Den trevliga Wahoo Bolt-tråden!

Jag har inte upplevt några särskilda problem med min bolt v2. Ibland är den ju lite seg hitta signal, men inter mer nu än vad alltid varit. Men alla dessa problem som uppmärksammats här gällde väl bara gamla första versionerna av Roam och Bolt?

Att GPSen var helt off, pga den där buggen, gäller bara första generationen. Men det är ju fixat nu, iaf på våra gen 1.

Men det här med att det tar flera kilometer att få kontakt låter det som att även gen 2 upplever? Inte jag, men jag drar igång datorn någon minut innan jag cyklar iväg, det kanske är det som gör skillnaden.

Jag har en Roam (har inte koll på modell men ganska ny) och för mig funkar gps-uppkopplingen vanligtvis direkt. Flyttar man gpsen till en annan geografisk plats utan att den är igång upplever jag att det brukar ta längre tid att hitta signal (vilket jag nästan aldrig gör med några få undantag), men för er andra verkar det strula mest hela tiden?

För min del är det däremot lite halvdant med hur väl turerna laddas upp "automatiskt". I perioder fungerar det helt utan handpåläggning, men titt som tätt måste man ansluta telefonen och veva igång appen för att få in turen dit. Förstår inte riktigt varför eller hur det hänger ihop, men titt som tätt tappar liksom datorn bort telefonkontakten verkar det som.

Det är liksom inte alltid helt bekymmersfritt. Likadant med min Garminklocka som man måste koppla upp mot appen med jämna mellanrum för att den ska ladda upp automatiskt. Lite on-off-känsla på anslutningsfunktionaliteten, men man kan såklart leva med det även om det är lite irriterande emellanåt. Både Wahoo- och Garminappen är näst intill meningslösa för mig 98% av tiden bortsett från emellanåt för att köra från gpx- eller adressguidning med Wahoon då.. Laddar kanske upp 250-300 aktiviteter per år ungefär, så det är ett antal tillfällen där viss irritation kan uppstå.😛

Vad har du provat för att få ordning på den, Peperazzi? För sådär ska den ju inte bete sig.
Det är en Bolt V1 jag har, och problemen har suttit i sedan uppdateringen efter tidsresan till 2006.

Att ha app i telefonen öppen och syncad hjälpte inte så mycket. Startar den i god tid före avgång, innan jag tar på ytterkläderna och går och hämtar cykeln i garaget.

Det är såklart inte någon katastrof om varje meter av min ganska korta pendling inte loggas, men klart störande då det funkat helt utan problem tidigare.

För min del är det däremot lite halvdant med hur väl turerna laddas upp "automatiskt". I perioder fungerar det helt utan handpåläggning, men titt som tätt måste man ansluta telefonen och veva igång appen för att få in turen dit. Förstår inte riktigt varför eller hur det hänger ihop, men titt som tätt tappar liksom datorn bort telefonkontakten verkar det som.

Det är liksom inte alltid helt bekymmersfritt. Likadant med min Garminklocka som man måste koppla upp mot appen med jämna mellanrum för att den ska ladda upp automatiskt.
Om du vill får du gärna förtydliga det med "koppla upp mot appen med jämna mellanrum", för det förstår jag inte.
Jag har både Garminklocka och Edge och båda kopplar sig automatiskt till appen i telefonen (när de är påslagna o telefonen inom BT-avstånd).
Det går även att synka manuellt via appen, kan det vara det du menar?
Typ som det visas i bilden nedan
7ba9308c-a6c9-4be0-89d5-ddd9ee03b0cf.jpg

(Googlad bild)

Om du vill får du gärna förtydliga det med "koppla upp mot appen med jämna mellanrum", för det förstår jag inte.
Jag har både Garminklocka och Edge och båda kopplar sig automatiskt till appen i telefonen (när de är påslagna o telefonen inom BT-avstånd).

(Googlad bild)
När jag märker att turen inte laddas upp från enheten (först in i appen, sen till Strava i mitt fall varpå jag märker att turen inte reggats i Wahoo/Garmin):

Wahoo: öppnar appen, in i historik, drar nedåt varpå en liten grej börjar rotera i ovankant av skärmen och turen synkas.

Garmin: öppnar appen, trycker på den lilla cirkeln av pilar i övre högra hörnet och turen synkas.

Under perioder fungerar det fint, sen strular det varpå man gör ovanstående manöver.

Jag har upplevt samma sak med uppladdning mot Strava. Svårt se något mönster i det. Det är till synes helt inkonsekvent när det funkar eller inte funkar. Inget stort problem förstås, lite märkligt bara

(Googlad bild)
Wahoo syncar normalt direkt mot ditt wifi om det är inom räckhåll. Ingen app eller telefon i närheten krävs.

Men det variera lite exakt när det sker. Ibland laddas turen upp först när jag startar datorn inför nästa tur. Det gör inte just mig nåt eftersom jag mest loggar för att det är lite kul att se hur mycket det blir över året inte för att titta på direkt.

Wahoo syncar normalt direkt mot ditt wifi om det är inom räckhåll. Ingen app eller telefon i närheten krävs.

Men det variera lite exakt när det sker. Ibland laddas turen upp först när jag startar datorn inför nästa tur. Det gör inte just mig nåt eftersom jag mest loggar för att det är lite kul att se hur mycket det blir över året inte för att titta på direkt.
Kanske är wifi som spökar för mig. Både telefonen och datorn åker in och ut ur mitt wifi, och ibland lämnas datorn på men telefonen flyttas bort från anslutningen osv kors och tvärs. Jag fintar nog bort systemen ganska effektivt under perioder. Ser dock som @Ilritorno skriver ingen direkt systematik i det.

Som sagt, jag har anpassat mig. Startar min Roam 2 innan jag byter om. Då har jag signal när jag kommer ut. Behöver dock snurra en lite stund innan den börjar regga fart. Startar jag direkt får jag keff förhållande mellan tid och sträcka. Har jag otur stänger (15min) Wahoon av sig innan jag tar mig ut. Då brukar jag snurra på parkeringen en stund innan allt har tagit sig. Det går fortare om jag är utomhus och i rörelse.

Jag hade samma problem med Roam 1. Jag hade inte problemet från början. Det kom med en uppdatering förra sommaren.

Idag var visst inte ens gps-signalen i rätt kvarter. Gula strecket visar min ungefärliga pendlingsväg.
Var i Sverige är det?
GPS-störningar är ju inte ovanligt, tyvärr. Särskilt inte i sydöstra Sverige.
Här kan man se hur det var igår/för ett par dagar sedan

När jag märker att turen inte laddas upp från enheten (först in i appen, sen till Strava i mitt fall varpå jag märker att turen inte reggats i Wahoo/Garmin):

Wahoo: öppnar appen, in i historik, drar nedåt varpå en liten grej börjar rotera i ovankant av skärmen och turen synkas.

Garmin: öppnar appen, trycker på den lilla cirkeln av pilar i övre högra hörnet och turen synkas.

Under perioder fungerar det fint, sen strular det varpå man gör ovanstående manöver.
Tack för förklaringen

Samma med de "garminapparater" med wifi jag har och har haft. Men det är lite ovanligare nu än det var fram till för några år sedan. Därför misstänker jag snarare servrar och/eller ngt överföringsfel, det är ju en lång väg från "GPSapparaten" till appen.

Startar jag direkt får jag keff förhållande mellan tid och sträcka. Har jag otur stänger (15min) Wahoon av sig innan jag tar mig ut. Då brukar jag snurra på parkeringen en stund innan allt har tagit sig. Det går fortare om jag är utomhus och i rörelse.
DC Rainmaker har skrivit att oavsett märke o modell får man snabbare GPS-fix om man står still o väntar
Det stämmer alltså inte med Wahoo Roam?

Även jag upplever att min Bolt v1 efter uppdateringen tar betydligt längre tid på sig att börja registrera hastighet. Imorse fick jag cykla runt parkeringen i 5-6 min innan den kom igång. Irriterande...

Var i Sverige är det?
GPS-störningar är ju inte ovanligt, tyvärr. Särskilt inte i sydöstra Sverige.
Här kan man se hur det var igår/för ett par dagar sedan

Tack för förklaringen

Samma med de "garminapparater" med wifi jag har och har haft. Men det är lite ovanligare nu än det var fram till för några år sedan. Därför misstänker jag snarare servrar och/eller ngt överföringsfel, det är ju en lång väg från "GPSapparaten" till appen.

DC Rainmaker har skrivit att oavsett märke o modell får man snabbare GPS-fix om man står still o väntar
Det stämmer alltså inte med Wahoo Roam?
Tar jag inte gift på. Denna säsong har jag dock inte en gång lyckats få den att funka utan att rulla lite, dvs att regga hastigt.

Fick min Roam 1 utbytt pga problem med gps. Att Wahoo inte har fixat detta är konstigt tycker jag. Många verkar drabbade.

Bolt kommer nu i en V3- versionn ser jag. Lite dyrare, bredsre, lägre o snabbare. Dvs längre batteritid och dual-band GPS. Provkörningar finns att googla.

Jag tittade på den runt midsommar. Fin, men dyr när man redan har andra Boltar. Och ärligt talat inte så revolutionerande. När jag behöver en ny kommer jag dock absolut unna mig en V3.

uppföljning av mitt ärende hos wahoo, fick aldrig enheten att fungera så wahoo var snälla nog att skicka en ny efter jag utfört en field retirement (tryck in en skruvmejsel i usb jacket och vrid).

uppföljning av mitt ärende hos wahoo, fick aldrig enheten att fungera så wahoo var snälla nog att skicka en ny efter jag utfört en field retirement (tryck in en skruvmejsel i usb jacket och vrid).
Wahoo brukar vara oerhört generösa med sådant, jag har fått en ny Bolt v2 enhet vid tillfälle (trots att det var utanför garantitid). Har även fått en Wahoo Kickr Core utbytt (som även den var utanför garantitid och dessutom inköpt begagnad).

Wahoo brukar vara oerhört generösa med sådant, jag har fått en ny Bolt v2 enhet vid tillfälle (trots att det var utanför garantitid). Har även fått en Wahoo Kickr Core utbytt (som även den var utanför garantitid och dessutom inköpt begagnad).
ja verkligen, detta är ju andra gången jag får den utbytt.

Ingen förändring för mig än, tar fortfarande +5 minuter att hitta signal. Kanske borde göra ett försökt och kontakta den där prisbelönta kundservicen då...

Hej, är det någon som hittat en lösning på problemet med att Bolt V1 tycks ta lång tid på sig för att aktivera hastighetsmätaren efter buggfixen? Vid varje uppstart krävs en handfull minuter innan hastighetsmätningen väcks till liv, vilket i sin tur trippmätaren är beroende av.

Hej, är det någon som hittat en lösning på problemet med att Bolt V1 tycks ta lång tid på sig för att aktivera hastighetsmätaren efter buggfixen? Vid varje uppstart krävs en handfull minuter innan hastighetsmätningen väcks till liv, vilket i sin tur trippmätaren är beroende av.
Det upplever jag även på min Roam V2 för närvarande; att det tar lång tid innan gps- signalen är tillräcklig bra.
Och då cyklar jag i Spanien just nu.
Men det går att leva med, bättre än en antik Lucas kilometerräknare 😄

Nu har jag varit sjuk och inte testat fullt ut men det kändes som senaste uppdateringen av sw gjorde den lite bättre.

Men jag funderar ändå på att köpa en ersättare, den har inte så bra gps-precision som förr heller.

Jag gjorde ett försök att få hjälp via kundsupporten, och fick följande svar:

Thanks for letting us know about the GPS acquisition issue post-update. This is normal behavior after a firmware update like this, which reset's the unit's GPS connection. As a result, the device needs to re-establish that connection. Usually the issue subsides after just a few rides.

Och detta efter jag meddelat att det inte blivit bättre sedan aug:
Thank you for providing that information. Unfortunately I do not have any additional solutions to offer at this time.

Jag gjorde ett försök att få hjälp via kundsupporten, och fick följande svar:

Och detta efter jag meddelat att det inte blivit bättre sedan aug:
Jag har fått en Roam v1 ersatt pga problemet. Nu har den Roam v2 de ersatte med samma skit. Startar maskinen ca en kvart innan. Får ändå dra ett ärevarv på parkeringen för att bli fart och sträcka ska hoppa igång.

Jag har fått en Roam v1 ersatt pga problemet. Nu har den Roam v2 de ersatte med samma skit. Startar maskinen ca en kvart innan. Får ändå dra ett ärevarv på parkeringen för att bli fart och sträcka ska hoppa igång.
Så får jag också hålla på. Då kanske det inte är någon vits att köpa senare iterationer då om dessa lider av samma problem?

Kanske någon från den mörka sidan kan bidra med erfarenheter? GPS-mottagaren bör vara ganska lika.
V2- versionerna och senare har ju nån sorts dubbelmottagare som ska va känsligare. Själv upplever jag att "problemet" - på sin höjd ett irritationsmoment - kommer och går över tid. Och har kanske andra orsaker än fel i grunkan?

Jag har Bolt V1 jag upplever inga problem efter det som hände i Augusti då det ballade ur helt.

Vi använder en Bolt v1 och en Bolt v2 regelbundet. Allting fungerar som vanligt. Trycker jag på datorn i hallen har den hittat satelliterna innan jag är framme vid garaget.

Tråkigt att det strular för många! Bor ni längs östkusten allihopa?

Vi använder en Bolt v1 och en Bolt v2 regelbundet. Allting fungerar som vanligt. Trycker jag på datorn i hallen har den hittat satelliterna innan jag är framme vid garaget.

Tråkigt att det strular för många! Bor ni längs östkusten allihopa?
Samma här. Märker inga problem. Närmast snabbare än min Garmin (Garmin från typ 2013 dock ). Västkusten.

Min Bolt v1 från 2018 funkar också utan ärevarv runt kvarteret innan rundan.

Det tar några minuter innan den hittar GPS-signalen. Men det ör samma på min andra enhet (klocka från Corus) så jag gissar att detta inte är ett generellt Wahooproblem?

För transparensen skull ska erkännas att de erbjöd rabatt på 20% på cykeldator i Wahoo's webshop.
En Bolt kommer då ner på priser i nivå som övriga webshopar håller normalt. Både tidigare och nu under svartveckorna.

Tillbaka
Topp