Den stora komponent-frågan gällande räser!

Putte--

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att införskaffa en räser till sommaren och jag har väl lite koll på vad jag ska leta efter men behöver lite happy experience..
För det finns ju som alla vet tre tillverkare av komponenter, shimano, SRAM och campagnolo.

Jag har ju hört att när det gäller shimano så är 105orna det "lägsta" man bör ha i skalan.
Men hur är det med de andra tillverkarna?
Är det någon grupp som man bör undvika? Kan man jämföra de olika tillverkarna och deras olika grupper med varandra, är det stor skillnad eller är det bara en smaksak?

Och har ni tips på bra cyklar så är de mycket välkomna. Budgeten ligger på 10, så 12 är väl kanske taket. :)
Just nu krigar Radon Sage 7.0, Radon R1, Corratec Dolomiti 105 och en portugisisk tillverkare som heter Coluer..

Tack på förhand.

Kan tyvärr inte svara på frågan, men Sram Force skulle jag gärna välja. Dessvärre tycks det lite svårt att hitta något större utbud av cyklar med Force.
Det är betydligt vanligare med 105 & Ultegra IMO.

Köp tre cyklar utrustade med Shimano, Campa resp SRAM och jämför. Efter det vet DU vilken av de tre stora du föredrar.

Planet X har en rätt vass hoj med SRAM force, men då är jag uppe närmare 15 och.. Nja, kanske.. Men det svider lite..

Men är det någon grupp som man bör undvika av SRAM och campa? Jag menar, shimanos sora och tiagra har jag hört inte är prisvärda..

Dom presterar nog mer eller mindre lika i respektive prisnivå.

Växelreglagen är däremot lite olika så du kanske borde kika på det och se vad du föredrar.

GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp tre cyklar utrustade med Shimano, Campa resp
> SRAM och jämför. Efter det vet DU vilken av de
> tre stora du föredrar.

+1, Shimano 105, Sram Force och sen på tredje kan du lika väl köpa med Campagnolo Super Record direkt eftersom du kommer fastna för Campa :D

Annars är det väl bara gå till en bra cykelbutik, klämma och köpa en cykel som de har eller kan ta in med de som passar dig bäst. Smaksak helt klart så länge man håller sig över Shimano Tiagra (10-del), Campagnolo Veloce eller Sram Rival (Apex kanske men känns så tråkigt).

Tack som fän allihopa! Mina vänner har CXor med både 105 och ultegra så jag är ju sugen på campa eller SRAM bara för att, ville bara veta om jag skulle göra bort mig totalt. Såg nån här som precis köpt en Planet X hoj med rival, finns en med force för 1.490€.. Hmm.. Snygg var den oxå.. Åh detta velande.. Kan inte skatteåterbäringen komma nu istället så jag kan klicka och få det överstökat!!!

Tja. Här kommer mitt första inlägg och jag lånar din tråd lite för jag har ungefär samma problem. Tyvärr är min budget ännu lägre än trådskaparen, och dessvärre känns det efter att ha läst här ett par månader så vågar man knappt fråga om instegscyklar.

Kan ingen förklara varför man helst ska ägna ett par veckor åt att åka omkring och prova, sen köpa hem ett par cyklar för att känna vilken som passar mig bäst. Sen förmodligen köpa det dyraste för det är bäst, sen byta ut till lättare carbon med annan vinkel. Kanske dreva om och för den kadensen passar just mig bättre, tyvärr vill jag bara ha råd om den billigaste vägen in i cykelsporten.

Hoppas ni förstår att jag skriver med lite humor, nu till mitt val. Vilken ska jag välja, ge mig ett råd om ni orkar och motivera gärna. Eller om ni hittad nåt bättre, länka.

http://www.wiggle.co.uk/wilier-la-triestina-tiagra-2012/

http://www.wiggle.co.uk/wilier-montegrappa-105-2012/

Välj efter vilka reglage du tycker är skönast att hålla i/på. Om du använder cykeln så kommer du att spendera en heldel tid med dina händer just på reglagen.

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Campa sliter man in. Shimano sliter man ut. Say no
> more.

+ett googolplex

Tillbaka
Topp