Designa cykelställ, tips?

Wendigo

Aktiv medlem
Hello everybody!

Läste tråden om en arkitekt som skulle rita ett cykelförråd och tänkte att jag kanske kunde få lite bra tips här också.

Jag ska snart sadla arbetsmässigt från en karriär som arkeolog till industridesigner på HGO. I intagningsprovet ingår förutom betyg och sånt en kort projektidé med temat cykelställ.

Jag har kikat runt lite för inspiration på bland annat Vandebeeks schyssta ställ, Pendula cykelgarage och The Bike Pod för att få en uppfattning vad som redan finns.

Plats för flera lås, tillräckligt brett för att man inte ska behöva fastna i andra cyklar, stabilt och enkelt. Hur skulle du som cyklist vilja att ett cykelställ såg ut på offentlig plats?

Så här ser förutsättningarna ut;

"Att parkera sin cykel säkert är viktigt för många av oss. Ibland kan det vara svårt att se var
cykelställen är placerade och det är inte alltid de passar olika typer av cyklar.
Din uppgift blir att konstruera och designa ett cykelställ för offentligt bruk och som passar
olika typer av cyklar. Med offentligt bruk menas att det ska finnas på offentliga platser,
alltså inte i hemmamiljö. Formgivning får gärna visa att det är ett cykelställ. Cykelstället
ska stimulera till användning och ge användaren en trygghet.

Ledord ska vara:

x säkerhet
x flexibilitet
x funktion"

En snygg grej kan vara att göra en staty i naturlig storlek med en man som står på huk. Sen skjuter man in framhjulet mellan skinkorna på mannen och vips så har man ett jättesnyggt cykelställ.
/J

De som har en extra båge att låsa fast hojjen i förutom klykan som man sätter hjulet i tycker jag är bra.

Ta också inspiration från rännorna som sitter på sidorna av liftarna i liftsystem som är anpassade för cyklar. Smutt lösning som är säkrare än man tror.

Lycka till.

Tänkre du dig något i naturlig storlek då eller en form av jätterumpa? Skulle du säga att det är bättre att konstruera denna skapelse i armerad betong eller i någon form av glasfiber?

Kanske en genetalpiercing att fästa lås i? Ställer du upp som rumpmodell om jag behöver det? I ersättning kan jag customlackera din Di Notte 600L i valfri pastellfärg samt bidra med en handduk till svett-Treken?

En samling med höga metallstolpar att låsa fast hojjen i, eller Kanske upponervända U formade! Inget j*vla låsa fast framhjulet bara ställ!

En stor fluffig rosa sametskudde med fransar som man lägger cykeln på vore fint. Och i ena hörnet av kudden sitter det en kerub med pilbåge som skjuter alla som försöker stjäla cykeln. Ett tak av palmblad som svävar av sig självt måste förståss finnas som skydd mot regn.

Fick en lite rolig ide, så var tvungen att göra en liten 3d modell för att se om det skulle kunna funka.
cykelstÃll.jpg ht=502

Inte särskilt säkert, men lätt och billigt att tillverka. Går säkert att utveckla så det uppfyller de andra kraven också.

Thunen skrev:
-------------------------------------------------------
> Fick en lite rolig ide, så var tvungen att göra
> en liten 3d modell för att se om det skulle kunna
> funka.
>
>
> Inte särskilt säkert, men lätt och billigt att
> tillverka. Går säkert att utveckla så det
> uppfyller de andra kraven också.

Snyggt!

Idé: Om du gör den lite större så kan man koppla ett ramlås mellen cykelns ram och ställets s.k. bakhjul. Och så måste den kläs i rosa sammet förståss.

s skrev:
> Idé: Om du gör den lite större så kan man
> koppla ett ramlås mellen cykelns ram och
> ställets s.k. bakhjul. Och så måste den kläs i
> rosa sammet förståss.

Jo det var tanken från början. Men tror ställets s.k. bakhjul kommer ivägen för vevarna då, och ställets framhjul skulle då ligga emot framgaffeln istället för hjulet. Det skulle ju kunna repa cykeln, att klä stället i rosa sammet löser i och för sig det senare.

s skrev:
> en kerub

Den ena keruben var sju alnar bred, så också en andra. Den andra keruben var sju alnar bred, så också den första.

Eller hur är det nu det står i GT?

Spännande projekt!
Jag kom igång och funderade ett tag kring det här. Jag bor i ett nybyggt komplex med tre hus och flera hundra studentlägenheter vilket medför flera hundra cyklar runt kring husen. Kollade ut och lade för första gången märke till hur förjävligt det ser ut. Vi har de där ställen där ett hjul förs in och ramen kan låsas i en liten bygel, de är billigt designade och har mest bara en praktisk funktion. Det finner jag lite lustigt då husen och omgivningen i sig känns ritade med utseende i tanken, bl.a finns något så opraktiskt som "fel-lutande" tak. Jag har lagt märke till hur hela bilden förstörs av dessa hundratals cyklar (cyklar kan vara vackra, men även ack så fula) som står uppställda på rad. en del cyklar har stått låsta med punktering sen jag flyttade in, en del har dillchips till bakhjul och några andra saknar kedja eller ligger slängda. Hur vore det om man tänkte mer på att "bygga in" cykelställen i arkitekturen, eller snarare "bygga in" cyklarna som står parkerade? Ett väldesignat cykelställ gör sig ju inte så bra om det inte går ihop med formerna runt om kring. Men såklart så spelar det ju ingen roll hur snyggt cykelstället är om det inte fungerar. De allra flesta cyklarna ser väl väldigt lika ut runt sadeln? -tänk att man lyfter upp cykeln lite och låter den hänga under sadeln, det känns nytänkande och väldigt praktiskt. vilken höjd man skulle välja att ha på "krokarna" låter jag någon annan spekulera i, men idén kan väl lättast förklaras som ett längsgående rör (i lagom höjd för att passa alla cyklar). man kan väl även tänka sig avskiljare som även fungerar som något man kan låsa fast ramen i. tänk även på något slags skydd, ett tak eller dylikt.

tänk om man kunde göra något enkelt bås som man får in en cykel i, inte nödvändigtvis ett "rum", men åtminstonde några balkar/rör som gör att man bara kan få ut cykeln från ett håll. då kunde man ha en "dörr", kanske i form av ett rör eller liknande som går att låsa igen. då kan de som vill låsa in sin cykel och låsa fast den i ramverket som agerar "bås". ett hänglås + cykel-lås så är cykeln även till viss del skyddad mot sabotage.

äh det är svårt att få ner allt med ord. -Wendigo, du får kika förbi på en kaffe nån dag, skissblocker är redan framme...

Det var ju spännade åsikter, både om sjungande keruber och Thunens spiralställ.

Att det ska vara lätt att få in och ut cykeln verkar alla hålla med om. Bra med svängrum och lätt att låsa fast den. Att man sedan inte ska behöva trixa med trilskande bygellås i mörker och sabba fälgen på dåliga hjulskenor verkar också vara givet.

Dessa ställ tycker jag verkar vettiga, verkar vara skönt att kunna låsa in cykeln. Det har jag saknat när jag ska lämna min;

SNA1.jpg

anim.gif

rvdbfietsrek_001.jpg

Varför är det alltid så låg takhöjd till fordonet cykel när man bygger in ett cykelställ...?
Skulle vilja se samma takhöjd till fordonet bil, när man bygger ett garage...!

Hejs!

Här står onyttjade cyklar och fryser fast i snögloppet, eller får bakhjulen krökta av snöröjningen. (Visst, många skulle kunna ställa bort hojarna för vinterförvaring..)
Vore bra att få upp hjulen från marken en bit. Fri passage för biltrafik.

Samtidigt funkar mekaniken nog så bra, ifall dagligcyklisten slipper ta in hojen jämt. Slippa kondens i mekaniken.
Gillar iden på pedalupphängning, utanför radhusentreér t.ex. Man skulle då kunna ha en metallkåpa, som fälls ned över pedalen och låses med hänglås. Det handlar inte om många cyklar vintertid! Kanske ett väggmonterat litet skärmtak? Eller främmerst i i P-fickan hos dem som använder bil i jobbet? Om de har parkeringshus..

Förlåt Stisse, men jag lånar ditt foto ett tag?
file=47049

Blir diskret igen, när det inte hänger ngt. i hållaren.

När det gäller normala cykelställ kan det vara bra att göra de omväxlande höga och låga så att styret på cyklarna bredvid varandra kommer på olika nivå. Tätare parkering så.

Brakastruten> Hur menar du med pedalupphängning? Låter intressant men jag förstår inte riktigt.

Det känns ju som att det hade varit bra att kunna låsa fast cykeln med ett mindre lås, att det finns en stor bygel (som ett överdimensionerat ramlås där man får in hela cykeln) eller en kedja/vajer och så kan man ta med sig ett mindre lås själv. Eller en kåpa som fälls över på något sätt.

Att få in massor med cyklar är ju planen. Helt meningslöst att uber-designa ett ställ som tar fem hojar. Då blir det alltid fullt och så får man ställa cykeln brevid.

Jooo se... jag tänkte som så att:
Om du ser på fotot med de fyra vägghängda cyklarna, så hänger de två övre i varsin pedalkrok.
Kroken är bockad som ett J, och den kortare böjen har klippts ur med en U- eller V-form, för att hålla pedalaxeln.
Ifall man kunde släppa ner en liten gångjärnsförsedd kåpa, med sidolåsning, över pedalen.. då vore cykeln ngt. låst. Förutsatt att man inte har så klent fäste i väggen, att alltihop rivs ner..

Det är inget alternativ utomhus för Ghettot, men kanske det kan ges utrymme i vissa trapphus och bilgarage? Fortfarande lättstädat och ur vägen.

Brakastruten skrev:
> Jooo se... jag tänkte som så att:
> Om du ser på fotot med de fyra vägghängda
> cyklarna, så hänger de två övre i varsin
> pedalkrok.

Lysande!
Närbild tack!

Jag byggde cykelställ i vår BRF för ett tag sen då jag tröttnade på satansträsket med gamla damtrallor och annat skit. Jag gjorde det ganska enkelt, cyklarna står nu med framhjulet 60 cm upp på en bänk med rejäla springor som sväljer i princip alla typer av däck. Varje hjul som står i ett "fack" har också stöd från en regel på väggen med jack i. Framför allt blir det mer plats bakom cyklarna när de står lite på högkant. Hade jag gjort om det hade jag nog gjort olika höjd på varannat för att det ska bli lättare att ta ut cykeln, men det funkar rätt bra ändå. En del ställer bakhjulet i stället, eller så lutar man bara de två grannvyklarna tillfälligt när ens egen cykel ska ut.
Den där animerade bilden med ställningen som roterar ser förjäkla smart ut, undrar om jag inte ska bygga om igen...

Nu när jag skulle till o grovrita väggfästet, inser jag hur pickligt det kan bli..
VÃggkÃpa.JPG ht=384

Måste kunna rymma stora pedaler, men ända gå fritt över för att kunna låsas. Å då var det själva låset? Hänglås på en sida, hur brytsäkert blir det.. Låta kåpan gå ned mer på sidorna för att kunna låsa, och även ett litet axelurtag i kåpan för pedalaxeln...

-Jag är väl ingen betald industridesigner!

har sett ett hus med skärm tak där de går ett rör från vägg till vägg
på röret är de svetsat två klyckor man kör i fram däcket i cyklarna lutar snett uppåt mot taket

och ganska brett mellan varje cykel så de inte skadar sin egen eller någon annans

hoppas det kan inspirera något iaf

Blir det inte problem när farmor Agda på 70 år ska lyfta upp framhjulet i taket? Eller jag kanske förstår fel och det är inte så långt upp?

Skitsvårt det här, man vill rita något som både ser häftigt ut men också vara praktiskt och "genomförbart". Bra tips med Flickr, hade inte ens tänkt på att det fanns.

Jag antar att det är för att ge lite större mellanrum mellan cyklarna (plus ökad flexibilitet?).

Problemet med designade ställ verkar vara att cyklarna bara ska lutas mot något. Samma princip som en kaffeparkering fast med möjlighet att låsa fast hojen. Det känns ju lite tråkigt, man vill ju att cykeln ska kännas "parkerad".

Hur gick det sen?

Sprang på denna trevliga lösning i Prag:

cykelstall.png

Att det inte står några cyklar i stället kan iofs tyda på att den kanske inte funkar så bra...

jomenvisst är det ett cykelställ, det ser väl alla. Ett gediget smitt tjeckiskt ställ. Att sedan någon klant till konstnär lyckats få placera en snurrkerub framför cykelstället gör det förståss svåranvändt.

Kul att se roliga cykelställ! :)

Mitt projekt gick jag inte vidare med men jag kom in på min utbildning med det och nu är jag klar och utexad! Tack för det Happy!

Tillbaka
Topp