__jp
Aktiv medlem
Den sista pendlarcykeln
Jag har pendlat i stort sett varje dag 8 km enkel i Stockholmstrafiken året om de senaste 10 åren.
För 10 år sen hade jag ambitionen att bli snabbare och snabbare och helst se ut som ett cykelbud från NYC.
Sen blev jag äldre och visare så jag började långsamt konvertera min tidigare snabba pendlare med: brett högt styre, ett pizzarack att lägga väskan på, stänkskärmar och fet egolapp. Jag började också ta det lugnare och se pendlingen som avkoppling istället för maxpulsträning.
Jag gillar min nya pendlarstil men cykeln känns lite Franken-bike.
Nu kommer jag öka pendlingen från 8km till 20km och jag har börjat leka med tanken att köpa en ny pendlarcykel. Förhoppningsvis den sista jag köper.
Krav:
Avslappnad sittställning
Underhållsfri (så gott går)
Bekväm hellre än snabbast
Väska på ramen istället för ryggen
Funkar i äckligt snö/salt-slask
Funkar på fryst knövlig oskottad cykelbana
Budget:
Ingen direkt gräns med tanke på att det är den sista cykeln jag köper och den ska användas ofta. Men jag vill inte heller gråta blod om den blir stulen..
Komponenter som jag gillar idag:
1x11
Skivbromsar
Komponenter som jag suktar efter (men inte vet om jag gillar):
Integrerade växlar
Beltdrive
Navdynamo
Pannier-väskor
Cyklar jag har tittat på:
Nua Bikes - Nua Roure (https://www.nuabikes.com/nua-roure-titanium-bike)
För 10 år sen hade jag ambitionen att bli snabbare och snabbare och helst se ut som ett cykelbud från NYC.
Sen blev jag äldre och visare så jag började långsamt konvertera min tidigare snabba pendlare med: brett högt styre, ett pizzarack att lägga väskan på, stänkskärmar och fet egolapp. Jag började också ta det lugnare och se pendlingen som avkoppling istället för maxpulsträning.
Jag gillar min nya pendlarstil men cykeln känns lite Franken-bike.
Nu kommer jag öka pendlingen från 8km till 20km och jag har börjat leka med tanken att köpa en ny pendlarcykel. Förhoppningsvis den sista jag köper.
Krav:
Avslappnad sittställning
Underhållsfri (så gott går)
Bekväm hellre än snabbast
Väska på ramen istället för ryggen
Funkar i äckligt snö/salt-slask
Funkar på fryst knövlig oskottad cykelbana
Budget:
Ingen direkt gräns med tanke på att det är den sista cykeln jag köper och den ska användas ofta. Men jag vill inte heller gråta blod om den blir stulen..
Komponenter som jag gillar idag:
1x11
Skivbromsar
Komponenter som jag suktar efter (men inte vet om jag gillar):
Integrerade växlar
Beltdrive
Navdynamo
Pannier-väskor
Cyklar jag har tittat på:
Nua Bikes - Nua Roure (https://www.nuabikes.com/nua-roure-titanium-bike)