Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Jag har tidigare sålt en Thule Cx1 (dvs en Chariot) och den var ju värd sin vikt i guld, så jag vet att de står sig fint. Men om man ska gå på likvärdigt procentuellt pris innebär det typ 9000 kr för aktuell vagn. Galet bra i så fall!?

Hej,
Nybliven pappa här som börjat titta på vagnar... Min fru springer gärna och jag gillar att cykla så vi har börjat kika på Thules multisportvagnar, typ chariot cross. Ni som har erfarenhet, de funkar bra till både att springa med och cykla antar jag? Behöver man bromsar för att springa med den?
Vi funderar också att direkt gå på en vagn för 2 barn, finns det något negativt med att Köra en dubbelvagn med ett barn eller funkar det bra?

Jag har haft både CX1 och CX2. Enkelvagnen är klart smidigare, dubbelvagnen går precis på centimetern in genom de flesta ytterdörrar.

Med löphjul och cykelkit fungerar det jättebra att springa och cykla med vagnarna. Jag föredrar löphjulet i alla lägen när jag går med vagnen. Bromsen skulle jag inte sakna när jag springer men däremot "till vardags" så är det väldigt praktiskt att snabbt kunna låsa bromsen, vagnarna rullar väldigt bra på egen hand.. :-)

Stora skillnaden med nya modellerna av vagn tror jag är att ryggstödet går att luta. Våra ungar har dock sovit bra utan den funktionen.

Har haft cx1 och kör cx2 sedan två år tillbaka ungefär. När vi bodde i lgh med cx1 gick den inte in genom ytterdörren utan att ta av bakhjulen. Min erfarenhet är att cx2 inte går in genom någon vanlig dörr.

Vi bor numera i hus med slagport till garaget och där bor CX2an perfekt. Vi har använt den som enda vagn (nåja, har en resevagn också) för vår nummer två och planerar att göra detsamma för nummer tre.

Jag har både sprungit och cyklat mycket med vagnen. Funkar fenomenalt! Gillar bromsen vid löpning även om det är mer av en bonus.

Tack!
Ja, det är klart att cx2 blir mer bullkig, men det kanske det kan vara värt för att slippa köpa ny vagn snart igen...
Det är inget problem med att den blir ostabil med bara ett barn på ena sidan?

De gamla vagnarna gick det väl att sätta barnet i mitten om man hade en dubbelvagn men bara ett barn. De nya (sport/cross/lite) har inte den funktionen vad jag förstått.
Hade jag köpt en dubbel hade jag kollat bredden på alla viktiga dörrar. Själv hyrde jag en på hygglo enkom för detta innan vi slog till :)

Toppen! Då är det väl bara att slå till? Trots priset så verkar den ju prisvärd iallafall! Det är ju ett gott betyg att ni båda haft cx1 och sen köpt cx2 också!
Baserat på denna tråden så verkar begagnat knappt lönt med tanke på andrahandsvärdet...

Som jag har förstod är Chariots vagnar mycket bättre än Thules egendisignade vagnar. Men jag har själva bara haft en Thule Chariot och en jättebilig vagn. Så kanske är en begagnad Chariot en bra köp.

Förtydligande: Thule chariot är en chariot med thule stämpel på. De "nya" heter bara thule lite/cross/sport.

Men om de är mycket sämre råder det väl lite delade meningar om.

Förtydligande: Thule chariot är en chariot med thule stämpel på. De "nya" heter bara thule lite/cross/sport.

Vissa saker är bättre, vissa är sämre. Källa: anekdotiskt efter att ha haft en CX1 och nu en Sport 2.

Till sig som funderade på att köpa en 2 direkt kan jag rekommendera min lösning: köpa beg CX1 först, och sen sälja den beg för samma pris när tvåan kommer, och man behöver en tvåsitsare (beg eller ny enligt önskemål och marknad när den dagen kommer). Ensitsaren är bara lite smalare men tillräckligt för att vara jäkligt mkt smidigare.

Har haft cx1 och kör cx2 sedan två år tillbaka ungefär. När vi bodde i lgh med cx1 gick den inte in genom ytterdörren utan att ta av bakhjulen. Min erfarenhet är att cx2 inte går in genom någon vanlig dörr.

Vi bodde i en modern lägenhet och fick inte in en chariot genom dörren, men thules vagn gick. Så de nya är lite smäckrare. Båda var dubbelvagnar.

Jag springer i backig terräng med två barn utan handbroms. Det hade i de brantaste backarna varit lite tryggare, det skall sägas. Men inget jag eg saknar.

Vissa saker är bättre, vissa är sämre. Källa: anekdotiskt efter att ha haft en CX1 och nu en Sport 2.

Till sig som funderade på att köpa en 2 direkt kan jag rekommendera min lösning: köpa beg CX1 först, och sen sälja den beg för samma pris när tvåan kommer, och man behöver en tvåsitsare (beg eller ny enligt önskemål och marknad när den dagen kommer). Ensitsaren är bara lite smalare men tillräckligt för att vara jäkligt mkt smidigare.
Tror jag ovan någonstans skrivit mina tankar kring nya vs gamla vagnar. Har också haft båda.

Väldigt anekdotisk bevisföring men ändå...

vi har haft en cx1 som var väldigt gammal, trumbroms istället för skivbroms tex, sen en cx2 köpt på rea från xxl för 3 år sedan.
Några vänner har en sport 2. Deras bakaxel har börjat kärva två gånger. Helt plötsligt slutar bromsen ta på båda hjulen. Fick efter en del tjafs en ny axel, efter ett par månader sker samma sak igen.

Jag kanske är konspiratiskt lagd men tycker ofta att när PE köper bolag går priser upp och kvalitet ner. Min aning är att samma sak skett hos Thule.

Vi hade en CX1 (Chariot) och en Hamax Outback (2-sits).
Jag sprang en del med CX1an och det gick. Hamaxen fanns inte på kartan att springa med för mig. Är det platt går det fint att springa med kärra, men minsta backe uppför blir väldigt tung.
Vi köpte senare en renodlad löpvagn från Thule och det är mycket lättare att springa med en sådan. Men jag förstår att alla inte vill ha en extra vagn hemma.

Wow. Det är 1000 mer än jag betalade för min med joggningskit, ny!
What, gav du 8000 för en Cross 2 med joggingkit!? Då måste du haft 20-25% rabatt nånstans va, Outnorth? Verkar gå på 9000 + 1400 (joggingkit) nu på normala butiker. Kom på att jag faktiskt hade två låskit och extra EasyHitch osv så priset var bra då i alla fall. Sen kanske det var så att det var leverans först till hösten också men jag blev genast bombarderad, flera som skrev "jag tar den!".

Vi lånade en Thule Chariot som var två generationer bak i tiden, från 2008. Det var mängder med grejer som var så mycket bättre och smidigare på de nya vagnarna. Alla sätt att montera av och på saker på vagnen var kanon på Cross 2. Använde särskilt det där med att ha gåhjulen pekandes uppåt när man cyklade och sen snabbt konvertera till gåvagn när man cyklat dit man skulle. Väldigt drygt med den gamla variantern där man skulle skruva av/dit dem.

Fast då måste den varit väldigt gammal, den du lånade. Så som du beskriver det fungerade det även på den CX1 vi köpte 2013, och den hette inte ens Thule utan bara Chariot CX1.

Fast då måste den varit väldigt gammal, den du lånade. Så som du beskriver det fungerade det även på den CX1 vi köpte 2013, och den hette inte ens Thule utan bara Chariot CX1.

Men Chariot CX1 är väl redan Thule? Jag hade en Thule Chariot Cheetah 1. CX1 verkar vara samma som Cheetah 1 och har redan Thules fulare och tyngre styre (vagnen verkar vara 1 kg tyngre). Har läst flera gånger på happy att Chariot vagnar är bättre än Thules egna. Har inte provat Thules egna vagnar, men jag var otroligt nöjd med Cheatahn som hade perfekta detaillösningar till allt och var lätt.

What, gav du 8000 för en Cross 2 med joggingkit!? Då måste du haft 20-25% rabatt nånstans va, Outnorth? Verkar gå på 9000 + 1400 (joggingkit) nu på normala butiker. Kom på att jag faktiskt hade två låskit och extra EasyHitch osv så priset var bra då i alla fall. Sen kanske det var så att det var leverans först till hösten också men jag blev genast bombarderad, flera som skrev "jag tar den!".
Japp. Vagnen kostade 6999 på jollyroom för ett drygt år sen. Joggingkitet kostade 995 på biketown.
Detta efter mycket prisjaktslurkande :)

Vi lånade en Thule Chariot som var två generationer bak i tiden, från 2008. Det var mängder med grejer som var så mycket bättre och smidigare på de nya vagnarna. Alla sätt att montera av och på saker på vagnen var kanon på Cross 2. Använde särskilt det där med att ha gåhjulen pekandes uppåt när man cyklade och sen snabbt konvertera till gåvagn när man cyklat dit man skulle. Väldigt drygt med den gamla variantern där man skulle skruva av/dit dem.
Jag kanske är felunderrättad... Eller bara inte tittat på tillräckligt gamla vagnar.

Men Chariot CX1 är väl redan Thule? Jag hade en Thule Chariot Cheetah 1. CX1 verkar vara samma som Cheetah 1 och har redan Thules fulare och tyngre styre (vagnen verkar vara 1 kg tyngre). Har läst flera gånger på happy att Chariot vagnar är bättre än Thules egna. Har inte provat Thules egna vagnar, men jag var otroligt nöjd med Cheatahn som hade perfekta detaillösningar till allt och var lätt.

Den fanns med i bilden redan innan Thule köpte Chariot.

Den var från 2008 så den vi köpte 2017 var nästnästa generation om jag kollat rätt. ALLT utom kanske regnskyddet var bättre på alla punkter. Dessutom galet mycket enklare att lasta i och ur bilen. Körde BMW X3 tidigare och gamla gick dessutom bara in sidledes och tog väldigt myclet av bagaget. Mindre issue nu när vi har en Passat.

Ja den måste varit väldigt gammal. Vår CX1 köptes begagnad och upplevde den som minst en generation äldre än som som såldes 2017 (och dom hade ju sålts ett tag).

Den hade som sagt trumbroms och knapparna för att ta av cykelhjulen stack ut typ 2cm på varje sida - det var det som gjorde att den inte gick in genom en vanlig dörr.

Men funktionalitet upplever jag inte som sämre än sport-modellerna. Bara lite andra prioriteringar. Personligen hade jag nog blivit tokig på att att regnskyddet inte är fast monterat. Att sätta ner barnen i ”kupén” på väg vem från föris utan att behöva tänka på kläder osv är makalöst. Samma sak vid nattning

Vår 2013 hade skivbromsar, tror det var ungefär då skivbromsarna kom. Och uppenbarligen en smartare variant av låsning till hjulen också då, inget som sticker ut där.

Personligen hade jag nog blivit tokig på att att regnskyddet inte är fast monterat. Att sätta ner barnen i ”kupén” på väg vem från föris utan att behöva tänka på kläder osv är makalöst. Samma sak vid nattning
Regnskydd använde vi bara när det regnade på Cross 2 men låg alltid i bakfickan med U-lås, punkakit och pump. Var snabbt och enkelt att få på skyddet men inget jag skulle vilja använda dagligen om det inte behövs. När det var kallt brukade jag slänga med en fleecefilt och vid många minus fick de ha min Jervenduk (typ fodrad vattentålig sovsäck att värma sig i i fjällen).

Utan regnskyddet på upplever jag att det kommer mycket stänk på barnen från både löparhjulet och bakhjulet på cykeln som drar. Alltså även vid icke regnväder. Myggnätet skyddar lite men inte nämnvärt.

Vi kör med regnskydd på i alla lägen iaf 6 av årets månader. Resten av tiden sitter det på uppe på och väntar på blött väglag. Men det är som sagt klart sämre än chariot-lösningen.

Det som dock är sjukt mycket bättre med Thule än med de äldre modellerna är ju att de går att fälla ihop. Bor man i lägenhet så funkar inte de gamla modellerna alls, även om de mot förmodan skulle gå in genom dörren. Men med tanke på kvadratmeterpriset i alla fall i Stockholm går det inte att motivera att ha en vagn som inte går att fälla ihop.

Men.... Visst gick chariot också att vika ihop. Dock blev de ju rätt långa. Iaf vår från 2016/17 någon gång. (2017 såldes ju både chariot och sport/cross/lite)

Vi köpte först en gammal, från Chariot. Helt klart en årsmodell före 2016. Kanske till och med tio år äldre. Den gick inte att fälla ihop och gick inte in genom några dörrar.

Vår CX1 från 2008 eller nåt sån gick att fälla ihop. På exakt samma sätt som vår cx2 från 2018...

Jag gissar att det är någon förvirring av de olika modellerna kanske..?

Utan regnskyddet på upplever jag att det kommer mycket stänk på barnen från både löparhjulet och bakhjulet på cykeln som drar. Alltså även vid icke regnväder. Myggnätet skyddar lite men inte nämnvärt.
Tänkte men skrev aldrig att jag tycker att myggnätet tog det mesta av både smuts och vind. Är det regnvåt väg så sprutar det ju såklart upp vatten = regnskydd på. Men jag cyklade året om på den tiden 2017-2019 och hade väldigt sällan regnskyddet på.

I instruktionen till CX står det att regnskyddet alltid ska vara på vid cykling. Jag följer inte det, ska väl nämnas..

Hej.
hur lagar man bäst tyget på en thule corsair
Möss eller slitage har gjort två större hål samt ett mindre.

De två större är runt stången fram där tyget vinklar uppåt.
Skulle gorillatejp fungera eller ska man försöka fästa dubbelhäftande tejp och en bit nytt tyg av något slag?

mvh
Axie

Bilagor

• 69A870F3-F98E-41BB-BB99-F5CAE31BCA89.jpeg
    69A870F3-F98E-41BB-BB99-F5CAE31BCA89.jpeg
    121 KB · Besök: 145
Hej alla glada cyklister.
Från och med första Maj 2021 skall jag vara pappaledig. Men jag vill inte att cyklandet ska ta slut, så planen är att köpa en cykelvagn som skall gå efter min Corratec C-cross. Helst begagnat då. Vad skulle ni välja för vagn och varför? Asfalt/grus och kanske lättare skogsstig är vad den behöver klara av.

P.s jag ska ha bara ett barn i vagnen (om det spelar någon roll)

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Vi var riktigt nöjda med Thule Cross 2 som såldes i sommar. Bra fjädring och Unique Selling Point = individuellt justerbara säten. De somnade ofta där bakom cykeln.
Thule har extremt bra andrahandsvärde också. Fick massor av svar och tog bort annonsen efter en timme, såld direkt.

Hej alla glada cyklister.
Från och med första Maj 2021 skall jag vara pappaledig. Men jag vill inte att cyklandet ska ta slut, så planen är att köpa en cykelvagn som skall gå efter min Corratec C-cross. Helst begagnat då. Vad skulle ni välja för vagn och varför? Asfalt/grus och kanske lättare skogsstig är vad den behöver klara av.

Tack på förhand!
Jag har använt vår Thule Chariot nånting, cx kanske, oerhört mycket. Den har gått bokstavligt över stock och sten.

Dagens runda för att köpa ägg hos grannen:
9454D8CF-ED72-4FA1-8DBD-C8A061FA5A61.jpeg

Grabben fick följa med när Nygammalsbygget testades i bikepacking-utförande hösten 2020:
52A4E149-0456-4221-B8FD-50FF0542DD74.jpeg

Grusrunda för länge sedan:
A3BA2294-A49D-4A17-83AD-74320C13AFFF.jpeg

Tillbaka
Topp