Den sista pendlarcykeln

__jp

Aktiv medlem
Den sista pendlarcykeln
Jag har pendlat i stort sett varje dag 8 km enkel i Stockholmstrafiken året om de senaste 10 åren.

För 10 år sen hade jag ambitionen att bli snabbare och snabbare och helst se ut som ett cykelbud från NYC.

Sen blev jag äldre och visare så jag började långsamt konvertera min tidigare snabba pendlare med: brett högt styre, ett pizzarack att lägga väskan på, stänkskärmar och fet egolapp. Jag började också ta det lugnare och se pendlingen som avkoppling istället för maxpulsträning.

Jag gillar min nya pendlarstil men cykeln känns lite Franken-bike.

Nu kommer jag öka pendlingen från 8km till 20km och jag har börjat leka med tanken att köpa en ny pendlarcykel. Förhoppningsvis den sista jag köper.

Krav:

Avslappnad sittställning
Underhållsfri (så gott går)
Bekväm hellre än snabbast
Väska på ramen istället för ryggen
Funkar i äckligt snö/salt-slask
Funkar på fryst knövlig oskottad cykelbana

Budget:

Ingen direkt gräns med tanke på att det är den sista cykeln jag köper och den ska användas ofta. Men jag vill inte heller gråta blod om den blir stulen..

Komponenter som jag gillar idag:

1x11
Skivbromsar

Komponenter som jag suktar efter (men inte vet om jag gillar):

Integrerade växlar
Beltdrive
Navdynamo
Pannier-väskor

Cyklar jag har tittat på:

Nua Bikes - Nua Roure (https://www.nuabikes.com/nua-roure-titanium-bike)

1699770489389.jpg

Den sista pendlarcykeln
En rem löser mycket av underhållet, men ger dig få/färre alternativ för baknav (och även ramar). Hyfsat billiga Shimano funkar/håller inte lika bra som tex Rohloff (som är dyra på riktigt). Dyra grejor är eftertraktade av tjuvajä*larna.
Så, det blir svårt att ge några bra råd på en riktigt bra cykel (speciellt för Stockholmspendling).
Bra sittställning (passande ram), navdynamo (bygga köpa framhjul) och väskor (köpa pakethållare) är varken komplicerat eller speciellt dyrt.

Den sista pendlarcykeln
Varit lite i samma tankebanor. Gått från hipster single speed, till franken-mtb, fin stål hybrid, cx och nu en gravel. Kör 25 enkel. Bytet till bocke tog emot (är ju sån där mtb:are som inte vill kännas vid MEMIL-wannabe-Lance racet) MEN tycker att det tillför en nivå av bekvämlighet. Man bara kör en lite större storlek så man får en mer upprätt körställning. Då kan man ändå komma ner en bit när det blåser mycket och blir man trött i händer/armar/axlar så finns ju andra positioner utan att man behöver montera på sånna där mördarpinnar(bar ends).

Tycker nuan ser fin ut förövrigt. Med rohloff nav är det ju nästan en våt dröm.

Så min take är om budget tillåter: bocke med slapp geo och rohloff.

Den sista pendlarcykeln
Varit lite i samma tankebanor. Gått från hipster single speed, till franken-mtb, fin stål hybrid, cx och nu en gravel. Kör 25 enkel. Bytet till bocke tog emot (är ju sån där mtb:are som inte vill kännas vid MEMIL-wannabe-Lance racet) MEN tycker att det tillför en nivå av bekvämlighet. Man bara kör en lite större storlek så man får en mer upprätt körställning. Då kan man ändå komma ner en bit när det blåser mycket och blir man trött i händer/armar/axlar så finns ju andra positioner utan att man behöver montera på sånna där mördarpinnar(bar ends).

Tycker nuan ser fin ut förövrigt. Med rohloff nav är det ju nästan en våt dröm.

Så min take är om budget tillåter: bocke med slapp geo och rohloff.
Har en gravel också med bock men gillar inte bock i stadstrafik. Kanske om jag sätter några extra bromshandtag uppe… Plus MAMIL-varning som du säger ?

Hur funkar Rohloff när det är blött och kallt? Har hört att typ Nexus -nav fryser lätt.

Den sista pendlarcykeln
Kan för övrigt tillägga att panniers är fult som fan men jäklar vad skönt. Väldigt trevligt att kunna ha med sig massa xtra utan att det märks. Är ju inte kul med en uppsättning kläder, xtra regnkläder, repkit och typ dator på ryggen. Nu kör jag visserligen inte det på grusraketen just nu. Men sneglar på att köpa en Ortlieb Quick rack som en julklapp till mig själv.

Den sista pendlarcykeln
En rem löser mycket av underhållet, men ger dig få/färre alternativ för baknav (och även ramar). Hyfsat billiga Shimano funkar/håller inte lika bra som tex Rohloff (som är dyra på riktigt). Dyra grejor är eftertraktade av tjuvajä*larna.
Så, det blir svårt att ge några bra råd på en riktigt bra cykel (speciellt för Stockholmspendling).
Bra sittställning (passande ram), navdynamo (bygga köpa framhjul) och väskor (köpa pakethållare) är varken komplicerat eller speciellt dyrt.
Nä, billiga grejer som inte funkar går bort. Då tar jag hellre smällen initialt för att få något bra på en gång.

Cykeln kommer alltid stå inomhus under dagarna i övervakat och låst garage. På nätterna kommer den också vara säker. Så risken för stöld är låg - även om den finns.

Den sista pendlarcykeln
Har en gravel också med bock men gillar inte bock i stadstrafik. Kanske om jag sätter några extra bromshandtag uppe… Plus MAMIL-varning som du säger ?

Hur funkar Rohloff när det är blött och kallt? Har hört att typ Nexus -nav fryser lätt.
Jo håller med. Men tycker min gravel känns tillräckligt stabil för det. Cxen kändes sketchy. På vintern (låtsas att den inte inträffat än) kör jag stål hybriden. Den känns som min gamla kona mtb från 95 typ. Grejen med den är att jag tycker det blir aningen oskönt efter 45 min.

Den sista pendlarcykeln
Kan för övrigt tillägga att panniers är fult som fan men jäklar vad skönt. Väldigt trevligt att kunna ha med sig massa xtra utan att det märks. Är ju inte kul med en uppsättning kläder, xtra regnkläder, repkit och typ dator på ryggen. Nu kör jag visserligen inte det på grusraketen just nu. Men sneglar på att köpa en Ortlieb Quick rack som en julklapp till mig själv.
Precis - det verkar skönt! Ryggsäck har jag också gett upp. Tycker att pizzarack är snyggare men det påverkar balansen på cykeln en hel del, tycker jag..

Den sista pendlarcykeln
Det som är sämst med mina hojar: underhållet. Det är där belt drive äger tror jag. Har en polare som pendlar året runt på en scott sub med Gates belt. Han säger att det är den bästa pendlaren han ägt.

Den sista pendlarcykeln
Nä, billiga grejer som inte funkar går bort. Då tar jag hellre smällen initialt för att få något bra på en gång.
Min rempendlare hade ett Nexus8. Körde ett par år på det innan jag byggde ett Alfine11. Bägge har funkat bra (men ett Rohloff är överlägset på alla punkter). Har dock inget salt där jag cyklar. Servar man dem så ska de nog funka tillräckligt bra. Sämre verkningsgrad, range och steg mellan växlarna dock.
Cykeln kommer alltid stå inomhus under dagarna i övervakat och låst garage. På nätterna kommer den också vara säker. Så risken för stöld är låg - även om den finns.
Optimalt, alltså. Fortfarande begränsat urval av ramar. Har läst om att det går att splitta en vanlig ram/baktrialngel (men det kräver ju nån med dyra kunskaper). Det utökar valmöjligheterna. I teorin.

Den sista pendlarcykeln
Jag som är helt inkörd på bock tycker samma, ett rakt styre är klart bättre i stadstrafik. En variant som jag tycker funkar ganska bra är inner barends, bock är bättre på landsväg men rakt med invändiga barends är faktiskt inte så illa ändå.

Den sista pendlarcykeln

Rohloff har oljebad och man ska byta till tunnare olja när det är kallt på riktigt

Den sista pendlarcykeln
Precis - det verkar skönt! Ryggsäck har jag också gett upp. Tycker att pizzarack är snyggare men det påverkar balansen på cykeln en hel del, tycker jag..
Det är i mycket en modefråga och bakpakethållare är på väg tillbaka tycker jag mig märkt. För egen del är det ingen diskussion, lasten bak är klart bäst ur cykelsynpunkt.

Den sista pendlarcykeln
Håller helt med utom i att det är fult :)

Rohloff och rem är klart lockande tycker jag om det inte vore för kostnaden, ett Rohloffnav kostar väl 15 -20 000 och även om de skall hålla länge blir det en dryg kostnad.

Den sista pendlarcykeln
Du kommer inte ångra en stabil pakethållare som är tillräckligt lång för att inte ens en dålig sladdrig sidoväska ska riskera att svänga in i hjulet. Köp gärna en med ett extra horisontellt stag så att du får möjligheten att hänga väskorna längre ner om du vill. En bonus med pakethållare är att du kan köpa en rejäl baklampa/reflex att ha fast monterad och kopplad till dynamon.

Den sista pendlarcykeln
Följer den här tråden med intresse, jag är i ganska precis samma tankegångar, men har inte uppat min budget fullt lika mycket. Nua-hojen ser ju grym ut. För mig lutar det åt en Omnium Cxc med remdrift och kanske två bakhjul så jag kan byta mellan ss och alfine11. Mitt främsta krux nu är att jag verkar vara mitt emellan storlekar så behöver hitta tid till en köpenhamnsresa för provcykling.

Den sista pendlarcykeln
Följer den här tråden med intresse, jag är i ganska precis samma tankegångar, men har inte uppat min budget fullt lika mycket. Nua-hojen ser ju grym ut. För mig lutar det åt en Omnium Cxc med remdrift och kanske två bakhjul så jag kan byta mellan ss och alfine11. Mitt främsta krux nu är att jag verkar vara mitt emellan storlekar så behöver hitta tid till en köpenhamnsresa för provcykling.
Tack för tips på alternativ hoj! Ska spana in den!

Den sista pendlarcykeln
Håller helt med utom i att det är fult :)

Rohloff och rem är klart lockande tycker jag om det inte vore för kostnaden, ett Rohloffnav kostar väl 15 -20 000 och även om de skall hålla länge blir det en dryg kostnad.
Nog kan man få tag på billigare nav än så, men dyra är de. Dryga €1000 (beroende på axlar och reglage såklart) har jag sett.

Den sista pendlarcykeln
Verkar finnas i Stockholm också. Men Köpenhamn kanske är närmare för dig?

Ser spontant lite aggro ut i körställningen. Men snygg!

Den sista pendlarcykeln
Verkar finnas i Stockholm också. Men Köpenhamn kanske är närmare för dig?
Ser spontant lite aggro ut i körställningen. Men snygg!
Nja, ATR har ingen i lager men kan beställa. Dom kunde dock tipsa mig om en bekant som hade en i storlek L som jag fick komma och kika på. Den kändes lite stor och jag kunde inte provcykla pga var inomhus på hans jobb. Ja, rätt aggressiv geo men jag hoppas lindra det med komfortstyre. Osäker på om det är rätt väg dock. Skulle vilja prova en M, och om den känns bra låter jag ATR bygga ihop en. Det fina med den ramen är ju att den tar rätt många sorters modifikationer man kan slänga på den vad jag kan förstå. QR/Thru axle, remdrift/kedja, navväxel/utanpåväxel osv. Men allt det är ju rätt meningslöst om inte storleken känns rätt.

Den sista pendlarcykeln
IMG_20230607_172222.jpg

Kan du skruva endel själv eller vill du ha en klar cykel från start?

En White Ax eller Ax+ blir en billig ram. 1*8 eller 1x9 från start. Bytte till 3x9. Då jag använder min till allt. Även med kärra.
Panniers är supersmidigt. Men blir tyngre.
Franken-bike känns som en bra beskrivning på denna. Bara komfort och praktisk. Hen en annan om jag vill cykla fort.

Den här kanske kan ge dej någon ide om hur du vill ha det eller absolut inte vill ha det :-) .

Den sista pendlarcykeln
Väskorna har ägnats alldeles för lite uppmärksamhet.
De ska vara att lita på, smidiga och mångsidiga.
Jag kan rekommendera Ortlieb Back-Roller.
Efter 15 års flitigt användande: bytt ett rem-clips som fastnade i en dörr en gång. Sytt om en söm, för ca 1/2 år sedan, i rullstängningskanten. Jag litar fortfarande på att mina grejer kan transporteras typ "ubåtssäkert"!
Till vardags funkar den som en stor axelväska, inga problem att få ned hjälmen i den för stadspromenaden utan att förstöra miljöhjälte-looken.
Vid somliga torrdagar har jag tryckt ned batterimotorsågen med två batterier, diverse verktyg, såghjälmen och kläder (20+ kg?) I min enda väska. Med öppen rullstängning blir den i stort sett bottenlös!
Kompisen köpte en väska från BBB. Efter 2 veckors användande gick upphängningskrokarna sönder. Hon klagar på att inte få med sig tillräckligt med prylar pga stängningslocket.
En detalj att vara uppmärksam på: På min cx från 2006 kommer väskan ganska långt bak. Vid några tillfällen efter matinköpsbesöket har jag haft problem med att baxa in ekipaget genom dörren till cykelrummet, cykel blir så bakning att den stegrar sig!

Den sista pendlarcykeln
Det låter ju toppen! Vilken landsdel har den mest rullat i? Hur funkar den i snöslask? Många minusgrader?
Jag har kört ungefär samma i Stockholm året runt med en Scott Sub med remdrift. Ner till ca -20 grader som mest. 12 kilometer enkel väg.
Inga problem med snö/slask. Dock har cykeln stått inomhus både natt/dag. Men har aldrig upplevt problem med kyla för nexusnavet.
Cyklar mest stad/cykelväg.

Den sista pendlarcykeln
Jag har pendlat i stort sett varje dag 8 km enkel i Stockholmstrafiken året om de senaste 10 åren.

För 10 år sen hade jag ambitionen att bli snabbare och snabbare och helst se ut som ett cykelbud från NYC.

Sen blev jag äldre och visare så jag började långsamt konvertera min tidigare snabba pendlare med: brett högt styre, ett pizzarack att lägga väskan på, stänkskärmar och fet egolapp. Jag började också ta det lugnare och se pendlingen som avkoppling istället för maxpulsträning.

Jag gillar min nya pendlarstil men cykeln känns lite Franken-bike.

Nu kommer jag öka pendlingen från 8km till 20km och jag har börjat leka med tanken att köpa en ny pendlarcykel. Förhoppningsvis den sista jag köper.

Krav:

Avslappnad sittställning
Underhållsfri (så gott går)
Bekväm hellre än snabbast
Väska på ramen istället för ryggen
Funkar i äckligt snö/salt-slask
Funkar på fryst knövlig oskottad cykelbana

Budget:

Ingen direkt gräns med tanke på att det är den sista cykeln jag köper och den ska användas ofta. Men jag vill inte heller gråta blod om den blir stulen..

Komponenter som jag gillar idag:

1x11
Skivbromsar

Komponenter som jag suktar efter (men inte vet om jag gillar):

Integrerade växlar
Beltdrive
Navdynamo
Pannier-väskor

Cyklar jag har tittat på:

Nua Bikes - Nua Roure (https://www.nuabikes.com/nua-roure-titanium-bike)

Visa bilaga 665409
Om du vill sitta avslappnad borde du välja en en cykel i Dutch style. Dvs rakt rygg. De kommer med breda starka pakethållare där du kan placera dubbel väskor .mvh. Tom liber

Den sista pendlarcykeln
Väskorna har ägnats alldeles för lite uppmärksamhet.
De ska vara att lita på, smidiga och mångsidiga.
Jag kan rekommendera Ortlieb Back-Roller.
Efter 15 års flitigt användande: bytt ett rem-clips som fastnade i en dörr en gång. Sytt om en söm, för ca 1/2 år sedan, i rullstängningskanten. Jag litar fortfarande på att mina grejer kan transporteras typ "ubåtssäkert"!
Till vardags funkar den som en stor axelväska, inga problem att få ned hjälmen i den för stadspromenaden utan att förstöra miljöhjälte-looken.
Vid somliga torrdagar har jag tryckt ned batterimotorsågen med två batterier, diverse verktyg, såghjälmen och kläder (20+ kg?) I min enda väska. Med öppen rullstängning blir den i stort sett bottenlös!
Kompisen köpte en väska från BBB. Efter 2 veckors användande gick upphängningskrokarna sönder. Hon klagar på att inte få med sig tillräckligt med prylar pga stängningslocket.
En detalj att vara uppmärksam på: På min cx från 2006 kommer väskan ganska långt bak. Vid några tillfällen efter matinköpsbesöket har jag haft problem med att baxa in ekipaget genom dörren till cykelrummet, cykel blir så bakning att den stegrar sig!
+1 på alltihop typ men ett vasst hörn på laptopen knäckte botten på min till slut, ihop med några trasiga spännen så blev det mer än jag orkade laga. Har för mig jag skänkte den vidare..
Sjukt vad förvånad man blir första gången cykeln stegrar när man släpper den.

Jag är för övrigt lite i samma sits och letar ny pendlare eftersom jag tröttnat helt på crossens fälgbromsar. Men med betydligt stramare budget landade jag på att Kona Dew såg rimlig ut. Sen konkade bikester innan den hann levereras..

Den sista pendlarcykeln
Titta på holländska märken cykelväskor. Alla kör med cykelväskor därnere. New Looxs, basil, willex etc finns som bisonil, kanvas , polyester etc. Finns i storleken tom 67 liter. I en 65 l väska får du in en stor fyllt Ica påse. Maxi.
Cykelunik.se

Tillbaka
Topp