Den stora tråden om 32-tummare

cuboid

Aktiv medlem
Och nu snackar vi inte om teve-apparater utan om cyklar.

Skapar den här tråden endast för att vara först, alltså som moderator. Så det är jag som bestämmer. Fast det har jag delegerat till moderatorerna på happyride från och med nu.

Så nu kör vi!

Snugga bikes finns här: https://www.reddit.com/r/32inchbikes/

Har ni sett några andra coola 32:are?

sour-pasta-party-32_4-2000x1333.webp

Den här går iaf att tolerera, annars är jag som relativt kort skeptisk.

Visa bilaga 838775
Den här går iaf att tolerera, annars är jag som relativt kort skeptisk.
Trots att det är SRAM ser jag att det där är en megahoj. Det finns massa 32-ramar för kortare personer, orkar inte leta upp nu men precis som i 29-segmentet så började det med stålramar likt denna och carbone-företagen kommer klura ut hur man bygger en ram för korta 32-förare. Var så säker!

Trots att det är SRAM ser jag att det där är en megahoj. Det finns massa 32-ramar för kortare personer, orkar inte leta upp nu men precis som i 29-segmentet så började det med stålramar likt denna och carbone-företagen kommer klura ut hur man bygger en ram för korta 32-förare. Var så säker!
Vad är SRAM exakt? Det står väl xtr på växelgrejerna? Vi får se hur det blir, jag är inte jätteengagerad varken för eller emot 32. Det tråkiga är när branschen blir likriktad och bara en grej gäller.

Försöker utan framgång förstå varför man vill ha stora hjul på grusväg. Där funkar ju vad som helst, bara man har rimlig storlek på däcken (vilket många inte har i och för sig).

Är jäkligt sugen på Scotts 32” som kom topp 10 på korta Unbound. Sen var det en 32” som vann långa loppet, men osäker på om det var samma prototyp?

med större hjul blir utmaningarna mindre.

blir det roligare då?
Cykelkultur är verkligen fascinerande. Jag förstår att branschen vill kränga nya grejer men det är också en sport som naturligt ger extrema fördelar för den som är liten och lätt (ätstörningar). Jag skulle hävda att cykelbranschen har gjort väldigt lite för att inte säga inget för att jämna ut det spelfältet. De större ramarna är ofta bara någon slags påbyggnad av en optimerad mediumram. Den moderna geometrin med hjulbasen på en xl mtb gör att man gränslar och slår vevpartiet i allt, bokstavligt talat ALLT. Självklart kan man förbättra sin teknik men jag umgås med ett gäng 190+ cm på över 100kg och det är sällan man ser den kategorin bunnyhoppa över stubb och sten i uppförsbackarna. De som kör på mindre cyklar behöver inte ens jobba cykeln utan kan fortsätta trampa som vanligt uppför hela backen.
I skrivande stund har jag Allebiken inlämnad efter att ha slagit löst hela vevpartiet. Då kör jag med högre tryck än jag vill i både dämpare och däck för annars slår det stopp direkt.

Jag längtar efter 32orna. På många andra kanaler har jag sett kommentarer om att de bara kommer gynna stora cyklister. Tack! Äntligen någon fördel!
Vill man ha utmaning är det bara att kapa sadelstolpen på en xl-ram och sätta på sig viktryggsäck så man väger 115 kg och ge sig ut på närmaste stig 😁.

Tillbaka
Topp