Den officiella Mallorca 2008 tråden

Musashi

Aktiv medlem
Det har efterlysts en uppstart av denna tråd så jag agerar.
Min egen resa starta den 12:e april. För fjärde året i rad bor jag i Soller-dalen. Sett enbart till cyklingen så är det inte den mest ideala bostadsorten men dalen är så vacker att jag inte kan förmå mig att bo någon annan stans.

PortdeSoller12.jpg ht=544

Port de Soller från fyren

I slutet av förra resan fick jag reda på att det inte är några problem att ta med cykeln på bussen genom den biltunnel som är förbjuden för cyklister. Det betyder att man inte behöver köra sönder benen i bergen bara för att ta sig ur och in i dalen.

ColldeSoller.jpg ht=544

På toppen av Coll de Soller. 501 meter över havet. Palma skymtar vid horisonten.

Väl ute ur dalen väntar skön cykling genom öppna landskap och genom sköna byar. Men det vet ju redan du som varit där.

Sencelles.jpg ht=544

På väg mot Sencelles

Nu vill jag veta när du åker och var du tänker bo.

5-12 april. Bor i Palma Nova.
Den där Sollervägen ska testas i år. Bilderna såg ju helt fantastiska ut.
/N

Jag skriver åt Jansson;)
/JJ

Musashi skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu vill jag veta när du åker och var du tänker bo.

5-19 April Palma
Detta blir 10e gången jag åker till Mallis för att cykla.

bigmollo skrev:
------------------------------------------------------
> Den där Sollervägen ska testas i år.

Det finns många fina vägar på Mallis.
Men om du inte har cyklat där förut rekommenderar jag ffa bergskedjan, gärna hela i en tur.
En avstickare som är xtra fin är Sa Calobra
images

och
sa_calobra_small.JPG

Som uppvärmning kan man ta en tur till Valldemossas hamn, Puerto Valldemossa
spanien-balearic-oear-mallorca-valldemossa-hamn-~-F0023451.jpg

Det finns många fina vägar och många cyklister på Mallis.

/Håkan

Kaijan skrev:
> Jag skriver åt Jansson;)
> 5-12 april. Bor i Palma Nova.
> Den där Sollervägen ska testas i år. Bilderna
> såg ju helt fantastiska ut.
> /JJ

Varför det?

Det är ju inte säkert att den där Sollervägen ska testas i år. Men bilderna såg ju helt fantastiska ut.

Vi körde de flesta vägarna förra året. Var där för första gången. Puig major, sa calobra och hela klabbet. Men vi kom aldrig till Sollervägen. Den klipper vi i år. Sa calobra var helt fantastisk. Med ny cykel och nya hjul kommer backarna bli ännu skojigare. Hoppas jag...
/J

Blev en resa i år med, 7e till 17e april i Arenal, första gången på den sidan så lite nya vägar lär det bli.

Jaha då var det bara 8 dagar kvar vilket passar utmärkt då man gärna vill komma igång med lite landsvägscykling.
Och snön verkar hålla sitt grepp några dagar till.

Road_Runner skrev:
> Ahh shit ala du har ju prickat helt rätt du
> missar snön hemma :-)

Får väl lägga in en bild från dagens körning då... så ni kan drömma lite där hemma i snön...

80eeb7fc5ac0d626fadd609b18e1cc99.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Tips om trevliga turer om man utgår från Alcudia? Är det långt till Sa Calobra och hur tufft är det på en skala?

Det är lagom långt till Sa Calobra. Hur mulligt som helst. Planera in ett lunchstopp längst ner så har du energi till backen.

Vad du än gör så ät inte längst ner i Sa Calobra, ät vid macken i korsningen ovanför backen när du har kommit upp eller i Lluc på väg mot Inca på hemvägen. Det är vifrigt att köra fort uppför Sa Calobra med magen full... :-/

Cap Fermentor på öns norra udde är fint att cykla till, vägen från Pollenca och ut är riktigt rolig och första stigningen efter Pollenca brukar användas på proffstävlingen Mallorca runt . Annars är väl kustvägen från Palma fin, först ner via Andraxt och sedan norrut via Valdemossa- Deia - Soller och sen passet in mot inlandet igen. (Massor med höjdmeter på underbara vägar). Sen är det en fin väg via Bunyola och Orient där det är nice att fika... Fast det är helt ok resten av ön med :-) T

mr X skrev:
> Några andra turtips?

Klostret ovanför Randa, Cap Formentor, vilodagsrunda till Cala de sant Vicenc. Vi körde en riktig heldagsrunda ifjol, Alcudia-Orient-Soller-Puig Major-Sa Calobra-Lluc-Alcudia. 179km och 4500hm. Det blev inte mkt kvar av middagsbuffén på hotellet den kvällen.... Riktigt fin tur iaf.

Road_Runner skrev:
> Packad o klar lämnar landet idag för mallis :-)

19:55 med Spanair??

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Cap Fermentor på öns norra udde är fint att
> cykla till, vägen från Pollenca och ut är
> riktigt rolig och första stigningen efter
> Pollenca brukar användas på proffstävlingen
> Mallorca runt.

Ut till fyren är verkligen en höjdare. Det är en ordentlig backe den där första. Kul att köra om bilarna på nervägen sista biten hem oxå. Och alla småbackar på vägen ut... Lagom långa så att man orkar döda dom genom att bara trycka på. Jag kan inte hålla mig där, det blir hårdkörning vare sig jag vill eller inte :-) Aaahhh. Nästa år kanske...

Tillbaka
Topp