Makten
Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Frågan är om gummit är hårt rakt igenom eller bara på ytan. Det lär ju vara några olika lager. Särskilt DH-däck antar jag dessutom har gummi mellan de eventuellt flera lagren av stomme.Stommen är ju böjbar ändå. Min erfarenhet är att stommen står för merparten av dämpningen i ett däck, inte gummit. Sannolikt gör mjukt gummi en del, men jämför jag däcken på min scott gambler (känns som närmare 2 kg/däck) som är av rätt hårt och torrt gammalt gummi, med mina maxxis dhf exo 3c så är skillnaden i dämpning natt och dag, då menar jag avsevärt mer dämpning i downhilldäcken. Trots att gummit sett sina bästa dagar. Båda säger iofs "doff doff doff" över rötter och stök men maxxis är något mer åt "twäääääng"-hållet och studsar mer. Inte på nobby nic nivå dock, kanske mitt emellan.
Jag vet inte om min teori stämmer men om man tänker sig den "rena" stommen av kevlar (eller vad det nu är för trådar) så har jag svårt att se hur den ensam skulle dämpa något särskilt. Eller?
Det är just det här jag vill veta mer om, så diskussionen har exakt den inriktning jag hoppades på! ?