Det här med lås

Det här med lås
Köpt ny cykel. Har idag Abus 8900 som känns rejält. Men det är ganska tungt och tjockleken gör det lite krångligt att låsa fast med ibland.

Den nya cykeln saknar ramlås (och fäste). Är Abus Ramlås 5955 Pro Shield M/Kätting en bra ersättare och ger samma skydd? Jag får ju även skaffa detta fäste. Eller bör man köra med separat ramlås och kätting fram t ex? De plugin kättingar som finns verkar ligga på max 6mm

Senast ändrad:
Det här med lås
Ska till speciella lås för att klara busets batteridrivna vinkelslipar, dvs; varför köpa dyra lås när de ändå sågas igenom på 2 min?

Det här med lås
Ja jag tror nog jag kör vidare på kättingen. Men står då lite mellan ramlås eller bygel(U). Bygel kan ju vara någor mer flexibelt tänker jag. Finns det något att fästa i så gör man det annars så låser man hjulet iaf.
Jag skulle köra på bygel, delvis för att det är mer flexibelt som du säger, men även för att du kan använda samma lås till andra cyklar, både nu och i framtiden.

Det här med lås
Yes. Biltema har ett försäkringsgodkänt lås för 249 som väger knappa kilot, allt annat känns overkill både i vikt och i pris. Kombinera med Knog Scout-rörelselarmet med inbyggd airtag så har du nog gjort så gott du kan.
Ja så kan man också tänka.

Har ingen Apple pryl men tveksam till spårning. Tror inte jag hade sökt upp tjuven med ett baseballträ direkt. Polisen lär ju inte göra nåt. Är det perfekta brottet.

Det här med lås
Lite uppdatering här, har cyklat nu i 4 månader. Har DNA-märkt cykeln(Har polis i släkten som sagt att detta är ett mycket bra skydd), använt larm samt Abus kätting runt ramen och kryptonite lås på framhjulet/ramen. Parkerar alltid också framför poliskameran som lokala polisen satt upp. Än så länge har jag fått ha cykeln ifred. Imorse när jag satte cykeln kom en tant på en elcykel, låste med tunn vajer och lät batteriet sitta kvar. :D

Funderar på att skippa kättingen, den är så dryg att ha med sig och vrida runt ramen varje gång för transport. Tar sån tid att låsa och låsa upp. Bygeln är så mycket smidigare och går att låsa fast ramen med också. Tycker bara bygeln känns lite klen jämför med kätting.

Senast ändrad:
Det här med lås
Lite uppdatering här, har cyklat nu i 4 månader. Har DNA-märkt cykeln(Har polis i släkten som sagt att detta är ett mycket bra skydd), använt larm samt Abus kätting runt ramen och kryptonite lås på framhjulet/ramen. Parkerar alltid också framför poliskameran som lokala polisen satt upp. Än så länge har jag fått ha cykeln ifred. Imorse när jag satte cykeln kom en tant på en elcykel, låste med tunn vajer och lät batteriet sitta kvar. :D

Funderar på att skippa kättingen, den är så dryg att ha med sig och vrida runt ramen varje gång för transport. Tar sån tid att låsa och låsa upp. Bygeln är så mycket smidigare och går att låsa fast ramen med också. Tycker bara bygeln känns lite klen jämför med kätting.
Nu är jag inne på att leta lås. Letar tvärtom efter en kätting som är så rejäl att en tjuv inte ger sig på den. Tänker låsa fast kättingen vid jobbet, vad ska man ha då? Det lär ju inte vara någon som snor låset.

Edit: utöver det så tittar jag på knoug scout och ett vikbart lås från abus med larm...

Det här med lås
Så gött, men vill hellre ha en kätting som håller måttet 😁
1727863720666.jpeg

Tillbaka
Topp