Den stora vinterpendlartråden

Totteman

Aktiv medlem
Så...tänkte starta en tråd och samla lite tips å trix för vinterpendling här. Jag cyklar i Stockholm, men tipsen ska kunna gälla rent generellt för vinterpendlande.

Vill veta vad som funkar på cykeln och vad som funkar avseende kläder/utrustning/skor/ på kroppen.

Det viktigaste för cykeln är att inte vurpa och att synas. Samt att sköta cykeln under vintern.

Det viktigaste för en själv är att kunna cykla utan att frysa ihjäl eller svettas ihjäl.

Så...kom igen med tips och trix.

Jag har en cross där Schwalbe Marathon Winter-däck kommer att monteras på när det är dags. Det får blir det första tipset.

Just vinterpendlingen krånglar jag inte till så mycket.

Under -10° kör jag dubbla underställströjor, softshelljacka och en vindjacka. Ett par underställsbyxor samt längdskidbyxor för att skydda benen men ändå vara smidigt. Vanliga vinterhandskar, baclava(?) för ansiktet, glasögon, mössa och mina vanliga xc-dojor med lite tjockare strumor i.

Funkade ner till -20°.

1,3mil t/r så det är ju inte så långt.

Dubbdäck, kläder efter väder (som vanligt alltså, inte för varm och inte för kall). Inga konstigheter. Den enda frågan varje år; när byta däck?

Dubbdäck enda måste för min vinterpendling. Nokian Hakkapeliitta fungerar bra

Aliide skrev:
-------------------------------------------------------
> Dubbdäck, kläder efter väder (som vanligt
> alltså, inte för varm och inte för kall). Inga
> konstigheter. Den enda frågan varje år; när
> byta däck?

Ha kompletta hjul så att man enkelt kan byta när vintern är där. Enkelt!

Tips i övrigt. Isolerade vattenflaskor med stort hål. Fryser inte igen på 90 minuter i -10 iaf.

Tips 2. Köp handskar med snorfrotte på tummen. Blir mycket snor i näsan när det är kallt trots att man är frisk.

Tips 3. Tvätta handskarna ofta..

Tips 4. Buff

Tips 5. Skotork!!!

(Odubbade) vinterdäck, bra vinterskor som är vattentäta och lagom varma (betyder i mitt fall ett par Specialized defroster för plus10 till -5, om kallare blir det north wave arctic).
Bra skärmar är självklart. Skidhjälm istället för hjälmmössa. Trefingersskalvantar med yllefingervantar under.
Pendlar i Stockholm året runt.

Henrik_E skrev:
> Alternativ till Schwalbe Marathon Winter som inte
> väger ett kilo styck?

45NRTH Xerxes 440g/styck

Henrik_E skrev:
> väger ett kilo styck?

Schwalbe Winter? Har köpt sånna till denna vintern, men inte utvärderat dem. Inte ens monterat dem än. 870 g enligt databladet.

Henrik_E skrev:
> väger ett kilo styck?

Schwalbe Winter... Fullt tillräckliga en vinter i Stockholm med dess tempaturväxlingar, inga problem att ta ispölar i kurva med 120 dubb heller. Man behöver inte överdriva. Dubben jobbar när de behöver.

Förövrigt för snål för att ha två uppsättningar disc-hjul.

Edit: Såg att Bengt-re redan svarat på däckfrågan... Min uppfattning är att de inte är särskilt tungrullade, riktigt förvånad över att de hade såpass bra rull.

Senast ändrad:
Bra tråd. Tänkte försöka hålla igång lite i vinter och kanske cykla till jobbet dom varma dagarna. Klädval tror jag att jag fixar men fötterna är ett problem. Mina nuvarande SPD-skor funkar inte när det närmar sej nollan ens. Här är det vinterväglag dvs inget salt och ett tjokt lager is/packad snö. Vilka däck(MTB 29") ska man ha om man vill ha riktigt bra fäste? Vad smörjar ni växelvajrarna med på vintern? Vad kör ni med för lampor?

Kalla torra dagar är trevligast! längsåkningsdress och funktionsunderställ så klarar man sig fint till ca. 10 minus. Sen om kallare öka på med ett lager med fleece.
Mtb och schwalbe icespiker pro och man är kungen på svartisen :)

Bra lyse, gott om reflexer, bra däck (kör Marathon Winter 35 mm), bra skor (saknar jag), bra handskar, mycket olika plagg att anpassa sig till vädret med så du inte blir svettig och blöt.

Jag har ett par vinterhjul med dubbdäcken på. Tror paketet väger upp mot 5 kg så det bär emot att sätta på dem när det blir dags.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Bra tråd. Tänkte försöka hålla igång lite i
> vinter och kanske cykla till jobbet dom varma
> dagarna. Klädval tror jag att jag fixar men
> fötterna är ett problem. Mina nuvarande SPD-skor
> funkar inte när det närmar sej nollan ens. Här
> är det vinterväglag dvs inget salt och ett tjokt
> lager is/packad snö. Vilka däck(MTB 29") ska man
> ha om man vill ha riktigt bra fäste? Vad smörjar
> ni växelvajrarna med på vintern? Vad kör ni med
> för lampor?

Suomi Tyres, Extreme 294  kör jag på mtb ht29. Rullar inte så tungt, men vibrerar och låter som fan. Greppet är dock underbart och verkar hålla bra. Tunga dock och lite väl smala när det är slasksnö.

Torra vajrar i årsnya höljen fungerar.

Exposure lights strada kör jag med. Någon kogg bak. Fungerar bra. Baklampan har dock för dålig drifttid för låga turer i mörker.

Buff, bra lysen, dubbdäck, lite mer tid och kanske viktigast för mig som fryser satan om händerna när det är kallare än +10, Pogies!

Är det isgata ute brukar jag även använda dubbade skor, man blir lätt vaggad i falsk trygghet av dubbdäckens fina grepp.

Är det överjävligt med slask och modd så kör jag MTB:n med Ice spiker pro, i annat fall pendlarhoj med Hakka eller schwalbe marathon. Jag kör med så många dubb det går, har inget emot att det går lite tyngre.

Behöver nog köpa nya shorts till vinterpendlingen som går ned lite mer över knäna, vad kan rekommenderas där (ned till typ -5 °C)? Fördel för snabbtorkande.

Såg ett tips för några år sedan om en bra variant av vattenflaska.

Han hade en termosmugg med enhandsöppning (från Claes Ohlson tror jag det var) som stoppades ner i en gammal vattenflaska med toppen bortskuren & tejpades fast.
Min termosmugg hittade jag på Waynes Coffee och den passade perfekt i flaskdelen, krävde inte ens tejp.

Jag har haft den med i -20°/ 25° utan att den vid starten, varma drycken frös under de ca 2h jag var ute.

Ha det...
Elias

mmmrrrr skrev:
> Behöver nog köpa nya shorts till
> vinterpendlingen som går ned lite mer över
> knäna, vad kan rekommenderas där (ned till typ
> -5 °C)? Fördel för snabbtorkande.

Norröna fjørå är täcka knäskydden långa.

Jag brukar köra med skoskydd när det är lite blaskigt ute. Det blir lättare att göra rent skydden än skorna.

I vinterskorna (spd) har jag en extra yllesula för komfort.

När det är kallare än typ -3 har jag Tegeras arbetsvinterhanskar (oklart vilken modell :-) ) de är mycket billigare än motsvarande cykelhandskar.

För övrigt kör jag med dubbdäck, och ofta med för mycket kläder, det är aldrig så kallt som jag tror.

Ett annat tips som håller året runt, för er som liksom jag inte har torkmöjligheter på jobbet. Jag använder lättviktshandukar, som brukar finnas i friluftsbutiker. De tar mycket mindre plats i packningen.

Nu till vintern blir det nya dubbdäck. Jag vill gärna ha något lättare än mina nuvarande Nokian W240. Vad tror ni om 45Nrth, Xerxes? Dyra som as men om dom är bra är jag beredd att investera. Räcker verkligen 140 dubb placerade på sidorna i Stockholmsförhållanden?

Mitt enda tillägg förutom att det heter balaklava! Baklava är turkiska bakverk (trodde vi klarade av det i vintras i JeppeEs rr-tråd...)
Är att klä sig för kallt om kroppen men komplettera med en väst som åker av vid lämpligt stopp 10-15 minuter (eller vad det tar för enskilda cyklister) när man blivit varm.

Gubbcyklist skrev:
> Nu till vintern blir det nya dubbdäck. Jag vill
> gärna ha något lättare än mina nuvarande
> Nokian W240. Vad tror ni om 45Nrth, Xerxes? Dyra
> som as men om dom är bra är jag beredd att
> investera. Räcker verkligen 140 dubb placerade
> på sidorna i Stockholmsförhållanden?

Jag har kört en del på 45NRTH Xerxes. De är lätta, rullar lätt och är tysta. Bästa dubbdäcken jag provat för barmark. Är det mycket snö eller is väljer jag någon annan cykel med Suomi Tyres WXC300 eller Ice Spiker Pro istället.

Stt på vinterdäcken i tid är mitt enda råd.
Varje år skall folk tävla om hur länge man kan köra med 28mm däcken.
Varje år är halkan som mest förädisk på sen-höst och tidig vår.

Har själv kört marathon winter i tre vintrar,fungerar perfekt! Varierar dessa med cx comp när det är isfritt, fynddäck för dryga hundringen! När temperaturen går under 5+ kör jag ett par thermal bib från Rose, ibland kombinerat med rainlegs när det regnar kraftigt. För övrigt är det tunna jackor som gäller, finns många bra som stänger ute fukten bra. Vanligast är dock att man blir fuktig inifrån oavsett hur bra kläder man har!

perzzon skrev:
> Stt på vinterdäcken i tid är mitt enda råd.
> Varje år skall folk tävla om hur länge man kan
> köra med 28mm däcken.
> Varje år är halkan som mest förädisk på
> sen-höst och tidig vår.

+1 (Fast i fjol när jag körde in Schwalbe Winter, när de var nya alltså, i typ mitten av sept kändes det lite väl pinsamt att rassla fram ;-) ) Men de fick sitta kvar för någon vecka senare var frosten där på morgonkvisten. Svarthalkan är inte att leka med heller. Orkar sällan hålla på att byta däck fram och tillbaka och som sagt för snål för att ha dubbla uppsättningar hjul.

För övrigt just klickat hem vinterskor. Kört på plattisar fram till denna säsong och tänker inte byta tillbaka. Kan ha att göra med att jag fakiskt hade feber (och skickades hem så snart jag kommit till jobbet) men frös redan lite om fötterna. Hoppas Shimano MW81 passar mina rätt smala fötter och storlekarna är samma som övriga Shimano-skor! Finns ju inte damläst i vinterdojjor av någon jäkla anledning, liksom alltid gällande kläder, 90% herrkläder (inkl handskar) och en halv rad damdito. Där allt är typ rosa och dito. Blir trött. Varför är herrkläder alltid snyggare?

Ja förra året bjöd på rätt många månader av rassel. Iaf i sthlm. Dock fick man användning för det några gånger. Gemensamt för dessa var väl att det inte gick att förutse när man lämnade hemmet att det skulle vara halt. DVS att byta hjul efter dagsföre är inte riktigt ett alternativ. Iaf inte med min nivå av saida-skills

[jävligt ot/svar till Aliide] Paris Stade Francais Rugby är världens tuffaste lag.

080120_ronceroSF.jpg

Senast ändrad:
Ingen mening med att krångla till det. Fortsätt cykla bara. Men räkna med att cykeln slits så in i h-te. Man brukar säga att en vinter är som nio somrar i slitage. Ha lite slitdelar hemma så att ni kan hålla cykeln igång.

Kommer inte ihåg när jag bytte tillbaka till sommardäck i våras, troligtvis när det började bli väl tyst på banorna ;-)

Jo dubben fick jobba några gånger. Särskilt efter helgen med snöstorm och isbildning och havererad snö-och halkbekämpning även på prio-stråk) I övrigt märks det ffa vid start efter rödljus. Känns bra att de funkar och det finns en mening med dem!

Appel skrev:
> Ingen mening med att krångla till det. Fortsätt
> cykla bara. Men räkna med att cykeln slits så in
> i h-te. Man brukar säga att en vinter är som nio
> somrar i slitage. Ha lite slitdelar hemma så att
> ni kan hålla cykeln igång.

Annars kan man ju se till att få en pendlare snodd en gång om året ;-) (råkade sist lämna cykeln efter dubbelpunka en tidig morgon, tog taxi. När jag skulle hämta den fanns den inte kvar).

Fortsätt cykla var ett bra tips, samt dubbdäck ett måste, men i Stockholm kan jag tipsa om cykelkepa vid regn och annan nederbörd. Funkar ruskigt bra istället för blöta immiga glasögon. Jag ska köpa svarta 3M reflexer och stripa lite av överlevnadsskäl, har varit nära några gånger nu (iofs dagtid).

Har väl sagts förut, cykla lugnt, lager på lager samt bra handskar, mössa/hjälm och skor är det viktigaste.

Jag brukar prova något plagg och sedan justera det som inte funkar till nästa dag. Dubbdäcken sitter på från slutet av oktober eller så. Orkar inte krångla med flera hjulset, körde två olika cyklar ett tag men la ner det när den ena gick sönder. Värst tycker jag det är när det precis har snöat, speciellt på lokalgator och om man cyklar utanför de stora pendlingstråken in mot stan.

Har cyklat 5-10 km året runt västra Stockholm de senaste 5 åren, men ofta brukar det bli någon månad med sl-kort runt december-januari...

Edit: glömde min bästa investering som är sportglasögon med genomskinligt glas.

Senast ändrad:
Dubbdäck är kanon. Man upptäcker hur effektiva de är när man går som bambi på hal is från förrådet och in för att det är snorhalt men inte märkt att det är halt förrän då :D

Sen är det väldigt skönt att plocka av dom på våren

Strajpa cykeln m reflextejp. Vitt framåt, gult/orange på sidorna o rött bakåt. Ekerreflexer finns bra hos Babyland o liknande affärer. Buffar o balaklavor kan kombineras på många sätt

nikasp skrev:
> Jag ska köpa svarta 3M reflexer och
> stripa lite av överlevnadsskäl, har varit nära
> några gånger nu (iofs dagtid).

måste visa min vinterhjälm, bra pimpad runt om ;-)

Edit: ett r

Bilagor

• DSC_0131.JPG
    DSC_0131.JPG
    108.9 KB · Besök: 54
Senast ändrad:
Foss skrev:

> Är det isgata ute brukar jag även använda
> dubbade skor, man blir lätt vaggad i falsk
> trygghet av dubbdäckens fina grepp.
>

Bästa tipset.
Jag har inte vurpat på is sedan 2011 (oktober, plusgrader, svartis, sommardäck, man lär sig av sina misstag).
Däremot har jag ett flertal gånger dragit omkull när jag klivit av cykeln. Gör lika ont varje gång.

Ska nog ta och köpa ett par dugg till mina MW81:or. Nån som vet var man kan köpa det? Hittat till andra märken, det kanske passar?

Aliide skrev:
....de fick sitta kvar för någon vecka senare var frosten där på morgonkvisten. Svarthalkan är inte att leka med heller.

^^
Det här tycker jag är jobbigast. Förra året åkte dubben på i mitten av oktober för säkerhets skull eftersom det oftast är några grader kallare hemmavid än inne i storstan. Dessutom kan Slussen vara genomisig trots fem plusgrader i luften (vilket jag har ett 5 cm långt ärr i ansiktet som bevisar). Detta gör också att dubbdäcken får sitta kvar rätt långt in på "våren" då morgnarna kan vara riktigt luriga.
Som sagt, inte kul att lägga på dubb, men jag tycker ändå man vänjer sig oväntat fort.

Annars klär jag mig som flera andra tipsat om ovan, men en grej började jag med förra året som var bra:
http://www.inov-8.com/New/Images/Pr...cks and Accessories/Debris Gaiter 32_zoom.jpg
Inov8 gaiters tillsammans med Northwave vinterskor. Har tidigare haft dem att springa i, men kom på att det lönade sig att hålla vristerna varma. Frös faktiskt betydligt mindre om tårna när det var riktigt kallt.

1. Dubbdäck. Svår avvägning mellan grepp, friktion, vikt.
2. Överdragsbrallor, fodrade så att man slipper kränga av sig långfillingar.
3. Lite längre vinterrock med urtagbart foder. Dubbelvärkande dragkedja ett plus.
4. Dynamobelysning, funkar alltid inga batterier som kan frysa.
5. Skidgoglar i handväskan för dagar när det kräksnöar.
6. Arbetshandskar med ullfingervantar i. ( händerna är min svaga punkt).
7. Skotork. Fanns en bra på Kjelle förut som var billig och effektiv.

Annars som vanligt.
Enjoy!

Hireliath skrev:
> Såg ett tips för några år sedan om en bra
> variant av vattenflaska.
>
> Han hade en termosmugg med enhandsöppning (från
> Claes Ohlson tror jag det var) som stoppades ner i
> en gammal vattenflaska med toppen bortskuren &
> tejpades fast.
> Min termosmugg hittade jag på Waynes Coffee och
> den passade perfekt i flaskdelen, krävde inte ens
> tejp.
>
> Jag har haft den med i -20°/ 25° utan att den
> vid starten, varma drycken frös under de ca 2h
> jag var ute.
>
>
> Ha det...
> Elias

Såhär ser de ut.

termos.jpg

Används iofs aldrig vid pendling men däremot vid långpassen på helgen.

http://www.clasohlson.com/se/Termosmugg-Thermos/Pr349355001

heklamama skrev:
> 1. Dubbdäck. Svår avvägning mellan grepp,
> friktion, vikt.
> 2. Överdragsbrallor, fodrade så att man slipper
> kränga av sig långfillingar.
> 3. Lite längre vinterrock med urtagbart foder.
> Dubbelvärkande dragkedja ett plus.
> 4. Dynamobelysning, funkar alltid inga batterier
> som kan frysa.
> 5. Skidgoglar i handväskan för dagar när det
> kräksnöar.
> 6. Arbetshandskar med ullfingervantar i. (
> händerna är min svaga punkt).
> 7. Skotork. Fanns en bra på Kjelle förut som var
> billig och effektiv.
>
> Annars som vanligt.
> Enjoy!

Vart bor du som cyklar i vinter-rock och överdragsbrallor? Underställströja i merino, mellanlager i merino, ev extra linne under långärmade tunna underställströjan om extra kallt och ofodrad Gore-Tex Active Shell-jacka (Gore bike wear).

Flossade brallor, ibland med avklippta ben av merino-långkslsonger under. Sockor på fötterna mrd linerstrumpor under, mössa på huvudet. Ibland med buff under. Vinterhanskar, vindtäta och regnskyddade.

Det ska kännas lätt kyligt första fem minuterna. Då är man rätt klädd.

Behöver ni verkligen dricka på väg mellan hem och jobb? Dricka hemma och dricka på jobbet. Hur många timmar pendlar ni enkel resa?

Jag kör inte heller så varma grejer. Som värst vintercykelbrallor med knälånga shorts över och sen blandat på överkroppen. Gillar min tunna Haglöfs-jacka som står emot lite regn och har ventilerad rygg. När det är som värst en mellantjock underställströja, tunnare fleece och en vindjackan överst. Det funkar bra även om det är riktigt kallt här i Stockholm. På fötterna har jag Diadora Polaris som inte är så varma så vid -10 är det lite kallt. Punkalagningsgrejer är viktigt. Fått gå hem 45 minuter en gång i cykeldojjor, inte kul.

Edit: Jag ljög, jag har även långkallingar under vinterbrallorna när det är som kallast.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp