Denna?

Djen

Ny medlem
Denna?
Cykelrea, vad sägs om denna till en nybörjare som vill prova cykla på stigar :)

Nu är det dessutom 20% rabatt och jag kommer komma undan billigt. Jag behöver inte det värsta, kan tänka mig att lägga mer på nästa cykel, men just nu vet jag ju som sagt inte vad jag vill ha eller riktigt till vad heller. Cyklar på asfalt med en cyklocross och har hamnat på lite stigar vilket jag tycker är superskoj, så skulle vilja utforska detta mer!

http://www.sportson.se/catalog/product/view/id/170402/s/aspect-980/category/296/?#

Denna?
Tergorotas sa:
Finns nog roligare cyklar att hitta på begagnatmarknaden. Skulle t.ex ha tagit en begagnad Scale före en ny Aspect.

De verkar rätt dyra även begagnade... Sen kan jag inte meka/bedöma slitage heller så att handla från fysisk butik är nog att föredra för mig.

Denna?
Ja Du, det är alltid svårt med cyklar. Men luftdämpare och xt-bakväxel är att rekommendera, så kika runt efter det så hamnar du nog på rätt spår.
Lycka till.

Denna?
Scott Aspect 980 är ingen höjdarcykel direkt, om jag uttrycker mig politiskt. Det är inte en mountainbike. Skitkomponenter rakt igenom. 14-28T kassett? Toruney 3x9 vevparti? HL Zoom 565 VB framgaffel, vad f-n är det för något? Fälgbroms? 18 mm fälgar? Wtf :)

Senast ändrad:
Denna?
Sixten Fors sa:
Scott Aspect 980 är ingen höjdarcykel direkt, om jag uttrycker mig politiskt. Det är inte en mountainbike. Skitkomponenter rakt igenom. 14-28T kassett? Toruney 3x9 vevparti? HL Zoom 565 VB framgaffel, vad f-n är det får något? Fälgbroms? 18 mm fälgar? Wtf :)
Det är sjukt svårt när man inte kan något om komponenter. Skulle kolla efter luftdämpare och Xt-bakväxel nu men fattar ju inget....!!

Trodde Scott var ett bra märke? Vilken prisklass behöver jag hamna på för att få bra grejer då? Blir det för dyrt har jag inte råd just nu alls, då väntar jag tills i vår med att handla cykel.

Denna?
Tänk dig åtminstone 10000,- för en hardtail som skulle funka att bekanta sig i skogen med (ny) I reatider kanske du får en cykel i den prisklassen för kanske 6-8000,-.

Denna?
Djen sa:
Trodde Scott var ett bra märke? Vilken prisklass behöver jag hamna på för att få bra grejer då?
Scott är bra, men inte världens mest prisvärda märke. Du råkar titta på världens sämsta Scott.
En hygglig Scott, t.ex. en Scale 940 kostar ca 20.000 kr. En finare Scott, t.ex. Spark 920 kostar ca 43000 kr. En dyr tävlings-Scott kan kosta upp mot 100000 kr.

Från ca 10000 kr går det att hitta en cykel som funkar hjälpligt, men inte från Scott.

Denna?
Sixten Fors sa:
Från ca 10000 kr går det att hitta en cykel som funkar hjälpligt, men inte från Scott.
Jo, det går visst serru!

Exempel:
-> https://www.evanscycles.com/en-se/scott-scale-965-2017-mountain-bike-EV286100
-> https://www.evanscycles.com/en-se/scott-scale-760-2017-mountain-bike-EV286084
-> https://www.evanscycles.com/en-se/scott-scale-720-plus-2016-mountain-bike-EV253350

Finns många fler handlare med Scottar från ca 10000 sek som "funkar hjälpligt". Men det är ju bara vad jag tycker... ;-)

Senast ändrad:
Denna?
Jag försökte hålla mig borta från den här tråden men nu lägger jag mig i. Cykeln du länkade till initialt har komponenter som inte passar i finrummet -sant. Men det betyder inte att den är obrukbar.

Djen: Du frågar rallyförare om det duger att köpa en Volvo c30. Svaret kommer alltid bli att du bör köpa en XC90.

Den cykeln du först länkade till väger lite mer och har utrustning som är billigare. Det är därför den har sitt pris. Om du har möjlighet - provcykla före köp. Jämför olika prisklasser i KÄNSLA - inte i komponenter. Sen bestämmer du dig, det är mitt tips när du vill komma igång med MTB ;)

Denna?
JLindh sa:
Jag försökte hålla mig borta från den här tråden men nu lägger jag mig i. Cykeln du länkade till initialt har komponenter som inte passar i finrummet -sant. Men det betyder inte att den är obrukbar.

Djen: Du frågar rallyförare om det duger att köpa en Volvo c30. Svaret kommer alltid bli att du bör köpa en XC90.

Den cykeln du först länkade till väger lite mer och har utrustning som är billigare. Det är därför den har sitt pris. Om du har möjlighet - provcykla före köp. Jämför olika prisklasser i KÄNSLA - inte i komponenter. Sen bestämmer du dig, det är mitt tips när du vill komma igång med MTB ;)
Det var bra att du lade dig i :). Inte så lätt när man är ny på tema cykel och inte har en susning! Jag ska åka till lokala cykelhandlaren i helgen eller nästa vecka och provcykla tror jag. Inte kul om cykeln pajjar snabbt, å andra sidan har jag väl garanti om jag köper hos handlare. Jag är inte helt säker på att MTB är min grej, men skulle jättegärna vilja testa för det låter superkul! Gillar jag det och behöver uppgradera mig köper jag gärna en lite dyrare cykel om ett tag. Och gillar jag det inte är 4000 inte lika mycket som 8000 att bränna i onödan.

Denna?
JLindh sa:

+1
Jag började cykla i skogen på en jättetung ht 26:a med fälgbroms, dåliga växlar och kass gaffel. Dessutom var den för stor. Men jag hade aldrig testat nåt annat, så jag tyckte det var superkul! När jag märkte att det var nåt jag ville hålla på med så skaffade jag mer lämpad cykel, men Focusen är kvar än som vinter-/barnkärrecykel :)

Denna?
Djen sa:
Det var bra att du lade dig i :).
Inte nödvändigtvis. Är det inte bättre att du får höra sanningen? Varför frågar du annars om du bara är intresserad av ryggdunkningar?

Djen sa:
Inte kul om cykeln pajjar snabbt, å andra sidan har jag väl garanti om jag köper hos handlare.
Problemet är inte att sakerna pajar, både billiga och dyra saker går sönder, i princip lika mycket. Det handlar om vilka EGENSKAPER cykeln och dess komponenter har när de är hela och fungerar. Du har garanti, oavsett var du köper en cykel. I butik eller on-line från Tyskland t.ex. Jag har i princip aldrig behövt reklamera något någonsin på 30 års cyklande.

Djen sa:
Jag är inte helt säker på att MTB är min grej,...Och gillar jag det inte är 4000 inte lika mycket som 8000 att bränna i onödan.
Det går inte att lära sig att gilla mtb på en Aspect 980. Av den enkla anledningen att det inte är en mtb. Risken är alltså att du tror att du ogillar mtb, trots att du aldrig testat. Köper du en cykel för 14000 kr, kör ett år och säljer den för 10000 kr har du också "brännt" 4000 kr. Att cykla är aldrig gratis. det behövs löpande slitdelar (däck, slang, kedja, kassett, drev, gaffelservice etc) för minst någon tusing om året. Plus kärlek, tvätt, smörjning, etc. så att inte alla lager rostar ihop -- DET är slöseri med pengar. Lär dig hur en cykel fungerar. Lär dig att underhålla den själv. Här finns tusenlappar att spara!

Ta däck som ett exempel. Billiga skräpdäck i plast har uselt fäste i skogen, på blöta rötter och hällar, tråkigt och farligt. Skräpdäck kostar 150 kr/st, bra däck med fin gummiblandning kostar 350-500 kr/st. Men det går ofta att hitta "förra årets" findäck för 200-300 kr/st om man är lite vaken.

Denna?
Sixten Fors sa:
Djen sa:
Det var bra att du lade dig i :).
Inte nödvändigtvis. Är det inte bättre att du får höra sanningen? Varför frågar du annars om du bara är intresserad av ryggdunkningar?

Djen sa:
Inte kul om cykeln pajjar snabbt, å andra sidan har jag väl garanti om jag köper hos handlare.
Problemet är inte att sakerna pajar, både billiga och dyra saker går sönder, i princip lika mycket. Det handlar om vilka EGENSKAPER cykeln och dess komponenter har när de är hela och fungerar. Du har garanti, oavsett var du köper en cykel. I butik eller on-line från Tyskland t.ex. Jag har i princip aldrig behövt reklamera något någonsin på 30 års cyklande.

Djen sa:
Jag är inte helt säker på att MTB är min grej,...Och gillar jag det inte är 4000 inte lika mycket som 8000 att bränna i onödan.
Det går inte att lära sig att gilla mtb på en Aspect 980. Av den enkla anledningen att det inte är en mtb. Risken är alltså att du tror att du ogillar mtb, trots att du aldrig testat. Köper du en cykel för 14000 kr, kör ett år och säljer den för 10000 kr har du också "brännt" 4000 kr. Att cykla är aldrig gratis. det behövs löpande slitdelar (däck, slang, kedja, kassett, drev, gaffelservice etc) för minst någon tusing om året. Plus kärlek, tvätt, smörjning, etc. så att inte alla lager rostar ihop -- DET är slöseri med pengar. Lär dig hur en cykel fungerar. Lär dig att underhålla den själv. Här finns tusenlappar att spara!

Ta däck som ett exempel. Billiga skräpdäck i plast har uselt fäste i skogen, på blöta rötter och hällar, tråkigt och farligt. Skräpdäck kostar 150 kr/st, bra däck med fin gummiblandning kostar 350-500 kr/st. Men det går ofta att hitta "förra årets" findäck för 200-300 kr/st om man är lite vaken.

Jag tycker det är bra att höra flera åsikter såklart, eftersom jag själv inte vet- Och eftersom 14000 är ganska mycket mer pengar än 4000 ;) . Jag vill gärna lära mig mer och försöker, tyvärr är jag ganska oteknisk, men försöker lära mig som sagt.

Alltså, jag förstår synpunkter om att det är en sämre cykel, jag förstår ju att det inte är toppklass eftersom den är så pass billig. Men det marknadsförs ju ändå som en MTB att köra i skogen med? Menar du att den är så dålig att den inte är värd att kallas MTB? Det finns ett annat märke, Specialized som också är i samma prisklass som den jag länkade till. Givetvis är detta heller ingen toppklasscykel, men är den bättre då?

Köpa från handlare vill jag nog göra, i alla fall tills jag lär mig mer. Jag anser mig för okunnig för att kunna välja från nätet utan känner att jag behöver prova, känna, titta och prata när jag ska handla.

Tacksam för alla svar :)

Denna?
Sixten Fors sa:
Det går inte att lära sig att gilla mtb på en Aspect 980.

Jag är beredd att hålla med här. Jag började cykla MTB på en Aspect 950. Dock så drogs jag lite mer åt de tekniska stigarna, men fyfan vad kass den cykeln var i skogen. Det behövdes inte mycket för att flyga över styret. Tung va den också, nej fy.
Det blev en helt annan upplevelse med en ordentlig cykel.

Denna?
Djen sa:
Cykelrea, vad sägs om denna till en nybörjare som vill prova cykla på stigar :)

Nu är det dessutom 20% rabatt och jag kommer komma undan billigt. Jag behöver inte det värsta, kan tänka mig att lägga mer på nästa cykel, men just nu vet jag ju som sagt inte vad jag vill ha eller riktigt till vad heller. Cyklar på asfalt med en cyklocross och har hamnat på lite stigar vilket jag tycker är superskoj, så skulle vilja utforska detta mer!

http://www.sportson.se/catalog/product/view/id/170402/s/aspect-980/category/296/?#

Hoppa över den cykeln. Det är en ”cykla till skolan” mountainbike med komponenter som inte lämpar sig för stigcykling. I tur och ordning är det gaffel, växlar och däck som kommer förstöra nöjet.

Jag har köpt billigare cyklar för skogscykling men de har varit bättre specade.

Scott ligger högt i pris i förhållande till vad man får. Det gör inte så mycket när man lägger 30000 på en cykel men i detta fall gör det hela skillnaden.

Titta här, för för runt 5000kr bör du få 3x9 växlat, en något bättre hoppstyltegaffel och skivbromsar:

https://www.bike-discount.de/de/mtb-hardtail-27,5?l=24&o=preis

För att få ett hum om vilken spec som är vettig på en mtb titta på Canyons billigaste HT för runt 7000kr:
https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-3-0.html

Denna?
Jag tycker växelguiden är bra om man inte är så insatt:

https://www.teamsportia.se/vaxelguide-for-cykel

Du vill ju cykla stigar, eller hur? Inte åka o handla glass. Då ska du välja växlar i kategori träning, dvs deore eller bättre. Vad det står på ramen är skit samma (svordom i kyrkan?)

Jag har 100% förståelse för att du inte vill spräcka budgeten. Men tänk när du cyklar i skogen, lite kuperat, du börjar bli lite trött. Då vill du inte behöva kämpa med att få i rätt växel, då blir cyklingen bara jobbig. Då är jag rädd att cykeln du länkar till inte är så lyckad.

Sen vill jag säga en sak om att testa cyklar. På parkeringen utanför LBS funkar enkla växlar på en ny cykel ofta bra. Men efter några veckor med dåliga wirehöljen och billiga reglage börjar det hacka. Det upptäcker man inte när man provkör med en säljare hängande på axeln.

Denna?
Jag tror jag har fattat mitt beslut: Jag hoppar nog över MTB nu i höst (även fast jag är sugen på att prova nunununu) och trampar på befintlig cyclocross, spar ihop en slant och lägger liten större slant till våren istället.

ELLER skaffar förmånscykel via jobbet framåt våren. Förmodligen kan man välja på nedanstående MTBs (förra omgångens, men blir förmodligen liknande.
Freke Comp 27,5"
Freke Comp 29"
Jett Pro
Epic HT
Scale 930
Epic Comp Carbon

Jag ska under tiden läsa lite mer hjulstorlekar, det verkar också vara en hel del olika åsikter om det!

Tack för input!!

Denna?
pennan sa:
Köp valfri hoj med genomgående axlar för fram och bakhjul.
På köpet får du förmodligen hyffsade komponenter.
+1
En ok MTB har typiskt RockShox Reba RL framgaffel gärna med 120 mm slagläng. Hydrauliska skivbromsar såklart. Fälgar som är 25-30 mm breda invändigt. Har cykeln detta, och genomgående hjulaxlar, kommer den att funka utmärkt. Alla cyklar i denna klass har automatisk ok växlar etc.

Vad "märket" på ramen säger är inte så noga. Alla cyklar oavsett de 100 cykelmärken som finns har exakt samma delar från en handfull komponentunderleverantörer: Shimano, Sram, DT Swiss etc. Alla märken har skitcyklar och fincyklar, olika prisklasser.

Denna?
Nu vet jag inte hur lång du är, men Canyons enklaste hardtails av förra årets modell finns kvar i small och large. Visst det är några hundralappar dyrare än ditt första förslag, men långt mycket bättre grejer.
Och nej det är ingen luftgafell, men sålänge man är hyfsat normalviktig går det att justera den med preload.
Körde själv på likande cykel i ett par år och det funkade alldeles utmärkt.

small: https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=mtb-bikes&sort=price&order=1&id=23551
large: https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=mtb-bikes&sort=price&order=1&id=23545

Senast ändrad:
Denna?
JLindh sa:

Ha Ha Ha, detta var nog bland det roligaste jag läst på happy,
Skulle en rallyförare rekomendera en XC90 före en C30?
Skulle vilja se en XC90 i rallyskogen :)

Denna?
JLindh sa:
Sådär. Då har vi hjälpt till att skrämma bort ännu en nyfiken person från att köpa MTB ;)

Skojja bara. Klokt att inte jäkta Djen!

Hahaha, ja lite skrämd blev jag. Men inte värre än att min nyfikenhet finns kvar! Ni kommer säkert inte slippa mina korkade nybörjarfrågor framöver. ;)

Denna?
Sixten Fors sa:
pennan sa:
+1
En ok MTB har typiskt RockShox Reba RL framgaffel gärna med 120 mm slagläng. Hydrauliska skivbromsar såklart. Fälgar som är 25-30 mm breda invändigt. Har cykeln detta, och genomgående hjulaxlar, kommer den att funka utmärkt. Alla cyklar i denna klass har automatisk ok växlar etc.
Men om den kommer "funka utmärkt" är den väl lite mer än bara ok? Vid vilken komponent- och prisnivå blir en MTB bra enligt dig? Ingen kritik, bara ärligt nyfiken.

Senast ändrad:
Denna?
Sixten Fors sa:
pennan sa:
+1

Vad "märket" på ramen säger är inte så noga. Alla cyklar oavsett de 100 cykelmärken som finns har exakt samma delar från en handfull komponentunderleverantörer: Shimano, Sram, DT Swiss etc. Alla märken har skitcyklar och fincyklar, olika prisklasser.

Innan någon missuppfattar något kan vi konstatera att det där med slaglängden är högst subjektivt och därför kan förbises

Denna?
marckus sa:
Sixten Fors sa:
En ok MTB har typiskt RockShox Reba RL framgaffel gärna med 120 mm slagläng...
Innan någon missuppfattar något kan vi konstatera att det där med slaglängden är högst subjektivt och därför kan förbises
Visst är det subjektivt, men 120 mm är nog den slaglängd som flest HT-cyklister skulle vilja ha, om de fick välja. 100 mm har varit HT-standard i 100 år. Men nu har både Spark (ej RC) och Scale 700 fått 120 mm. FS cyklar generellt får längre slag. Samma sak händer med vanliga HT som inte är lättviktsfokus-xcracers, det nya svarta är 120 mm. Mer extrema HT får 130-150 mm slag. Få cykeltillverkare har fattat det ännu bara, men det kommer. Trust me :)

Bilagor

• Scale700.png
    Scale700.png
    201.5 KB · Besök: 49
Denna?
Senast ändrad:
Denna?
1888 sa:
JLindh sa:

Ha Ha Ha, detta var nog bland det roligaste jag läst på happy,
Skulle en rallyförare rekomendera en XC90 före en C30?
Skulle vilja se en XC90 i rallyskogen :)

Det blev väl lite bakvänt men poängen framgår nog ändå. Dessutom är ju rätt svar 940 grupp H :)

Denna?
Ni som tycker jag ska börja meka, jag kan glädja er med att jag har justerat min sadel och skruvat dän båda stänkskydden på min hoj, alldeles själv. ?

Nån av ovan nämnda cyklar som blir godkända här då?? ( Freke Comp 27,5", Freke Comp 29, Jett Pro, Epic HT, Scale 930
Epic Comp Carbon)

Jag är förresten 178, cykelhandlaren rekommenderade strl L och 29 hjul. Låter väl rimligt av vad jag förstått. Provcyklat olika Scott och Specialized, kändes likvärdiga. Nu ska jag ju spara till våren, men drömma och planera är ju gött!

Denna?
Lite beroende på hur du tror att du vill cykla med din HT? Olika cyklar (bra cyklar) är bra på olika saker.
Såhär? hhttps://happyride.se/forum/read.php/1/3236402/3237115
Eller såhär?

Tillbaka
Topp