Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Är på jakt efter en vagn endast för cykling, singelsäte, så liten som möjligt och gärna vettigt prissatt, vad ska jag leta efter :)

Nu till kruxet(?) jag har bara quick release skewers på alla mina cyklar, är det ett problem?
Leta efter en Tout terrain så har du allt du behöver, de fallerar lite på vettigt pris men kommer ut begagnade lite då och då

Bilagor

• IMG_2312.jpeg
    IMG_2312.jpeg
    517.2 KB · Besök: 134
Är på jakt efter en vagn endast för cykling, singelsäte, så liten som möjligt och gärna vettigt prissatt, vad ska jag leta efter :)

Nu till kruxet(?) jag har bara quick release skewers på alla mina cyklar, är det ett problem?
Vill man ha en kvalitetsvagn är väl thule lite 1 en rimlig kompromiss.

Är det någon som vet ifall Thules nya fäste passar i den gamla versionens dragstång? Har testat maila deras support men får inget riktigt klart svar, så tänkte om det är någon som testat att byta?

Pre sport/cross/lite med modern dragstång?
Nej det tror jag inte fungerar.
Däremot skall väl det nya skidkitet fungera med både gamla och nya vagnar.
Samt det gamla skidkitet med nya vagnar om man pallar att modda lite grann.

Pre sport/cross/lite med modern dragstång?
Nej det tror jag inte fungerar.
Däremot skall väl det nya skidkitet fungera med både gamla och nya vagnar.
Samt det gamla skidkitet med nya vagnar om man pallar att modda lite grann.

Tolkar hans fråga som de nya, version 2 och inte gamla chariot vagnarna. Har släppts nya versioner av Lite/Cross/Sport där cykelkitet och skidkitet har en helt ny design. Även hur man fäster framhjulen.

Testar här då jag är ute i djungeln med cykelvagnen. Vi köpte en Hamax Outback 2 då vi hittade en till bra pris.

Har haft en Giant Talon, som jag trodde skulle kunna dra denna. Vi testade med den QR som sitter, saknar några mm gäng när vi sätter dit kopplingen ifrån Hamax, kan vi byta QR till en som är längre bara? ?
Man vill väl inte köra när de fattas några mm gäng.

Testar här då jag är ute i djungeln med cykelvagnen. Vi köpte en Hamax Outback 2 då vi hittade en till bra pris.

Har haft en Giant Talon, som jag trodde skulle kunna dra denna. Vi testade med den QR som sitter, saknar några mm gäng när vi sätter dit kopplingen ifrån Hamax, kan vi byta QR till en som är längre bara? ?
Det är bara köpa en längre så ska det fungera ?

Thule säljer extra långa qrs för just detta problem.

Har du länk? Ifall de är den jag tänker på så sitter väl Thules fäste på? Deras och Hamax är ju olika.
Mycket möjligt att den bara säljs tillsammans med ezhitch eller vad det heter. Då åker du på att betala 200 för fästet som du inte behöver. Utan att ha järnkoll på hur hamax fäste ser ut antar jag att du kan hänga på det på vilken qr som helst och att det alltså passar.

Mycket möjligt att den bara säljs tillsammans med ezhitch eller vad det heter. Då åker du på att betala 200 för fästet som du inte behöver. Utan att ha järnkoll på hur hamax fäste ser ut antar jag att du kan hänga på det på vilken qr som helst och att det alltså passar.
Detta är fästet till Hamax, så den åker "rätt" igenom.

Är lite fast i att hitta olika mm på snabbfästen. Och vad vissa skriver för mått. I min manual nu när jag tittar står de 175mm, då saknar jag några mm på "stången" som träs igenom.

Bilagor

• cargo-trailer-adapter.jpg
    cargo-trailer-adapter.jpg
    31 KB · Besök: 64

Är lite fast i att hitta olika mm på snabbfästen. Och vad vissa skriver för mått. I min manual nu när jag tittar står de 175mm, då saknar jag några mm på "stången" som träs igenom.
Fattar inte riktigt vad du menar med rätt igenom.. Hålet där ser väl ut att vara 6mm eller så. Lagom för en stickaxel men absolut inte stort nog för stoppmutter. Jag kanske missuppfattar helt.

Är lite fast i att hitta olika mm på snabbfästen. Och vad vissa skriver för mått. I min manual nu när jag tittar står de 175mm och är de orginal så passar de ej med minst 5mm.

Fattar inte riktigt vad du menar med rätt igenom.. Hålet där ser väl ut att vara 6mm eller så. Lagom för en stickaxel men absolut inte stort nog för stoppmutter. Jag kanske missuppfattar helt.
Här är fästet till vagnen genom en thru axle.

Förstår inte vad du menar istället heller. Det jag behöver veta varifrån jag kan mäta för att beställa rätt snabbfäste till 5mm.

Hittar inte jätte många heller, enligt min manual på cykeln så ska den vara 175mm.

Med QR-fäste funkar vilket som - i princip. Undantaget kommer nedan.
Det är bara att hitta rätt längd. Mät din egen axel från där den kommer ut från muttern med QR armen (den du inte kan skriva loss. Det är det viktiga måttet. Tvad tillverkarna spexar vet jag inte men det borde inte vara några 175mm som är längdennpå utstickande pinnen (utan mutter). 135mm OLD (nav) +2x8(?) mm ramtjocklek/”gaffel” plus 3(?) mm vagnsfäste plus 10mm utstick = 165-ish. Så har du 175mm ”pinne” ska det räcka.

175 brukar väl vara totallängden på Axel fastbultade nav?

Undantag:
QR-axelns lösa mutter borde absolut gå ner i försänkningen kring hålet. Det hjälper på centreringen. Några av mina passar dåligt pga en plastkåpa.
Hålet på Hamax och Thules är 10mm (för att ta en bolt on-Axel med samma komponent (billigare).

Men mät själv vad du har och leta en som är 10mm längre så blir du nöjd.

Edit:
Thules vagn-QR uppges vara 170mm.

Det är utan EZhitch, själva vagnsfästet.

Senast ändrad:
Hej, hela min utan mutter m.m ifrån QR fästet som ej går att ta loss är totalt 175mm och det jag antar jag behöver på en 150mm för att få plats med fäster till Hamax vagnen.

Se bifogade bilder.

Och tack så hemskt mycket för hjälpen hittils. ?

Ser att Thules QR är 170mm, är det de som jag behöver 150mm?
Står lite konstigt och ingen förklaring vad måttet är på flera av de jag kikat på.

Edit!;

Hade denna passat?

Bilagor

• PXL_20240811_172812319~2.jpg
    PXL_20240811_172812319~2.jpg
    437.9 KB · Besök: 61
  • PXL_20240811_172558813~2.jpg
    PXL_20240811_172558813~2.jpg
    593.3 KB · Besök: 60
Rätt tänkt med bilder a.
Din första bild med muttrarna på visar att den du har är för kort <165 mm (jfr min servettberäkning ovan). Jag hade tagit bort den högra muttern för att se själva axeln. Men den kommer inte bli längre. Jag uttryckte mig klumpigt - 175mm pinne efter vänstra mutter hade varit tydligare. Eller en bild men jag har ingen QR för handen.

Den vänstra muttern ligger mot ramen när den sticks in så det är vad som sticker ut därifrån jag har räknat ut.

Din andra bild säger inte så mycket då du tog bort ”muttern” vid QR-armen. Den måste vara där för att få själva startpunkten.

Min slutsats är dock att din Axel nog är för kort (vilket du även konstaterade ovan då du bara får 1-2 gängvarv att greppa). Du borde snarare ha 1-2 varv som ”sticker ut” utanför muttern för att vara bekväm. Beror lite på muttern men marginaler är trevligt för sinnesfriden när man släpar barn.

Shimanos som du länkar till är nog för kort. Tillverkarna verkar uppge måttet som du mäter på din andra bild (175-ish mm) så shimanoaxeln blir för kort (168). Så sök en på 185.

Är du i Malmö/lund-trakten så kan du köpa en Thule ez-hitch med QR så kan jag köpa vagnsfästet av dig för vi är ett fäste kort. :-)

Jodå när jag har har Hamax fästet på behöver jag minst 150mm som de flesta specificer på sidorna. Men eftersom hela min är 175mm så bör jag minst ha 180-185mm.

Tycker dock de är väldigt svårt att navigera fram en sådan. Thules är 200mm så den ska ju passa. Men 400:- är saftigt. , bor lite väl långt ifrån Malmö tyvärr. Bra förslag annars.

Hittat en på Amazon som ska vara 165mm där jag behöver 150mm som på bilden. Funderar på att testa beställa hem den..

Jag kan kolla mina lådor och se vad som kan finnas. Har minst en Thule-Axel men den vill jag nog ha kvar själv naturligt nog.

Att slänga ut en fråga i yardsaletråden är inte fel heller. :-) med bild så du får fram rätt mått som du söker.

Annars ska en telefon till Veloform i Göteborg bota på många svåra problem i cykevärlden har jag fått lära mig. Eller din lokala cykelbutik (en som är värdig namnet cykelbutik).
I Örebro kostar den ”bara” 299kr. :)

Senast ändrad:
Jodå när jag har har Hamax fästet på behöver jag minst 150mm som de flesta specificer på sidorna. Men eftersom hela min är 175mm så bör jag minst ha 180-185mm.

Tycker dock de är väldigt svårt att navigera fram en sådan. Thules är 200mm så den ska ju passa. Men 400:- är saftigt. , bor lite väl långt ifrån Malmö tyvärr. Bra förslag annars.

Hittat en på Amazon som ska vara 165mm där jag behöver 150mm som på bilden. Funderar på att testa beställa hem den..
Eller gör din egen:
M5 syrafast gängstång: https://www.clasohlson.com/se/p/11-1178-5
Sedan ett besök i skruvhyllan på swedol och köpa rostfria kupolmuttrar 2 st och en vingmutter (kan vara svårare, Sifverts Skruv i Stockholm i värsta fall), och några stora brickor för 5mm. Tror det blir rätt ytterdiameter med de.

Kapa stång i lämplig bredd, sätt kupolmutter på ena sidan med en bricka, och bricka plus vingmutter på andra sidan innanför en kupolmutter (enbart skärskydd för utstickande Axel.

Klart!

Kan med fördel suppleras med en lämplig låsbricka vid vingmuttern.

Vinmuttern kan skippas men då krävs såklart en något precisare kapning samt verktyg för losstagning.

Ingen som råkar ha ett framhjul liggandes till en gammal Thule Chariot Cheetah som kan tänka sig sälja? Fick vårt ena framhjul stulet och sålde idag vagnen i tron om att det gick att beställa (googlade snabbt häromdagen och fick lite träffar men visade sig att samtliga inte var beställningsbara längre). Så nu försöker jag lösa ett hjul på något sätt..

Det börjar bli svårt med reservdelar till de gamla vagnarna. Hade sönder styret på vår CX2 och det slutade med att jag fick beställa hem ett från USA..

Pro tip: Fäst inte hundkoppel i plastbygeln på styret när det är -10, speciellt inte när barnen springer 10 meter före och ropar på hunden hela tiden.

Löste det sig?
Kom annars på vad vi gjort på en cykel. Köpte en Burley adapter som man kan gänga på QR, sen skruvar man på själva vagnfästet på adapterns M10 eller vad det är.

Burley adapter QR

Både ja/nej. Den var lika lång ändå fast det stod annat mått. ?
Passar den adaptern till Hamax då?

Vet inte måtten på hålet i Hamax fästet. Men har svårt att se att den inte passar Hamax. Vi har den för ett Thule fäste.
(PS. Beställ den inte från länken, lång leveranstid. Såg att Bikeinn, Amazon och några till ställen har den med.)IMG_2654.jpeg

Ah, nu såg man bättre. Har för mig de står 10mm på hamax. Då har du bara QR fästet på andra sidan då? Den kan möjligen fungera! Tackar.

Senast ändrad:
Vi hade tänkt vänta med cykelkärra men köpte en Hamax Outback och ett babyskydd till våran 3månaders, eller han var nog bara drygt 2 månader när vi testade första gången.

Vilken grej alltså! Inte för att jag vet om modellen är fantastisk men det är väldigt trevligt att både springa och cykla med. Det står att man ska vänta med cykling men vi har provat väldigt försiktigt. Speciellt nöjd är jag med hur smidigt det är att byta mellan cykel och jogginghjul. Sen är ju en sån vagn bättre till det mesta tycker jag jämfört med en vanlig barnvagn, iaf om det är lite ojämnt underlag.

Vi hade i princip* bara Thule CX1/CX2 till våra barn som barnvagnar. De är riktigt trevliga att gå med jämfört med vanliga vagnar som du säger.

*Vi har haft en liten ihopfällbar sulky i bilen periodvis med men den har inte rullat många meter.

Vi hade i princip* bara Thule CX1/CX2 till våra barn som barnvagnar. De är riktigt trevliga att gå med jämfört med vanliga vagnar som du säger.

*Vi har haft en liten ihopfällbar sulky i bilen periodvis med men den har inte rullat många meter.
Vi (mest mamman) tycker väl det är lite enklare att skärma av i en vanlig barnvagn när han ska sova annars ser jag inte några direkta fördelar.

Hej!
Det är dags för dubbelvagn. Befintlig lösning är att bara ha med storebror (2,5 år) i cykelstol när man cyklar och när man promenerar så får lillasyster (9 mån) sitta i sin vagn och storebror sitta på syskonbräda. Jag vill kunna springa/cykla med båda. Därtill ser jag att en cykelvagn kan vara bättre att packa in barnen i till vintern - lättare att packa in dem i filtar osv.

Kollar runt begagnat. Burley, Hamax, Thule, Nordic Cab. Något som är bättre/sämre just begagnat?

Eventuellt blir det svårt med förvaring. Någon som sett smidiga överdragslösningar om den måste stå ute (en av anledningarna att jag gärna köper beggad)?

Har en Hamax outback 1-sits men har förstått det som att det knappt skiljer i storlek på 1-sits och 2-sits på den modellen. Haft den i två år nu och har använts flitigt till promenad, jogging och framförallt cykling och den är fortfarande väldigt fräsch. Nyligen började det knaka och gnissla lite från stötdämpare och kopplingsarmen till cykeln men det är bara rengöra och smörja så är det tyst igen. Man kan köpa till ett annat framhjul med broms för just jogging men tycker det funkar bra med det lilla bromsfria hjulet som följer med vagnen.
Har inte det själv då jag förvarar vagnen inomhus men vet att det finns tillhörande regnskydd/överdragsskydd man kan köpa.

Thule är antagligen klart dyrast begagnad men också den du kommer få mest betalt för när du säljer vidare. Vi hade både CX1 och sedan CX2, i slutänden kostade det oss inte jättemycket fast det var dyra vagnar.

Sen är det värt att kolla hur tillgången på reservdelar är - jag bytte bromshandtag (fick nytt på garanti) och även hela "styret" på vagnen, det finns reservdelar till Thule men när vagnen blivit lite äldre och utgått var det inte lika lätt.

Kolla att den vagnen du väljer har fäste som fungerar med de cyklarna som du har också, och vad extra fästen kostar om du vill ha fler.

Nu har vi bara en enkel Thulevagn (Coaster XT) ombyggd till lastkärra kvar. Den skulle jag nog inte rekommendera för barntransport faktiskt men med hård botten är den kanon att rulla saker i.

Spännet på vår Thulevagn kärvar. Eller kärvar är fel ord, den sitter så in i h*elvete... jobbigt när man inte får loss sitt barn. Det hände en gång tidigare, men jag lyckades få loss bältet genom att droppa lite kring knappen. Men som sagt, nu sitter den fast. Kedjeolja hjälper inte alls.

Skitkvalitet.

Spänne som i säkerhetsbältet?
Det har jag varit ute för också. Gick över efter ett tag. Misstänker att något åkt ner i låset. Det försvann hursomhelst efter ett tag.

Precis. Jag tog loss det och sköljde i varmt vatten. Fick ut små stenar som letat sig in från baksidan av spännet till säkerhetsbältet.

Går i tankarna att skaffa en vagn. Vi har tre barn. 5, 3 och 0,5 år. Den minsta kommer just nu mest sitta i stol på cykeln medan de andra två ska sitta i vagnen. 5-åringen är ca 105 cm och 3-åringen knappt 100 cm. Kommer de få plats i en vagn? Har kollat lite på Thule Coaster XT vilken ligger i för oss rätt prisklass. Den kommer endast att användas för cykelutflykter under sommar och vår, därav vill vi gärna hålla oss under 4000:-.
Har ni några tips när det gäller vagnar för lite större barn?

Uppdatering: Reservdel inköpt. Semester avverkat med lyckliga barn och 230km tillryggalagd. Hittegods har ej återkopplat. Räknar originalet som förlorat.
Tack för uppmärksamhet och bumps.

Original:
Jag hade såklart glömt denna tråden när jag sökt med ljus och lykta efter ett drag till en Thule Charlotte Cab.
För de som sett min desperata fråga innan så ber jag om ursäkt - vad gör man inte för barnens glädje…

Klantpappa som jag är så glömde jag kvar ”dragstången”, Hitch Arm Assembly på fint, till vår Thule Chariot Cab på Pågatågen i Ystad i söndags.

Vi ska på semester från lördag (enligt plan) och 14-21 dagar framåt i Skåne/Själland. Att bara låna nu i början skulle också vara möjligt tills vi får vår beställning levererad.

Finns det en trevlig själ i Skåne som har en sådan vi kan låna om nu hittegods inte hittar den i tid för avfärd? Vi hämtar och lämnar av.

Chariot Sport, Cross, Lite och Cab, 1 och 2, alla har samma. Vilket som funkar för oss.

Thule hade inte reservdelen hemma i Malmöbutiken och en veckas leveranstid från igår…så det är lite tråkiga utsikter just nu.

Skälig ersättning kan utgå om det önskas.

Senast ändrad:
Uppdatering: Reservdel inköpt. Semester avverkat med lyckliga barn och 230km tillryggalagd. Hittegods har ej återkopplat. Räknar originalet som förlorat.

Original:
Jag hade såklart glömt denna tråden när jag sökt med ljus och lykta efter ett drag till en Thule Charlotte Cab.
För de som sett min desperata fråga innan så ber jag om ursäkt - vad gör man inte för barnens glädje…

Klantpappa som jag är så glömde jag kvar ”dragstången”, Hitch Arm Assembly på fint, till vår Thule Chariot Cab på Pågatågen i Ystad i söndags.

Vi ska på semester från lördag (enligt plan) och 14-21 dagar framåt i Skåne/Själland. Att bara låna nu i början skulle också vara möjligt tills vi får vår beställning levererad.

Finns det en trevlig själ i Skåne som har en sådan vi kan låna om nu hittegods inte hittar den i tid för avfärd? Vi hämtar och lämnar av.

Chariot Sport, Cross, Lite och Cab, 1 och 2, alla har samma. Vilket som funkar för oss.

Thule hade inte reservdelen hemma i Malmöbutiken och en veckas leveranstid från igår…så det är lite tråkiga utsikter just nu.

Skälig ersättning kan utgå om det önskas.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp