Deore broms funkar ej längre

KIRE

Ny medlem
I vintras gjorde jag en osmart grej när jag skulle rengöra mina bromsbelägg.
Eftersom jag inte har mekställ så vände jag cykeln uppochned. Plockade bort hjulet och beläggen. Fixade lite med dom och skulle sedan montera tillbaka. Då råkade jag med foten trycka in bromshandtaget till frambromsen :) . Resultatet blev att jag inte kunde få in skivan mellan beläggen. Så jag plockade bort allt och tryckte på ena kolven för att öppna upp lite. Då rann en del olja ut. Men skivan passade iallafall. Dock försvann all bromsverkan och det hörs ett bubblande ljud när man pumpar på handtaget. Nu måste jag snart börja träna så jag vill ha tillbaka bromskraften!

Måste jag lufta och fylla på olja eller räcker det att fylla på?
Vilken olja ska jag fylla på med?

Jepp. Lufta och fylla på mer olja. Bromsolja finns i flera kvaliteter och du bör använda dot3 eller dot4, den senare har bättre kvalitet. Finns i välsorterade cykelaffärer.

Men behållaren uppe på styret är helt full med olja.
Vad betyder det egentligen? Borde väl vara fullt redan med olja i systemet.

Deore ska inte ha dot... Skall vara shimanos olja. Häller man i dot sticker
packningarna... :(
Dot bromsvätska, innehåller ingen olja.

Ajaj då. Tur att någon var uppmärksam. Trodde att alla körde med dot... Har själv Hayes så jag var inte helt medveten, ska passa mig i fortsättningen. Sorry.

Annars låter det ju som du har luft i systemet. Var sitter luftningen på deoren? Har du något "bleedkit"?

Till bilar och motocyklar är det viktigt att inte blanda olika DOT kvaliteter, så man bör bara fylla på med samma som man redan har i bromssystemet. I ditt fall kanske det är lika bra att tömma ut den gamla bromsoljan och fylla på ny, det beror på hur länge du har kört med den. Bromsolja drar åt sig fukt och bör bytas med jämna mellanrum annars kan den börja koka. Den har lättare och lättare att koka ju mer fukt den innehåller. Detta kanske iofs inte är något större problem vid normal körning i vanlig svensk XC-terräng eftersom bromsbeläggen inte blir speciellt varma, men kan vara värt att tänka på om man kör så att bromsarna blir rejält varma. Börjar bromsoljan att koka så försvinner bromsverkan och man får byta bromsstrategi och sikta på något mjukt istället eller en sjö kanske...

Glad cykelpåsk!

Dot bromsvätska drar åt sig kondens (vatten) mycket mer än olja...
Är nästan säker på att Shimano använder hydraulolja.
Om det skulle knipa under cykling kan du rulla in till macken och inhandla
citroen LHM...
Rickard som börjar känna sig som en besservisser....

Du skall självklart bara fylla på med shimanos röda mineralolja. DOT 4 bromsolja och liknande skall du EJ använda då den är alkoholbaserad och pajjar dina packningar totalt om du skulle hälla i den.

Det är väl bara att tvätta allt med T-Röd. Om beläggen har fått olja på sig kan du ju försöka att först tvätta dem med T-Röd. Sen värma dem med slitytan uppåt på högvärme på spisplattan så att det ryker om dem. Därefter tvättar du dem igen, och planar dem eventuellt genom att lägga ett fint slippapper på en bänk och dra klossens slityta mot slippappret.

När allt är rent monterar du beläggen i oken igen. Fyller på ny olja i bromshandtaget och luftar bromsarna enligt konstens alla regler.

En skivbroms "pajjar" inte i första taget såvida du inte spräcker oket eller handtaget eller så.

Vad gäller DOT så är de faktiskt blandningsbara nästan allihop.

DOT3, DOT4 och DOT5.1 kan du blanda. DOT5 (utan .1) ska du dock inte blanda med något annat!

Tillbaka
Topp