Den optimala cykeln för pendla till jobb och hur gör ni?

Två hjul ToR jobb är grymt på många sätt. 14km tor i alla väder året runt, varmgarage och dusch. Jag varierar mellan gravel/elsparkcykel/mtb/bmx/elhybrid beroende på humör/väder/jobbträning. Än så länge har elsparkcykeln vunnit lägsta kostnad per mil. 600mil inköp 6500kr 2018, hjullager fram enda service. Gratis el=drygt 1 kr/mil. Träning man får på elsparken är balans, upphopp/djupa knäböj/pushups (med 15-20 kg i ryggan ibland) Brukar stå på tå så mycket som möjligt för vad/ben träning?
I vintras var det -39 som lägst och är inga problem om fordonet vilken typ det än må vara är varmt och ansiktet täcks.
Dieselavgaser/partiklar är nackdelen men hittar man vägar med lite biltrafik och använder skyddsmask vissa tider på året är det ett marginellt problem

Senast ändrad:
Två hjul ToR jobb är grymt på många sätt. 14km i alla väder, varmgarage och dusch. Jag varierar mellan gravel/elsparkcykel/mtb/bmx/elhybrid beroende på humör/väder/jobbträning. Än så länge har elsparkcykeln vunnit lägsta kostnad per mil. 600mil inköp 6500kr 2018, hjullager fram enda service. Gratis el=drygt 1 kr/mil. Träning man får på elsparken är balans, upphopp/djupa knäböj/pushups (med 15-20 kg i ryggan ibland) Brukar stå på tå så mycket som möjligt för vad/ben träning?
I vintras var det -39 som lägst och är inga problem om fordonet vilken typ det än må vara är varmt och ansiktet täcks.
Dieselavgaser/partiklar är nackdelen men hittar man vägar med lite biltrafik och använder skyddsmask vissa tider på året är det ett marginellt problem
Att pendla 14 km på en BMX är riktigt hårigt!

Ni som cyklar på vintern har ni en särskild vinterhjälm ? Typ utan ventilation
Har olika nivåer av mössa under, funkar för mig. Alltså samma hjälm.

Cyklar 15km enkel, räser eller en "cross-tourer" med skärmar. Ryggsäck och duschar på jobbet. Jag blir svettig innan jag sitter på cykeln :D

Ni som cyklar på vintern har ni en särskild vinterhjälm ? Typ utan ventilation
Cykelkeps för vinterbruk.
Jag har två sorter, Giro ( till hö pp bild) för neråt någon minusgrad och en i ull, sys av nån tjej i Stockholm, för riktigt kallt väder.
Behövs ingen speciell hjälm och fördel med skugga för snö och regn.

20240408_141703.jpg

( är det riktigt blött finns ju hjälmöverdrag)

Sker endast i medvind och torra dagar de ggr jobbträningen utförs i ”bikeparken”. Sen är det 7km enkel så hinner vila?
Ah, det var 14 ToR, då låter det mer görbart, och kul! Jag skulle nog ändå inte sätta en bmx som svar på frågan om den ultimata pendlarcykeln. :)

Jag cykelpendlar knappt tre mil enkel väg, i vackert väder ner till några plusgrader. Regn och storm går bort, mer masochistisk än så är jag inte.
Cykeln är en begagnatköpt Cannondale city-/trekkingcykel med aluram, som jag valt utifrån körställning och känsla, och därefter utrustat med m***r. Trampar mig dock rejält svett och duschar på jobbet och när jag kommer hem. Små stämningshöjare som Ergonhandtag, Brookssadel och dämpad sadelstolpe gör det hela ännu trevligare. Cykeln är inlåst inomhus både hemma och på jobbet, stöldskydd är ingen stor grej för jag använder inte den cykeln någon annanstans än just mellan hemmet och jobbet.
I början använde jag nästan vilka träningskläder som helst, numera dedikerade cykelkläder från bl a Craft som jag i stort sett uteslutande köpt begagnat.
På lång sikt är målet att cykla helt manuellt.

De stora fördelarna jag ser med att cykelpendla är 1) vardagsträningen och 2) naturupplevelsen. Ekonomiskt har jag väl ett tag tills det går plus, jämfört med en snål småbil (som familjen ändå behöver äga). :sneaky:

Jag tycker att det är härligt när det biter. Eller när det snöar ordentligt. När jag plöjer fram på cykelvägen bredvid E18 och det går FORTARE för mig än för bilarna känns det så bra!

Även kylan är lugn tycker jag. Handlar bara om extra värme främst för händer och fötter. Kroppen håller värmen av ansträngningen.

Brasklapp - har bara 10 eller 15km beroende på vilket kontor jag ska till. Ställer cykeln i cykelförråd på kontoret och duschar varmt där. Finns till och med handdukar numera

Sedan flytt i höstas har jag bara 7km enkel till jobbet och har varierat cykel och löpning som pendling. Använder olika cyklar efter väder och planerad omväg hem. Därav alltid ryggsäck vilket även är smidigast vid omväxlande packvolym. Inomhusförvaring och dusch på jobbet. Men hela skärmar och dubb är ett måste för att vintern ska fungera. När det är riktigt jävligt ute, GripGrab Aviator mössa och skidglasögon...

Alltså man får inte handdukarna, utan man får använda dom vid dusch... ?
Så är det på mitt jobb också.

I omklädningsrummet hänger handdukar lite överallt så det är bara att ta. Det konstiga är att alla ser olika ut. Några helfärgade vita, blå, gröna, några med reklamtryck etc.

Jag jobbar hemifrån, så jag får nöja mig med att cykla med barnen till skolan och hem igen. Men jag behöver inte fundera på varken dusch eller förvaring av cykeln iaf ?

Alltså man får inte handdukarna, utan man får använda dom vid dusch... ?

Så har vi också numera, men det är nog mest för att man HELT missade att faktiskt räkna på hur utrymmen för cyklister borde se ut för ett kontorshus för ett par tusen personer när man ritade det för ett par år sedan och trodde att det skulle räcka med tre vanliga villatorkskåp. Men det är trevligt ändå :)

Det ovan täcker mycket; även om jag har kort pendling så är det skönt att kunna ha packning någon annanstans än på ryggen för att slippa vara svettig. Sen kanske några specialfall:

3 mil eller så? Säker parkering, sträckor där man kan ta i, och kanske lite blåst och elände? Velomobil.
Komplicerade fall, där hela sträckan inte går att göra per cykel, men inte heller helt kollektivt? Brompton.

Tillbaka
Topp