules axel (länkar exempel här: https://www.thule.com/sv-se/accessories/thule-thru-axle-maxle-m12-x-175-_-20100799)

benjig sa:
Hurdana är vagnarna att gå med? Vår vagn nu är lite väl city och rasslar ordentligt när man går i skogsvägarna, och lär bli än mer jobbigt när det blir lite isigt och ojämnt på marken. Föreställer mig att promenad-hjulen på thule-vagnarna inte är så mycket bättre, däremot har ju löpkittet ett stort hjul fram som borde ta sig igenom det mesta tänker jag. Hur är era erfarenheter när det kommer till den biten?

cityhjulen använder vi bara, som namnet antyder, vid "citybruk" dvs när vi cyklat till affären och ska ta vagnen in i affären. Eller när man ska åka kommunalt/gå i butiker. Den stora nackdelen med löpkitet, ffa när man har dubbelvagnen, är att det blir lite tungstyrt. Du måste ju tippa bakvagnen för att svänga och med två mätta barn i vagnen kan det bli lite tungt.

Cityhjulen är kass tycker jag. Dessutom glappar de upp och måste "rebuildas" väldigt fort, det finns väl en orsak till att ett sånt kit följer med redan från start, eller gjorde förr iaf. Nu pratar jag om cityhjul till gamla CX/Cougar & co.

Löphjulet är det vi alltid kört med, men då har vi sällan vagnen i "city", den är redan utan det i största laget för att dra runt i affärer osv. Med löphjul tar man sig fram i princip överallt där man går, vi har haft ut vagnen på rätt bökiga stigar för att ta oss till grillplatser och grejer och det funkar till nöds. Tycker egentligen inte att det är något problem att man behöver lyfta framhjulet för att ändra riktning, bättre det än att vagnen ändrar riktning på egen hand som det blir med snurrhjul.

Om man vill bygga om till Thulekoppling på andra vagnar så har Holland Bike Shop alla nödvändiga delar.

Vi kör oftast med cityhjulen när vi rullar ner barnen utan cykel till förskolan. Jag tycker inte att de är kass utan funkar men inte alls samma mjuka gång för kidsen så klart. Stort plus är att vagnen går att ta på buss och i bil och att man snabbt kan växla mellan cykelstång och cityhjul. Störande glapp/klonk ibland mellan axeln som fäster hjulen till vagnen, men gissar att det är en kompromiss så vagnen inte skulle kosta ännu mer. Kör annars med löphjul vid löpning eller långpromenad.

Barnen är nu 3 och 4,5 så vi säljer troligen vår Cross 2 snart eller till våren. Den åldre cyklar själv sedan i somras.

Finns det någon cykelkärra som klarar lite mer vikt? De flesta kärror verkar ha begränsning på 30-35kg å hade gärna sett något som man kan dra efter sin cykel som klarar typ 50 kg utan att behöva gå på lastcykel. Planen är att kunna köra ett större barn som ej kan cykla längre sträckor för "egen maskin".

Cx2 får lasta 45 kg, gissar att dubbelvagnarna har högre gräns. Men jag har haft cx1 också och den är ju exakt samma vagn men inte lika bred..

lindengbg sa:
Finns det någon cykelkärra som klarar lite mer vikt? De flesta kärror verkar ha begränsning på 30-35kg å hade gärna sett något som man kan dra efter sin cykel som klarar typ 50 kg utan att behöva gå på lastcykel. Planen är att kunna köra ett större barn som ej kan cykla längre sträckor för "egen maskin".

Men barnen väger väl inte 50 kg? Om man är så stor passar man inte i kärran. 30-35 kg är vikt av lasten utan kärran själva.

Thules kärror har maxlängd på 110 cm om jag minns rätt men vi kan fortfarande knöla ner vår äldste som är närmare 130 om det krisar, med lite böjda ben då.

Thule Coaster XT funkar om jag minns rätt att sätta barnet i mitten på och den lastar 45 kg. Enklare ofjädrad kärra dock.

För många år sedan pratade jag med en snubbe på addnature (han var kund, jag jobbade i butiken) som hade bike-packat med en thulevagn och kör med ganska mycket mer än vad som rekommenderades. De håller nog, men man kanske inte vill lasta in sina barn i den om man ska köra med övervikt in case of Bajs –> fläkt.

101727 Thule Chariot Cykelkärra Låssprint t.b.v. Axelkontakt

347592 Thule Chariot Elastomer Boll För Disselarm

Sen behöver du cykelfästet också.

Tyvärr har de dyr frakt.

jomper sa:
101727 Thule Chariot Cykelkärra Låssprint t.b.v. Axelkontakt

347592 Thule Chariot Elastomer Boll För Disselarm

Sen behöver du cykelfästet också.

Tyvärr har de dyr frakt.

Du menar så!
Ska fundera om det är värt att bygga om vår Hamax. Vagnen är på annan ort just nu så kan inte titta exakt hur den ser ut.

Jag har en sexåring och en sjuåring hemma så de cyklar själva, men nu är de inte så länge tills en liten rackare till blir levererad av storken. Hade en skitvagn till de äldre en gång i tiden, det misstaget gör jag inte om!

Så till funderingen, vad har ni för erfarenheter av Thule Chariot Lite singelvagn? Den gick att hitta för under 5000 och det kändes som en bra summa.

Nån i gbg som skall ha reservdelar från Holland bikeshop I närtid :)
Lyckades köra iväg stressad som fasen utan att ha kopplat katastrofwiren. Kom bara 200m innan den hade krokat i en eker och blivit avskuren av bromsskivan.
Jag borde vetat bättre. Gjorde samma sak på fraktkärran för några månader sen, där kopplar jag aldrig på katastrofremmen. Men med den tog det flera månaders användning innan det skedde. Inte 200 när man redan är stressad till båten.

Sitter i fjällen med lånat skidkit till gamla vagnarna. Vi har en cross. Enl thule skall iaf de nya skidkiten passa både nya och gamla vagnar men jag får det bara att sitta hjälpligt i versawingen. Någon som har erfarenhet av detta och kan guida? Eller föreslå en moddning?

Ok hittade Thules manual på de nya skidkiten och de ser inte lika dana ut. Så där är iaf förklaringen till att de kan fungera till båda sorterna. Frågan är om amn utan problem kan borra ett hål genom versawingen och sätta bult där. Någon som försökt?

Ok hittade Thules manual på de nya skidkiten och de ser inte lika dana ut. Så där är iaf förklaringen till att de kan fungera till båda sorterna. Frågan är om amn utan problem kan borra ett hål genom versawingen och sätta bult där. Någon som försökt?

Har inte set den nya Thule vagnar. Om plasten är tillräckligt tjock skulle det funka med att borra ett hål. Kan inte bedöma det från bilderna på nätet.

20200319_182100_001.jpg
20200319_182057.jpg

Jag gjorde som jag tänkte. Får se I morgon om det fungerar i verkliga världen. Kunde konstatera att det slet en del på spärren att köra som jag körde innan.

Och nej. Jag hade inget annat än träskruv att peta i hålet.
Kanske skall posta I fulmek också :)

Någon som har en bra lösning på att fästet (Hamax vagn, men fästet finns på fler vagnar) roterar ner? Med qr drog jag hårt. Men med TA-axel är jag orolig att rensa gängorna på axel/ram.

FAB154F0-BBC4-4EE8-BF2D-FE4EB349FF54.jpeg

Är det någon med erfarenhet av att bygga om till Thule-koppling?

Vad tror happy om att bygga ett nytt fäste till ovanstående bild? Fast istället har "plattan" hängandes lodrätt innan vagnanslutningen kommer i horisontalplanet?
Visst, hela ekipaget hamnar några centimeter lägre, men det kan jag leva med.
Då kommer kraften som vill skruva åt axeln endast vid inbromsning och acceleration (ickebekymmer!!) istället för hela tiden som det är nu. Någon som ser andra brister med en sådan omkonstruktion? Vem kan hjälpa till med lite metallslöjd?

Jag tror den där är buslätt att bygga om till Thulekoppling faktiskt. Hur stort är hålet in i vagnen? Hur långt in sitter hålet för sprinten?

Kostar en boost-Axel till Chariot-vagnen 600 spänn? Måste vara gamla priser från 1a april för det är ett skämt?

Nån som borrar upp hålet på koppen och bara satt dit den på en vanlig Axel? Blir det för lite gängor på andra sidan då?

thule-chariot-elastomer-boll-for-disselarm-347592-3-l.jpg

Här partnummer på delarna du behöver, cykelfäste (längre QR ingår), gummiklubban, säkerhets-strappen och gummigrejen. Typ 100 kr per del på Holland Bike Shop.

Diametern på skaftet på "gummiklubban" är 19-20mm, sitter i en 25mm fyrkantsprofil.

Jag undrar om någon känner till någon annan cykelvagn än Thule Chariot som är godkänd för att cykla med sätena fällda i viloläge?

Sådär! Har skaffat barn, nu ska jag ha tag i kärra för cykling och löpning! När killen kan hålla huvudet uppe får han följa med ut! ?
Tack för tipsen i början av tråden!

Visa bilaga 406521Visa bilaga 406522
Jag gjorde som jag tänkte. Får se I morgon om det fungerar i verkliga världen. Kunde konstatera att det slet en del på spärren att köra som jag körde innan.

Och nej. Jag hade inget annat än träskruv att peta i hålet.
Kanske skall posta I fulmek också :)
Återkoppling, post usage:
5mm träskruv var för klent, även om det höll ihop de 2 veckors dagliga turer vi tog. Den såg rätt misshandlad ut så fort vi tagit en tur upp på berget. Men använder jag samma vagn och skidkit nästa år borrar jag 8 eller 10mm hål och skaffar nån bättre bult.
Det blir ju snällare mot aluminium skacklarna också.

Tillbaka
Topp