Designfel hall of shame

jonja

Aktiv medlem
Designfel hall of shame
Har du någon gång köpt komponenter, utrustning eller tillbehör som varit behäftade med uppenbara designfel som påverkat livslängd eller användbarhet? Vänligen bifoga kort beskrivning och bild av felet. Jag tänkte börja med mina pendlarstänkor.

Specialized DRY-TECH stänkor 35 mm bredd
Specialized egen produktpresentation:
The DRY-TECH Fender Set is an engineered fender set with extended, research-based length for superior water protection. The fenders are made of a lightweight, yet highly durable, multi-material design, while the set has also been engineered in our very own wind tunnel in order to see how water comes off the tire at speed. This serves to improve protection and to minimize water spray. The fenders are available in three different sizes (35, 45, and 52mm), and they're designed to work on bikes with 700C wheels—with or without Specialized Plug + Play frame mounting. For a finishing touch, the fenders include heat-treated, lightweight aluminum fender stays with stainless steel hardware.

Okej, allt detta låter ju mumma, vindtunneltestade, highly durable mm, smaskens! Och det finns onekligen mkt att gilla med dessa stänkor: långa med god täckning, elegant utförande och god styvhet. Svagheten i designen visar sig först när man råkar trampa till stagfästet med sina klumpiga vinterkängor. Den veka plastbit som håller staget går då omedelbart sönder. Det hände mig efter sex månaders användning och tycks vara ett känt fel att döma av kundbetygen på Bike24. Jag gav 900 för dessa skärmar, mitt livs hittils dyraste skärmar, och kan konstatera att inte ens Biltemas skärmar för 149 kr har så här sköra stagfästen, för de är ju helt i metall. Noterar också att ett flertal nätshoppar för närvarande har 40% rabatt på skärmarna, vem vet, kanske resultatet av högt pris och rykte som börjar komma i kapp?

Såvitt jag kan se är 35 mm versionen känsligare än 45 mm diton, eftersom fästet sitter längre ner på hjulet och är mer exponerad för kängor på villovägar. På mina gravels är omkretsavståndet gaffelkrona-stagfäste 34 och 30 cm för 35 resp 45 mm versionen, med inställd 11 resp 9 cm markfrigång. Med samma markfrigång skiljer det alltså 6 cm mellan 35 och 45 mm versionen, ett avstånd som gör stor skillnad för exponeringen. Så med lite tur kanske mina 45:or kan klara sig? Only time will tell!

IMG_20230322_194432967_HDR - kopia.jpg

Bild 1. Före den stora olyckan.

IMG_20230322_194240232_HDR.jpg

Bild 2. Efter den stora olyckan.

Senast ändrad:
Designfel hall of shame
Vet inte om det kan kallas disajnfel men i brist på tillgång av original beställde jag nya trissor till en Sram Force-växel av det fina märket BBB
Och fick dessa som enligt manualen som medföljde skulle passa.

C20EE94D-B5B8-4471-AC0D-7E5B42483FB8.jpeg

BBBn är den till vänster om någon undrar.
Gick förstås inte att montera öht.
Den tyska säljaren löste det givetvis utan fördröjning.

Men om någon behöver 2 uppsättningar BBB-trissor, kullagrade och allt till Sram kan de fås för portot.

Designfel hall of shame
Tyvärr ingen bild just nu, men på min Scott Spark 720 från -17 så sitter reglagen på vänster sida så illa att man låser dämparna när man trycker dropper-reglaget i botten. Vrider man dropper-reglaget så att det inte tar i pekar det rakt upp och blir hopplöst att nå och vrider man lockout-reglaget istället pekar det rakt ner med samma effekt?

Tillbaka
Topp