Den ultimata vintercykeln

Kashedian

Aktiv medlem
Solen skiner och det är metrologisk vår som råder genom hela riket numera enligt SMHI. Till dagens ära har jag tvättat den gamla Nishikihojen med dubbdäck som kämpat genom vintern på en acceptabel nivå trots sliten kassett, halvdana bromsar och en aluminiumframgaffel som förstärkt alla möjliga vibrationer som jag stött på under säsongens relativt långa snö- och isperiod.

Tyvärr blev det också klart att cykeln inte klarar av att transportera mig ytterligare ett år utan allvarliga brister i fråga om utväxling, säkerhet och körglädje. Därför tycktes det vara lämpligt att fundera kring ett vettigt alternativ till nästa vinter. Jag menar, det är ju knappt 7 månader kvar innan dubbdäck blir nödvändigt igen!!

En bild på skönheten efter att vurpat på Gärdets isbana någon gång i Januari
DSC_0206.JPG

Vad tycker happyeliten, randogubbarna och den samlade kompetensportalen egentligen? Vilket material är att föredra? Aluminiumgaffel är uteslutet p.g.a obekvämligheten det medför, å andra sidan är kolfiberram inte önskvärt heller med tanke på risken att vurpa. Kanske är det stål man ska satsa på?

Dessutom är skivbromsar givet, men det klassiska dilemmat om mekaniska vs hydrauliska bromsar kvarstår, då det sistnämnda har en förmåga att ge upp när det blir riktigt kallt medans mekaniska bromsar är avsevärt mycket enklare att mecka med någonstans mellan Strängnäs och Enköping eller på väg till ett tidigt arbetspass en vintermorgon i Åkersberga.

Kan man, trots dubbdäckens ondska få en kvick cykel som accelererar fort utan att för den delen äventyra bekvämligheten? Dessutom är det oklart om en billig växelgrupp är att föredra p.g.a vägsaltet eller om man det är värt mödan att hålla allt pedantiskt rent? Många frågor!

Senast ändrad:
Materialet är en ickefråga, det handlar bara om rätt konstruktion. Det finns bra och dåliga cyklar av alla material. I mitt stall av cyklar är det pendelcyklarna som också blir vintercyklar, därför har jag lite enklare komponenter på dem, t ex mekaniska skivbromsar.

Vad tycker happyeliten, randogubbarna och den samlade kompetensportalen egentligen? Vilken material är att föredra? Aluminiumgaffel är uteslutet p.g.a obekvämligheten det medför, å andra sidan är kolkolfiberram inte önskvärt heller med tanke på risken att vurpa. Kanske är det stål man ska satsa på?
Bäst eller inte, jag har kört mest vintermil på/med stålram. Hade jag i ett parallellt universum haft en likadan cykel (28" och skärmar) med aluram hade jag kört mest mil på den.
Dessutom är skivbromsar givet, men det klassiska dilemmat om mekaniska vs hydrauliska bromsar kvarstår, då det sistnämnda har en förmåga att ge upp när det blir riktigt kallt medans mekaniska bromsar är avsevärt mycket enklare att mecka med någonstans mellan Strängnäs och Enköping eller på väg till ett tidigt arbetspass en vintermorgon i Åkersberga.
Jag har kört mest vintermil med fälgbromsar. Har man ett litet behov av att bromsa (tack vare ondskefulla dubbdäck och brist på plogning) behöver man inte nån bromsverkan. Annars skulle jag såklart föredra/välja skivbromsar. Söderut verkar det funka sämre med mekaniska (is i höljena).
Kan man, trots dubbdäckens ondska få en kvick cykel som accelererar fort utan att för den delen äventyra bekvämligheten? Dessutom är det oklart om en billig växelgrupp är att föredra p.g.a vägsaltet eller om man det är värt mödan att hålla allt pedantiskt rent? Många frågor!
I mina ögon: nej. Ondskefulla dubbdäck rullar knappt, men de gör att det går att cykla i de flesta fören.

Jag bor iofs där det inte saltas och där plogningen kan vara sådär. I Åkersberga kan man kanske klara sig med däck som faktiskt rullar.

Däcksbredd och lufttryck betyder mer för komforten än matetialet i gaffeln.

Jag byggde en dedikerad vintercykel av en beg HT mtb. Blev hur bra som helst.

Ebay alugaffel
Navdynamo hjul
Breda vinterdäck (42 fram och 47 bak har jag för mig)
Singelklinga
10-delat 11-36
Barends
Aluram
Skärmar
Piggiga plattisar (rejält ovanligt för att vara jag)
IMG_20211205_131157_457.jpg

Är vintern mindre hemsk så har jag dubbdäckshjulset till vanliga bockstyrependlaren.
Fungerar bra det också. Om det inte är för spårigt. Cf gaffel och 30mm däck. 2x9 50/34 12-25 (körde förr med 11-30 på vintern iofs). Har fasta lampor med stort centralt batteripack numera - bilden var dock gammal. Stålram. SPD.

IMG_20181224_133759_225.jpg

Senast ändrad:
Bäst eller inte, jag har kört mest vintermil på/med stålram. Hade jag i ett parallellt universum haft en likadan cykel (28" och skärmar) med aluram hade jag kört mest mil på den.

Jag har kört mest vintermil med fälgbromsar. Har man ett litet behov av att bromsa (tack vare ondskefulla dubbdäck och brist på plogning) behöver man inte nån bromsverkan. Annars skulle jag såklart föredra/välja skivbromsar. Söderut verkar det funka sämre med mekaniska (is i höljena).

I mina ögon: nej. Ondskefulla dubbdäck rullar knappt, men de gör att det går att cykla i de flesta fören.

Jag bor iofs där det inte saltas och där plogningen kan vara sådär. I Åkersberga kan man kanske klara sig med däck som faktiskt rullar.
Jag kör ganska mycket i stan på vintern och då är det nödvändigt att använda skivbroms för att inte krocka med saker och ting. För trots att fälgbroms duger ganska bra på sommaren är den tyvärr alldeles för dålig i kombination snö och vatten.

Det innebär å andra sidan inte att man kan slappna av helt i frågan om däckval. Senast körde jag Continentals dubbdäck med 240 spikar på 37mm och det räckte knappt i samband med dålig plogning, saltad snö och annat löst som man stöttar på. Sånt är avsevärt mycket värre än fin oplogad snö som man upplever ute på landsvägen.
Hur blir det med rost på vintern med stålram?

Senast ändrad:
Jag kör ganska mycket i stan på vintern och då är det nödvändigt att använda skivbroms för att inte krocka med saker och ting. För trots att fälgbroms duger ganska bra på sommaren är den tyvärr alldeles för dålig i kombination snö och vatten.
Då är det inget snack om att du ska ha en skiva.
Det innebär å andra sidan inte att man kan slappna av helt i frågan om däckval. Senast körde jag Continentals dubbdäck med 240 spikar på 37mm och det räckte knappt i samband med dålig plogning, saltad snö och annat löst som man stöttar på. Sånt är avsevärt mycket värre än fin oplogad snö som man upplever ute på landsvägen.
Jag har en andra pendlare (aluram, skivbromsar) med bredare Schwalbe Winter Plus på. De har också rätt många dubbar men greppar inte alls jämfört med de smalare/aggressivare W240 som sitter på gamla pendlaren. Mönstret gör stor skillnad (Schwalbe rullar, Nokia greppar). Är det spårig is kan jag cykla med gammeln (medans den nya får körförbud).
Hur blir det med rost på vintern med stålram?
Det saltas inte häruppe (och jag förvarar cykeln inomhus) så det är inget problem. Där det saltas misstänker jag att det kan bli problem (med allt).

Navdynamo är som redan nämnts en förutsättning för pendlaråk med stil (och funktionalitet).

Min pendlare har skivor och dropouts som tillåter växel och singlespeed. Inför vintern brukar jag skippa växeln och tröska mig igenom slasket med en billig drivlina som byts ut för någon hundring när saltet tuggat i sig den.

Flyttar bara ner tidigare mtb, till att vara dubbad vinterhärk. Om man tycker att det rullar dåligt på asfalt, lär det inte bli mycket cyklat någonstans..

Ett alternativ är att bygga en monstercross på stel MTB-ram. Frågan är dock om det finns en MTB-ram som har fästen för vettiga stänkskärmar/pakethållare eller om man är tvungen att hålla sig till gravelramar?

1653070464001.png

✅ mekaniska skivbromsar
✅ kolfiberframgaffel
✅ fäste för skärmar och pakethållare
✅ plats för 35-40mm däck exklusive utrymme för skärmar

❓ utifrån nuvarande kravlista är det en gravelram som krävs för ändamålet. Då jag varken har råd eller vilja att investera mycket pengar i en dyr vintercykel så verkar en modern aluminiumram från begagnatmarknaden vara det mest prisvärda alternativet. Å andra sidan har stål sin charm, kanske en touringram?

❓ hur svårt är det att svetsa till skivbromsfäste på en äldre stålram - och blir det bra?

Visa bilaga 556494
✅ mekaniska skivbromsar
✅ kolfiberframgaffel

❓ utifrån nuvarande kravlista är det en gravelram som krävs för ändamålet. Då jag varken har råd eller vilja att investera mycket pengar i en dyr vintercykel så verkar en modern aluminiumram från begagnatmarknaden vara det mest prisvärda alternativet. Å andra sidan har stål sin charm, kanske en touringram?

❓ hur svårt är det att svetsa till skivbromsfäste på en äldre stålram - och blir det bra?
Min gamla stålis mådde inte bra av salt. Minns hur den stod i källaren på landet invid havet i Bohuslän en vinter, och efter det blev den sig aldrig riktigt lik. Vågar inte ens tänka på hur den hade sett ut efter en sopsaltad vinter...

Solen skiner och det är metrologisk vår som råder genom hela riket numera enligt SMHI. Till dagens ära har jag tvättat den gamla Nishikihojen med dubbdäck som kämpat genom vintern på en acceptabel nivå trots sliten kassett, halvdana bromsar och en aluminiumframgaffel som förstärkt alla möjliga vibrationer som jag stött på under säsongens relativt långa snö- och isperiod.

Tyvärr blev det också klart att cykeln inte klarar av att transportera mig ytterligare ett år utan allvarliga brister i fråga om utväxling, säkerhet och körglädje. Därför tycktes det vara lämpligt att fundera kring ett vettigt alternativ till nästa vinter. Jag menar, det är ju knappt 7 månader kvar innan dubbdäck blir nödvändigt igen!!

En bild på skönheten efter att vurpat på Gärdets isbana någon gång i Januari
Visa bilaga 552716

Vad tycker happyeliten, randogubbarna och den samlade kompetensportalen egentligen? Vilken material är att föredra? Aluminiumgaffel är uteslutet p.g.a obekvämligheten det medför, å andra sidan är kolkolfiberram inte önskvärt heller med tanke på risken att vurpa. Kanske är det stål man ska satsa på?

Jag har aldrig hört om någon irl som haft problem med hydrauliska bromsar vintertid utan det verkar vara ett happyproblem.

Jag har aldrig hört om någon irl som haft problem med hydrauliska bromsar vintertid utan det verkar vara ett happyproblem.

Instämmer och jag har kört en del vinter med hydrauliska skivbromsar.

Mekaniska skivbromsar däremot har jag haft massa strul med på vintern. Framförallt frusna vajrar. Men även att saltet letat sig in i oken.

Visa bilaga 556494
✅ mekaniska skivbromsar
✅ kolfiberframgaffel

Hur mycket är för dyrt? Denna åretruntpendlar jag med, men den kostar inte längre 6500kr som när jag köpte den:

Jag gillar att vajern till bakre skivbromsok kommer uppifrån. Jag har aldrig fått den att frysa.

Svetsa inte skivbroms på en gaffel avsedd för fälgbroms. Den är troligen inte dimensionerad för de krafterna.

Är det bara jag som blir "lätt deprimerad" av en tråd om vintercykel på förstasidan när det äntligen börjar kännas som att sommaren är på väg?

Har tyvärr inget att bidra i sak, så ignorera vänligen bara gnällgubben.

Är det bara jag som blir "lätt deprimerad" av en tråd om vintercykel på förstasidan när det äntligen börjar kännas som att sommaren är på väg?

Har tyvärr inget att bidra i sak, så ignorera vänligen bara gnällgubben.
Det vänder snart. Om en månad går vi mot mörkare tider igen och med nuvarande leveranstider på dubbdäck, skärmar, lampor så är det dax att börja se över vinterkitet nu!

Efter några timmars surfande i solen medans jag återhämtar mig från föregående veckas vurpa och efterföljande hjärnskakning råkade jag hitta denna ram på Planet X:

Vad tror vi om den, tillsammans med bockstyre som bas för ett kommande vinterbygge?

Efter några timmars surfande i solen medans jag återhämtar mig från föregående veckas vurpa och efterföljande hjärnskakning råkade jag hitta denna ram på Planet X:

Vad tror vi om den, tillsammans med bockstyre som bas för ett kommande vinterbygge?
Kan varmt rekommendera PlanetX! Jag har en pendlarcykel från dem, en CX OnOne Pickenflick i titan. Underbar cykel. Vintertid kör jag heldubbat o övrig tid Schwalbe G-one. Har cyklar flera hundra mil på den nu och uppskattar den verkligen. Komponenter o annat tar stryk men ramen ser ut som ny. Titan regerar ju inte med annat så den står sig bra.

Kan varmt rekommendera PlanetX! Jag har en pendlarcykel från dem, en CX OnOne Pickenflick i titan. Underbar cykel. Vintertid kör jag heldubbat o övrig tid Schwalbe G-one. Har cyklar flera hundra mil på den nu och uppskattar den verkligen. Komponenter o annat tar stryk men ramen ser ut som ny. Titan regerar ju inte med annat så den står sig bra.
Det är helt klart lockande med en titanram för cirka 6000kr. Risken är att importtullarna från UK och andra oväntade kostnader gör att man landar på närmare 8-9k istället, och då är det inte lika intressant med en halvdan ram som varken har fäste för skärmar eller pakethållare.

Finns det cantilverbromsar som är tillräckligt bra för att köra på vintern med?

Jag skulle säga att det är en fel fråga. Om man har problem med fälgbromsar på vintern är det för att fälgarna är blött, bromsklossarna är fullt med vatten eller is, man får en stor snöhög bakom bromsarna eller bromsarna has frusits fast när det fryser efter pendlingen. Bättre fälgbromsar hjälper inte mot alla dom problem.

bromsverkan går ju få till bra med stumma vajerhöljen och rätt klossar, men problemet som jag ser det är slitage av fälgbanan.

pendlar man en sträcka utan korsningar nedanför snabba utförsbackar, kan det ändå funka bra utan skivbroms :)

bromsverkan går ju få till bra med stumma vajerhöljen och rätt klossar, men problemet som jag ser det är slitage av fälgbanan.

pendlar man en sträcka utan korsningar nedanför snabba utförsbackar, kan det ändå funka bra utan skivbroms :)
På senaste hjulparet rasade naven långt innan fälgbanan blev sliten.

På senaste hjulparet rasade naven långt innan fälgbanan blev sliten.
det beror som sagt på vad man har för färdväg i vinterslasket. fälgar kan hålla en livstid även med fälgbromsar; med rätt betingelser.

det gör förresten nav i princip alltid. annars är det något grundfel begånget. hjulsprut, tvättsprut, för hårt dragna lager är några exempel

Alla cantibromsar försvann spårlöst när Internet förkunnade att fälgbromsar var dött, samma sak som hände med 26-hjul.
det finns miljoner av cyklar kvar därute, både med fälgbromsar och 26or. de är som du antyder iskalla, alltså kan man fynda på begagnatmarknaden. 26or har länge varit ett tryggt tips om man vill behålla sin gatuparkerade cykel. alldeles särskilt om den är gatuaktig, dvs försedd med skärmar och pakethållare. stendött och bra.

funktionellt för vinterframfart på cykelbanor finns inga nämnvärda nackdelar med 26 vs 29. bromsarna kan vara ett större aber, men saknar pendlingsvägen påtagliga inbromsningar kan det trots givna nackdelar vara helt acceptabelt ditcha skivbroms

enligt en intervju jag såg med en cykeltjuv är det nu skivbroms som gäller. man kan dra sina egna slutsatser om detta:)

Tillbaka
Topp