Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Jag har skrivit det förut i den här tråden, men jag köpte en enkel Thulekärra, Thule Coaster, och byggde om till lastkärra. Sitsarna är i tyg och sitter skruvade genom öljetter i botten så jag har bara lossat dem och rullat ihop i taket med buntband runt + satt en träskiva i botten. Vagnen fyndade jag för under 2000 kr (vänners-vänner-rabatt på XXL).

Riktigt smidig och väderskyddad att köra saker i, öppning både fram och bak. Har den inte bara efter cykeln utan som bagagekärra när jag ska gå ner till båten eller att ha verktyg i om jag ska meka med bil/båt på parkeringen t.ex.

Superpraktiskt att ha en som använder samma fäste som vanliga Thulevagnarna. Fast nu är det enda kärran vi har kvar - drar den efter Bullitten ibland, känns som ett riktigt långtradarekipage,.
Ja runt 2000kr är väl vad jag känner hade varit rimligt. En Coaster ligger just nu på ~4,5-5k :(
Men man kanske kan hitta en begagnad.

Testade litet med våra barn i nyköpt (beg) Chariot Cab nu i helgen. De gillade det men jag hade svårt att få remmarna/bältena att sitta vettigt. Noterade först nu att vagnen är rekommenderad från 1 år vid cykling, från 6 månader syftar bara på promenad (kanske då utan selarna på... fast det går ju inte, man kan ju inte vänta sig en 6-månaders sitter på plats utan sele? :unsure:).
Hur som helst, våra barn är 8 månader och ca 70 cm långa, har någon av er fått remmarna att sitta bra på så små barn? Axelremmarna glider bara isär...

Yes, den hjälper barnet att hålla huvudet stabilt. Ingen av våra barn har behövt den men alla har åkt infant sling när de varit små och bivvy bag-väskan när det var pyttesmå, den är väldigt smidig men tror inte Thule har den i sortimentet?

är dom små -> infant sling.

ska man cykla bör dom ju vara stora/stadiga nog att bära hjälm, därav 1års rekommendationen.
Glömde skriva att de åker i Baby Support. Infant sling är ju för de minsta spädbarnen, Baby support är för 6-18 mån.

Det är alltså erfarenheter av Baby Support i Chariot Cab jag söker.

Har själv en Cross av senaste generationen (singel).

Som redan nämnts så är Infant Sling enligt instruktionerna endast för gående och möjligtvis löpning, ej cykling.

Baby Supporter köpte jag en men tyckte den var helt värdelös så jag lämnade tillbaka den. Det går absolut inte att använda tillsammans med en hjälm. Och även utan hjälm så tyckte jag att ungen blev helt böjd, där är liksom stöd bakom rumpan/nedre rygg och bakom huvudet, men däremellan är där ingenting.
Jag rullade ihop två handukar till två korvar med lite eltejp runt, sen ställde jag dessa på sidorna bredvid henne, funkade fantastiskt bra! Fick stöd både för kropp och huvud (med hjälm eller ej).
Förstår att detta kan bli svårt i en dubbelvagn dock :/

20220917_180618.jpg

*edit - lade till bild på "korvarna"

Senast ändrad:
Har själv en Cross av senaste generationen (singel).

Som redan nämnts så är Infant Sling enligt instruktionerna endast för gående och möjligtvis löpning, ej cykling.

Baby Supporter köpte jag en men tyckte den var helt värdelös så jag lämnade tillbaka den. Det går absolut inte att använda tillsammans med en hjälm. Och även utan hjälm så tyckte jag att ungen blev helt böjd, där är liksom stöd bakom rumpan/nedre rygg och bakom huvudet, men däremellan är där ingenting.
Jag rullade ihop två handukar till två korvar med lite eltejp runt, sen ställde jag dessa på sidorna bredvid henne, funkade fantastiskt bra! Fick stöd både för kropp och huvud (med hjälm eller ej).
Förstår att detta kan bli svårt i en dubbelvagn dock :/

Visa bilaga 627397
*edit - lade till bild på "korvarna"
Pragmatisk lösning! ?
Litet bökigare i dubbelvagn men säkert görligt. Fast mitt problem är inte stödytorna i första hand, eller utrymmet i huvudstödet, utan att få remmarna över axlar/bröst att sitta säkert. Det är ju en förutsättning för att öht stoppa ungarna i vagnen känner jag. Kanske behöver jag komplettera med en tvärrem som håller ihop axelremmarna. Rent allmänt tycker jag att Baby Support känns som en tveksamt uttänkt lösning, ifråga om fastsättningen.
Men jag ska försöka ta nån bild.

Mina småhjul på min gamla Thule snurrar med på ena sidan när den ska gängas av för demontering. Hur får man den att inte snurra med? Svart plastmutter man skruvar med handen.

Hur är det med förvaring i thule chariot lite 1 ? När man går och handlar och så, funderar på om vi kan ersätta våran britax smile 2 barnvagn med denna.

Hur är det med förvaring i thule chariot lite 1 ? När man går och handlar och så, funderar på om vi kan ersätta våran britax smile 2 barnvagn med denna.
Lastutrymmet bak är en av de sakerna som skiljer Lite och Cross (en prisnivå upp) åt, så det får du inte på en Lite. Du kan ju såklart lasta in saker vid barnets fötter, är det en väldigt liten en så går det och lägga en del där. Men nej, du kommer absolut inte ha motsvarande lastutrymme som en 2-barnsbarnvagn.

Det blev en hamax outback 1 istället.

Skulle installera fästet på cykeln idag (en hybrid med fast axel (tror jag det heter)). Gick inget vidare då jag blev sur när jag insåg att fästet inte sitter "stilla" utan kan rotera när kraft läggs på. Verkar helt värdelöst tycker jag.

Men det kanske ska vara så.

Det blev en hamax outback 1 istället.

Skulle installera fästet på cykeln idag (en hybrid med fast axel (tror jag det heter)). Gick inget vidare då jag blev sur när jag insåg att fästet inte sitter "stilla" utan kan rotera när kraft läggs på. Verkar helt värdelöst tycker jag.

Men det kanske ska vara så.
Thru axle tror jag att du syftar på. Jag har precis beställt hem en outback 1 och undrar också hur fästet är tänkt att sitta på en thru axle och om det funkar på en kolfiberräser?

Sålde vår CX2 från 2016 med skid- cykel- och löp-kit för 4500 kr om jag minns rätt, antagligen lite för billigt.

Kollar man FB Marketplace så verkar de vara dyrare uppåt i landet för övrigt.

Hej,
Jag har precis köpt en cykeln vagn och skulle behöva er hjälp med att beställa rätt axel, vagnen är en Thule chariot cheeta xt1. Cykeln den ska vara efter är en Scott spark 740 - 2014, 12x142mm Axel om jag hittar rätt. Någon som kan hjälpa mig vilken Axel ifrån Thule jag ska köpa ? Verkar vara en jungel med olika axlar, men jag kan inte hitta någon som är 142mm lång ?

Tack på förhand

Hej,
Jag har precis köpt en cykeln vagn och skulle behöva er hjälp med att beställa rätt axel, vagnen är en Thule chariot cheeta xt1. Cykeln den ska vara efter är en Scott spark 740 - 2014, 12x142mm Axel om jag hittar rätt. Någon som kan hjälpa mig vilken Axel ifrån Thule jag ska köpa ? Verkar vara en jungel med olika axlar, men jag kan inte hitta någon som är 142mm lång ?

Tack på förhand

Finns instruktioner på Thules hemsida om vilken adapter som passar. Du får plocka loss din axel och mäta.

Vi ska snart gå från 1-sits till 2-sitsvagn. Den nya vagnen behöver förvaras utomhus. Jag söker en slags förråd / låsbar låda som jag kan ställa utanför vårt hem och förvara vagnen i. Har ni någon idé var jag kan finna en sådan?

Finns ju sådana här små boxar för elrullstolar och dyl. Men det lär väl inte vara gratis med en sån. Thule säljer annars ett överdrag som säkert inte håller vagnens livslängd men ändå är helt ok.

Vi ska snart gå från 1-sits till 2-sitsvagn. Den nya vagnen behöver förvaras utomhus. Jag söker en slags förråd / låsbar låda som jag kan ställa utanför vårt hem och förvara vagnen i. Har ni någon idé var jag kan finna en sådan?
Jag köpte ett överdrag för moped som jag drar över. Den är tunn men kraftig och håller mot väder och vind. Kostade mig en stuntsumma jämfört med Thules egna.

Jag köpte ett överdrag för moped som jag drar över. Den är tunn men kraftig och håller mot väder och vind. Kostade mig en stuntsumma jämfört med Thules egna.
Har funderat på liknande lösning. Tyvärr kommer vagnen stå synlig in mot föreningens gård där okända personer rör sig emellanåt.

De där vagnarna verkar inte vara superstöldbegärliga (baserat på många års användning i publik miljö.) Men att ställa på samma ställe varje dag är ju kanske inte att rekommendera ändå.
De där huvarna för permobil är tydligen jättedyra så knappast en framkomlig väg.
Kätting kanske?

Det går inte att bygga något eget? Lite reglar, lite målad plywood som väggar och ett lutande tak i marinplywood eller med takpapp på lär ju hålla under de åren ni har vagn. Men man ska få lov att ha det där också förstås.

En 10" container är nog smidigaste lösnngen :)

Skulle jag använda om jag inte hade något annat, men vill hellre gå mot textillapp och textillim.

Samma här, deras vagnar är ju ändå bland de dyraste på marknaden. Deras svar var att tyget beställs till fabriken per tillverkningsbatch och i övrigt inte går att få tag på.
Jag kan bara uppfatta det som att man tagit ett affärsbeslut att inte tillhandahålla lagningslappar utan istället sälja hela textilpaketet som reservdel. Litet trist imho eftersom just en lagningslapp rimligen är bland det enklaste och billigaste man kan hantera som reservdel.
Såhär ett halvår senare kan jag passa på att tipsa om friluftstyger, deras limegröna tyg med ripstop matchar hyfsat till Chariot cab.

Hej! Jag har en äldre Chariot CX2 (från innan Thule köpte Chariot). Den verkar fortfarande fungera bra men tyget har släppt från ramen och lämnar en glipa på några centimer där snö/regn kan ta sig in till min lilla.

Jag tänkte lösa detta problem genom att skaffa ett större regnskydd till vagnen men dessa verkar vara helt omöjliga att få tag på till denna modellen. Är det någon som vet om de moderna modellerna har samma mått på ramen som CX2 och i fall regnskydden till dessa kan passa? Det är kanske redan någon annan som löst samma problem?

Hej! Jag har en äldre Chariot CX2 (från innan Thule köpte Chariot). Den verkar fortfarande fungera bra men tyget har släppt från ramen och lämnar en glipa på några centimer där snö/regn kan ta sig in till min lilla.

Jag tänkte lösa detta problem genom att skaffa ett större regnskydd till vagnen men dessa verkar vara helt omöjliga att få tag på till denna modellen. Är det någon som vet om de moderna modellerna har samma mått på ramen som CX2 och i fall regnskydden till dessa kan passa? Det är kanske redan någon annan som löst samma problem?

De gamla Thule Chariot är indentiska med Chariot, förutom Thule loggorna. Nya CX2 han en liten annan form.

Men kan du inte lösa problemet med lite gorillatejp?

Ja precis! Det verkar som att de slutat sälja CX2 också, nu är det bara chariot cross, sport city etc som gäller och de är smalare än den gamla CX2. Det blir kanske att prova tejpen då, fast det låter som det kan bli lite kladdigt onekligen.

Jag fick svar från Hamax via återförsäljaren att det inte går att byta ut den trasiga dragkedjan på vår Outback. Det känns som en riktigt dåligt konstruktion faktiskt! Och nu känns vagnen svåranvänd. Trist att funktionen försvinner när en (utsatt) dragkedja slutar fungera.
Någon som vet någon "officiell" kanal mot Hamax? Vore intressant hur de skulle svara "offentligt" på detta bekymret. Just nu sitter de tryggt bakom sin återförsäljare.

Visa bilaga 488059
Har samma problem - även om vi har en bra återförsäljare som både lagat och fått en ny kärra så går den sönder igen och igen. Ett designfel - vi kanske borde gå ihop.

Dags att byta ut Thule Chariot Cross 1 till en vagn för 2 knoddar.

Finns möjlighet att ta ut en Hamax Outback 2 via bruttolöneavdrag.

Nån som testat båda märken? Det är ju en rätt stor prisskillnad när man jämför funktioner.

Thulen har fungerat kanon och är intakt trots ett antal år på nacken.

Vagnen kommer användas en hel del i promenadläge också

Vill ha dämpning och lutbara ryggar.

J
Dags att byta ut Thule Chariot Cross 1 till en vagn för 2 knoddar.

Finns möjlighet att ta ut en Hamax Outback 2 via bruttolöneavdrag.

Nån som testat båda märken? Det är ju en rätt stor prisskillnad när man jämför funktioner.

Thulen har fungerat kanon och är intakt trots ett antal år på nacken.

Vagnen kommer användas en hel del i promenadläge också

Vill ha dämpning och lutbara ryggar.
Thule-vagnarna har såpass bra andrahandsvärde att det är ett bra köp även ifall de är dyra.

Tillbaka
Topp