Den perfekta kortpendlaren (Hammarby Sjöstad)?

Eller ORBEA KATU 30 för 5205 SEK om det nu är trendigt med små hjul i Stockholm... :o)

https://www.bikester.se/orbea-katu-30-citycykel-beige-556898.html

ORBEA_Katu_30_bone_white.jpg

Tack för alla svar, jag har haft fullt upp så har inte kunnat svara förrän nu, men återigen - tack!

Jag kommer inte att köpa en Brompton, den är nog lite för cool (eller ful?) för mig och små hjul har jag haft på barnvagn vintertid och det var ingen höjdare...

Cyklarna i mtb-stuk känns lite för klumpiga och då kan jag lika gärna köra med min Camber. Jag undrar dock fortfarande, hur mycket stryk tar en sådan på vintern? Är rädd att behöva byta ut en massa dyra komponeneter till våren.

Av förslagen i tråden så gillar jag Sixten Fors förslag klart bäst: https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-7.html

Shimano 105 känns ganska lyxigt om man jämför med många andra hybrider och cykeln över lag känns som min stil. 10k är lite saftigt men använder man den några år så är det väl spenderade pengar.

Håller även med de som skriver att damtrallan duger. Det gör den absolut men man vill ju alltid ha lite fräsigare grejer och hur kul vore det att inte kunna svara upp på en potentiell kränkning i backen hem? :D ;)

I min själ skulle det göra ont att slaskcykla vintertid med en 35tusenkronors Camber (även om den givetvis skulle lösa uppgiften bra så länge länkage, gaffel ochvresten skulle börja slitas ut).

Rookie123 sa:
Av förslagen i tråden så gillar jag Sixten Fors förslag klart bäst: https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-7.html

Shimano 105 känns ganska lyxigt om man jämför med många andra hybrider och cykeln över lag känns som min stil. 10k är lite saftigt men använder man den några år så är det väl spenderade pengar.
Jättefina cyklar, köpte en själv i vintras (till dottern). En fördel med cykelns geometri är att det inte är en gammal "landsvägsram" försedd rakt styre, den är byggd och måttsatt för rakt styre redan på ritbordet, vilket innebär att den har längre överrör och reach än en cx/gravel/racer designad för bock. Hjulbasen är 35-40 mm längre än Canyons komfortracer i alu med skivbroms, mindre risk för tåöverlapp.

Den är genomgående välutrustad och färdig att cykla på, från fabrik. Inget behöver bytas, utom pedalerna förstås som är billiga "skicka-med-plattisar-i-fulplast" med kullager bestående av 4-kantiga kulor :)

Bilagor

• Pedaler VP526.jpg
    Pedaler VP526.jpg
    191.4 KB · Besök: 22
Senast ändrad:
Jag har ännu kortare pendling än TS men använder cykeln även i övrigt till vardags, och om vi bortser från det förhatliga tåöverlappet så känns den helt rimlig för uppgiften. I grunden är det en CX som kostade ~15kkr ny (det var innan jag använde den som vardagscykel) där jag kastat framväxeln, bytt till rakt styre och satt på skärmar (dock ej på bild). Jag kör också med stora plattisar så att jag kan använda vardagsskor.

DSC01848.jpg

Skulle jag idag köpa en cykel för uppgiften så skulle den ha tillräcklig hjulbas för att tårna ska gå fritt även med skärmar, plats för större däck (minst 40 mm), gärna navväxlar med remdrift, samt riktigt bra fast monterade skärmar med lappar ända ner till marken. Jag skulle helst också se genomgående hjulaxlar eftersom QR suger och inte är särskilt väl kompatibelt med skivbromsar. Därtill skulle jag vilja ha hydrauliska skivbromsar med ordentliga skivor (180 fram och 160 bak). Fattar inte varför man håller på med pluttskivor på cyklar som trakteras i trafik, där man verkligen kan behöva nita ordentligt.

Frågan är om det inte kan bli oerhört prisvärt att köpa en fin, begagnad 26-tums-MTB för en spottstyver och välja komponenter med omsorg. För några tusenlappar kan man då få en skitlätt hoj som funkar till det mesta. Jag gav själv bort en Cannondale F800 gratis för nåt år sen. Hade jag bytt den havererade gaffeln till en odämpad, så hade jag troligen trivts bättre med den än med CX:en.

Jag skrotade min pendlare sedan 9 år. Den köptes begagnad för ett par tusen.
Mitt nya åk har fått skivbromsar eftersom jag hade alfinenav med skivor liggande. Annars är det mesta gamla källarfynd och några nya uppdaterade delar. Ramen är en Kaffenback ifrån K&S här. Summan blev under 5000.

Makten sa:
Frågan är om det inte kan bli oerhört prisvärt att köpa en fin, begagnad 26-tums-MTB för en spottstyver och välja komponenter med omsorg. För några tusenlappar kan man då få en skitlätt hoj som funkar till det mesta.

+1 Borde kunna bli hyfsat billigt (om man vill) och ändamålsenligt. Samtidigt så kan man välja om man vill göra den snygg eller att den ska se ostjälbar ut... :)

ja man kan verkligen rekommendera 26or till pendling. kan lämnas utan att den får fötter, och absolut tillräckligt snabb.

dom ser inte så kul ut alla gånger, men det är ju själva grejen med en cykel man vill behålla.

många av dom lider av trögrullande däck, men det är ju lätt fixat.

Jag letar också, och har (pinsamt nog) fastnat för Monarks Zinken, alternativt Saltis.
YMM308__02_Zinken_Bourdeaux-1000x565.png

Finns även i olivgrönt.

Vad jag saknar är väl navdynamo, lås och nån form av pakethållare, men det är inte dealbrakers, den kostar typ 6500kr, men 14kg exxl lås är väl inte direkt lätt heller.

Senast ändrad:
+1 på 26" härke.
Pendlade ca 800 mil på en gammal GT aggressor med stel gaffel, funkade klockrent tills den "blev" lite lätt sned, dock fortfarande cykelbar(använder den som vinter singlespeed i stan) .

Frankenstein's Bike sa:

+1
Denna är mycket prisvärd och riktigt bra som pendlingscykel, Har själv använt en Skill 9.0 under flera år och är fortfarande nöjd. Jag använder den till liknande pendling som TS, där mitt mål är att inte bli svettig (även om jag byter om). Uppskattar att den är lätt och fästen för skärmar och pakethållare. Det jag kan sakna är skivbromsar. I det fallet ser den cykel GustavK länkade till förnuftig. Jag har dock inte testat den.

Tillbaka
Topp