Den ultimata långloppraketen? Specialized nya Diverge

Transwave

Aktiv medlem
Sedan gravelhojarna blev populära har jag alltid undrat varför ingen producerar dem med rakt styre, och anpassar geometrin därefter. Nu har specialized gjort just detta!
diverge.jpg

Att sätta dropper stolpe är overkill, men annars borde detta vara den ultimata långloppshojen? (Kanske inte ur komfortsynpunkt men för att vara snabbast)

Som jag förstår det så är gravelhojgeometrin mer anpassad för att cykla fort medan mtb geometrin är mer anpassad för manövrerbarhet, vilket får mig att tro att en gravelhoj med rakt styre skulle vara snabbare än helstel mtb. Någon som är mer insatt får gärna rätta mig! I praktiken kanske det inte är någon märkbar skillnad om Diverge & Alma skulle ha identiska komponenter?

Skillnaden mot heldämpat är desto större, inte minst när det kommer till vikten. I den enkla långloppsterrängen så är dämpare en komfortpryl snarare än något som gör en snabbare. (speciellt lopp som cykelvasan)

Som jag förstår det så är gravelhojgeometrin mer anpassad för att cykla fort medan mtb geometrin är mer anpassad för manövrerbarhet, vilket får mig att tro att en gravelhoj med rakt styre skulle vara snabbare än helstel mtb. Någon som är mer insatt får gärna rätta mig! I praktiken kanske det inte är någon märkbar skillnad om Diverge & Alma skulle ha identiska komponenter?

Skillnaden mot heldämpat är desto större, inte minst när det kommer till vikten. I den enkla långloppsterrängen så är dämpare en komfortpryl snarare än något som gör en snabbare. (speciellt lopp som cykelvasan)

Jämförde geometrin på min Scott Scale och Diverge Evo. Diverge har lägre vevparti, vilket potentiellt göra den mer stabil i hög fart och tryggare utför. Hjulbasen är i princip den samma, men Scale har något kortare kedjestag. Gaffelvinkel och rake är i princip samma. Så potentiellt är Evo snabbare på långlopp. Men med förbehåll att det inte är alltför stökigt eftersom Futureshock har begränsad slaglängd.
On a personal note: Hade en Diverge kolfiber ett par år och gillade den väldigt mycket. Det var en riktig grusvägsraket som även funkade på landsväg (endurance). Har nu gått över till helstel MTB pga hur stigarna ser ut där jag bor. Men kommer definitivt kolla på en cykel med samma geo som Diverge Evo för framtida köp. Speciellt om den kommer i kolfiber.

Future Schock är trevligt, men det är att bygga en bil utan fjädring och sen sätta fjädrar i stolen.
Tror det är hela poängen med tekniken hahaha. Samma med Isospeed fram på Trek. Man ska dämpa/fjädra cyklisten och inte cykeln. Tycker både Futureshock och Isospeed funkar riktigt bra på landsväg och grus. Har du andra erfarenheter?

En jag-är-för-slö-för-att-ens-läsa-en-tabell-fråga; är Diverge med rakt styre en cykel som man bara bytt styret på eller är det en ”egen” modell med anpassad geometri?

En jag-är-för-slö-för-att-ens-läsa-en-tabell-fråga; är Diverge med rakt styre en cykel som man bara bytt styret på eller är det en ”egen” modell med anpassad geometri?
Egen geometri. Kollade precis här:

Tror det är hela poängen med tekniken hahaha. Samma med Isospeed fram på Trek. Man ska dämpa/fjädra cyklisten och inte cykeln. Tycker både Futureshock och Isospeed funkar riktigt bra på landsväg och grus. Har du andra erfarenheter?

Jag tycker det fungerar utmärkt på asfalt som en komforthöjare, men det är inte på något sätt en farthöjare.

Nya Speclized Diverge = A-traktor...?

"Coola killar kör utan fjädring" är ju sen gammalt ;)

Schysst! En sån där skulle jag vilja ha för pendling, träning på vanlig väg och att dra cykelvagn med. Känns som en utmärkt allt i allo när mtb är overkill. Nu får gärna några andra se till att den blir succé så köper jag snikvarianten för 10'-15' när den kommer :)

Är det för att fs är snabbare som man förbjöd cx? ?
Fast kan tänka mig att det beror på hur dålig rygg gubben som sitter på har - vilket som är snabbast.

Som jag förstår det så är gravelhojgeometrin mer anpassad för att cykla fort medan mtb geometrin är mer anpassad för manövrerbarhet, vilket får mig att tro att en gravelhoj med rakt styre skulle vara snabbare än helstel mtb.

En gravel är väl absolut inte gjord för snabbhet? snarare komfort

Hej
Hur upplever du isospeed om ser till att man är på jakt efter både komfort och en rapp/styv cykel som genererar massa fart när man trycker på.
vilket dämpningssystem vinner då FutureShock vs Isospeed??

Det är ju möjligen cv då. Men även högst tveksam för. Skulle tex inte vilja köra lidaloop med den där, inte utan att riskera att vara riktigt när i kroppen vid målgång :-)

Att jobba på marknadsavdelningen för ett stort cykelbolag måste vara underbart. Vart tredje år säger man att det senaste är nu stendött och du behöver något nytt. När ingenjörerna tills sist inte hänger med så tröttnar man, går ner i förrådet och plockar fram ritningarna till en MTB från tidigt 90-tal och slänger på nya hjul. Folk köper ändå...

Att jobba på marknadsavdelningen för ett stort cykelbolag måste vara underbart. Vart tredje år säger man att det senaste är nu stendött och du behöver något nytt. När ingenjörerna tills sist inte hänger med så tröttnar man, går ner i förrådet och plockar fram ritningarna till en MTB från tidigt 90-tal och slänger på nya hjul. Folk köper ändå...
Fast jag kan tycka att Divergen skulle kunna ses som det förnuftiga svaret på vad många av de "vanliga" cyklister som köpte en hybrid med dämpargaffel eller hardtail mtb EGENTLIGEN borde ha köpt.
Eller är jag onödigt välvilligt inställd nu?

Fast jag kan tycka att Divergen skulle kunna ses som det förnuftiga svaret på vad många av de "vanliga" cyklister som köpte en hybrid med dämpargaffel eller hardtail mtb EGENTLIGEN borde ha köpt.
Eller är jag onödigt välvilligt inställd nu?
Ja, eller alla de som vill ha en ”allroundcykel” för pendling, motion på allehanda vägar, etc, men absolut inte kan tänka sig ett bockstyre. Startas ju trådar om det ganska ofta.

Nu har ju iofs uppdaterat vanliga Divergen med bockstyre med som funnits sen 2014 och fungerar på samma sätt men bara bättre idag.

Evo är mest en kul grej känns det som efter en hel del i USA bytt till rakt styre på sina gravelbikes.

Tillbaka
Topp