Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Valhalla_

Aktiv medlem
Härligt att det funkar bra!

Jag kanske borde skaffa cushcore, har funderst på det ett tag. Gillar egentligen följsamheten man får iom lågt tryck men däcken blir så sladdriga då.. Körde du både fram och bak?

Har på trailhojen vee flow snap i endurocore, och dessa har så utstickande och jävliga kantdobbar att man måste köra hyfsat högt tryck för att de ska fungera bra. Om man kör <1 bar och kommer till ett läge där man behöver pumpa hojen lite off camber så viker sig stommen men dobbarna greppar så pass att däcket börjar självstyra istället för att släppa. Skitläskigt. Stommen är rätt kraftig ich väldämpad osv men profilen är rätt fyrkantig och kantdobbarna sticker ut en del. Så jag har av den anledningen 1,5-2 bar beroende på var jag kör. Men skulle cush core kanske kunna stötta upp stommen så jag kan köra 1-1,5 bar då istället, även när man trycker till off camber? Eller hjälper det mer mot rent radiella krafter?

zinkpasta

Aktiv medlem
@Makten Kul provning, blir som sagt sugen på att testa själv också..

Om du vill fortsätta labba så tycker jag att Wolfpack Trail hade oväntat bra grepp och var allmänt trevligt, 29x2.25" väger 750g och hade samma volym som Forekaster 2.35 vill jag minnas. Jag körde det bak, gillar ju kralligare kantdobbar fram men skulle tänka mig att testa det som torrdäck fram när det ska cyklas stig. Jag kommer dock att köpa 2.4"-varianten isåfall, som uppges väga 850g, så då blir det ju lite tyngre igen.

Makten

Aktiv medlem
Härligt att det funkar bra!

Jag kanske borde skaffa cushcore, har funderst på det ett tag. Gillar egentligen följsamheten man får iom lågt tryck men däcken blir så sladdriga då.. Körde du både fram och bak?
Japp, fram och bak. Började med bara fram när jag körde DHF & SS, och det blev rätt uppenbart att bakhjulet var begränsande i förhållande till framhjulet. Om jag bara skulle köra inlägg i ena däcket så vore det dock fram, tvärtemot de flesta andra. Men det beror på att många (alla?) som inte provat tror att CC bara är ett punkaskydd. Det är liksom sekundärt för min del. Det blir som att köra helt andra däck.

Har på trailhojen vee flow snap i endurocore, och dessa har så utstickande och jävliga kantdobbar att man måste köra hyfsat högt tryck för att de ska fungera bra. Om man kör <1 bar och kommer till ett läge där man behöver pumpa hojen lite off camber så viker sig stommen men dobbarna greppar så pass att däcket börjar självstyra istället för att släppa. Skitläskigt. Stommen är rätt kraftig ich väldämpad osv men profilen är rätt fyrkantig och kantdobbarna sticker ut en del. Så jag har av den anledningen 1,5-2 bar beroende på var jag kör. Men skulle cush core kanske kunna stötta upp stommen så jag kan köra 1-1,5 bar då istället, även när man trycker till off camber? Eller hjälper det mer mot rent radiella krafter?
Jag kör nog för snällt för att kunna avgöra det. Brukade inte ha några problem med lågt tryck även utan CC och ironiskt nog har jag fått fler genomslag med CC för att jag kan cykla vårdslösare tack vare bristen på studsighet. 😅
CC stöttar helt klart upp däcket i sidled men den översta delen kan fortfarande vika sig om man trycker till. Dock inte med så allvarliga konsekvenser, antar jag. Sen beror det förstås på hur stort däcket är och hur bred fälgen är.

@Makten Kul provning, blir som sagt sugen på att testa själv också..

Om du vill fortsätta labba så tycker jag att Wolfpack Trail hade oväntat bra grepp och var allmänt trevligt, 29x2.25" väger 750g och hade samma volym som Forekaster 2.35 vill jag minnas. Jag körde det bak, gillar ju kralligare kantdobbar fram men skulle tänka mig att testa det som torrdäck fram när det ska cyklas stig. Jag kommer dock att köpa 2.4"-varianten isåfall, som uppges väga 850g, så då blir det ju lite tyngre igen.

Eftersom jag var väldigt nöjd med 900- och 800-gramsdäck med CC så skulle ett mellanting såklart vara funkis också. Nu ville jag bara testa var gränsen går, så att säga. Egentligen mest om CC skulle göra pappersdäck tillräckligt dämpade, och det verkar så.
Det jag insett är att jag åtminstone i torrt väder inte behöver nån större volym. Det blir bekvämt och bra ändå, plus att man får en slags precisionskänsla som är trevlig. Det som saknas för blöta är nog mjukare gummi och liiiite grövre mönster. Jag tror att Forekaster kan funka fram om man sänker trycket ytterligare, men Rekons kantdobbar är nästan obefintliga och lär inte vara roligt i blött. Har tidigare kört Rekon 2,4" WT bak och tyckte det var helt funkis bak i Dual-gummi, som ska ha lika hårda kantdobbar. Men den större volymen och grövre kantdobbarna gör det till ett helt annat däck trots att de ser mer eller mindre identiska ut vid en snabb anblick.

Jag tänkte prova ett liknande recept på min helstela där jag i dagsläget kör DHF 2,6" EXO+ fram och Specialized Eliminator Grid 2,6" bak. Tanken är Bontrager XR4 (780 gram) och möjligen XR3 (755 gram) bak i 2,4" med CC. Det är de enda däck med till synes rimligt mönster och ganska stor volym som inte väger för mycket, som jag kan hitta.

Wolfpack såg bra ut men då är vi lite över den vikt jag vill åstadkomma. Hur man än bär sig åt så blir det rätt tungt med CC, tyvärr. Att jag valde Maxxis den här gången är för att jag tycker att de gör vettiga stommar samt att de håller sig riktigt bra till angiven vikt. Schwalbe till exempel kan diffa plusminus 80 gram på vissa däck, vilket är helt sjukt mycket. Sånt lotteri är inte trevligt om man är ute efter en specifik vikt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Om jag bara skulle köra inlägg i ena däcket så vore det dock fram, tvärtemot de flesta andra. Men det beror på att många (alla?) som inte provat tror att CC bara är ett punkaskydd. Det är liksom sekundärt för min del. Det blir som att köra helt andra däck.
Jag kan relatera till det, för är framhjulet sladdrigt är det skitläskigt. Sladdrigt bakhjul är inte lika illa, det kan nästan vara lite trevligt ibland, då blir det så lätt att (fusk-) roosta och hojen "styr in" lite lättare.

Jag kör nog för snällt för att kunna avgöra det. Brukade inte ha några problem med lågt tryck även utan CC och ironiskt nog har jag fått fler genomslag med CC för att jag kan cykla vårdslösare tack vare bristen på studsighet. 😅
CC stöttar helt klart upp däcket i sidled men den översta delen kan fortfarande vika sig om man trycker till. Dock inte med så allvarliga konsekvenser, antar jag. Sen beror det förstås på hur stort däcket är och hur bred fälgen är.
Jag får nog helt enkelt testa.😁

H.

Aktiv medlem
Hur stor skillnad är det på vanliga CC och CC xc?

Skulle man kunna vara nöjd med CCXC plus typ Forekaster som hemmakombo, även om man kör aggressivt? Eller kommer det bli för tabigt?

Makten

Aktiv medlem
Jag kan relatera till det, för är framhjulet sladdrigt är det skitläskigt. Sladdrigt bakhjul är inte lika illa, det kan nästan vara lite trevligt ibland, då blir det så lätt att (fusk-) roosta och hojen "styr in" lite lättare.
Jag tänker mer på dämpningsegenskaper. Bak kan det få studsa och fara lite, men fan inte fram. Tycker genuint synd om folk som envisas med att cykla i stök med superlätta däck utan att ens ha vågat prova nåt som beter sig bättre för att det är "för tungt". :cautious: Det första som hände efter att jag petat i CC var att jag fick massa PR på Strava på hyfsat långa segment för att det går mycket lättare att cykla fort med ordentlig kontroll. :cool:

Jag får nog helt enkelt testa.😁
Do it!

Hur stor skillnad är det på vanliga CC och CC xc?

Skulle man kunna vara nöjd med CCXC plus typ Forekaster som hemmakombo, även om man kör aggressivt? Eller kommer det bli för tabigt?
Ingen aning, men grundaren av CC verkar själv högst motvilligt ha släppt XC-versionen eftersom han inte tycker att den ger samma prestanda. Antar att det är funkis om man kör väldigt små däck eftersom man då ändå får en relativt stor utfyllnad av inlägget. Men kör du aggressivt vete fan. Det kanske inte ens lirar med lätta däck och CC Pro, vem vet?

Edit: Något man inte bör glömma är att lätta däck fortfarande går att strimla mot vassa stenar. Möjligen får man lite adderat skydd av att CC:n gör att sidoväggarna inte skrynklas och därmed inte fastnar lika lätt, men å andra sidan är det ju inte jätteroligt att få en punka som är omöjlig att laga på stigen. Mitt Forekaster var hur lätt som helst att montera och där skulle CC:n utan problem kunna tas ur i fält, men bak var ett helvete. Tror den fälgen är mycket värre eftersom den är både grund och asymmetrisk.

Du Rietz

Aktiv medlem
Verkar som ditt testande slutligen gett stora framsteg här!
Jag ser fram emot att du hittar ett bättre bakdäck som har allt detta men också bättre kantgrepp. Varför inte samma Forecaster även där bak?

Makten

Aktiv medlem
Jag ser fram emot att du hittar ett bättre bakdäck som har allt detta men också bättre kantgrepp. Varför inte samma Forecaster även där bak?
Absolut, det har jag funderat på. Men som sagt, jag tänkte börja med att överdriva en aning för att se om det funkar alls. 🧞‍♂️ Sen är det förmodligen trots allt så att det rullar så enormt bra mest tack vare att bakdäcket är superlätt.

Du har ju snackat lite om att du vill ha poppigare känsla i bakdäcket. Jag undrar om du inte borde prova ett lättare däck med mindre volym + CC, för poppigt är verkligen precis hur det känns. Dock lär du ju inte komma undan med lika extremt lätta däck som jag, med tanke på hur du cyklar. :sneaky:

Du Rietz

Aktiv medlem
Jag gick full retard och köpte XC-däck istället. 😁
Fram: Forekaster 2,35" (2,25" i praktiken) EXO 120 TPI (738 gram på min våg) Dual (60a/50a)
Bak: Rekon 2,25" (2,3" i praktiken!?!?) EXO 120 TPI (668 gram på min våg) MaxxSpeed (72a/60a/50a)

Stoppade i CC fram och bak och tog en kort testrunda på kvällskvisten, och det bådar mycket gott!

Visa bilaga 433376
I samma veva har jag bytt till ett lätt alu-hjul fram som jag byggde för att jag tyckte Ibis 935 var för styvt. Och det känns också, särskilt jämfört med bak. Det vibrerar och skakar inte lika mycket, helt enkelt, samtidigt som det är gott och väl styvt nog för min framfart. Fälgen är en Newmen SL XA25 Evolution på 400 gram med 28 ekrar (1,5 och 1,8 mm på respektive sida). Funkis!
Smal innerbredd 25 mm på den fälgen fram! Men jag antar att CushCore stadgar upp rätt bra, skulle du inte säga det?

Berk

Aktiv medlem
Jag körde Forekaster fram först, men är mer nöjd med den som bakdäck. Men det var tänkt till blötare förhållande på min XC-FS.

Makten

Aktiv medlem
Smal innerbredd 25 mm på den fälgen fram! Men jag antar att CushCore stadgar upp rätt bra, skulle du inte säga det?
Jo, absolut. Men det får också förvånansvärt liten volym. Delvis för att Maxxis envisas med att på idiotvis mäta över dobbarna istället för över casingen.

Berk

Aktiv medlem
Ny blir jag också nyfiken på att prova CushCore. Men vill först prova Specialized Nya Grid Trail casing fram (min Specialized framdäck slits för långsamt). Är fortfarande mycket nöjd med mycket större dämpning av min Grid Trail bakdäck.

Makten

Aktiv medlem
Ny blir jag också nyfiken på att prova CushCore. Men vill först prova Specialized Nya Grid Trail casing fram (min Specialized framdäck slits för långsamt). Är fortfarande mycket nöjd med mycket större dämpning av min Grid Trail bakdäck.
Jag köpte ett Butcher Grid Trail 2,3" som jag körde fram nån vecka, och jag var inte jätteimponerad. Det var ganska styvt och obekvämt jämfört med de Maxxis-däck jag är van vid i vanlig EXO-casing med 60 TPI, och ändå inte lika väldämpat (dock bättre än vanliga Grid förstås). Jag tror det är kanon om man cyklar aggressivt, men jag var tvungen att gå ner väldigt mycket i tryck. Dessutom väger det ett helt jäkla kilo, så angiven vikt är önsketänkande från tillverkaren.

Om du inte vill köra CC så tycker jag du ska prova ett DHR II 2,4" WT MaxxTerra. Det är ett fenomenalt framdäck med mycket trevlig känsla. Väldämpat och ändå lättare än motsvarande Grid Trail. Där behöver du inte oroa dig för att det inte slits ut dock. 😅
Ditt nuvarande framdäck kan du spara och köra med CC senare. 😉

Berk

Aktiv medlem
Jag köpte ett Butcher Grid Trail 2,3" som jag körde fram nån vecka, och jag var inte jätteimponerad. Det var ganska styvt och obekvämt jämfört med de Maxxis-däck jag är van vid i vanlig EXO-casing med 60 TPI, och ändå inte lika väldämpat (dock bättre än vanliga Grid förstås). Jag tror det är kanon om man cyklar aggressivt, men jag var tvungen att gå ner väldigt mycket i tryck. Dessutom väger det ett helt jäkla kilo, så angiven vikt är önsketänkande från tillverkaren.

Om du inte vill köra CC så tycker jag du ska prova ett DHR II 2,4" WT MaxxTerra. Det är ett fenomenalt framdäck med mycket trevlig känsla. Väldämpat och ändå lättare än motsvarande Grid Trail. Där behöver du inte oroa dig för att det inte slits ut dock. 😅
Ditt nuvarande framdäck kan du spara och köra med CC senare. 😉
Bra tips! Men (tyvärr?) beställde en Butcher Grid Trail 2.6 just inför du började diskutera dina CC experiment. 2.6 väger inte mycket mer än 2.3 och hoppas att lite större volym ger mindre problem med styvheten. Jag far se.
Kör DHR II MaxxTerra i 2.3 på min XC-FS och är mycket nöjd med den.

AX3L

Aktiv medlem
Jakten på det perfekta väldämpade däcket slutade alltså med två 800g XC däck. Who knew! 😁

Jag är väldigt spänd på att prova mina CC som väntar på montering! Så tills dess tänkte jag att vi kan spekulera i varför CC verkar ovanligt i proffs-cirkusen? Är det för att DH-däck gör de överflödiga? Problemet med att laga punka?

Makten

Aktiv medlem
Jakten på det perfekta väldämpade däcket slutade alltså med två 800g XC däck. Who knew! 😁
~700 g om jag får be! :sneaky: Detta är förstås inte slutet på experimenten. Kommer inte funka i vinter.

Jag är väldigt spänd på att prova mina CC som väntar på montering! Så tills dess tänkte jag att vi kan spekulera i varför CC verkar ovanligt i proffs-cirkusen? Är det för att DH-däck gör de överflödiga? Problemet med att laga punka?
Är det verkligen ovanligt? Det verkar vara många som kör det i både DH och EWS. Sen kanske inte alla har lust att tala om exakt vad de använder om det medför fördelar som andra inte ännu begripit.
Har man inte provat och bara tror det är ett punkaskydd så ser man nog inte vitsen heller, eftersom det är såpass tungt.

Du Rietz

Aktiv medlem
Du har ju snackat lite om att du vill ha poppigare känsla i bakdäcket. Jag undrar om du inte borde prova ett lättare däck med mindre volym + CC, för poppigt är verkligen precis hur det känns. Dock lär du ju inte komma undan med lika extremt lätta däck som jag, med tanke på hur du cyklar. :sneaky:
Det är precis det här jag vill testa nu! Dessutom ger det också mindre total ytterdiameter av bakhjulet vilket är åt samma håll mullet/79 vilket jag vill ha för att göra det mer lekfullt i lägre farter för mig.

AX3L

Aktiv medlem
Är det verkligen ovanligt? Det verkar vara många som kör det i både DH och EWS. Sen kanske inte alla har lust att tala om exakt vad de använder om det medför fördelar som andra inte ännu begripit.
Har man inte provat och bara tror det är ett punkaskydd så ser man nog inte vitsen heller, eftersom det är såpass tungt.
Du har såklart en poäng med båda delarna. Det kanske är betydligt vanligare än man tror. Dessutom är ju en grej med proffs givetvis att de, oavsett sport, kör med vad som ger pengar. Är de inte officiellt sponsrade kan de dock köra med det ändå men in cognito (jämför folk som kör andra däck än sponsorn utan logga, andra skor i löpning osv). Men med det sagt känns det som det skulle kommit ut, depån är ju ofta öppen.

Makten

Aktiv medlem
Idag har jag cyklat en längre tur i Hellas och har lite fler tankar kring detta med XC-däck med CC:

Det är ganska uppenbart att fördelarna jag skrev om igår till stor del bygger på att jag lyckas köra med såpass lågt tryck. När jag petade i lite mer luft så kom nämligen lite av de vanliga nackdelarna med dylika däck och hälsade på, nämligen att de är lite "studsiga". Fortfarande inte i närheten av hur ett lätt däck beter sig utan CC, men klart sämre än med de mer väldämpade DHF och Minon SS jag körde innan.
Detta leder mig till slutsatsen att de som i vanliga fall kör relativt höga däcktryck förmodligen inte skulle ha några stora fördelar av riktigt lätta däck med CC, utom lågt rullmotstånd. Det är alltså en sanning med modifikation att man skulle kunna gå ner till lättare däck med CC, eftersom kombinationen ändå får ganska annorlunda egenskaper. Många fördelar, men också en del nackdelar (även bortsett från eventuell ökning av roterande massa).

För egen del skulle jag förmodligen lägga mig nånstans mitt emellan de däckvikter jag nu provat, om jag visste allt det jag vet nu redan från början. De lätta däcken gör cykeln väldigt rolig och lättcyklad men jag saknar också den där känslan av att kunna köra jävligt vårdslöst som jag fick med Minions och CC. Nu är det mer som att ha just XC-däck med dess fördelar vid lågt tryck, utan att de blir flimsiga eller att man får genomslag stup i kvarten. Man kanske kan säga att CC agerar mer punkaskydd än dämpningsfaktor ju lättare däcket är? Då får man såklart inte glömma att mer dämpning krävs ju högre tryck däcket har (precis som i en bakdämpare eller gaffel).

Jag kommer förmodligen behålla flimsdäcken på tills höstvätan gör greppet alltför lidande. I detta torrväder är greppet alldeles tillräckligt, får jag ändå säga.

LDG

Aktiv medlem
Du har såklart en poäng med båda delarna. Det kanske är betydligt vanligare än man tror. Dessutom är ju en grej med proffs givetvis att de, oavsett sport, kör med vad som ger pengar. Är de inte officiellt sponsrade kan de dock köra med det ändå men in cognito (jämför folk som kör andra däck än sponsorn utan logga, andra skor i löpning osv). Men med det sagt känns det som det skulle kommit ut, depån är ju ofta öppen.
Tror mer på det senare här. Båda våra svenskar kör ju insert iaf i bakdäck. Varför skulle de säga namnet om de inte får pengar? de får ju pengar av alla andra märken de använder.
Jag skulle tro att nästan alla i DH och EWS kör insert iaf bak.
Att det går att köra CC med 700g däck har ju med terräng, fart och hur man cyklar att göra. Finns ju stigar och platser där det funkar och det finns ställen där det inte går alls eller för personer det inte funkar.
GMBN gjorde ju nyligen en cushcore sponsrad video med slowmo i en sväng, det kränger mest på han som kör med dh-casing och högst tryck så teknik har ju med saken att göra och han vägde nog mest dessutom.
Har nog nämnt det innan men kunde för några år sedan på helstelt i Hellas köra 0,65 bar=9,5 PSI fram och 0,85 bar=12,4 PSI bak med CC. Man behövde vara smooth med funkade, blev inte tvära svängar och massa hopp men hade kul ändå! Tycker dock inte att det var så lättrullat, kände vikten, kanske heldämpat förändrar den delen. Har man upp i tryck till vad du @Makten kör kanske den gyllene medelvägen kommer för Hellas?

Makten

Aktiv medlem
Har man upp i tryck till vad du @Makten kör kanske den gyllene medelvägen kommer för Hellas?
Det är svårt att sia om optimala däcktryck när det är så enormt många faktorer som spelar in. Underlag, hastighet, cykeltyp, dämparinställningar, fälgstyvhet, däckstorlek, däckstyvhet, cyklistens vikt och cyklistens teknik.
På min helstela kör jag 8 (!!!) psi fram i ett DHF 2,6 EXO+ på fälg med 35 mm innerbredd. Men det går liksom inte att cykla särskilt fort med den hojen ändå, så det funkar utmärkt om man är smutt.
Innan jag stoppade i CC på fulldämpade hojen körde jag också galet låga tryck; 14-15 psi fram och 19-21 psi bak i 2,3"-däck. Det är alltså samma härad som jag gör nu med CC, men det känns mycket mjukare med inlägg än utan.

Jag är en sån där som knappt förstår hur folk står ut med uppåt 2 bar i däcken. För mig är det nästan ocykelbart. Noll grepp, noll komfort, noll kul. 😅 Visst, om man cyklar så fort man över huvud taget kan så går det väl, men det orkar man (jag) inte särskilt längre i stöten.

Makten

Aktiv medlem
Kapitel förton:

Idag monterade jag CC även på min helstela cykel i tron att det där borde göra väldigt stor skillnad. Det gjorde det inte. Faktum är att det faktiskt blev en försämring, men då hade jag visserligen också bytt från 2,6"-däck till 2,4" i samma veva.
Över mycket små ojämnheter kändes det dämpat och fint, men så fort stökets storlek ökade en smula så blev det väldigt stötigt. Min teori är att man behöver "slaglängden" av ett stort, tomt däck när cykeln inte har någon som helst fjädring, särskilt fram. Med CC och mindre däck bottnar man så att säga mot CC:n tämligen omgående och det är såklart hårdare än att köra utan CC.
En annan detalj är att fälgarna på denna cykel är 35 mm invändigt, och förmodligen i bredaste laget. Jag tror att man behöver plusvarianten om CC:n ska lyckas trycka ordentligt på sidoväggarna, för den sticker ju ut mindre så att säga. Men då blir det ytterligare 100 gram per hjul och det är jag inte sugen på.

Jag ska prova samma däck utan CC. Det rör sig om DHR II 2,4 WT EXO och Rekon 2,4 WT EXO som båda är rätt så väldämpade i sig. Däcken som satt på innan var DHF 2,6 EXO+ och Specialized Eliminator 2,6 Grid. De sistnämnda var tämligen funkis även om det blev lite fatbikekänsla, att cykeln liksom kommer i självsvängning efter en större smäll.

Det hela är ganska märkligt men ändå hyfsat logiskt när jag tänker efter. Kan vara en bra varning för den som funderar på CC med breda fälgar eller på en helstel cykel.

Valhalla_

Aktiv medlem
Nu fick jag feeling när jag gick förbi rörisoleringen på biltema. Köpte deras största och minsta och gjorde en ghetto cush core. Första intrycket är att det stöttar en del, det går till och med att köra helt utan luft (väldigt sladdrigt men det går) Men ska bli intressant att se hur det funkar "irl". Ska nog iofs beställa cushcore också. Detta var mer ett infall/experiment. Mest på kul.

Smala delen ner i fälgen, tjocka delen mot däcket.
IMG_20200803_202744484.jpg

Fyller ut rätt bra.
IMG_20200803_204253034.jpg

Fick bruka mer våld än vanligt men löste det med biltemas däckkrängarverktyg i plast och en hammare. När man har allt i spänn trycker man runt om med hammarskaftet så däcket sjunker ner i fåran, så går det rätt hyfsat. Man fick ta det bit för bit och säkra med buntband ibland.
IMG_20200803_205320613.jpg

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Kapitel förton:

Idag monterade jag CC även på min helstela cykel i tron att det där borde göra väldigt stor skillnad. Det gjorde det inte. Faktum är att det faktiskt blev en försämring, men då hade jag visserligen också bytt från 2,6"-däck till 2,4" i samma veva.
Över mycket små ojämnheter kändes det dämpat och fint, men så fort stökets storlek ökade en smula så blev det väldigt stötigt. Min teori är att man behöver "slaglängden" av ett stort, tomt däck när cykeln inte har någon som helst fjädring, särskilt fram. Med CC och mindre däck bottnar man så att säga mot CC:n tämligen omgående och det är såklart hårdare än att köra utan CC.
En annan detalj är att fälgarna på denna cykel är 35 mm invändigt, och förmodligen i bredaste laget. Jag tror att man behöver plusvarianten om CC:n ska lyckas trycka ordentligt på sidoväggarna, för den sticker ju ut mindre så att säga. Men då blir det ytterligare 100 gram per hjul och det är jag inte sugen på.

Jag ska prova samma däck utan CC. Det rör sig om DHR II 2,4 WT EXO och Rekon 2,4 WT EXO som båda är rätt så väldämpade i sig. Däcken som satt på innan var DHF 2,6 EXO+ och Specialized Eliminator 2,6 Grid. De sistnämnda var tämligen funkis även om det blev lite fatbikekänsla, att cykeln liksom kommer i självsvängning efter en större smäll.

Det hela är ganska märkligt men ändå hyfsat logiskt när jag tänker efter. Kan vara en bra varning för den som funderar på CC med breda fälgar eller på en helstel cykel.
kan tyda på att bred fälg gör liknande nytta som cush core i att stabilisera däcket?

Makten

Aktiv medlem
kan tyda på att bred fälg gör liknande nytta som cush core i att stabilisera däcket?
Nä. Bred fälg gör däcket styvare, men det dämpar inte. Problemet i detta fall är förmodligen tvåfalt: CC:n fyller ut för dåligt på bredden samt att luftkammaren blir för liten för att få komfort utan fjädring. Lite moment 22 alltså. Ett större däck med plusvarianten av CC är förmodligen the shit, men då blir det för tungt.

VanGarg

Aktiv medlem
Borde du inte kunna komma undan med något riktigt tunnt o lätt däck i 2.6 på helstela? Eller e du på o skaver på stenar o grejjar så du behöver vist punkaskydd?

Makten

Aktiv medlem
Borde du inte kunna komma undan med något riktigt tunnt o lätt däck i 2.6 på helstela? Eller e du på o skaver på stenar o grejjar så du behöver vist punkaskydd?
Jag tror inte det funkar vid så låga tryck som behövs. Då kommer det vika sig eller bli allmänt ostadigt. Eller det skulle vara superlätt och stort däck med CC för plusdäck då. Men nu har jag inte lust att lägga ut mer pengar på skumplast. 😅

Nu måste jag vränga däck bak oavsett, för skiten håller inte luft. Gissar på tejpen. Hatar fälgtejp. Helt obegripligt att man ska behöva hålla på med sånt stenålderselände fortfarande.

Berk

Aktiv medlem
Jag tror inte det funkar vid så låga tryck som behövs. Då kommer det vika sig eller bli allmänt ostadigt. Eller det skulle vara superlätt och stort däck med CC för plusdäck då. Men nu har jag inte lust att lägga ut mer pengar på skumplast. 😅
Det finns många törnar och vassa sten i Hellas. Men kanske tätter gucka håll av törne oavsett från casingen och gör vassa sten mindre när man kör långsamare?

Makten

Aktiv medlem
Det finns många törnar och vassa sten i Hellas. Men kanske tätter gucka håll av törne oavsett från casingen och gör vassa sten mindre när man kör långsamare?
Saken är att man (i alla fall jag) är vääääldigt noga med var man sätter framhjulet när man inte har nån fjädring alls, så risken att skära upp däcken är inte särskilt stor. Genomslag kan man däremot förstås få, och hårda såna därtill.

Jag tog en kortrunda med FS:en nyss för att prova ett angle set som jag stoppat i, och XC-däcken på den kändes riktigt bra denna gång. Jag tror de kommer bäst till sin rätt på hårt underlag som hällar, även där det är ganska brötigt. När det är jordigt är det värre för då känns de mindre pålitliga, lustigt nog.

Gordon

Medlem
Mycket intressant tråd det här. Har själv gått i liknande tankar gällande dämpningsegensksper hos olika däck och vilken den magiska kombon är.
Idag testade jag Hillbilly 2.6 i fram och Purgatory 2.6 i bak båda i grid utförande och cushcore pro monterat, cykeln är en OnOne Hello Dave ht 29a.
Jag upplevde att det vek sig väldigt lätt när jag körde lågt tryck á 23psi fram och 25psi bak så jag ökade till 25psi fram och 28psi bak och då blev det studsboll. Framdämpare kändes kass. Har lite på känn att hillbily däcket jag körde i fram med sina långa dobbar inte funkar så bra vid lågt däcktryck. Blev lurig och seg i styrningen. Sen tycker jag att rappheten i bak som jag upplevde innan då jag körde Slaughter 2.35 försvann när jag bytte till purgatory 2.6.
Ska därför gå tillbaks till slaughter i bak och flytta fram purgatory med cushcore fortfarande och labba lite med lufttryck.
men tycker i alla fall det är lite skönt att det finns något som skyddar fälgen lite när man är lite o-smooth över vassa stenar.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Mycket intressant tråd det här. Har själv gått i liknande tankar gällande dämpningsegensksper hos olika däck och vilken den magiska kombon är.
Idag testade jag Hillbilly 2.6 i fram och Purgatory 2.6 i bak båda i grid utförande och cushcore pro monterat, cykeln är en OnOne Hello Dave ht 29a.
Jag upplevde att det vek sig väldigt lätt när jag körde lågt tryck á 23psi fram och 25psi bak så jag ökade till 25psi fram och 28psi bak och då blev det studsboll. Framdämpare kändes kass. Har lite på känn att hillbily däcket jag körde i fram med sina långa dobbar inte funkar så bra vid lågt däcktryck. Blev lurig och seg i styrningen. Sen tycker jag att rappheten i bak som jag upplevde innan då jag körde Slaughter 2.35 försvann när jag bytte till purgatory 2.6.
Ska därför gå tillbaks till slaughter i bak och flytta fram purgatory med cushcore fortfarande och labba lite med lufttryck.
men tycker i alla fall det är lite skönt att det finns något som skyddar fälgen lite när man är lite o-smooth över vassa stenar.
Vad har du för fälgar? Det låter som att däcken är lite för stora för att CC ska stabilisera ordentligt, om du måste köra såpass högt tryck. Eller du kanske cyklar i park?

Har du provat samma 2,6:or utan CC? Tror det är svårt att veta vad som gör vad annars, i alla fall om det inte är helt uppenbart såsom med XC-däcken jag kör. Är 100% säker på att de funkat som skit utan CC. 😅

Gordon

Medlem
Vad har du för fälgar? Det låter som att däcken är lite för stora för att CC ska stabilisera ordentligt, om du måste köra såpass högt tryck. Eller du kanske cyklar i park?

Har du provat samma 2,6:or utan CC? Tror det är svårt att veta vad som gör vad annars, i alla fall om det inte är helt uppenbart såsom med XC-däcken jag kör. Är 100% säker på att de funkat som skit utan CC. 😅
Terrängen är nästan uteslutande Hellas. Fälgarna är ett par Hope enduro med 25mm innermått. Har tidigare kört på den däckkombon men med högre tryck (27 bak och 30 bak) och upplevde inte samma problematik vid sväng då men så fort jag gått ner i tryck med 2-3psi har jag upplevt samma problem så det är mycket möjligt att däckbredden inte riktigt har ordentlig kontakt med cusharna.

Under kvällsrunda i dag upplevde jag att det blev svajigt över spänger och vid tvära svängar då framdäcken inte riktigt ville följa med i cykelns riktning samt att det blev lite okontrollerat över stök om jag höll lite högre fart och började fundera över om jag ändrat inställning på gaffeln (Öhlins rfx34 140mm).
Är sugen att testa ett 2.4 däck i fram nu tillsammans med Butcher 2.35 i bak. Vet inte riktigt vilket 2.4 däck och vilka egenskap jag ska leta efter hos det däcket. Behöver nog fundera lite. Tack för att du påpekade att däckbredden kanske inte passar med cushcoren, känns som det ändå finns lite hopp för att få det att funka nu.

Makten

Aktiv medlem
Terrängen är nästan uteslutande Hellas. Fälgarna är ett par Hope enduro med 25mm innermått. Har tidigare kört på den däckkombon men med högre tryck (27 bak och 30 bak) och upplevde inte samma problematik vid sväng då men så fort jag gått ner i tryck med 2-3psi har jag upplevt samma problem så det är mycket möjligt att däckbredden inte riktigt har ordentlig kontakt med cusharna.

Under kvällsrunda i dag upplevde jag att det blev svajigt över spänger och vid tvära svängar då framdäcken inte riktigt ville följa med i cykelns riktning samt att det blev lite okontrollerat över stök om jag höll lite högre fart och började fundera över om jag ändrat inställning på gaffeln (Öhlins rfx34 140mm).
Är sugen att testa ett 2.4 däck i fram nu tillsammans med Butcher 2.35 i bak. Vet inte riktigt vilket 2.4 däck och vilka egenskap jag ska leta efter hos det däcket. Behöver nog fundera lite. Tack för att du påpekade att däckbredden kanske inte passar med cushcoren, känns som det ändå finns lite hopp för att få det att funka nu.
2,6" är lite väl brett på så smala fälgar, men man hade väl ändå trott att det skulle bli avsevärt stabilare med CC. :oops: Sen förstår jag personligen inte hur man står ut med så högt tryck (i så stora däck) för att cykla stig. Om du bara kör det för att däcken svajar så är det nog läge för mindre däck och/eller bredare fälgar. Hillbilly har ganska höga dobbar vilket säkert också inverkar negativt på hårt underlag om däcket är stort och lite flimsigt dessutom.

Edit: Nu ser jag att du till och med upplevde det som svajigt över spänger. Det låter helt orimligt att det skulle bero på däcken med det trycket. Är din tryckmätare helt åt fanders tro? 😁 Rakt fram på platt underlag funkar det ju med nästan ingen luft alls i däcken.

Gordon

Medlem
2,6" är lite väl brett på så smala fälgar, men man hade väl ändå trott att det skulle bli avsevärt stabilare med CC. :oops: Sen förstår jag personligen inte hur man står ut med så högt tryck (i så stora däck) för att cykla stig. Om du bara kör det för att däcken svajar så är det nog läge för mindre däck och/eller bredare fälgar. Hillbilly har ganska höga dobbar vilket säkert också inverkar negativt på hårt underlag om däcket är stort och lite flimsigt dessutom.

Edit: Nu ser jag att du till och med upplevde det som svajigt över spänger. Det låter helt orimligt att det skulle bero på däcken med det trycket. Är din tryckmätare helt åt fanders tro? 😁 Rakt fram på platt underlag funkar det ju med nästan ingen luft alls i däcken.
Vet inte om tryckmätaren visar fel, kanske är så. Men tror inte den visar så mycket fel i sånna fall. Tycker det har funkat bra med 2.6 däcken på den fälgen innan cushcore men då med lite högre tryck. Tror och hoppas att allt löser sig när jag provar lite smalare däck, låter ju ändå rimligt att däcken jag kört på är alldeles för svulstiga.

Gordon

Medlem
Ska langa på Slaughter 2.35orna i bak idag och se om jag kan hitta ett Continental Der Kaiser 2.4 project för framänden. Har kört på Conti Der Baron 2.4or både fram och bak på vintern tidigare och blivit mäkta imponerad över greppet mot blöta hällar och rötter. Kanske att sidodobbarna var lite väl höga, tror därför att Der Kaiser kan bli bra.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Nu har jag provat mitt ghetto cush core av rörisolering och kan bara säga wow! Varför har jag inte provat inserts tidigare?? Kan konstatera att detta både stabiliserar och dämpar. Förmodligen inte lika bra som cushcore men klart över förväntan.

Körde igår en vända utför hyfsat fort på slingrig stenig naturstig. Hade ca 1,9 bar bak och 1,4 bar fram. Kändes som vanligt ungefär. Så jag släppte därefter ut lite i bak och lite mer i fram (det var fram jag hade insert) för åk nr 2. Körde lite på känn bara och slutade när det kändes lite lagom mjukt. Körde därefter en vända och det var som att åka på moln. Lite "magic carpet" över det hela. Väldigt väldigt plusht. Fick ett par genomslag i bak men inte ett enda i fram. Sweet. Fick rätt hyfsat med stöd, men kanske hade önskat lite mer. Nu tryckte jag inte till så fasligt i svängarna heller men det var inget uppenbart tok-fladder i däcken utan det funkade.

När jag kom ner mätte jag trycket. 1,7 bar bak och 0,45 (!!) bar fram. Holy crap!

Cushcore är på väg, ska helt klart bli intressant att slänga i dem 😁.

Du Rietz

Aktiv medlem
Kapitel förton:

Min spontana reaktion: Ett solklart fall av deja vu, alltså en aversion mot att gå upp i vikt och att köpa någonting som kostar nästan ett par tusen (för både fram och bak då). Men, den här gången är det inte lika många parametrar som pekar på klara förbättringar mot vad du redan upplevt och redan lyckats med CC.

Jag har funderingar på att gå upp till bredare fälgar och CC+.
Har ett e13 TRS+ hjulpar med bucklade alufälgar på 30i att byta fälgar på. I stället för att köra en kolfälg 29i 450g med CC 260g funderar jag på en kolfälg 34i 480g med CC+ 330g.
Det här kompletterar ett 29” e13 TRS Race Carbon hjulpar med kolfälgar 28i 422g med CC 260g.
Anledningen att köra kolfälgar är att även om de kostar ca dubbelt upp mot alu så har jag än att ha sönder en medan alu har jag bucklat eller haft sönder alla utom en Hope Tech 35W 27,5” på hela 655(!) gram. Buckliga alufälgar som inte håller tätt är irriterande.

Kanske är det ett steg på vägen för det ultimata fästet i blött för min FS. Men CC ger redan en del av samma fördelar av en bredare fälg; stadgar upp sidoväggarna och håller däcket på plats så det inte rullar av fälgen. Därför är bred fälg och CC två steg i samma riktning. För stora förändringar brukar vara för mycket för vad man kan ta in. Men för mig, om jag tittar på extremsituationen med blöta, så skulle det kunna va nåt!

Vad sägs?

Senast ändrad:

Du Rietz

Aktiv medlem
Nä. Bred fälg gör däcket styvare, men det dämpar inte. Problemet i detta fall är förmodligen tvåfalt: CC:n fyller ut för dåligt på bredden samt att luftkammaren blir för liten för att få komfort utan fjädring. Lite moment 22 alltså. Ett större däck med plusvarianten av CC är förmodligen the shit, men då blir det för tungt.
Intressant att distingera skillnaderna mellan bred fälg och CC.

Jag tycker felet för dig med ditt test av CC i 2,4”-däck på din helstela bara har att göra med att du gått ner från 2,6” till 2,4”. Jag tycker att det låter som att allt det negativa på din helstela här kommer av att det blir för ”kort slaglängd” med det mindre däcket!

Senast ändrad:

Du Rietz

Aktiv medlem
Saken är att man (i alla fall jag) är vääääldigt noga med var man sätter framhjulet när man inte har nån fjädring alls, så risken att skära upp däcken är inte särskilt stor. Genomslag kan man däremot förstås få, och hårda såna därtill.
Alltså, med tanke på genomslag, så antar jag att det är det bra att ha CC i fram på din helstela? ;)

Senast ändrad:

LDG

Aktiv medlem
Idag har jag cyklat en längre tur i Hellas och har lite fler tankar kring detta med XC-däck med CC:

Det är ganska uppenbart att fördelarna jag skrev om igår till stor del bygger på att jag lyckas köra med såpass lågt tryck. När jag petade i lite mer luft så kom nämligen lite av de vanliga nackdelarna med dylika däck och hälsade på, nämligen att de är lite "studsiga". Fortfarande inte i närheten av hur ett lätt däck beter sig utan CC, men klart sämre än med de mer väldämpade DHF och Minon SS jag körde innan.
Detta leder mig till slutsatsen att de som i vanliga fall kör relativt höga däcktryck förmodligen inte skulle ha några stora fördelar av riktigt lätta däck med CC, utom lågt rullmotstånd. Det är alltså en sanning med modifikation att man skulle kunna gå ner till lättare däck med CC, eftersom kombinationen ändå får ganska annorlunda egenskaper. Många fördelar, men också en del nackdelar (även bortsett från eventuell ökning av roterande massa).

För egen del skulle jag förmodligen lägga mig nånstans mitt emellan de däckvikter jag nu provat, om jag visste allt det jag vet nu redan från början. De lätta däcken gör cykeln väldigt rolig och lättcyklad men jag saknar också den där känslan av att kunna köra jävligt vårdslöst som jag fick med Minions och CC. Nu är det mer som att ha just XC-däck med dess fördelar vid lågt tryck, utan att de blir flimsiga eller att man får genomslag stup i kvarten. Man kanske kan säga att CC agerar mer punkaskydd än dämpningsfaktor ju lättare däcket är? Då får man såklart inte glömma att mer dämpning krävs ju högre tryck däcket har (precis som i en bakdämpare eller gaffel).

Jag kommer förmodligen behålla flimsdäcken på tills höstvätan gör greppet alltför lidande. I detta torrväder är greppet alldeles tillräckligt, får jag ändå säga.
Cyklade Pyramiderna i lördags och tyckte det kändes smooth. Är ju fjällcykling med några utförspartier med en del sten men är i princip inga tvära svängar eller hopp förutom över några stenar som är ivägen =) Cyklade även liknande terräng i söndags.
Kollade igår däcktrycket och var 1,1 bar fram och 1,2 bar bak, DHR 2,6 exo+ med Rimpact fram och DHR 2,4 exo+ med Rimpact Pro bak.
Slutsatsen är att det går att variera däcktrycket iaf 30% med samma setup när man byter terräng så är väl en både positiv och negativ uppenbarelse =)
Igår var det stök och bröt men blött i Sundsvall och körde 1,4 bar fram och bak och ändå ett genomslag bak vid en klantig landning men inserten räddade mig =)

Appråpå fälgbredd
Jag tror ni missar att Cushcore är typ 58mm breda i Pro versionen så varför skulle 30 till 35 innerbredd på fälg göra så stor skillnad? Att ett däck blir lägre i 2,4 kan ju vara det som gör att det känns för studsigt som ni funderar på.
@Makten är det inte bara däcktryck som var felet då? Annars Bontrager XR4 i 2,6 fram och bak, rullar och greppar bra så länge det inte är blött och är ju stor volym på dom, det jag har vägde 920g.

Du Rietz

Aktiv medlem
Man kanske kan säga att CC agerar mer punkaskydd än dämpningsfaktor ju lättare däcket är?
Hur tänker du nu? Tycker du har kommit fram till precis tvärt om. Jag tyder att du med 700g däck och CC vid lätt tryck har hittat en ny dämpad känsla utan studs. Jag tyder det som att du med lätta däck utan CC haft alldeles för mycket studs.

Då får man såklart inte glömma att mer dämpning krävs ju högre tryck däcket har (precis som i en bakdämpare eller gaffel).
Intressant. Den här infon pekar kanske ändå på att jag kan köra ett bakdäck med mindre volym. Då fyller CC upp en större andel vilket ger mer dämpning vilket jag ändå borde vilja ha om jag kör med högre tryck. Alltså får jag kanske den större poppigheten bak just för att jag kör med lite högre tryck.

Senast ändrad:

Du Rietz

Aktiv medlem
Kapitel förton:

Självklart är det så här :-)

Du har inte sagt att du upplevt någonting som har med sidoväggstöd. Varför testar du inte bara att sätta i CC i 2,6"däcken som du kört på din helstela och kör med fortsatt lågt tryck så att du får den "slaglängden" du vill ha?

Självsvängningen borde väl åtminstone bli mindre med CC i, eller kanske till och med försvinna?

Om vägen att gå ovan funkar så ser jag inget problem med CC på breda fälgar. Det enda jag ser som info du ger här är att det är för lite "slaglängd" med 2,4" på din helstela jämfört med 2,6" (i din terräng och hur du kör).

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer