Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!
Min ROAM v2 har blivit slö på att plocka åt sig gps-signalerna. Startar den i god tid men får ändå cirkulera ett par varv innan den reggar fart och sträcka.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det händer även mig någon gång ibland. Gissar att ryssen slår ut GPS-signalerna på nåt vis. Sjöfartsverket varnar båttrafiken på Östersjön för störningar.Min ROAM v2 har blivit slö på att plocka åt sig gps-signalerna. Startar den i god tid men får ändå cirkulera ett par varv innan den reggar fart och sträcka.
Om du med cirkulera menar att du cyklar runt lite skall tydligen GPSapparater få satellitfix snabbare om man står still.Min ROAM v2 har blivit slö på att plocka åt sig gps-signalerna. Startar den i god tid men får ändå cirkulera ett par varv innan den reggar fart och sträcka.
Går att kolla i efterhand, se #584Gissar att ryssen slår ut GPS-signalerna på nåt vis. Sjöfartsverket varnar båttrafiken på Östersjön för störningar.
Det var tydligen en hel del GPS-störningar i går, men kanske inte så många över Sverige
Åtminstone enl
Jag befann mig i Växjö och där var faktiskt mediumnivå på störningarna enligt din länkade karta. Trodde att det var begränsat till Östersjön.Det var tydligen en hel del GPS-störningar i går, men kanske inte så många över Sverige
Åtminstone enl
![]()
Wahoo är rätt dåliga på det ja. I just det här fallet känns det dock mer sannolikt att felet sitter i typ firmware till något GPS-chip. Då är frågan om tillverkaren av påverkat chip i god tid faktiskt gått ut med information om problemet och uppdaterad firmware, eller om de bara helt mörkat situationen och hoppas att alla enheter som använt deras chip hunnit pensionerats (eller åtminstone är utanför garantier)…Riktigt kass QA.
wahoox.forum.wahoofitness.com
Nja, det är inte enbart Wahoos chip/enhet som fungerar så, det är så GPS överlag fungerar. Dvs det datum som sänds ut av satelliterna är inte absolut/komplett utan relativt ett visst datum som flyttas/nollställs varje 1024 veckor. Chipet/enheten måste därför ha en sekundär datumkälla också för att veta när en rollover närmar sig och ta med den i beräkningarna.I GPS-sammanhang räknar man tydligen veckor och Wahoos chip klarar bara 1024 veckor (enligt info på nätet), sedan börjar det om på noll och då flyttas datum 19,7 år bakåt till januari 2006 och då funkar inte GPS.
Finns det inte på Strava så har det inte hänt.Lite sorgligt om man bygger hela sitt cyklelliv på elektroniska mojänger. En GPS är superbra att ha för att orientera sig ( -funkar det fortfarande i V1:orna?) men att gråta över ett par missade mil i räkenskaperna är ju löjligt. Milen sitter i benen.
Undrade också kring just 2006 i det här sammanhanget.Nja, det är inte enbart Wahoos chip/enhet som fungerar så, det är så GPS överlag fungerar. Dvs det datum som sänds ut av satelliterna är inte absolut/komplett utan relativt ett visst datum som flyttas/nollställs varje 1024 veckor. Chipet/enheten måste därför ha en sekundär datumkälla också för att veta när en rollover närmar sig och ta med den i beräkningarna.
Något som är konstigt dock är någon GPS rollover varken skulle ske 2006 eller nu. GPS räknar datum från 1 januari 1980 och dess första rollover skedde 1999 midnatt mellan augusti 21–22, den andra 2019 mellan april 6–7. Så någon hårdvara eller mjukvara inom Wahoos enheter räknar av någon anledning datum med en annan offset från den som används av GPS självt.
![]()
GPS week number rollover - Wikipedia
en.wikipedia.org
Som sagts….Finns det inte på Strava så har det inte hänt.
Lite sorgligt om man bygger hela sitt cyklelliv på elektroniska mojänger. En GPS är superbra att ha för att orientera sig ( -funkar det fortfarande i V1:orna?) men att gråta över ett par missade mil i räkenskaperna är ju löjligt. Milen sitter i benen.
I den andra tråden så konstaterade det att det var tvärtom, Garmin är Android, Wahoo är Apple.Det är viktigt att stödja Wahoo även i motgång.
Garmin är ju som GPS branschens Apple på gott och ont.
(Jag är iofs nöjd med min Garmin klocka)
Det kanske är en gammal sanning, men så upplevdes det förr. När man kom från dåtidens Garmin-miljö till Wahoos app, och allting bara fungerade, fast det fanns inte så mycket inställningar.I den andra tråden så konstaterade det att det var tvärtom, Garmin är Android, Wahoo är Apple.
Smaksak. Läs på DC-rainmaker. Att jag använder Wahoo är pga att jag hatar Garmin Connect. Typ. Någon har någon gång sagt att Wahoo är som IPhone och Garmin som Android, inte helt utan sanning.
Bolt V2 har bättre skärm än V1. Gissar att nya V3 inte är sämre.
Det där lustiga språkproblemet har vi inte stött på i vår familj, tre olika V1 en V2 och olika IPhones. Märkligt!
Tyvärr inget svar men att skicka gpx in i klockan gick utan problem.Skönt att veta vad det rör sig om åtminstone. Båda mina Bolt V1:or har strulat de senaste dagarna, där hastighetsmätaren dör i parti och minut vilket gör att distansen inte stämmer. Är det någon annan som har problem med att exportera data från cykeldatorn till Elemnt-appen? Jag har inte lyckats få ut några workouts idag.
Det låter ju faktiskt som att de jobbar på det. Jag hade förberett mig att de hade sagt till någon sommarjobbare att ”du kan väll kolla på det där när du har tid”. Hoppingovande!Senaste uppdateringen från Wahoo vad jag kan se:
Samtidigt som GPS-strulet började har jag också haft problem med att exportera från min enhet. Hoppas det löser sig med nytt firmware.Skönt att veta vad det rör sig om åtminstone. Båda mina Bolt V1:or har strulat de senaste dagarna, där hastighetsmätaren dör i parti och minut vilket gör att distansen inte stämmer. Är det någon annan som har problem med att exportera data från cykeldatorn till Elemnt-appen? Jag har inte lyckats få ut några workouts idag.
Att inte kunna navigera är faktiskt otroligt frustrerande. Visst - det finns alternativ som funkar men när man ska köra en lång runda man inte kört innan och är trött i huvudet är det otroligt skönt med datorn. Ofta behöver man ju rutta om en aldrig tidigare prövad rutt och då faller noter bort.Fick ett mail från Wahoo imorse angående detta. Hade jag inte fått en delaminerad skärm på min gamla Roam hade jag också blivit "drabbad" (vad man nu är drabbad av när man inte kan logga sina turer i några dagar), men nu sitter jag med en ny Roam som fungerar lika bra som vanligt vad jag kan se.
Kämpa på! Håller tummarna att vi tar oss igenom det här...![]()
Absolut, håller med till fulla! Cyklar själv ytterst sällan utan att slå på cykeldator.. Hoppas bekymret är kortvarigt, varpå det kanske inte hinner ställa till den typen av bekymmer du beskriver allt för många gånger.Att inte kunna navigera är faktiskt otroligt frustrerande. Visst - det finns alternativ som funkar men när man ska köra en lång runda man inte kört innan och är trött i huvudet är det otroligt skönt med datorn. Ofta behöver man ju rutta om en aldrig tidigare prövad rutt och då faller noter bort.
Jag upplever att stort sett varje uppdatering från Wahoo följs av en ny uppdatering som rättar till buggarna i den första uppdateringen. Så hav tålamod.Det var ett bra tag sedan jag fick nytt Firmware i Roamen/Element är ibland oxå seg att dela till Strava, även på nätverk.
Ja, du har rätt, Apple jämförelsen haltar en del. Wahoo är väl kanske något lättare/smidigare än Garmin att hantera. Det är ju allmänt känt att personer som är "mindre bra" på datorer föredrar en iPhone framför den ökade flexibiliteten man får med en Android och möjligen är det liknande med Wahoo v Garmin. Däremot är Garmins ställning på marknaden otroligt mycket starkare än Wahoo och tycker att man ser vissa tendenser till att försöka låsa in användare inom Garmins ekosystem, något som ju Apple är obestridda mästare i. Visst har både Wahoo och Garmin bra cykeldatorer men Garmin ligger ljusår framför med deras träningsklockor vilket ger dem en enorm fördel (bara för att ge ett st exempel). Wahoos cykeldatorer upplevs väl dock generellt som mer prisvärda.Det kanske är en gammal sanning, men så upplevdes det förr. När man kom från dåtidens Garmin-miljö till Wahoos app, och allting bara fungerade, fast det fanns inte så mycket inställningar.
Nuförtiden så är nog Wahoos försprång i användarvänlighet mycket mindre, och Garmin har börjat prisa som Apple…
Just specifikt när det gäller cykeldatorer, nu jämför jag iofs med något äldre modeller av båda, så känns det som att Apple-liknelsen snarare bygger på att Wahoo identifierat ett par use-case och gör dessa extremt enkla. Vill du göra något annat, t ex byta kartan? Surt. Garmin öppnar för att göra mer men inget är riktigt lika snabbt och enkelt. De senaste enheterna kanske är mer jämförbara, det vet jag inte.Ja, du har rätt, Apple jämförelsen haltar en del. Wahoo är väl kanske något lättare/smidigare än Garmin att hantera. Det är ju allmänt känt att personer som är "mindre bra" på datorer föredrar en iPhone framför den ökade flexibiliteten man får med en Android och möjligen är det liknande med Wahoo v Garmin. Däremot är Garmins ställning på marknaden otroligt mycket starkare än Wahoo och tycker att man ser vissa tendenser till att försöka låsa in användare inom Garmins ekosystem, något som ju Apple är obestridda mästare i. Visst har både Wahoo och Garmin bra cykeldatorer men Garmin ligger ljusår framför med deras träningsklockor vilket ger dem en enorm fördel (bara för att ge ett st exempel). Wahoos cykeldatorer upplevs väl dock generellt som mer prisvärda.
Skumt. Fick du en bekräftelse på att uppdateringen funkade och en avisering om att stänga av och sätta på Bluetooth?Min Bolt funkade inte helt efter uppdateringen idag. Den fick inte med en tredjedel av rundan och pausade lite nu och då på måfå. Hastigheten var också lägre (än på Garmin-klockan jag hade som backup).
Börjar tro att Wahoo vill att jag byter ut min gamla Bolt v1. Mot en Garmin.
Man kan också gå in på datorn och kolla att man har rätt version. Jag fick göra uppdatering två gånger för att komma till rätt version. Hade visst inte gjort den förra heller.Skumt. Fick du en bekräftelse på att uppdateringen funkade och en avisering om att stänga av och sätta på Bluetooth?
Att hastigheten var lägre hos dig är ju inte så konstigt om den pausade på måfå, då går ju hastigheten ner på noll.
Hur bekräftar Wahoo att en uppdatering fungerar? Inga aviseringar om BT.Skumt. Fick du en bekräftelse på att uppdateringen funkade och en avisering om att stänga av och sätta på Bluetooth?
Att hastigheten var lägre hos dig är ju inte så konstigt om den pausade på måfå, då går ju hastigheten ner på noll.
Aviseringen kom i appen, inte i cykeldatorn. Verkar mer ha haft med appens sync än cykeldatorn att göra.Hur bekräftar Wahoo att en uppdatering fungerar? Inga aviseringar om BT.
Hastigheten momentant var lägre, liksom över tid.
Ja, den har aviserat några gånger idag men inget verkar hända när man trycker på knappen för att installera uppdateringen. När jag startade Bolten i förmiddags talade den om att den uppdaterade (via wifi).Aviseringen kom i appen, inte i cykeldatorn. Verkar mer ha haft med appens sync än cykeldatorn att göra.
Jag använder nästan aldrig appen hemma, datorn syncar och uppdaterar på wifi.