Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

MaxxGripp har 70a under dobberna som är inte mycket mjukare än 72a på MaxxTerra. På bilen nedan är det dock oklart vad svarta gummin är som sitter ovanpå allt.

Visa bilaga 582007

-Dock uppenbart mkt tjockare del som är mjukt gummi hos Maxxgrip om man jämför bilderna på länken vilket också bekräftas av mer dämpning och lugnare beteende när man cyklar.
-Läst någonstans tidigare och står även på din länk att Maxxterra är 50a på mittdobbar och 42a på sidodobbar medans Maxxgrip är 42a på mittdobbar och 40a på sidodobbar.
Detta ovan kan jag bekräfta i känsla verkar stämma och även i slitage. Maxxgrip är mjukt även om det är rejält slitet så tycker fortfarande ett slitet Maxxgripdäck är lugnare, mer dämpat och mer greppigt på häll och rötter än ett nytt Maxxterradäck är.
Når man det som är 70a på ett Maxxgripdäck är det tokslut och bromsverkan när det behövs är slut sedan länge ;)

-Dock uppenbart mkt tjockare del som är mjukt gummi hos Maxxgrip om man jämför bilderna på länken vilket också bekräftas av mer dämpning och lugnare beteende när man cyklar.
-Läst någonstans tidigare och står även på din länk att Maxxterra är 50a på mittdobbar och 42a på sidodobbar medans Maxxgrip är 42a på mittdobbar och 40a på sidodobbar.
Detta ovan kan jag bekräfta i känsla verkar stämma och även i slitage. Maxxgrip är mjukt även om det är rejält slitet så tycker fortfarande ett slitet Maxxgripdäck är lugnare, mer dämpat och mer greppigt på häll och rötter än ett nytt Maxxterradäck är.
Når man det som är 70a på ett Maxxgripdäck är det tokslut och bromsverkan när det behövs är slut sedan länge ;)
Det är min upplevelse också. Gissar att det är 70a ner på sidoväggarna på båda. Eller i alla fall nåt som är skapligt hårt oavsett vad slitbanan består av.

Såklart!

Det är min upplevelse också. Gissar att det är 70a ner på sidoväggarna på båda. Eller i alla fall nåt som är skapligt hårt oavsett vad slitbanan består av.

Det skulle jag också tänka. Bilden är dock förvirrande för att svarta delen går både på sidan och ovanpå dobberna.

Efter lite tid med Conti Krypotal Fr(DH)/Re(Enduro med insert) så ska jag försöka summera lite intryck. Grymma däck i alla väder. Möjligt att det är lite för tätt mellan dobbar på Fr när det är riktigt kladdigt. Superväldämpade, framför allt Fr, och klarar låga tryck (1.4/1.5) väl trots mina 87-ish kg. Körde hela flottsbro enduro utan att dö uppför så helt ok där. Säkert en annan historia med DH-casing bak. Tycker att de har hållt väl med viss slitning på breaking edge bak men inga konstigheter med andra skador. Nackdelen är hur sjukt tajta de är. Ska man används dessa med inserts rekommenderar jag starkt att först poppa upp dem på fälg och låta stå ett tag med högt tryck så de töjs lite.

Jag kan berätta att jag, igen, är riktigt nöjd med Butcher Grid Trail T9 (i 29x2.6). På våras när jag byte till sommardäck trodde jag att Dissector Exo 29x2.6 i MaxxTerra var lite bättre dämpad. Men efter jag bytte tillbaka till Butcher kändes den lite bättre dämpad. Tror att dom är likvärdiga. Så Grid Trail T9 är ett bra val om man söker en väldämpad däck, framförallt till vintern.

Efter lite tid med Conti Krypotal Fr(DH)/Re(Enduro med insert) så ska jag försöka summera lite intryck. Grymma däck i alla väder. Möjligt att det är lite för tätt mellan dobbar på Fr när det är riktigt kladdigt. Superväldämpade, framför allt Fr, och klarar låga tryck (1.4/1.5) väl trots mina 87-ish kg. Körde hela flottsbro enduro utan att dö uppför så helt ok där. Säkert en annan historia med DH-casing bak. Tycker att de har hållt väl med viss slitning på breaking edge bak men inga konstigheter med andra skador. Nackdelen är hur sjukt tajta de är. Ska man används dessa med inserts rekommenderar jag starkt att först poppa upp dem på fälg och låta stå ett tag med högt tryck så de töjs lite.
Intressant. De har ju varit hyfsat "framgångsrika" i downhill med Andreas Kolb och Bernard Kerr så man blir ju nyfiken. Varför jag föreslog just den här tråden för intryck (@Berk) är för att det är just dämpningsegenskaperna jag främst är intresserad av. Kan du utveckla vad Superväldämpade innebär per definition i förhållande till t.ex. Assegai, dhf, dhr i ungefär. Kryptotal i endurocasing ska landa på 1125 g +/- så det är väl lite mitt emellan Exo och DD.

Jag kan berätta att jag, igen, är riktigt nöjd med Butcher Grid Trail T9 (i 29x2.6). På våras när jag byte till sommardäck trodde jag att Dissector Exo 29x2.6 i MaxxTerra var lite bättre dämpad. Men efter jag bytte tillbaka till Butcher kändes den lite bättre dämpad. Tror att dom är likvärdiga. Så Grid Trail T9 är ett bra val om man söker en väldämpad däck, framförallt till vintern.
Jag har beställt Butcher Grid trail T9 i 29x2.4 och är de åtminstone lite mer dämpade än Dissector MaxxTerra i 29x2.4 så tror jag att jag blir nöjd. Jag kör DhrII i MaxxTerra och 29x2,4 fram just nu och hoppas egentligen bara på lite bättre grepp när antalet rötter per m2 blir oöverkomligt.

Jag har beställt Butcher Grid trail T9 i 29x2.4 och är de åtminstone lite mer dämpade än Dissector MaxxTerra i 29x2.4 så tror jag att jag blir nöjd. Jag kör DhrII i MaxxTerra och 29x2,4 fram just nu och hoppas egentligen bara på lite bättre grepp när antalet rötter per m2 blir oöverkomligt.

Jag körde föra året Dissector MaxxTerra i 29x2.4 fram på min stig-HT. Dom kändes lite mindre bra dämpad än både Dissector i 2.6 och Butcher Grid Trail T9. Grepp av T9 gummi är bättre än MaxxTerra. Mönstret av DHR II är riktigt bra, men fram är Butcher kanske lite bättre. Så du kommer att blir nöjd!

Intressant. De har ju varit hyfsat "framgångsrika" i downhill med Andreas Kolb och Bernard Kerr så man blir ju nyfiken. Varför jag föreslog just den här tråden för intryck (@Berk) är för att det är just dämpningsegenskaperna jag främst är intresserad av. Kan du utveckla vad Superväldämpade innebär per definition i förhållande till t.ex. Assegai, dhf, dhr i ungefär. Kryptotal i endurocasing ska landa på 1125 g +/- så det är väl lite mitt emellan Exo och DD.
Jag har haft Dhr, assegai, shorty men bara i exo/exo+ maxxterra. Har faktiskt inte testat något maxxis maxxgrip så det är kanske orättvist men när det börjar gå undan lite på stök är det trevligt med mjuka, tunga däck som har långsam återfjädring. Det blir känns lite som att stänga en dörr på en dyr Mercedes mot dito dörr på en Dacia Logan när man tjoffar in i sten/rötter :) Re som är lite lättare och hårdare får lite hjälp av rimpact men även där känns det lugnare än exo/exo+ maxterra.

Senast ändrad:
Jag har haft Dhr, assegai, shorty men bara i exo/exo+ maxxterra. Har faktiskt inte testat något maxxis maxxgrip så det är kanske orättvist men när det börjar gå undan lite på stök är det trevligt med mjuka, tunga däck som har långsam återfjädring. Det blir känns lite som att stänga en dörr på en dyr Mercedes mot dito dörr på en Dacia Logan när man tjoffar in i sten/rötter :) som är lite lättare och hårdare får lite hjälp av rimpact men även där känns det lugnare än exo/exo+ maxterra.
Du beskriver ungefär skillnaden mellan MaxxGrip och MaxxTerra. ? Det är väldigt stor skillnad på i övrigt exakt samma däck faktiskt.

Du beskriver ungefär skillnaden mellan MaxxGrip och MaxxTerra. ? Det är väldigt stor skillnad på i övrigt exakt samma däck faktiskt.
Jo. Kan tänka mig det. Om man istället jämför med ett annat brutalt däck, Michelin DH22/DH34, så tycker jag att Conti-kombon kommer väldigt nära känslan men betydligt trevligare att trampa och bättre, i mitt tycke, grepp I väta.

Maxxgrip och samtidigt någorlunda nära anständig vikt innebär (väl?) endast dhf och dhr2.
Argotal/Kryptotal/Xynotal i endurocasing spänner kanske över en större spännvidd av underlag.
Det är egentligen irrelevant för merparten av min cykling så det skulle vara intressant att höra mer erfarenheter av Continentals lättaste casing som de kallar trail - dämpningsegenskaper, punkteringsskydd...

Nu har jag kört ganska mycket på Butcher Grid trail 29x2,6" T9 och tror bestämt att det är mitt nya referensframdäck. Rimligt prissatt, mycket väldämpat, sjukt bra grepp, gummi som funkar utan problem från -10 till +10 (har inte provat varmare, men förutsätter att inget konstigt händer då), samt inte fula blaffiga loggor.
På minuslistan finns dåligt rull, hög vikt (1140 gram) och att det är lite onödigt styvt för min måttliga framfart. Därför har jag investerat i 2,3"-varianten som lär åka på framåt vår/sommar. Detta väger i och för sig prick ett kilo, så det är knappast lätt heller.

Nu har jag kört ganska mycket på Butcher Grid trail 29x2,6" T9 och tror bestämt att det är mitt nya referensframdäck. Rimligt prissatt, mycket väldämpat, sjukt bra grepp, gummi som funkar utan problem från -10 till +10 (har inte provat varmare, men förutsätter att inget konstigt händer då), samt inte fula blaffiga loggor.
På minuslistan finns dåligt rull, hög vikt (1140 gram) och att det är lite onödigt styvt för min måttliga framfart. Därför har jag investerat i 2,3"-varianten som lär åka på framåt vår/sommar. Detta väger i och för sig prick ett kilo, så det är knappast lätt heller.

Håller med allt du skriver!
Du glömde dock i minuslistan att klistriga T9 gummin slänger upp mycket grus. Skrev i sista inlägget att det verkade blir mindre efter användning, men tror ny att det var för att marken var frusen. Idag slängde framdäcket upp grus som vanligt.

Håller med allt du skriver!
Du glömde dock i minuslistan att klistriga T9 gummin slänger upp mycket grus. Skrev i sista inlägget att det verkade blir mindre efter användning, men tror ny att det var för att marken var frusen. Idag slängde framdäcket upp grus som vanligt.
Tydlig korrelerat med gummiblandningen (grepp), Maxxis maxxgrip är likadana med grus.

På min helstel har jag just bytt mitt sliten Maxxis Rekon 29x2.4 Exo Dual bakdäck till samma men med MaxxTerra gummi. Jag märkte direkt en riktigt stor skillnad i dämpningen. Bakdäcket är nu nästan helt stum, som om jag har några cm dämpning bak. Hade aldrig tänkt att skillnaden kunde vara så stor! Tycker att det är för mycket dämpad bak nu. Jag tycker dock om en bra dämpad däck fram. Kör nu Dissector MaxxTerra i 29x2.6.

Nu undrar jag om högre dämpningen bara kommer från mjukare gummin på (låga) nobbar? Jag antar att stommen är identisk. Kanske ger slitna dobbar lite mindre dämpning. Eller blir en däck också stelare efter drygt två år av användning?

2023-05-25-12-28-17-468.jpg

Intressant att du upplever så stor skillnad (gissar att du menar inte stumt alls). Jag känner inte någon större skillnad men märks väl kanske inte lika tydligt på heldämpad.

Intressant att du upplever så stor skillnad (gissar att du menar inte stumt alls). Jag känner inte någon större skillnad men märks väl kanske inte lika tydligt på heldämpad.

Ja, jag är riktigt förvånad om att skillnaden är så stor. Därför undrar jag om en däck kanske tappar dämpning när den sliter.

Är också förvånad att jag inte tycker om MaxxTerra bak. Jag tycker mycket om det fram. Ska beställa en Rekon Dual igen. Klätter och bromsgrepp räckte för mig, så det finns egentligen ingen anledning att välja MaxxTerra bak. Då ska jag prova Rekon MaxxTerra bak på min stig-HT. Det kombinerar kanske bättre med dämpad gaffel, och jag är inte helt nöjd med min Dissector Dual bak där.

EDIT: Maxxis skriver att man ska välja hårdare gummi när man vill har mer pop. Hade inte tänkt att man skulle känna (icke-)pop av däcken och hade aldrig tänkt att jag skulle sakna pop på min helstel!

Ja, jag är riktigt förvånad om att skillnaden är så stor. Därför undrar jag om en däck kanske tappar dämpning när den sliter.

Inser nu att jag hade glömt en effekt som jag redan hade upptäckt på mitt Ground Control däck: smala dobbarna deformerar mycket enklare än tjocka. Vid Specialized tråkiga T7 gummi är det bra och det gör att Ground Control T7 är en perfekt dämpad och greppig bakdäck. Men dobbarna på Rekon MaxxTerra verkar vara dubbelt så mjuka än på Dissector MaxxTerra när man deformerar dom med fingrarna. Det stämmer överens med känslan jag får på stigen. Så jag gissar att jag skulle tycka om t.ex. en Dissector MaxxTerra bak.

Inser nu att jag hade glömt en effekt som jag redan hade upptäckt på mitt Ground Control däck: smala dobbarna deformerar mycket enklare än tjocka. Vid Specialized tråkiga T7 gummi är det bra och det gör att Ground Control T7 är en perfekt dämpad och greppig bakdäck. Men dobbarna på Rekon MaxxTerra verkar vara dubbelt så mjuka än på Dissector MaxxTerra när man deformerar dom med fingrarna. Det stämmer överens med känslan jag får på stigen. Så jag gissar att jag skulle tycka om t.ex. en Dissector MaxxTerra bak.
Är det samma tpi på ditt gamla och nya rekon? Jag har sett att rekon 2.40 3c maxxterra går att få tag på med både 120 och 60tpi och jag antar att det är olika dämpning i dem.

Är det samma tpi på ditt gamla och nya rekon? Jag har sett att rekon 2.40 3c maxxterra går att få tag på med både 120 och 60tpi och jag antar att det är olika dämpning i dem.
Ja, jag såg dett också. Jag valde 60 TPI.
var det inte 120 tidigare och nu har de ändrat till 60. Sen återstår att uppdatera en del hemsidor och tömma en del lager/butikshyllor.

Edit: 2:25 och 2,6 finns i 120 på amerikanska hemsidan

Senast ändrad:
var det inte 120 tidigare och nu har de ändrat till 60. Sen återstår att uppdatera en del hemsidor och tömma en del lager/butikshyllor.

Precis.

Kontrollerade just Maxxis svenska sida, men där finns TPI inte med. Med vad är enheten "Kpa" för tryck? Liknar kPa, men värderna verkar vara samma som vid PSI. Automatisk översättningfel?

Precis.

Kontrollerade just Maxxis svenska sida, men där finns TPI inte med. Med vad är enheten "Kpa" för tryck? Liknar kPa, men värderna verkar vara samma som vid PSI. Automatisk översättningfel?
Kilopascal är en tryckenhet men då ingenting på svenska hemsidan verkar stämma så vet man väl inte vad man ska tro.

På amerikanska är endå allt i versaler. Det förklarar det då.

Tyvärr glömde automatiska översättning då att översätta enheten. Då kan jag precis köra en Maxxis med maxtryck av 60 kPa fram på min helstel, men behöver köpa däck från andra tillverkare för alla andra.

På ämnet. Jag åker på dhr II dual 29x2,3 bak (930g) och dhf maxxterra 29x2,3 (990g) fram. Märker ingen skillnad på vikten jämfört med 100 gram lättare däck men maxxis minioner är så förbannat väldämpade och sköna. Jag har ett dissector 29x2,4 Maxxterra som väger 945 g som jag måste komma mig för att jämföra dhf med, men just nu ser jag liksom ingen anledning.

På ämnet. Jag åker på dhr II dual 29x2,3 bak (930g) och dhf maxxterra 29x2,3 (990g) fram. Märker ingen skillnad på vikten jämfört med 100 gram lättare däck men maxxis minioner är så förbannat väldämpade och sköna. Jag har ett dissector 29x2,4 Maxxterra som väger 945 g som jag måste komma mig för att jämföra dhf med, men just nu ser jag liksom ingen anledning.
Väger verkligen DHF 2,3” 990g? Har för mig att mina DHF 2,5” WT brukar väga under 1100g.

Visst går det kanske lite trögt ibland, men känslan i dessa däck är jag inte intresserad av att kompromissa bort.

Väger verkligen DHF 2,3” 990g? Har för mig att mina DHF 2,5” WT brukar väga under 1100g.

Visst går det kanske lite trögt ibland, men känslan i dessa däck är jag inte intresserad av att kompromissa bort.
De ska väga 1015 enl hemsidan vilket också känns lågt i förhållande till övriga dhf. Men jag har för en gångs skull haft tur i viktlotteriet. Dhf i 2,3 är jämförelsevis smala också.

De ska väga 1015 enl hemsidan vilket också känns lågt i förhållande till övriga dhf. Men jag har för en gångs skull haft tur i viktlotteriet. Dhf i 2,3 är jämförelsevis smala också.
Jag tyckte det kändes högt. Mitt senaste DHR II 2,3” Dual vägde 920-930g nånting, och mitt senaste DHF 2,5” som är rejält mycket biffigare vägde 1070g har jag för mig. Hade svårt att se att DHF 2,3” skulle vara mittemellan dessa två.

Enligt hemsidan ska DHF 29x2,5” WT maxxterra EXO väga 1099g. Intressant att det bara diffar 80g mellan 2,3” och 2,5”, jag upplever den bredare varianten som ganska mycket grövre än den smalare. Både bredden och vikten ökar iofs med ungefär 8% om vi litar på alla siffrorna, men jag hade inte förväntat mig att det skulle skala linjärt…

Hej
En fråga. Sitter ett Dissector maxxterra i exo 2,4 bak på min hoj nu. Upplever det som lite pingit. Skulle dämpegenskaperna bli ngt bättre om jag slängde i en insert i bakdäcket? Eller skyddar det bara fälgen mot dings?

Skulle dämpegenskaperna bli ngt bättre om jag slängde i en insert i bakdäcket? Eller skyddar det bara fälgen mot dings?
Intressant fråga! Min gissning är att insert gör däcket något mera studsigt, vid samma tryck, iom att det är mindre volym och fjädrar tillbaka snabbare. Däremot gör insert att man kan köra med lägre tryck, vilket lugnar ner däcket märkbart. Hur mycket du kan sänka beror på vilken insert du väljer och hur du kör.

Så resonerar iaf jag, testa gärna så vi får veta!

Intressant fråga! Min gissning är att insert gör däcket något mera studsigt, vid samma tryck, iom att det är mindre volym och fjädrar tillbaka snabbare. Däremot gör insert att man kan köra med lägre tryck, vilket lugnar ner däcket märkbart. Hur mycket du kan sänka beror på vilken insert du väljer och hur du kör.

Fakta magervalp .
Objektet
bluepig stål som är testad med olika däck och det har varit stutsigt och alt från 2.4-2.8 och det har stutsat värre med olika tryck lite mindre med mera tryck i däcken däcken är testade på samma slinga däcken har visserligen olika tpi men då däck trycket har varit lika i testerna 20psi så dimensionen spelar ingen roll då volymen luft blir bara större.
Och test sträckan är stening med skarpa stenar som sticker upp Kalksten och att cykla på den sträckan har inte varit något jippi vad bra det går, bakändan har mera stutsat som den vill tur att man har en bra framgaffel som har hållit i mot stutsningarna från bakändan.
Sen tänkte jag jag köper Kenda booster pro med sct gummi och 120tpi och en korv inte falu om nån tror det .
Av med det gamla däcket och i med korven gick utmärkt att lägga på för hand pumpade till 3bar utan att det ramlade av fick stå i en vecka sen var det dax för det riktiga testet kollade först trycket jodå 3 bar utan punka vätska men fyllde i lite i alla fall pumpade till 20psi och nu skulle jag se om det hade någon effekt med teorin jag fick min teori besannad när jag jämförde tiderna på sträckan 10 minuter snabbare.
Jag hade en tid satt med min fullfjädrade och den tiden är borta då HT var 7 minuter snabbare nu och det är tack vare korven då jag kan vålda mera över stenar utan att behöva tänka på fälgen.
Fram så är det Kenda Regolit Sct
medel hastigheten över sten partiet låg på 23km.

Med tanke på hur många olika typer av inserts det finns så skulle jag undvika att generalisera på det här sättet. Ett Cushcore fungerar på ett helt annat sätt än ett Huck Norris exempelvis.

Med tanke på hur många olika typer av inserts det finns så skulle jag undvika att generalisera på det här sättet. Ett Cushcore fungerar på ett helt annat sätt än ett Huck Norris exempelvis.
Det är ju sant! Tänkte på rimpact pro eller kanske det där rosa pepi r evolution eller vad det heter. Men har dålig koll på inserts

Det är ju sant! Tänkte på rimpact pro eller kanske det där rosa pepi r evolution eller vad det heter. Men har dålig koll på inserts
Har kört vittoria air liners och nu cushcore pro, och tycker ändå det ger en mer "dämpad" känsla. Men det är väl mest när däcket komprimeras ordentligt, vid småstök och brakebumps å sånt har man fortfarande en studsig känsla

Hej
En fråga. Sitter ett Dissector maxxterra i exo 2,4 bak på min hoj nu. Upplever det som lite pingit. Skulle dämpegenskaperna bli ngt bättre om jag slängde i en insert i bakdäcket? Eller skyddar det bara fälgen mot dings?
Jag kör Rimpact original och det hjälper. Skulle dock nog kanske hellre satsa på ett DD-casing om man pallar vikten

Jag kör Rimpact original och det hjälper. Skulle dock nog kanske hellre satsa på ett DD-casing om man pallar vikten
Haken med köttigare däck är att det rullar betydligt sämre. Med korv i så behålls rullet man har med det tunnare däcket, eller blir till och med bättre för att man kan köra lägre tryck. Största nackdelen är att det kan vara bökigt att montera och att man fortfarande kan skära upp sidoväggarna. Det hjälper inte korv mot (tror jag, även om det kanske gör nån skillnad ibland för att korven hindrar sidoväggen att skrynkla sig och fastna i skit).

Har kört vittoria air liners och nu cushcore pro, och tycker ändå det ger en mer "dämpad" känsla. Men det är väl mest när däcket komprimeras ordentligt, vid småstök och brakebumps å sånt har man fortfarande en studsig känsla
Inbromsnings stalp har inget med däcket eller korven att göra utan är helt fjädrings relaterad.

Efter en provrunda idag så kan jag iaf konstatera att Michelins DH-däck ligger i en egen liga vad gäller dämpning. Helt död känsla när man ställer ner cykeln i saker, på ett positivt sätt.

Det du kallar för breakbumps är på svenska inbromsningsstalp kanske dax att börja använda det svenska språket.
hur kan det vara helt fjädringsrelaterat, jag anser att däck har mycket högre fömåga att absorbera små högfrekventa stötar som brakeing bumps. eftersom dämpare sällan går att ställa tillräckligt snabbt.
dessa tycker jag inte inserts gör stor skillnad på, eftersom däcket inte komprimeras nog för att inserten skall ta i. men man kan få en mer dämpad känsla och mindre självsvängning med grövre casing

hur kan det vara helt fjädringsrelaterat, jag anser att däck har mycket högre fömåga att absorbera små högfrekventa stötar som brakeing bumps. eftersom dämpare sällan går att ställa tillräckligt snabbt.
dessa tycker jag inte inserts gör stor skillnad på, eftersom däcket inte komprimeras nog för att inserten skall ta i. men man kan få en mer dämpad känsla och mindre självsvängning med grövre casing
1 vad har ett däck för uppgift ????
2 vad har fjädringen för uppgift?????
3 vad har bromsarna för uppgift ???
2 av dom har en uppgift att se till att en har en annan uppgift
Och hur lär man sig detta genom mångårigt Enduroåkande på mc så lär man sig att hur bromsar påverkar fjädring och hur man kan använda bromsar till att förbättra fjädring vid inbromsningsstalp t.e.x
Däck fjädrar okontrollerat vilket ger en gungande känsla.
Det finns mera att avhandla i körteknik som dom flesta mtb cyklister inte har en aning om.

Tillbaka
Topp