Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

Den kan bli lite galen när man avviker från rutten ja ? Tar ett tag innan den hittar tråden igen ibland, och kan även en ta stund för en själv att lära sig förstå sig på den

Den kan bli lite galen när man avviker från rutten ja ? Tar ett tag innan den hittar tråden igen ibland, och kan även en ta stund för en själv att lära sig förstå sig på den
Blev imponerad av kartinformation och funktionen. Har inte kollat i någon manual och Wahoo känns ganska intuitiv. Finns säkert en guide tidigare i tråden men för att få ner en GPX-fil behöver man installera element + lägga till sin egen enhet. Sen:
1.Skapa GPX-fil i t.ex. Garmin Connect i datorn.
2. Mailade GPX-fil till telefonen.
3. Öppnade GPX-fil genom att klicka på den bifogade filen i mailet. Fick frågan i vilket program jag ville öppna. Första gången fanns inte element med:
4. Valde "annat program" och rullade ner till Element.
5. Mins inte om det var något mer steg men sen ska appen i telefonen och Wahoo vara på. Välj route på wahoo. Finns den inte i listan så väljer du "inte än synkroniserad rutt" eller vad det står. Sen klart.

Mitt problem innan uppdatering av mjukvara var att jag inte kunde använda menyn efter att jag medvetet kört fel. Det gick inte att stänga av rutt. Blev galen på ljudet men tillslut stängdes enheten av efter ett längre tryck på on/off. Hoppas det är löst med uppdateringen. Sen ska jag kolla om det går att minska antalet varningar och/eller stänga av ljudet. Jag hade önskat att vägvisaren istället försökte guida tillbaka till rätt rutt på det mest tidseffektivt sättet med avseende på att komma fram tidigast men det kanske är för mycket att begära. Det gör den säkert om man väljer funktionen där man guidas till en position. Eller? Oavsett känns det som en bra och prisvärd produkt. Är van med Garmins olika Sjö- och vägplottrar som inte alls är intuitiva.

Använt enheten i stort sett varje dag och börjar tröttna. För många funktioner som sällan eller aldrig fungerar. Exempelvis ta mig till location on map, ta mig till sparad plats och retrace ride. Ladda ner rutt funkar men ibland är det svårt att få rutten att starta även om jag är precis vid den definierade ruttstarten. Ska försöka lämna tillbaka (hittar ej kvitta men har betalningsreferens). Finns risk att jag måste köpa en Garmin. Inte mitt favoritmärke.

Använt enheten i stort sett varje dag och börjar tröttna. För många funktioner som sällan eller aldrig fungerar. Exempelvis ta mig till location on map, ta mig till sparad plats och retrace ride. Ladda ner rutt funkar men ibland är det svårt att få rutten att starta även om jag är precis vid den definierade ruttstarten. Ska försöka lämna tillbaka (hittar ej kvitta men har betalningsreferens). Finns risk att jag måste köpa en Garmin. Inte mitt favoritmärke.
Känner inte igen dina problem. Har du försökt uppdatera, helst med tråd från datorn?

Edit, antar det är en Roam? Bolt V1 har inte funktionen leda mig tillbaka. Kanske V2 har?

Senast ändrad:
Element Bolt V2. Ja, jag har uppdaterat.
Enda gången jag fått min Bolt V2 att uppföra sig konstigt på liknande sätt var efter att jag stoppade in en planerad rutt direkt på minneskortet via USB, och den rutt-filen innehöll vissa saker som Bolt inte tyckte om. Löstes direkt när jag plockade bort filen från minneskortet.

Enda gången jag fått min Bolt V2 att uppföra sig konstigt på liknande sätt var efter att jag stoppade in en planerad rutt direkt på minneskortet via USB, och den rutt-filen innehöll vissa saker som Bolt inte tyckte om. Löstes direkt när jag plockade bort filen från minneskortet.
Ok, jag har bara laddat upp rutter via appen.

Känner inte heller igen problemen. Den enda "ta-mig-till" jag använt är väl iofs "Ta mig hem" nån gång när kört vilse. Det har funkat bra (behövt trampa själv dock). Starta en rutt har aldrig varit något problem under de 2.5 år jag haft den

Jag har lämnat in den och hoppas egentligen på pengarna tillbaka men misstänker att det blir en ny enhet. Smidig på många sätt och jag kanske bara hade ett måndagsexemplar.

Hej,
jag har en bolt v2 och är ute efter någon form av timerfunktion på den.
Exempel:
Vi cyklar 20 dårar i klunga. När det väl är dags för mig att gå upp i fronten och tugga vind och dra, så ska jag göra det i ca 1-1,5 min. Jag skulle önska att det fanns en timerfunktion som jag på ett enkelt vis "klickar igång" och sedan tickar den ner (eller upp) och ger ifrån sig ett litet läte när jag är klar på given tid. Hänger ni med? Någon som vet om funktionen existerar?

Hörni Bolt-gänget. Jag är på vippen att skaffa mig en Bolt v2, främst för att använda gpsen och lägga in rutter att följa då jag börjar tröttna på mina gamla vanliga.

Vilka fästen är att föredra? Jag kommer variera mellan en mtb med väldigt kort stam (eventuellt trångt att sätta den där - funkar outfrontfäste eller kommer den ramla av när det blir stökigt?) och en landsvägshoj med quill-stam och 26 mm tunt styre vid klämman. Outfront-fäste med shims?

Hörni Bolt-gänget. Jag är på vippen att skaffa mig en Bolt v2, främst för att använda gpsen och lägga in rutter att följa då jag börjar tröttna på mina gamla vanliga.

Vilka fästen är att föredra? Jag kommer variera mellan en mtb med väldigt kort stam (eventuellt trångt att sätta den där - funkar outfrontfäste eller kommer den ramla av när det blir stökigt?) och en landsvägshoj med quill-stam och 26 mm tunt styre vid klämman. Outfront-fäste med shims?
Jag har en V1 och har spänt fästet för styrstam så det går runt stammen och styret där de möts. Kanske inte snyggaste sättet att göra det på men funktionellt när man ska navigera. Syns på fotot om man zoomar lite.
Outfront hade jag inte vågat köra med i skogen. Men kör man lite mer xc funkar det säkert.

IMG_3632.jpeg

Med ett Jones-styre blir det ju riskfritt ?
20231107_122805_Original.jpeg
Men annars gäller såklart att ju närmare synfältet desto bättre när man kör efter rutt. Alltså outfront.

Jag har en V1 och har spänt fästet för styrstam så det går runt stammen och styret där de möts. Kanske inte snyggaste sättet att göra det på men funktionellt när man ska navigera. Syns på fotot om man zoomar lite.
Outfront hade jag inte vågat köra med i skogen. Men kör man lite mer xc funkar det säkert.

Visa bilaga 699924
Det är xc jag kör och kraschar inte särskilt ofta. Är det för att den är så exponerad som du inte vill ha outfront på mtbn, eller för att den riskerar att ramla av sitt fäste?

Outfront fungerar utmärkt i skogen. Jag kör XC, alltså hoppar och droppar, och har aldrig tappat någon av mina Boltar under åren. Orginalfästen. Klart att om man kraschar olyckligt så är den mer exponerad än om den sitter direkt på styre eller stam, men har man otur kan den nog skadas då också.

Jag har tappat min dator vid en OTB med outfrontfäste, men kör också stökigt. Ändå sådant som händer, och smällen kan ju ta någon annanstans likaväl. I princip samma risk som när man kör landsväg där saker går sönder vid krasch också..

Med datorn på stammen eller topcapen har man den verkligen "i knät" och jag tycker det blir kasst att se den där. Dessutom pillar jag emellanåt bort datorn med knät på lastcykeln där jag har den monterad så, i branta uppförsbackar samtidigt som man fipplar till det.

För 26-styre har jag gjort ett eget shims av någon form av plaströr. Jag har lite sådant kvar som du kan få! Kanske tom har kvar shimset jag tillverkade, eftersom jag inte har någon cykel med 26-styre kvar. Hojta till!

Jag har tappat min dator vid en OTB med outfrontfäste, men kör också stökigt. Ändå sådant som händer, och smällen kan ju ta någon annanstans likaväl. I princip samma risk som när man kör landsväg där saker går sönder vid krasch också..

Med datorn på stammen eller topcapen har man den verkligen "i knät" och jag tycker det blir kasst att se den där. Dessutom pillar jag emellanåt bort datorn med knät på lastcykeln där jag har den monterad så, i branta uppförsbackar samtidigt som man fipplar till det.

För 26-styre har jag gjort ett eget shims av någon form av plaströr. Jag har lite sådant kvar som du kan få! Kanske tom har kvar shimset jag tillverkade, eftersom jag inte har någon cykel med 26-styre kvar. Hojta till!
Väldigt gärna! Hörs på PM

En sak jag är imponerad av är batteritiden har nog haft min bolt v2 strax över 5år och lika bra kapacitet än och den används frekvent.

Man får med en liten skruv till outfrontfästet så man kan skruva fast gpsen i fästet, Men jag har aldrig känt något behov av att använda den.

Man får med en liten skruv till outfrontfästet så man kan skruva fast gpsen i fästet, Men jag har aldrig känt något behov av att använda den.
Enda funkrionen är att datorns vikt får räknas in i cykelns totalvikt om den är fastskruvad enl. UCI
Kanske inte så viktigt för oss vanligt dödliga.

Hej,
jag har en bolt v2 och är ute efter någon form av timerfunktion på den.
Exempel:
Vi cyklar 20 dårar i klunga. När det väl är dags för mig att gå upp i fronten och tugga vind och dra, så ska jag göra det i ca 1-1,5 min. Jag skulle önska att det fanns en timerfunktion som jag på ett enkelt vis "klickar igång" och sedan tickar den ner (eller upp) och ger ifrån sig ett litet läte när jag är klar på given tid. Hänger ni med? Någon som vet om funktionen existerar?
Du kan trycka Lap och sedan på den sidan så har du "Current Lap Active Time" som ett av fälten så får du en timer som tickar uppåt.

Köpte en sån här pjäs för några veckor sedan och den har fullständigt drivit mig till vansinne.

• Fruktansvärt långsam att starta upp, ibland tar det löjligt lång tid. Det går inte heller att lösa genom att starta den en stund innan turen, eftersom om jag inte väljer "Start ride" ganska omgående riskerar enheten att starta om sig och fryst fast, vilket orsakar nästa punkt nedan:

• Fastnar på uppstartsläge, Wahoo-logon syns men inget händer. Hjälper inte att starta om enheten. Löser sig när man kommit hem och stoppat i laddsladden. Detta förstör hela rundan pga att enheten inte går att använda tills jag kommit hem igen. Fantastiskt!

• Kraschar helt random mitt under turen och startar om sig själv. Har hänt båda de två senaste turerna.

• Average speed är ibland helt off? Jag ligger och pressar i hög hastighet så svetten rinner men den rör sig knappt uppåt, om jag däremot skulle cykla en kort backe eller stanna vid ett rödljus, så droppar den som en sten. När jag mätte mot Strava i telefonen skilde det 1,5km/h på en 5-milsrunda, där Bolten visade det lägre.

Jag har fabriksåterställt den, och uppdaterat till senaste firmware men det hjälper inte. Tror ni att jag har fått ett måndagsexemplar eller är detta vardagsmat? Den är ju annars helt fantastisk (när den väl funkar). Funderar helt ärligt på att bara returnera den och gå med något annat, men kanske är värt ett försök till?

Köpte en sån här pjäs för några veckor sedan och den har fullständigt drivit mig till vansinne.

• Fruktansvärt långsam att starta upp, ibland tar det löjligt lång tid. Det går inte heller att lösa genom att starta den en stund innan turen, eftersom om jag inte väljer "Start ride" ganska omgående riskerar enheten att starta om sig och fryst fast, vilket orsakar nästa punkt nedan:

• Fastnar på uppstartsläge, Wahoo-logon syns men inget händer. Hjälper inte att starta om enheten. Löser sig när man kommit hem och stoppat i laddsladden. Detta förstör hela rundan pga att enheten inte går att använda tills jag kommit hem igen. Fantastiskt!

• Kraschar helt random mitt under turen och startar om sig själv. Har hänt båda de två senaste turerna.

• Average speed är ibland helt off? Jag ligger och pressar i hög hastighet så svetten rinner men den rör sig knappt uppåt, om jag däremot skulle cykla en kort backe eller stanna vid ett rödljus, så droppar den som en sten. När jag mätte mot Strava i telefonen skilde det 1,5km/h på en 5-milsrunda, där Bolten visade det lägre.

Jag har fabriksåterställt den, och uppdaterat till senaste firmware men det hjälper inte. Tror ni att jag har fått ett måndagsexemplar eller är detta vardagsmat? Den är ju annars helt fantastisk (när den väl funkar). Funderar helt ärligt på att bara returnera den och gå med något annat, men kanske är värt ett försök till?
Det finns nån anvisning på nätet om ”frozen Wahoo Bolt” eller nåt åt det hållet och hur man gör en återställning som uppenbart går djupare än en fabriksåterställning. Nån knappkombination vill jag minnas. Och även om du inte har en frusen Bolt är det kanske värd att prova. Annars är tipset återställning från dator via sladd. Och i sista hand kontakta sörvisdesken. De är faktiskt hjälpsamma.
Och nej, jag känner inte alls igen dina besvär.

Tråkigt att det strular så! Om man får tro den här tråden är det nog oftast väl fungerande datorer. I familjen har vi två Bolt 1, en Bolt 2 och två Rival-klockor, aldrig något strul som liknar ditt. Ingen tröst för dig förstås, men det är inte en feature iaf…

Hoppas det löser sig!

Hör av dig till support.
Min är fortfarande seg att hitta satelliterna och har ibland fel på snittfarten. Jag tror de felen kan höra ihop. I det senare fallet brukar Strava korrigera farten när rundan laddas upp dit.

Du kan ställa om tiden för auto-stopp vid inaktivitet vill jag minnas. Öka den.

Jag gillar K-Edge-spacer-fästet, då den hamnar ur vägen för väska/rack. Finns vinklade modeller också om man vill montera upp över stammen istället.
20240511_092953.jpg

Det finns nån anvisning på nätet om ”frozen Wahoo Bolt” eller nåt åt det hållet och hur man gör en återställning som uppenbart går djupare än en fabriksåterställning.
Intressant! Detta ska jag ta och gräva i!

Min är fortfarande seg att hitta satelliterna och har ibland fel på snittfarten. Jag tror de felen kan höra ihop. I det senare fallet brukar Strava korrigera farten när rundan laddas upp dit.
Du har nog en poäng här! Sist det hände så var enheten ovanligt seg innan den hittade sateliten. Skönt att Strava korrigerar det iaf, det visste jag inte.

Tack för era svar, och skönt att inte alla har samma problem som jag. Jag ska ta och ge den en chans till och se om jag kan få det att funka. Enheten funkade trots allt jättebra de första passen innan strulet började.

Körde en runda i går och fälten för hastighet och riktning var nollade större delen av turen. Den verkar ha hittat mig ganska ofta ändå men en del punkter var riktigt fel när jag kollade rutten efteråt.

Och det läser jag nu, cirka 10 minuter efter att jag gjorde en reset av Roamen och ominstallerade appen! Märkte igår och idag att gps-funktionen verkar ha kukat ur.

Körde en runda i går och fälten för hastighet och riktning var nollade större delen av turen. Den verkar ha hittat mig ganska ofta ändå men en del punkter var riktigt fel när jag kollade rutten efteråt.
Exakt samma fenom, tänkte att det kanske var GPS spoofing, så loggade på telefonen samtidigt och har idag analyserat data och sett att den var ok från telefonen. Man e nog lite paranoid...

/A

Trodde att ryssen mixtrade med GPS-signalerna igår och väl hemma att min Bolt hade gett upp när synken inte visade något (kollade ju inte 2006). Men, körde en Forerunner parallellt så ingen skada skedd 😊

Senast ändrad:
Trodde att ryssen mixtrade med GPS-signalerna igår och väl hemma att min Bolt hade gett upp när synken inte visade något (kollade ju inte 2006). Men, körde en Forerunner parallellt så ingen skada skedd 😊
Det var tydligen en hel del GPS-störningar i går, men kanske inte så många över Sverige
Åtminstone enl

Tillbaka
Topp