Den vita kolfiberbluffen

Clas

Aktiv medlem
Den vita kolfiberbluffen
Många cyklar och tillbehör tillverkas och säljs under materialnamnet "White Carbon" eller "vit kolfiber". Bianchi Luna är ett exempel. Jag har undersökt saken lite och det verkar som om detta "kolfiber" är en ren bluff (detta har del väl spekulerats kring lite här på forumet). Vit kolfiber är tydligen 90% glasfiber och 10% aluminum. Antagligen är det denna "typ av kolfiber" som säljs i fägade versioner.
Det ska tydligen existera vit kolfier, men detta är någonting som man vet väldigt lite om. Detta framställs genom att man sublimerar (materialet går från fast form till gas utan att först bli till vätska) grafit vid ett lågt tryck. Denna typ av kolfiber skall tydligen ha en "transparent färg".
Köp alltså inte "vit kolfiber" om du vill ha kolfiber!

Den vita kolfiberbluffen
Å andra sidan är det inget fel på glasfiber som compositmaterial heller. Det har flera goda egenskaper. Det är inte alls ovanligt att applikationer som sägs vara "kolfiber" innehåller en blandning av både glas och kolfiber. Är det då oxå en bluff? Tja, jag vet inte. Men eftersom kolfiber är så hysteriskt hajpat så blir det ju intressant för tillverkare att klämma in ordet så fort chansen ges.

Den vita kolfiberbluffen
vad är kolfiber? Jag har fått en förklaring nån gång att det är nylon som "förbränns" på ett kontrollerat sätt och förkolas osv... ?/J :)

Den vita kolfiberbluffen
Vill man ha kolfiber för kolfibret, eller vill man ha det kolfibret kan ge?

"Det man inte vet, har man ingen skada av", som det heter. Go go, glasfibercyklar!

Den vita kolfiberbluffen
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> vad är kolfiber? Jag har fått en förklaring nån
> gång att det är nylon som "förbränns" på ett
> kontrollerat sätt och förkolas osv... ?/J :)

Det är polyacrylonitrile eller oganskiska polymerer (om det översätts så på svesnka) som först sträcks, sedan oxideras vid 200-300 grader C, värmebehandlas vid 1000-2000 grader C (om man värmer över 2000 grader C blir det grafit). Nu har man kolfiber!

Den vita kolfiberbluffen
Varför skulle inte kolfiber på ett enkelt sätt kunna vara vit? Är inte kolfiberlaminat transparent, alltså blir det lack och epoxy som gör det svart, då borde det vara lika lätt att göra det vitt?

Den vita kolfiberbluffen
All kolfiberduk jag sett har varit svart. Logiskt med tanke på hur det tillverkas. Epoxy brukar vara transparant. Coolt att blanda med gul kevlarväv men varför är kevlar gul? Det måste väl vara möjligt att göra i olika färger eller?

Clas, tack för svar!/J :)

Den vita kolfiberbluffen
hmm..
Många påstår att de säljer vit kolfiber, men ingen verkar veta vad det egentligen är. Finns det eller finns det inte eller mitt emellan? Finns det där, men inte här?
Det låter lite som det mytiska ämnet rött kvicksilver.

Den vita kolfiberbluffen
kapsylen skrev:
> jag har hört att det bara är yttersta lagret som
> är glasfiber

Ja ofta är det nog så. Luna består nog av riktig kolfiber (under skalet av "vitt kolfiber"). Andra komponenter är gjorda av aluminium fast med ett lager av glasfiber.

Bilagor

• Bianchi.jpg
    Bianchi.jpg
    45.9 KB · Besök: 27
Den vita kolfiberbluffen
Oskar_ skrev:
> svart kolfiber med celeste text hade jue vatt
> snuggare jao.

Håller med till 100%

/G

Den vita kolfiberbluffen
Vad är bluffen?

Finns det någon cykeltillverkare som tillverkar ramar/komponenter helt i glasfiber (eller glasfiber + alu) som hävdar att det är vit kolfiber?

De fall där detaljen består av kolfiber som sedan belagts med ett vitt lager glasfiber för att ge en ny "look" kan knappast anses som en bluff.

Den vita kolfiberbluffen
Vit kolfiber har jag aldrig sett som prepregrullar iallafall.

Tror mer att det är färgade väv som har sämre egenskaper utanpå.

Liksom som vissa tillverkare fuskar med glasfiberkärna och sen på med ett skikt kolfiber och säger: voila! Kolfiber och tar 3x mer betalt.

Helt vit kolfiber har jag iallafall inte sett varken som väv i viktvara eller som prepreg.

Den vita kolfiberbluffen
Ähhh, det är ju bara som vanligt. De som säljer saker vill käna mycket pengar och därför sälja mycket saker. För att sälja mycket saker måste man lägga så lite tid som möjligt för varje försäljning. Om man då har en massa nummer eller ord som säljer istället för att visa kunden vad han faktiskt behöver så hamnar vi där vi är idag.

Folk vill ha högtalare med många watt, bilar med många hk, cyklar med magsika namn på hemliga konstruktioner. cyklar med många växlar. osv

Och sen tycker fol att de har blivigt lurade för att de köpte vitt kolfiber.

Den vita kolfiberbluffen
Jag är ny här... Hej!
Jo - kolfiber är svart och är pga dess färg (svart då) svår att färga. Jag har svårt att se hur man skulle kunna tillverka kolfiber i annan färg än svart då det består till största delen av kol, jag överlåter det till kemisterna :) Kevlar är redan ett färgat material och själva namnet kevlar är i princip bara duponts varumärke på färgad aramid. Aramid däremot är gulbrun (som de "smutsiga" seglen till mer hypade segelbåtar) och lättare att färga eftersom det är mycket ljusare än kolfiber. Den vita kolfibern tror jag är texalium (ung. som aluminiumfärgad glasfiber).

/Daniel

Den vita kolfiberbluffen
Det tjusiga rutiga ytskicktet på vanlig svart kolfibet är väl också bara kosmetika? Kolfibern man bygger med ser inte speciellt kul ut i sig själv, vad jag har hört.

Den vita kolfiberbluffen
Kolfiberväv ser ut som bilden ovan visar. Vad Pelle menar är kanske bearbetad, typ slipad kolfiber. Den är bara matt och har inga 3d-effekter och sånt fancy. Man kan dock ex.vis. lacka den slipade kolfiberytan för att få tillbaka den "fina" ytan. Så du kan vara lugn Skogling ;)

Den vita kolfiberbluffen
Dongo skrev:
> Kolfiberväv ser ut som bilden ovan visar. Vad
> Pelle menar är kanske bearbetad, typ slipad
> kolfiber. Den är bara matt och har inga
> 3d-effekter och sånt fancy. Man kan dock ex.vis.
> lacka den slipade kolfiberytan för att få tillbaka
> den "fina" ytan. Så du kan vara lugn Skogling ;)

[ot]Jag skulle bara hälsa dig välkommen, Dongo! Kul med nya initierade åsikter här på Happy. Trevligt![/ot]

Den vita kolfiberbluffen
Precis, man kan jobba med kolfiber i många olika former. Det är ju alltså fibrer, som man antigen kan använda ovävda (kallas ofta för riktade fibrer), eller vävda i olika mönster. Olika mönster för att man kan få olika egenskaper hos väven beroende på hur "flätningen" sker.

Dålig bild från kolbygge. De randiga kolfiber bitarna är riktade fibrer där alla trådar ligger åt samma håll, det vita är endast tråd som sytts tvärs över fibrerna för att hålla ordning på dom. Under dessa ligger tillklipta bitar av kolfiberväv som vi använde ytterst, dels för att få en snygg yta men också för att få styrka i fler led.
image-2004-9-26-56179.jpg

image-2004-9-26-54552.jpg

Den vita kolfiberbluffen
cal skrev:
> Vad är bluffen?
>
> Finns det någon cykeltillverkare som tillverkar
> ramar/komponenter helt i glasfiber (eller
> glasfiber + alu) som hävdar att det är vit
> kolfiber?
>
> De fall där detaljen består av kolfiber som sedan
> belagts med ett vitt lager glasfiber för att ge en
> ny "look" kan knappast anses som en bluff.

Bluffen är att kalla glasfiber för kolfiber och tjäna pengar på detta.

Den vita kolfiberbluffen
Dongo skrev:
> Kolfiberväv ser ut som bilden ovan visar. Vad
> Pelle menar är kanske bearbetad, typ slipad
> kolfiber. Den är bara matt och har inga
> 3d-effekter och sånt fancy. Man kan dock ex.vis.
> lacka den slipade kolfiberytan för att få tillbaka
> den "fina" ytan. Så du kan vara lugn Skogling ;)

Kolfiberramar ser inte alls ut som bilden ovan utan det kosmetiska lagret. Där min Isaac är lackad t.ex. finns ingen kosmetisk kolfiber under. Bara jämnt gråsvart. Man har lackat istället för det är billigare..

Den vita kolfiberbluffen
freddan skrev:

> Kolfiberramar ser inte alls ut som bilden ovan
> utan det kosmetiska lagret. Där min Isaac är
> lackad t.ex. finns ingen kosmetisk kolfiber under.
> Bara jämnt gråsvart. Man har lackat istället för
> det är billigare..

3d-effekten får man om man använder trådar som är vinklade, tex i väv. Isaacen kanske bara har enkelriktade trådar ytterst och då kommer man inte se nåt mönster från någon väv. Allt beroende på hur tillverkaren lägger upp trådarna eller väven... I Skoglings bild ser man tydligt vävstrukturen, även i kapsylens bilder kan man se färgat vävmönster.

Den vita kolfiberbluffen
Vinklade? Hur vinklar du en tråd? Eller menar du rutmönstret? Det är just det som är det kosmetiska lagret..

Här under ser du ett exempel på hur kolfiber ser ut utan tanken har varit att det ska vara snyggt. Var nere i verkstan och tog det nyss.. Kolfiber och titan.. Mmmm..

Bilagor

• kolfiber.jpg
    kolfiber.jpg
    125.7 KB · Besök: 27
Den vita kolfiberbluffen
Ah, det var något sådant jag hade i tankarna. Som freddans sista bild.

Skogling: Vet du vad? Mina svarta aluspacers är äkta 3D så jag behöver ingen 3D-effekt. Pilutta dig! :-P

Den vita kolfiberbluffen
> Clas skrev:
>
> Bluffen är att kalla glasfiber för kolfiber och tjäna pengar på detta.

Så länge de kallar en kolfiberram (tex) som belagts med ett kosmetiskt vitt lager för att ge ett snyggt utseende,
för vitt kolfiber så stör det inte mig.

Det är ungefär samma sak som om någon skulle vitlackera en kolfiberram och kalla den för "en vit kolfiberram".

Skulle de däremot kalla en ram som endast består av glasfiber (eller något annat) för kolfiberram. Då vore det en bluff.

Den vita kolfiberbluffen
Tim skrev:
> jag har hört en version att kolfibret blir
> "silvrigt" pga att man har alutrådar i väven.

Välkommen in i matchen..

Den vita kolfiberbluffen
kapsylen skrev:
> vad är det här för "väv"?
>

ingen väv
"gjuts" istället = billigare att producera
och du slipper allt handarbete
liknande process som Trek ramarna

Senast redigerad av en moderator:
Den vita kolfiberbluffen
freddan:
Ser ut som de har använt enkelriktade fiber i din ram, med vinklade menade jag olika trådar som korsar varandra (som i en väv). I din bild tycker jag det ser ut som man använt längsgående fiber iaf. Gillar materialkombinationen... :P

kapsylen:
Tror att man helt enkelt lagt korta koltrådar huller om buller ytterst i en form och då blir det nog så...

Den vita kolfiberbluffen
Vet inte om jag kan tillföra nåt men jag skriver iaf. för att klargöra lite om själva tillverkningen:

Den senaste kursen i konstruktionsmaterial jag gick upplyste mig om att kolfiber är en fiber som vävs. Inget nytt än så länge. :) Man lindar den tråd för tråd (eller ett antal trådar åt gången), och ska ett fyrkantsmönster skapas måste man linda trådarna samtidigt i olika riktningar för att få dem att ligga ovanpå/under varandra. Precis som tyg. Den typen av väv ger bäst draghållfasthet i två riktningar. Man kan även tillverka delar där trådarna/fibrerna ligger parallellt och få ännu styvare dragegenskaper endast i en riktning, men inte alls lika bra egenskaper i tvärriktningen. På detta sätt kan man laborera med olika vävar och även laminera. Enkelriktad fiber i flera lager får ju liknande egenskaper som en flerriktad fibermatta. Fibrerna behöver ju inte vara vinklade 90 grader men det ger den jämnaste styvheten man kan få med två riktningar. Det är säker både dyrt och svårt att tillverka och optimalt utnyttja icke rätvinklig fiber.

Väven i sig liknar dock ett bilbälte och är precis lika ostyvt om man t.ex. böjer det. Därför måste man ha ett annat material som håller väven på plats så att dess fina dragegenskaper kan utnyttjas. Detta kallas matris och kan vara något så billigt som epoxi. Jag har ingen koll på vad som är vanligt, och speciellt inte inom cykelindustrin, men eftersom matrisen inte begränsar draghållfastheten i de viktigaste riktningarna hos "kolfibern" så använder man nog rätt billiga material.

Angående kevlar så är det mycket riktigt ett varumärke. Där vet jag inte vad man har för matris, säkert något billigt också. Det som utmärker kevlar är att det är härdat med aramidfibrer.

Bilagor

• titel.jpg
    titel.jpg
    55.2 KB · Besök: 22
Den vita kolfiberbluffen
För att svara på en annan fråga om varför man föredrar kolfiber framför glasfiber så är väl svaret enkelt. Styvare + lättare (fast ömtåligare).

Den vita kolfiberbluffen
Jag har en RC bil i skala 1/10 här med kolfiberplatta, tror de tryckte ihop 20 eller 40 st lager i en platta som är 5mm tjock, det klingar metalliskt om den och otroligt styv men tråkigt utseende, ser ut som misshandlad plast bara.

Ramarna som visas på bilden är kanske så enkelt som klarlackad kolfiber med färg i klarlacket?

Jag vet inte hur de gjorde men snyggt är det, mer bling än svart tråkig kolfiber.

Glasfiber är inte lika styv per viktenhet som kolfiber.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp