Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

Ja, den har aviserat några gånger idag men inget verkar hända när man trycker på knappen för att installera uppdateringen. När jag startade Bolten i förmiddags talade den om att den uppdaterade (via wifi).

Nu precis hände något nytt: Appen visar en knapp med "Retry" (vilket inte åstadkommer något). Bolten ligger bredvid telefonen och verkar nöjd, trots sin hjärnskada.

Så uppdateringen i förmiddags kanske inte var någon uppdatering?
Jag fick helt klart en uppdatering förut, av cykeldatorn. En större uppdatering än vanligt av tiden det tog att döma.

Appen startade jag först nu för att kolla när jag såg att någon skrev om en avisering som jag hade missat.

Som sagt - bara att kolla under systeminställningar i datorn tänker jag?

IMG_7786.webpIMG_7787.webp

Min Roam hittar inte ny firmware, trots att den har en gammal. Kanske går bättre i morgon 😴, tur man har en Bolt som i alla fall skärpt sig.
1000010525.webp

The ROM and app layers update incrementally and separately. The app layer will always download and update first, and app layer updates are downloaded automatically during the computer warm up process (if in range of a saved Wi-Fi network) and installed automatically during the shut down process. Because of their size and significance, ROM updates must be downloaded and installed manually.

Undrar om jag bara fick app layer-uppdateringen först och trodde att det var klart sedan? Visste inte att man behöver begära ROM-uppdateringen manuellt. Att göra det via iPhone-appen gick så där (den kopplingen har alltid känts lite skakig), hade glömt hur man gör det via Bolten.

Min Bolt funkade som den skulle idag tror jag. Dock reggade Strava märkligt låg hastighet (cirka halva mot aktuell) på ett segment där jag tryckte på lite extra. Såg däremot korrekt ut vid rutt-playback, men har gissningsvis inte med Wahoo:n att göra ändå.

Den fungerade bättre idag efter uppdateringen men den klarade inte "urban canyon" inne i staden så bra i slutet av rundan. Alla andra spår i heatmap är inspelad med samma enhet tidigare.Skall bli intressant om det kommer klagomål vid alpkörning.

Oifs första gången jag kör med en Garmin-radar men det borde ju inte påverka.

/A

42.webp

Det är uppenbart två uppdateringar som måste göras. Om den andra har nån betydelse för vad som skrivits ovan.
"
We continue to apply all resources to resolve the GPS time issue for all first generation ELEMNT computers. We have now released the fix for BOLT 1 and ROAM 1 computers via firmware update that should resolve the issue going forward* for those models. A firmware update for original ELEMNT computers is currently in development.

The updated firmware versions for ROAM 1 and BOLT 1 are as follows:

ROAM 1 – WR24 - 17055
BOLT 1 – WB17 - 17055

To receive the fix for future rides*, please ensure that your computer is connected to a viable Wi-Fi network and complete a standard firmware update. For more detail on these processes and basic troubleshooting, please review the articles below
* The firmware update will not change or recover any rides completed between August 17 and when it is updated. For information on recovering or changing ride dates, see Retrieve / change ride files from ELEMNT, BOLT 1, or ROAM 1 from August 2025

Sincerely,

The Wahoo Team"

Det är uppenbart två uppdateringar som måste göras. Om den andra har nån betydelse för vad som skrivits ovan.
Två uppdateringar är det säkert minst i datorn, men för användaren så räcker det att göra en gång (instruktionernasäger ingetannat) . Men säkerhet skull gjorde jag extra omstart och sökning efter nya firmware innan jag åkte iväg, det gjorde ingen skillnad.

Jag gjorde direkt via cykeldatorn och inte omvägen med appen.

/A

Den har wifi även om ikonen slocknat innan jag tog fotot 😊. Gjorde en factory reset nu, den glömde nätverket, jag la in det igen men fortfarande säger den "Up to date" 🤷‍♂️
Löste mitt eget problem igår tror jag, måste verifiera funktion idag. Tydligen finns det tidig och sen roam 1 på marknaden. Har man en sen utgåva påverkades inte den av gps felet utan det är redan löst. Kännetecknas av att man har WD som ROM istället för WR. Har missat detta i deras kommunikation.

Är det bara jag som upplevt att det varit trögare för datorn att koppla upp sig efter uppdateringen? Förut slog jag på datorn i garaget och när jag var ute 1-2 minuter senare så var den redo med gps-signalen. Nu går det trööögt och jag måste stå ute en bra stund helt stilla innan den hittar.

Är det bara jag som upplevt att det varit trögare för datorn att koppla upp sig efter uppdateringen? Förut slog jag på datorn i garaget och när jag var ute 1-2 minuter senare så var den redo med gps-signalen. Nu går det trööögt och jag måste stå ute en bra stund helt stilla innan den hittar.
Jag har samma upplevelse på min Bolt, drar jag iväg ut genom dörren kan jag missa 1-2km. Men det har blivit lite bättre jämfört med första dagen tror jag.

Jag har samma upplevelse på min Bolt, drar jag iväg ut genom dörren kan jag missa 1-2km. Men det har blivit lite bättre jämfört med första dagen tror jag.
Enl DC Rainmaker (som har testat de flesta GPS-apparater) får man snabbast satellitfix om man står still medan man väntar, detta oavsett märke på själva GPS-apparaten.

Enl DC Rainmaker (som har testat de flesta GPS-apparater) får man snabbast satellitfix om man står still medan man väntar, detta oavsett märke på själva GPS-apparaten.
Jo så är det givetvis. Men försämringen är uppenbar efter uppdateringen. Tänkte mest om det var en allmän upplevelse och så verkar det ju vara (om Lejon+Stortomat=allmänheten).

Det händer i perioder även med min Roam V2. Och en iGPSport jag skaffade som ersättning för en avliden Bolt. Senast i förra veckan men inte idag åtminstone.
Tror på störningar.

Jo så är det givetvis. Men försämringen är uppenbar efter uppdateringen. Tänkte mest om det var en allmän upplevelse och så verkar det ju vara (om Lejon+Stortomat=allmänheten).
Jag har också märkt av det - dessutom verkar GPS störas ut betydligt lättare av min Cateye LED framlampa. Kan ev vara att inte GPS laddar ner almackan ordentligt efter fixen?

Beroende på ambitionsnivå hos Wahoo kanske det kommer en mjukvaru-fix till?

/A

(Är GPS nerd, dvs positioneringstekniken i sig, det är irriterande men intressant att en firmwarenuppdatering kan ge sådan försämring)

Upplever också att min Bolt tar en väldig tid på sig, av någon anledning nästan bara när jag cyklar hem från jobbet.
Ibland hinner jag iväg en km innan den får kontakt. Start från ganska vanlig industrilokal på 2 våningar, inga skyskrapor som skymmer alls.

Upplever också att min Bolt tar en väldig tid på sig, av någon anledning nästan bara när jag cyklar hem från jobbet.
Ibland hinner jag iväg en km innan den får kontakt. Start från ganska vanlig industrilokal på 2 våningar, inga skyskrapor som skymmer alls.
Exakt samma för mig, tar ca 5 min innan den låser sig mot satelliterna och bara på väg hem från jobbet i stan. När jag åker hemifrån så behöver jag inte vänta. Igår när jag skulle cykla hem från jobbet testade jag att öppna Wahoo-appen och lät den sammankoppla med Bolten. Fick satellitlåsning betydligt fortare då, det tog mindre än en minut.

Exakt samma för mig, tar ca 5 min innan den låser sig mot satelliterna och bara på väg hem från jobbet i stan. När jag åker hemifrån så behöver jag inte vänta. Igår när jag skulle cykla hem från jobbet testade jag att öppna Wahoo-appen och lät den sammankoppla med Bolten. Fick satellitlåsning betydligt fortare då, det tog mindre än en minut.
Jag ska göra ett test idag och se om det hjälper.

Jag har fortfarande problem med satellit-kontakten. Startar maskinen ca 15 min innan avresa men får ändå snurra en stund på parkeringen innan den reggar att jag har fart. Jag bor på ett berg, drygt 30 m.

Marginell förbättring med app och telefon kopplad vid avfärd, men ändå ingen kontakt första ~500m. Bolten startad i god tid innan start.
Får hoppas det kommer ny uppdatering inom kort.

Marginell förbättring med app och telefon kopplad vid avfärd, men ändå ingen kontakt första ~500m. Bolten startad i god tid innan start.
Får hoppas det kommer ny uppdatering inom kort.
Jag testade med koppling till appen igår igen och fick igen låsning fortare än utan app. Jag stod stilla och väntade på låsning. Kan vara gynnsamma förhållanden och tur. Får testa utan app och se om det blir långsammare igen.

För mig tog det ~35s från det jag trycket på on-knappen tills satellitfix och startklar apparat.
Men det är en Garmin Edge 1040

För mig tog det ~35s från det jag trycket på on-knappen tills satellitfix och startklar apparat.
Men det är en Garmin Edge 1040
Nu blev jag nyfiken så jag tog tid på min Elemnt Roam: tog 55 sek koppla till GPS när den låg stilla ute. Ingen katastrof alltså men segare än förut. Tidigare har jag aldrig reflekterat över tiden så det måste gått på max 30 sek. Men det var nog ändå 1 minut snabbare än den Polar jag hade innan och säkert 2 minuter snabbare än den (gamla) Garmin jag hade innan det. Den var väldigt seg.

Nu blev jag nyfiken så jag tog tid på min Elemnt Roam: tog 55 sek koppla till GPS när den låg stilla ute. Ingen katastrof alltså men segare än förut.
Ja en ~fördubbling av starttiden märks, men det går ju att lära sig att hantera
Det jag reagerade på var ett tidigare inlägg:
Jag har fortfarande problem med satellit-kontakten. Startar maskinen ca 15 min innan avresa men får ändå snurra en stund på parkeringen innan den reggar att jag har fart.
Så lång strat tid har jag nämligen aldrig varit med om. Är din apparat frisk, @Fjärdebrunn ?

Ja en ~fördubbling av starttiden märks, men det går ju att lära sig att hantera
Det jag reagerade på var ett tidigare inlägg:

Så lång strat tid har jag nämligen aldrig varit med om. Är din apparat frisk, @Fjärdebrunn ?
Vet inte. Problemet kom när även andra hade problem i våras. Tyvärr har inte uppdateringarna löst problemet. Fanns någon tidigare DIY från Reddit som inte flög för mig. Sitter med en ca ett år gammal ROAM 2.

Nu blev jag nyfiken så jag tog tid på min Elemnt Roam: tog 55 sek koppla till GPS när den låg stilla ute. Ingen katastrof alltså men segare än förut. Tidigare har jag aldrig reflekterat över tiden så det måste gått på max 30 sek. Men det var nog ändå 1 minut snabbare än den Polar jag hade innan och säkert 2 minuter snabbare än den (gamla) Garmin jag hade innan det. Den var väldigt seg.
Baffatt.
40 sek från tryck på on till start-ride prompt. Roam2.
Idag. Det varierar som jag tidigare skrivit.

Hann hela 3km av dagens 5km-pendling innan Bolten började logga något idag.
Börjar tröttna lite lätt, eventuellt bortskämd av att det aldrig varit något problem tidigare.

Även min är betydligt långsammare än förut. Ingen kris men ändå märkbart. Nån som provat att t ex nollställa den, blir det nån skillnad?

Tycker också att det är långsammare, inte minst när man är hemma och väntar på att rundan ska synas på Strava. Det gick direkt förut, nu krävs lite handpåläggning.

Inga problem med min roam v2, men hitta sateliterna var lite segt härom veckan.
Men haft lite strul med cykla efter rutter, körde 85 km grus härom veckan blev 10 km extra, 2 skapliga felkörningar och några mindre, för det inte kom upp nån vänster pil,cykla stor asfalt väg och skulle vänster, på mindre väg 2 gånger, kartan visar ju det men inte helt lätt mappa till verkligheten alla gånger. Ska det inte komma upp en riktnings pil vid dessa tillfällen ?

jag har stora problem med min bolt v2 också, den krashade vid uppstart en gång och efter det tar den 5-10min att starta och den plockar aldrig gps.

har testat massor av saker, hård reset, återställning, återställning utomhus med nån special boot sekvens men har inte hjälp något.

har haft ett ärende med wahoo supporten men iom allt kring gen 1 gps problem så har det varit lite trött kommunikation.

ska ge det ett försök till i helgen och se ifall jag kan få fart på den, annars borde väl detta falla under reklamation? har redan fått den utbytt en gång pga delaminering av displayglaset.

Nån som upplever skillnad i hastighet för GPS-uppkoppling vid telefonanslutning? Jag tycker mig uppleva att det går snabbare men kan vara ren inbillning.

Igår tog det nog 5 min för min Roam V2 att få gps-signal. Eftrsom det är olika olika dagar vidhåller jag externa störningar. Kan ju även vara atmosfäriska.

Tillbaka
Topp