Idag körde jag med DHR II 2,4 EXO MaxxGrip fram på fälg med 25 mm innerbredd och utan CC. Det kändes riktigt väldämpat och fint! Mycket, mycket bättre än Michelin-skräpet med CC.

Och därmed är jag helt klart nere i en utståbar vikt (1000 gram däck + 400 gram fälg) som faktiskt funkar bra. Visst, samma däck med CC känns ännu bättre men då är det för tungt.
Det skulle säkert gå att göra ett 800-gramsdäck med vettig gummiblandning och trevlig karaktäristik som funkar bra med CC, men det verkar ingen tillverkare intresserad av. Lätta däck ska tydligen bara rulla bra och finns i princip aldrig i annat än rätt så hårt gummi. Varför skulle den som inte cyklar väldigt aggressivt inte vilja ha bra grepp?

Jag tror att DHR II 2,3 EXO MaxxTerra kommer närmast med sina 825 gram och det är nog vad jag kommer köra när det blir varmare igen. Med eller utan CC. Nu får det bli den tyngre varianten tills det blir för kallt.
I övrigt fick jag ett redigt hårt genomslag bak, så CC-XC verkar inte räcka riktigt. Tror nästan mer på Anaconda då (bak i alla fall) som fjädrar från större höjd så att säga, men den dämpar å andra sidan inte ett skvatt.