Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
att däcket reagerar snabbt har väl inget med dämpning att göra? är det inte det som heter fjädring och följsamhet?Det tog mig många år att fatta att det var däcken som kändes som skit när varje liten rot gick rätt upp i styret. Inte fjädring och dämpare i första hand, då dessa aldrig kommer kunna hinna reagerar lika snabbt som ett däck.
Tyvärr gör okunskapen och ointresset för denna egenskap att det inte går att köpa däck ens utifrån proffsiga recensioner, då nästan ingen som testar däck verkar känna till vad dämpning är och vilken skillnad det gör.
att däcket reagerar snabbt har väl inget med dämpning att göra? är det inte det som heter fjädring och följsamhet?
jag har inget annat än omätta/omätbara känslor att komma med, men de lättrullade tunna däck som jag provat har också känts följsamma och som att de fjädrar undan lättare för smårötter och småsten. min känsla av mysiga, följsamma, flytiga och snabba däck i småstök sammanfaller med de tyska rullmotståndstester som du dissar. även vikt verkar vara en bra indikator för att jag ska få följsam känsla av däcket. låg vikt, följsamt. aka rötterna går inte upp i styret. aka reagerar snabbt.
obs, högst preliminära känslor. som det är alldeles för mycket av i den här tråden redan.
en misstanke är att du blandar ihop gyroeffekten från tyngre hjul med däcken. kan vi få lite blindtester med olika däck men samma hjulvikt utjämnat med vikter?
jag gjorde ett ganska dåligt ickeblint test på grusväg där jag satte 2,5 kg vikter på bakfälgen och jämförde med att sedan stoppa vikterna i bakfickan. körde 10 gånger med båda varianterna och det verkade rulla lite bättre med vikterna på fälgen. men det kändes härligare och jämnare med vikterna på fälgen också.
tänker inte säga att jag vet ett dugg om saken ändå. framförallt vill jag komma på nåt sätt att testa på småstökig stig också.
teorin är jag ju med på. men det verkar som att makten blandar ihop dämpning och fjädring/följsamhet.Man kan jämföra med en dämpad (och fjädrad) gaffel. På en gaffel har man fjädring och dämpning. Om man har bara fjädring, som på jättebiliga mtb, blir cykling i stök otroligt jobbigt för att cykeln hoppar upp ner hela tiden. Det är mycket, mycket bättre med lagom stark dämpning på returslaget och lite på kompression. Däck skulle man ville har med tunn casing så den är följsamma som du säger, men då får man också nästan noll dämpning som gör att framhjulen blir orolig i stök. Tyvärr kan man inte reglera kompressions och returdämning separat från varandra på däck, så det blir en kompromiss. Men flesta däck har äntligen för lite dämpning eller om dom har mer dämpning är dom för styva för att vara tillräckligt följsamt.
teorin är jag ju med på. men det verkar som att makten blandar ihop dämpning och fjädring/följsamhet.
kan en inte också tänka sig att den "dämpade" känslan av kraftigare däck (och bredare tyngre fälgar) som folk killkänner också till stor del kan vara vikten av däcket/hjulet som gör att det ändrar riktning långsammare?
själv har jag bara aningar, ickeaningar och misstankar. men det jag verkligen känner och tror är sant på riktigt är att det är alldeles för mycket killkänslor och killteorier i de här frågorna. vad vi i dessa tider behöver är: testa testa testa.
teorin är jag ju med på. men det verkar som att makten blandar ihop dämpning och fjädring/följsamhet.
kan en inte också tänka sig att den "dämpade" känslan av kraftigare däck (och bredare tyngre fälgar) som folk killkänner också till stor del kan vara vikten av däcket/hjulet som gör att det ändrar riktning långsammare?
själv har jag bara aningar, ickeaningar och misstankar. men det jag verkligen känner och tror är sant på riktigt är att det är alldeles för mycket killkänslor och killteorier i de här frågorna. vad vi i dessa tider behöver är: testa testa testa.
Det går att få för mycket för en viss tillämpning. Cykla med dual ply dh-däck på stig är inget jag skulle tycka var så njutbart t ex. De gör sig bäst med lite fart, annars känns de gärna rätt döda.Jämför med en ballong. En ballong har hög fjädring men låg dämpning på grund av de väldigt tunna gummiväggarna. Ballonger är studsiga. Det är energin som går åt till deformationen av gummit som ger dämpningen. Givetvis går det iaf i teorin att få för mycket dämpning, tveksamt om det är en risk för däck.
Det skrev jag inte heller.att däcket reagerar snabbt har väl inget med dämpning att göra? är det inte det som heter fjädring och följsamhet?
Jag gissar att du då cyklar så sakta eller följsamt att du kan köra tillräckligt lågt tryck för att även odämpade däck ska ha tillräcklig dämpning.jag har inget annat än omätta/omätbara känslor att komma med, men de lättrullade tunna däck som jag provat har också känts följsamma och som att de fjädrar undan lättare för smårötter och småsten. min känsla av mysiga, följsamma, flytiga och snabba däck i småstök sammanfaller med de tyska rullmotståndstester som du dissar. även vikt verkar vara en bra indikator för att jag ska få följsam känsla av däcket. låg vikt, följsamt. aka rötterna går inte upp i styret. aka reagerar snabbt.
obs, högst preliminära känslor. som det är alldeles för mycket av i den här tråden redan.
Om du kommer på nåt fungerande blindtest så föreslår jag att du börjar med att prova själv.en misstanke är att du blandar ihop gyroeffekten från tyngre hjul med däcken. kan vi få lite blindtester med olika däck men samma hjulvikt utjämnat med vikter?
jag gjorde ett ganska dåligt ickeblint test på grusväg där jag satte 2,5 kg vikter på bakfälgen och jämförde med att sedan stoppa vikterna i bakfickan. körde 10 gånger med båda varianterna och det verkade rulla lite bättre med vikterna på fälgen. men det kändes härligare och jämnare med vikterna på fälgen också.
tänker inte säga att jag vet ett dugg om saken ändå. framförallt vill jag komma på nåt sätt att testa på småstökig stig också.
Jo det stämmer ju, beror på tillämpning. Rullmotståndet lider, tänkte mer på om vi bara fokuserar på förmågan att minska stötigheten och studsigheten. Men även där kanske det kan vara så att det finns underlag där det är att föredra lägre dämpning även i detta avseende. Tex vid små ojämnheter i underlaget som kommer väldigt tätt så kanske det är att föredra?Det går att få för mycket för en viss tillämpning. Cykla med dual ply dh-däck på stig är inget jag skulle tycka var så njutbart t ex. De gör sig bäst med lite fart, annars känns de gärna rätt döda.
Något så exotiskt som väldämpade 27.5x3" (alt 2.8") däck, finns det?
Ska grotta ner mig i det där. På maxxis sida så verkar det finnas med både "3ct" och "3c"
Med viktskillnad på typ 80gram. Vilken av dom är det man ska leta efter?
Jag tycker nog att mitt DHF 2,6 EXO+ med 120 TPI är hyfsat väldämpat ändå (allt är relativt), och jag misstänker att man valt en finare cord för att det extra lagret i EXO+ ändå ger ungefär motsvarande styvhet. Sen kör jag så in i helsike lågt tryck fram på stelcykeln så dämpning spelar inte jättestor roll.Jag kan bekräfta Makten observation att Maxxis 60TPI däck dämpar riktigt bra! Men flesta breda däck med MaxxTerra har 120TPI. Jag har just köpt Dissector 29x2.6 MaxxTerra som är riktigt bra. Det finns Maxxis Rekon i 27.5x2.8 MaxxTerra med tanwall och 60TPI. Bak är Dual också bra, där finns mer att välja på.
Sen är jag nu helt säker på att MaxxTerra INTE är samma gummi i alla däck där det förekommer. Kantdobbarna på det ovan nämnda däcket är markant hårdare än på andra däck med MaxxTerra jag haft (även ett sprillans nytt som jag har hemma). Gissningsvis för att däcket är ganska stort och greppet dels ändå blir rätt bra, och dels för att det antagligen rullar lite bättre. Kan möjligen vara så att det är samma mjuka gummi men bara ett tunt lager överst och styvare direkt under.
Med tanke på den ganska stora skillnaden i dämpning mellan DHR II 2,4 med MaxxTerra och MaxxGrip så tror jag att själva gummit gör rätt mycket skillnad också, inte bara tjocklek och TPI. Synd att det är så få (och stora) däck som tillverkas i MaxxGrip, för det är fan helt magiskt vad bra det känns. Skulle vilja ha nåt i 2,3" men det finns inte i stigmässig casing. ?
Synd att det är så få (och stora) däck som tillverkas i MaxxGrip, för det är fan helt magiskt vad bra det känns. Skulle vilja ha nåt i 2,3" men det finns inte i stigmässig casing.
Det är just det jag kör fram nu.Men jag ser nu att det finns DHR II 29x2.4 i MaxxGripp, Exo, 60TPI, är det inte perfekta framdäcken (förutom lite tyng)?
Kör Supertrail och det dämpar fin fint! Mycket bättre än gamla nobby nick 2.35@jolov Nobby Nic 27.5x2.8" med flera Schwalbe-däck finns sedan några månader/halvår typ i en reviderad version med efternamnet Super Trail med SnakeSkin och Apex i väggarna, de kanske dämpar bra.
Kanske ett Maxxis Dissector 3C kan vara något för dig? Väger runt 900 g, Det är 2.4 så det är Inre mindre men lättrullat för att vara ett så pass köttigt däck. Jag tycker att det är ett ”skönt” och förtroendeingivande däck. Jag gillar det skarpt som framdäck. Bra som bakdäck också om det inte är geggigt (men jag letar efter något mer lättrullat där som också känns bra). Precis som DHF så har det en övergångszon där det ibland släpper men fångar alltid upp en när man väl kommit ut på kantdobbarna.Det är just det jag kör fram nu.Skulle vilja ha något liknande men lite mindre och gärna 900 gram istället för över 1000. Klart bästa däck jag nånsin provat.
Har du testat Dissector fram ihop med xr4 2,4 bak? Riktigt bra avvägning mellan rull och grepp tycker jag.Kanske ett Maxxis Dissector 3C kan vara något för dig? Väger runt 900 g, Det är 2.4 så det är Inre mindre men lättrullat för att vara ett så pass köttigt däck. Jag tycker att det är ett ”skönt” och förtroendeingivande däck. Jag gillar det skarpt som framdäck. Bra som bakdäck också om det inte är geggigt (men jag letar efter något mer lättrullat där som också känns bra). Precis som DHF så har det en övergångszon där det ibland släpper men fångar alltid upp en när man väl kommit ut på kantdobbarna.
Någon som vet om den nya visuella designen på Spez-däck innebär några andra skillnader också eller är samma benämning och gummispec samma/lika som det äldre mer gråa utseendet? Typ texten BUTCHER/ELIMINATOR i versaler i vitt avser jag med "nya designen".Har inte direkt jämfört gummi på olika Maxxis däck. Men var idag i en cykelbutik och kände på nya Specialized däck. T9 är otroligt mycket mjukare och dämpar bättre än T7. Och då verkar även T7 vara lite mjukare än "gamla" Grid Trail Gripton gummi. T9 måsta vara otroligt bra dämpad, men antar att Grid Trail casing fortfarande är för styvt.
Någon som vet om den nya visuella designen på Spez-däck innebär några andra skillnader också eller är samma benämning och gummispec samma/lika som det äldre mer gråa utseendet? Typ texten BUTCHER/ELIMINATOR i versaler i vitt avser jag med "nya designen".
Mja, det är just MaxxGrip-gummit jag vill åt. Skillnaden mellan DHR II 2,4" EXO i MaxxTerra och MaxxGrip är ganska stor trots att de i övrigt är (eller i alla fall verkar vara) exakt samma däck. Förstår inte riktigt varför det inte finns ett enda 2,3-däck i MaxxGrip med EXO-casing. Och det enda i 2,4" är just DHR II, resten är DD-casing eller 2,5". ?Kanske ett Maxxis Dissector 3C kan vara något för dig? Väger runt 900 g, Det är 2.4 så det är Inre mindre men lättrullat för att vara ett så pass köttigt däck. Jag tycker att det är ett ”skönt” och förtroendeingivande däck. Jag gillar det skarpt som framdäck. Bra som bakdäck också om det inte är geggigt (men jag letar efter något mer lättrullat där som också känns bra). Precis som DHF så har det en övergångszon där det ibland släpper men fångar alltid upp en när man väl kommit ut på kantdobbarna.
Mja, det är just MaxxGrip-gummit jag vill åt. Skillnaden mellan DHR II 2,4" EXO i MaxxTerra och MaxxGrip är ganska stor trots att de i övrigt är (eller i alla fall verkar vara) exakt samma däck. Förstår inte riktigt varför det inte finns ett enda 2,3-däck i MaxxGrip med EXO-casing. Och det enda i 2,4" är just DHR II, resten är DD-casing eller 2,5". ?
Jag förstår mig inte heller på Maxxis compounds. Ibland vill man ha ett DH eller DD i maxterra bak för bra rull i bike parks men då finns de bara i MaxxGrip.Mja, det är just MaxxGrip-gummit jag vill åt. Skillnaden mellan DHR II 2,4" EXO i MaxxTerra och MaxxGrip är ganska stor trots att de i övrigt är (eller i alla fall verkar vara) exakt samma däck. Förstår inte riktigt varför det inte finns ett enda 2,3-däck i MaxxGrip med EXO-casing. Och det enda i 2,4" är just DHR II, resten är DD-casing eller 2,5". ?
Jag kör Dissector dual som bakdäck nu, och tycker det funkar hjälpligt även i gegga. Nu kör jag mest där det dels inte blir så geggigt, och dels är rätt mycket steniga partier som rensar geggan lite åt en. Så det kanske beror på det också. Blir sugen på att testa som framdäck också, om det kan ersätta DHF 2.5 som jag kör nu, och som kanske är lite overkill.Kanske ett Maxxis Dissector 3C kan vara något för dig? Väger runt 900 g, Det är 2.4 så det är Inre mindre men lättrullat för att vara ett så pass köttigt däck. Jag tycker att det är ett ”skönt” och förtroendeingivande däck. Jag gillar det skarpt som framdäck. Bra som bakdäck också om det inte är geggigt (men jag letar efter något mer lättrullat där som också känns bra). Precis som DHF så har det en övergångszon där det ibland släpper men fångar alltid upp en när man väl kommit ut på kantdobbarna.
Varför inte Dissector bak? Nu var det ett år sen jag testade XR4, så minnet kanske sviker, men jag tror jag föredrar Dissector över XR4 på alla plan.Har du testat Dissector fram ihop med xr4 2,4 bak? Riktigt bra avvägning mellan rull och grepp tycker jag.
xr4 rullar märkbart bättre upplever jag (har testat Dissector bak också).Varför inte Dissector bak? Nu var det ett år sen jag testade XR4, så minnet kanske sviker, men jag tror jag föredrar Dissector över XR4 på alla plan.
Ja, OK, rull är inget jag prioriterar särskilt högt. XR4 är väl snäppet lättare också. Jag har heller inte testat XR4 med cushcore, så dämpningen i det fallet kan jag kanske inte uttala mig om riktigt. Men oavsett så måste jag bara säga att jag tycker att Dissector dual 2.4 (med cushcore) är ett riktigt bra bakdäck.xr4 rullar märkbart bättre upplever jag (har testat Dissector bak också).
Jag har ett par Dhr II 29x2.4 (dual - 60 tpi) som satt på hojen när jag köpte den 2018. För att spara lite vikt senaste vintern så köpte jag ett Dhr ii 29x2.3 (dual och 60 tpi) och använde som bakdäck. Både 2,3 och 2.4 är ca 40 g tyngre än Maxxis anger på hemsidan.
Med 2,4 fram så är jag i Nirvana vad gäller dämpning - rotmattor och stenkistor känns som dansgolv.
Ikväll tog jag en tur med 2,3 fram och det är anmärkningsvärt vilken skillnad i dämpning det är. Jag brukar köra 17 psi fram i 2.4 och började med 18 psi i 2.3 och sänkte efter ett tag till 16-17 psi. Men det var studsboll.
Hur fasen kan det vara sån skillnad?
Jag vet inte ens om jag vågar köpa ett nytt dhr i 2.4 eller om jag ska gå på dhf i 2.5.
kan vi få slippa läsa om psi:)?
+1Det går väl bra på landsväg men för mtb är bar nästan lite väl trubbigt faktiskt. Sen att alla våra mätare slår på mycket mer än så är väl en annan sak.
Skaffa fatbike så kanske du blir omvänd. ?kan vi få slippa läsa om psi:)?