Eftersom hela diskussionen med dämpade däck, vilken jag är högst engagerad i, verkar handla om helheten där även fälgbredd ingår, så är jag i en intressant sits just nu! Jag har att välja fälgar till ett hjulset som ska fungera till både Capra 29 och Jeffsy 29 gen2 - att köras som mullet. Dvs jag ska välja en 27"-fälg bak och en 29"-fälg fram. Jag får ursäkta att jag drar in även den ytterligare nya parametern att köra hojen som mullet, 79a, mixer, eller vad mer det kallas för ?
CushCore har jag kört med sen 2018 utan minsta punka så det tänker jag köra vidare med. Och, precis som CushCore säger, så har jag upptäckt en väldigt skön dämpad känsla med dem i mina däck. Det viktigaste över stök är dämpningen fram. Där bak skulle jag kanske kunna tänka mig lite mindre dämpning för att få lite livligare rapp hoj, speciellt på Capran, men kanske inte på Jeffsyn.
Tills nu, som tjugoniotumscyklar, har jag kört däcken e13s TRS+ bak och TRSr fram. De är 2,35 på pappret men säkert lite bredare jämfört med andra märken. Som alla vet så ger redan de här däcken väldigt mycket dämpning och "dåligt rull". Men jag gillar dem och det är underbart att vara utan studs i alla möjliga situationer. Kanske är det viktigt att säga att rotiga och steniga Hellas och med förkärlek till Nackarna är där jag gillar att köra mest.
Tjugoniotumshjulen jag kör med är e13 kol med 27 mm innerbredd (eller 28 mm, kommer inte ihåg), respektive e13 TRS+ i aluminium med 30 mm innerbredd. Kolhjulen har hållit ihop utan problem, även om jag kört dem mest, och även med för lite tryck i som t ex Kummelnäs SBR där det råkade bli 0,9 fram och 1,2 bak vilket var för lågt och blev lite väl trögt och dåligt rull. Det är hjulparet som är i alu och 30i som ska bytas ut. Både dess fram- och bakfälg har blivit smått dingade, även med CC i - supertunna fälgkanter och gods som de har.
Cyklingen har mer och mer gått åt brant med mer hucks, features, lite hårdare landningar och någon hård komprimerande kurva här och där.
Jag har nu i ett par veckor provcyklat båda hojarna med ett mindre hjul bak, ett 27" Roval Traverse i29 och Specialized Butcher Grid 2,8, med CC i även det. 2,8at passar i ramarna helt ok, men med 0,9 bar i en kurva med lite för mycket kompession hände nåt konstigt, tror att däcket rullade av lite eller deformerades så att däcket surrade till mot ramen vilket inte kändes så bra. Så nu kör jag med 1,1 bar vilket känns bra. Anledningen att jag kör det mindre bakhjulet med ett bredare 2,8"-däck, tänker jag mig är densamma som att motokross och även YT Decoy kör med, alltså för att få lika bra grepp även fast däcket har en mindre diameter och det funkar precis så tycker jag (med bonusen att steniga uppförsbackar blir lättare). Jag tänker mig också att det är lättare att hitta gränsen mellan att sladda och att få tillbaka fästet med ett bredare däck. Men, här kommer jag till det viktigaste och det som har mest att göra med den här tråden. CushCore fyller inte ut lika stora andel av däcket så det blir lite mer fjäder och lite mindre dämpning jämfört med hur jag kört innan! Det här är också i linje med den typen av progression som jag letar efter just nu. (Det är inte alltid man har sån tur!)
Vidare går nu teorin att ska jag köra 2,8" så sitter däcket bättre med en bredare fälg runt 35 mm innerbredd, vilket även ska gå bra för 2,6-däck om jag vill gå ner till det. För det här var det väldigt intressant att läsa det Kais skrev om fälgbredd och hur det förändrar dämpningen, om jag läste rätt, och vidare om jag tyder teorin rätt, i och med att det ökar luftvolymen i däcket så att man kan köra lägre tryck. [Men som många andra är jag rädd att ha för lågt tryck om det gör så att däcket rullar och jag får så pass låg precision att det blir svårt med kontroll. Jag förstår inte riktigt på vilket sätt och med vilka begränsningar man kan köra med mindre lufttryck i ett däck med större luftkammare.]
Först tittade jag på DT Swiss XM 521, en 27"-fälg med innerbredd 35 mm, 2,5 mm tjocka fälgkanter, à 545 gram. Men med bra erfarenhet av kolfälgar (även ett par LightBicycle 27" 31,6i med 3,2 mm breda fälgkanter till en äldre hoj) tänkte jag kanske köra den här
RIM SPECS Product Item : A650BC34D25 Warranty : 2 Years Basic Size : 27.5er/650B Material : Toray T700 Rim Type : Clincher & Hookless Tubeless : Ready ERD : 551mm Outer Width : 40mm Inner Width : 34mm Depth : 25mm Offset : 3mm Spoke Hole Angle.: ±6° Spoke Hole Dia : 4.5mm Valve Hole Dia ...
www.eiecarbon.com
eller kanske till och med den här:
RIM SPECS Product Item : S650BC38D30 Warranty : 2 Years Basic Size : 29er Material : Toray T700 Rim Type : Clincher & Hookless Tubeless : Ready ERD : 541mm Outer Width : 45mm Inner Width : 38mm Depth : 30mm Offset : 0mm Spoke Hole Angle.: ±6° Spoke Hole Dia : 4.5mm Valve Hole Dia : 6.5mm...
www.eiecarbon.com
Men det är svårt att välja när det är så många parametrar!
Vill jag ens gå så brett som 38i eller finns det stora nackdelar som jag kommer att upptäcka?
Alternativt, så finns det inga nackdelar med breda fälgar. Måste jag gå brett nog för att få stora fördelar att dra nytta av?
För framhjulet, som ju ska fortsätta va ett 29a tänkte jag välja en fälg som parar ihop bra till 27an bak bara.
Kom ihåg att jag alltid har de smalare 29"-kol-27i-hjulen kvar för det mer klassiska spektrat av "applikation" - vilka det nu visar sig vara!?!