Det här med att bränna fett...

Magoozi

Ny medlem
Jo, nu är det ju som så att babyhullet har blivit förmycket. Köpte en Kona Caldera förra året som har funkat lite som pendlingscykel, men inte mycket mer tyvärr. Fick försmak för DH och köpte mig en bighit för helgbeslk på vallåsens bikepark. Låter kanske lite konstigt, men jag ser knappt utförscyklingen som en motionsform, för det är så jävla roligt. Visst har jag väl märkt en liten skillnad i fysik, och dagen efter så är träningsvärken där.

Nu till den egentliga frågan. Hur ska jag lägga upp min "andra" cykling för att maximalt bränna fett? Jag tar gärna en runda i skogen, men kan finna det lika trevligt att cykla lite asfalt och cykelvägar med för den delen. Egentligen borde jag kanske köpt en räser, men jag gillar skogen lite för mycket helt enkelt...

Man brukar väl i regel säga att om man promenerar i rask takt börjar inte kroppen förbränna på allvar efter en sisådär tjugo minuter. Kan man tillämpa samma sak på cyklingen?

Bör jag hålla ett tempo som jag pallar med hela tiden eller satsa allt en stund (kort sådan blir det..) och sedan vila ett par minuter? Bor dessvärre i ett platt landskap, men backar finnes. Med det vill jag lägga fram frågeställningen att jag bör (försöka) hålla samma tempo uppåt som på barmark?

Hur länge, långt bör jag cykla? Har aldrig blivit kompis med spd, kör med plattisar på konan nu. Jag kan tänka mig att förbränningen blir bättre med SPD, iom att jag "drar" uppåt också i pedalrörelsen.

En annan grej som bör tas med i beräkningen är hur ofta jag bör cykla, varje dag, varannan osv...

Satan vad långt det blev, men jag är frågvis. och amatör...

Tacksam för sakliga och seriösa svar!

Mitt tips blir att ta ner sporttracks och logga där. Det finns en knapp för att automagiskt räkna ut kaloriförbrukningen. Kalorier in jämfört med kalorier ut är hela ekvationen. :)

För att ha optimal fettförbränning bör du ligga på ca 60-70% av maxpuls vill jag minnas. Det gör du lämpligast med långa landsvägspass, i skogen blir det mer intervall och därmed mer muskelbyggande.
Det är teorier jag lärt mig, men det har kanske kommit nya rön som tyder på annat?

Min erfarenhet som trött slashas på hjul med pulsmätare å gps säger att i mitt fall så bränner jag mer ju längre jag är ute, så jag skulle hellre sikta på lång sträcka (lång tid) än högt tempo.

Jag tror inte att man behöver fundera över ifall man har för hög eller låg puls egentligen, om man "bränner fett" eller "bygger muskler". Jag tror att det jämnar ut sig över nån dag. Så länge man förbränner energi så har man möjlighet att påverka ekvationen ovan.

Om du inte orkar eller vill hålla på att räkna ut optimalt hit o optimalt dit m.h.a div gadgets, så gör som följer:

Pendla till jobbet varje dag. Cykla så hårt du kan efter dagsform. Vila lite mellan varven om du måste, men fuska inte - du ska svettas. Gör detta varje dag, med start i morgon. Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett.

Om ett halvår kommer du se ut som en ny människa - garanterat!

Precis som JT skrev ovan:

Exakt. Kalorier in - kalorier ut = viktförändrig.

Jag vill hävda att sloppy cykling i skogen inte bränner så värst mycket fett utan bygger mer upp främst benmuskler och rygg precis som Tomtefar är inne på. Själv la jag cyklingen mer på hyllan (tyvärr) och tränade lite annat och omvandlade onyttig vikt till nyttig vikt samt gick in för att få ner benmusklerna lite. Jag väger fortfarande ungefär lika och eftersträvar att gå upp i muskelmassa vilket inte är så lätt. Idag har jag knappt någon bukfett kvar trots ständig investering i Beligisk Ale och annan livskvalite ;-)

Cykla mer mer landsväg och grusväg så får du sugrörsarmar och ben inom kort ;-)

Cykling bränner fett, så är det bara. Jag märker stor skillnad på viktnedgången om jag kör långa pass, mot att köra korta pass. Man får se till att man tar i och inte bara trampar för att ta sig fram. Högre intensitet är bättre än lägre, men det gäller såklart att orka hela sträckan.

Det är ganska enkelt annars. Energi in ska vara mindre än energi ut, så tänk på vad du äter. Med det menar jag att du inte behöver den där stora lunchbuffen på jobbet, där man ändå äter för mycket. Käka vettiga portioner. Hur dina kostvanor ser ut har jag ingen aning om, men det är ganska enkelt att dra ned lite på intaget för de flesta. Använd sunt förnuft.

Det här med pulsintensitet...visst kan man köra med det, men dra ut och nöt timmar och mil. Det är det som räknas.

Gör jag en seriös satsning på att gå ned i vikt märks det direkt på midjemåttet, dvs inom ett par veckor.

En viktig sak är att det mentalt ska vara kul att cykla. Bränn inte ut dig. Det ska vara lika roligt att cykla om ett halvår.

Alltså:
- Långpass, med högre intesitet. Jag tycker att det är enklare med racer än med mtb.
- Käka vettigt.
- Glöm inte att vila emellanåt

Senast redigerad av en moderator:
Är det där värt att fundera på? :)

http://www.dn.se/nyheter/sverige/expert-varnar-for-sportdrycker-1.861289

"Expert varnar för sportdrycker

Sportdrycker är inget för motionärer, slår fysiologiprofessorn Bengt Saltin fast. I synnerhet inte för den som vill bränna fett.
- Tillför du socker efter träningen så bryts fettförbränningen tvärt av. Det innebär att sportdryck efter ett träningspass tar bort effekten av passet. Och då kan man lika gärna stanna kvar i soffan, säger han till Svenska Dagbladet.

Vid långa, extremt ansträngande tävlingar som till exempel ett maratonlopp kan det vara motiverat med sportdryck, men inte under träning på motionsnivå, hävdar han."

Vad gäller fettförbränning så har jag konstaterat att fjällvandring/turåkning/toppturande är oslagbart. Hur mycket jag än äter så försvinner alltid något kilo. Då går man ju en 4-5 timmar per dag ungefär på omkring 60-70% puls skulle jag uppskatta. Särskilt på toppturerna är pulsen lite högre så det är nog lite effektivare.

Poängen som man kanske kan överföra till vardagslivet är väl att långt och lugnt fungerar bra - men då måste det vara tillräckligt långt och tillräckligt ofta.

(I vår lyckades jag vara ledig en hel månad och stå på skidor av olika slag i stort sett varje dag - i snitt 3 timmar per dag - det rekommenderas :) Riktigt roligt och en effektiv bantningskur...dessutom blir konditionen strålande efteråt!)

Så hårt som möjligt, så länge som möjligt.

Det där med % av maxpuls är vad jag förstått en missuppfattning. Man förändrar andelen fett som bränns, men högre intensitet förbrukar mer totalt sett, även om andelen är lägre.

Jämför lite påhittade siffror:
Förbruka 1000 varav 80% fett
eller
förbruka 2000 varav 50% fett.
Väljer du lägre andel fett och högre total, eller högre andel och lägre total?

Högre puls ger också mer konditionsträning. Och ju mer du tränar, desto längre kan du köra mellan pauserna. Så kör hårt!

Magoozi skrev:
-------------------------------------------------------
> Egentligen borde
> jag kanske köpt en räser, men jag gillar skogen
> lite för mycket helt enkelt...

Du har missuppfattat det här. Du behöver en räser också! ;)

energi förbränning kallas det väl?

har du 20 min kör så hårt du kan de 20 min
har du 40 min kör så hårt du kan de 40 min

har du 3h kör så hårt du kan de 3h

ju längre tid ju mer bränner du simple as that

lleberg skrev:
> Är det där värt att fundera på? :)
>
> http://www.dn.se/nyheter/sverige/expert-varnar-for
> -sportdrycker-1.861289
>
> "Expert varnar för sportdrycker
>
> Sportdrycker är inget för motionärer, slår
> fysiologiprofessorn Bengt Saltin fast. I synnerhet
> inte för den som vill bränna fett.
> - Tillför du socker efter träningen så bryts
> fettförbränningen tvärt av. Det innebär att
> sportdryck efter ett träningspass tar bort
> effekten av passet. Och då kan man lika gärna
> stanna kvar i soffan, säger han till Svenska
> Dagbladet.
>
> Vid långa, extremt ansträngande tävlingar som
> till exempel ett maratonlopp kan det vara
> motiverat med sportdryck, men inte under träning
> på motionsnivå, hävdar han."

Varför skulle man vilja dricka sportdryck efter passet? Att man gör det under passet för att orka fortsätta i hög intensitet kan jag förstå, men efter? Då kan man ju lika gärna äta mat.

"Ride lots" som Merckx sa, fast nuförtiden lever han nog inte som han lär(de).

Fett är svårt att få slut på. 9 kcal energi per gram fett räcker ganska länge.
Räkneexempel om uthållighetscykling: 600 kcal/timme, 25% fettförbränning, 10 timmar runt valfri sjö ger 167 gram fett omsatt i energi.

Cykla så ofta det är kul, och till jobbet är bättre än räkneövningar.

Landsvägscykling har den stora fördelen att man under en relativt lång tid kan ligga och "bränna fett", dvs. man befinner sig i ett pulsintervall på ung. 60-70%. Sen tycker jag inte att man behöver bekymra sig alltför mycket om pulsintensitet, ta i så att du blir lite trött helt enkelt. Naturligtvis kan man göra detta med skogsrundor med mtb:n också men det känns lite mer naturligt med racern.

Landvägscykling ger en grym kondition samtidigt som man blir smalare. Tar man 2-3 pass i veckan på 2-3 timmar kommer du garanterat att bli smalare.

En annan sak: om du äter enligt "high fat - low carb"-metoden, så går det ännu fortare. Vet att det finns olika åsikter om denna metoden men för mig har det fungerat klockrent. Ät ex.vis lax med smarrig sås, grillat kött, hemgjord bernaisesås och en god sallad. Mycket grönsaker och var sparsam med frukt. Inga halvfabrikat. Men skippa riset, potatisen och pastan eller dra ned kraftigt på konsumtionen...

Maximal fettförbränning uppnår du genom att skapa ett lagom stort energiunderskott så många dar i veckan som du klarar av mentalt och fysiskt.

Hur mycket "lagom" är beror lite på hur mycket kroppsfett du har idag, men om du inte är fet utan bara överviktig så är 500-1000 kcal i underskott per dag en lagom nivå. Det ger en ungefärlig viktnedgång på 0.5 till 1 kg per vecka.

Tung styrketräning motverkar effektivt nedbrytning/minskning av muskelmassa.

Hur hårt du tränar påverkar inte fettförbränningen över dygnet märkbart, det är energiunderskottet som är viktigt. Att ligga på 65-70% av maxpuls är dock gynnsamt för kroppen kan då ta mycket av energin som krävs för träningen från fett (som du har gott om) istället för glykogen (som finns i begränsad mängd) vilket gör att du kan hålla på längre. Läs vad siven skrev ovan, det är vad du ska sikta på för att maximera energiåtgången.

Det finns massor med olika dieter som fungerar, problemet är att hitta en diet som fungerar för just dig. Är du mentalt stark och kan motstå frestelser så är en normal kost enligt tallriksmodellen förmodligen den "nyttigaste". Du får då i dig allt viktigt utan att överdosera något. LCHF funkar för många och om du inte ska träna/tävla högintensivt så påverkas nog inte resultatet så mycket.

Själv har jag gjort mig av med nästan 50 överflödiga kilon genom att träna hårt och äta sånt som är energifattigt men mättande. Några tips jag kan ge som i alla fall funkar för mig:
* kokta ägg mättar bra
* kokt potatis mättar bra
* lättkeso är gott och energifattigt
* skriv inköpslista och HÅLL DIG TILL DEN när du åker till affären
* fullkorn och fibrer mättar bättre än "vanliga" alternativ
* kaffe "dödar" mitt sötsug tillfälligt (bra att ta till på jobbet när kroppen skriker efter en Delicato-boll)
* att veta ungefär hur mycket kalorier olika livsmedel innehåller är en stor hjälp, skaffa en våg och väg/räkna maten några veckor så lär du dig uppskatta energiinnehållet i olika måltider
* det är mycket lättare att hålla sig mätt och belåten om man skapar energiunderskottet genom att träna mer istället för att äta mindre (men viktmässigt spelar det ingen roll)
* när det finns olika alternativ, välj det med högst proteininnehåll (mättar oftast bättre)
* det finns inga lagliga kosttillskott som kan ge mer än högst 1 hg per vecka, tro inte på reklamen. med det sagt så vore det dumt att inte dra nytta av ett "gratis" hekto per vecka, så drick grönt te och knapra koffeintabletter om du vill (det gör jag)

Jag tackar så hjärtligt för alla svar! Jag kör första rundan på mtb:n nu i eftermiddag, mit mål är att vara ute en timme. Måste börja någonstans känner jag. Har precis stått över ballerinakexen efter lunchen till kaffet. (jobbar på lågstadiskola och äter lunch 1030....)

Min stora fiende är läsken, den måste bort. Enda undantaget jag kan tänka där är på söndag förmiddag när en kall cola gör underverk av någon konstig anledning.

Nu jävlar! Vägde mig i morse, 87 kg. 1.84 lång. Jag vil ner till 80, och det ska gå!

Kommer uppdatera emmelanåt när orken finns.

Magoozi skrev:
> ... äter lunch 1030....)
>

WTF??? Vad är det med tidiga luncher i detta landet???

Äter du frukost om du har en så tidig lunch? Känns som det kan ställa till konstigheter med timing på måltider.

Magoozi skrev:
> Jag tackar så hjärtligt för alla svar! Jag kör
> första rundan på mtb:n nu i eftermiddag, mit
> mål är att vara ute en timme. Måste börja
> någonstans känner jag. Har precis stått över
> ballerinakexen efter lunchen till kaffet. (jobbar
> på lågstadiskola och äter lunch 1030....)
>
> Min stora fiende är läsken, den måste bort.
> Enda undantaget jag kan tänka där är på
> söndag förmiddag när en kall cola gör
> underverk av någon konstig anledning.
>
> Nu jävlar! Vägde mig i morse, 87 kg. 1.84 lång.
> Jag vil ner till 80, och det ska gå!
>
> Kommer uppdatera emmelanåt när orken finns.

Bra att du kommer ut på en runda i eftermiddag! Kör inte för hårt, bara att vara ute o röra på benen är helt OK träning.

Men...Läsk och bakfyllecola. Det finns inte på kartan om du skall gå ner i vikt (både det ena o det andra).

pewe skrev:
> Men...Läsk och bakfyllecola. Det finns inte på
> kartan om du skall gå ner i vikt (både det ena o
> det andra).

+1 på den!

Är du inte rädd för eller överkänslig mot sötningsmedel så är det OK att dricka light-läsk, men vissa tycker att de blir mer sötsugna efteråt vilket i sin tur leder till att de äter nåt onyttigt.

Och att supa till en gång i veckan kommer göra det smått omöjligt att gå ner i vikt. Man kan lätt dra i sig några tusen kalorier på en kväll i form av alkohol och snacks och vips så är man tillbaka på ruta ett.

Ett tips på måltidsdryck är äppelcidervinäger blandat med vatten. Tyckte det smakade apa i början men tycker nu det är ganska gott och det förlänger mättnadskänslan märkbart.

pewe skrev:
> > Men...Läsk och bakfyllecola. Det finns inte på
> kartan om du skall gå ner i vikt (både det ena o
> det andra).

Om man menar lite allvar med viktnedgången bör man nog hoppa över det som orsakade bakfyllan också.

Brad skrev:

> WTF??? Vad är det med tidiga luncher i detta
> landet???
>
> Äter du frukost om du har en så tidig lunch?
> Känns som det kan ställa till konstigheter med
> timing på måltider.

Vi äter lunch 9.30.

Satsa på att hålla igång lite längre. Man kommer hem eller till jobbet lite piggare och gör lite klokare val av vad man stoppar i sig.

Kylskåpet ska inte vara tomt när man kommer hem efter ett träningspass. Man är förmodligen trött och hungrig och att gå och handla då blir lätt helt fel. Bra lättillgänglig mat, den ska vara enklare att få i sig än att åka och köpa en pizza, om man är lagd åt det hållet.

Man kan snabbt gå ner rätt mycket i vikt om man gör det under kontrollerade former, regelbundna hälsokontroller. Annars är som sagt rekommendationen att inte gå ner mer än 0.5-1kg i veckan.

Har man som jag många kilon för mycket går det dock fort i början, första 10 dagarna tappade jag runt 0.7kg om dagen, det mesta vätska men även en hel del annat. Det håller på att plana ut lite nu.

Jag kör nästan uteslutande med kostersättning. Åt en pizza i söndags, jag gillar pizza, eller nja, gillade. Normalt får jag utan problem i mig en vanlig pizza, känner nästan att jag vill ha lite mer efteråt. Men efter nio dagar på nutrilett var det en helt annan sak. Proppmätt efter halva pizzan, fruktansvärt törstig, vaknade 04.18 på måndag morgon och mådde... dåligt. Fick hålla igen när jag cyklade till jobbet för att inte... ja. Men det gick ändå rätt bra att cykla. Frekvent toa-besökare, mår fortfarande lite dåligt nu på andra dagen.

Var rätt säker på att det skulle få den effekten. Fördelen är att t.ex grillad korv inte alls känns speciellt lockande längre =)

Nog om det, nu ska jag på möte.

Jo, tidig lunch blir det. Äter väldigt väldigt lätt frukost, kanske en 2 knäckemackor och ett glas mjölk. Får inte i mig mer!

Det där som orsakar sötsuget på söndagmorgonen ska också till stor de dras in. Eller åtminstone minimeras till kanske en helg i månaden.

håller er uppdaterade gott folk!

Dra ner lite på maten i veckorna och försök cykla minst en timme om dan. kör lite längre rundor på helgerna. På helgerna kan du äta gott och dricka vin. Man behöver inte ge upp livet bara för att gå ner i vikt. I alla fall inte när det bara handlar om 7 kilo.
Se till att "träningen" är kul. Annars kan du skita i det.
/J

bigmollo skrev:

> Se till att "träningen" är kul. Annars kan du
> skita i det.

+1!!

Johan A skrev:
> Tyckte Rippas förslag lät enkelt.

Det är det oxå. Å snygg blir man... o får ligga. Vilket ju alla innerst inne vet är meningen med livet ;)

Det verkar krångligt att plötsligt maximera fettförbränningen. Man ska liksom göra allt på en gång. "Nu jävlar..." typ. Det enklaste är väl att helt enkelt börja röra på påkarna och lämna matintaget som det är, om det inte är helt åt helvete.

ok, första fettbrännarrundan avklarad. Det blev 1.5 mil på styva 30 min. Mestadels cykelväg och grusvägar.

Samma tur i morgon, hoppas jag.

Jag började cykla förra våren, innan dess var det nog 20 år sen jag motionerade regelbundet, tappade motivationen i 20-årsåldern efter att ha slösat hela min ungdom på idrott och friluftsliv. Vägde 81 kg när jag var 20, vägde 81 kilo förra våren och har aldrig reflekterat över att jag vägt för mycket, även om jag aldrig varit trådsmal.

Köpte alltså en billig HT i början på juni förra året, hängde med på några tisdagsrundor, började cykla till jobbet (7km) tre-fyra dar i veckan. Hängde med på några längre turer på helgerna. Fortsatte äta och dricka brännvin med samma entusiasm som tidigare. Upptäckte i augusti-september att byxorna inte passade - jag gått ned till 74 kg. Nu, med landsvägsåkningen inför Vättern, ligger jag på 72-73. Fortfarande med bibehållna laster i form av kött, vin, ostar osv.

Så jag tror nog inte att man behöver göra någon vetenskap av det. Ut och kör! Och man behöver inte köra fort, det kan alla som cyklat med mig intyga.

Iofs hade det nog varit billigare med någon slags fettsugning eller så. Köpte en cross i höstas, en ny ram nu (sedan jag böjt den första HTn) och jag sneglar lystet efter AM-cykel och en riktig rejser... och kanske att man skulle åka till Åre, hyra en DH-släde och testa lite fegdownhill...

Ja, jisses. Det ärom som bekant en vetenskap att tappa vikt. Men jag får nog hålla med ett antal av tidigare talare.
Jag är diabetiker och har således sedan 6-årsåldern ätit mer eller mindre varierat enligt tallriksmodellen. Kolhydrater och hela rasket. Däremot extremt sällan "sötsaker" och läsk. Smäller gladeligen i mig pilsner och whiskey. Gärna en ost att skölja ned rödvinet med.
Har haft turen att hålla mig hyfsat viktmässigt och lider enbart periodvis av sambofetma. Ligger kanske 3 kilo över matchvikt. Jag skyller det på "normalt" leverne och goda gener (förutom de som misslyckades med diabetesen då).
Jag är 181 lång och var en gång uppe i 78 kg, men det var mest muskler efter 2 års MMA/brottning 3ggr per vecka. Mår som bäst kring 72 kg motionslöst.
Nu, efter en knapp månads cykling, har jag tappat ett lagom kilo, men antagligen också bytt en del fett mot muskler jag inte visste att jag borde ha. Kan gärna väga 76 om det rör sig om muskler, men får nog inse faktum och sikta på 74 någonstans. Kör lugna, korta, humorbaserade pass i skogen. Kommer hem andfådd och svettig vilket måste vara ett tecken på att kroppen fått anstränga sig mer än i soffan.

Långt blev det - ledsen för det. Men varierad kost, normalt liv och tillsätt motion! Svårare än så skall det väl inte behöva vara? Om man inte har ett specialfall på halsen eller gilla att räkna och rita tabeller och matriser?

Jag tycker ju att man har det rätt bra om man har lyckats hitta en hobby där man rör på sig, cykling är guld värt helt enkelt i det avseendet. Cykla på det sätt som du tycker är roligast, då slutar det att vara träning och blir bara ett nöje. Sen så är ju maten inte bara nåt som avgör hur mycket fett man har på kroppen, utan även det som i mångt och mycket kommer att avgöra hur länge man kommer att kunna fortsätta vara aktiv, och skjuta upp sjukhusbesök så länge som möjligt. Inte så kul att tänka på nu, men rätt mycket roligare om många år säkerligen. Så ta reda på vad kroppen mår bra av, och ät mer av det och lite mindre av de kassa grejerna, så kommer fettbrännandet på köpet skulle jag säga.

Rippas förslag var bäst. Det ska va gôtt, annars kan det kvitta!

Bäst är det när man vaknar upp ur sina funderingar och inte riktigt vet var man är. Men man upptäcker att man har kommit en bra bit längre än planerat, klockan är snart när man lovat vara hemma och det är en massa mil motvind hem. Sen kommer man hem med endorfiner sprutande ur öronen och ben man knappt känt senaste timmen men ett fånigt flin på läpparna som inte alls matchar ens kära frus bistra blick.

Kanske skulle postat det här i tråden för cykelknarkarbeteende.

Nu går det framåt! blev en liten runda på 8 km i går. Hade inget direkt mål, och kom fram till att jag åtmistone tycker det är lite roligare att cykla "till" något.

Idag blev det 2mil på 50 min. Cyklade från ängelholm till vejbystrand där mitt föräldrahem ligger. väl framme blev det faktiskt gräsklippning(!) så visst rörde jag på mig.

Köpte mig en sigma cykeldator i går och jävlar vad mycket roligare det blev!

Nu kommer det stora gisslet, filmkväll med polare på schemat, det lär stå chips och dylikt framdukat. Det får bli vatten och kanske ett litet sportlunch. Heter det sport så måste det väl vara hälsosamt;-)!

Det roliga i kråksången är att jag kommer hem svettig och andfådd, men ändå inte utmattad. Bara härligt skön i kroppen.

Behöver lite peppning, är jag på rätt håll? Känner det åtminstone, men det känns alltid bra att höra andra säga det också. (fiska efter beröm...)

Du är på rätt väg! Skit i chokladen, den kommer bara göra dig mera sugen. Ät frukt! Nån bit mörk choklad min 70% och en kopp kaffe gör gott det med!

Det var brrraaa, forrrtsätt med det!

En motivationshöjare kan vara att cykla med andra. Om du bor i Ängelholm så har Åstorps CK ( http://www.astorpsck.se/ ) kört motions-MTB-träning vid Råbocka på söndagar under våren. Det verkar som om det ligger nere nu under "säsong", men det finns kanske underlag för happy easy/sloppy-rides bland dem som varit med där. Annars verkar de köra i Åstorp på tisdagar.

Magoozi skrev:

> Nu kommer det stora gisslet, filmkväll med polare
> på schemat, det lär stå chips och dylikt
> framdukat. Det får bli vatten och kanske ett
> litet sportlunch. Heter det sport så måste det
> väl vara hälsosamt;-)!

jag ser inget problem. ta en runda på 2 h innan så har du så att säga förtjänat chipsen. kul på cykeln - kul i soffan.

Tillbaka
Topp