Korta en foxdämpare

Makkan

Medlem
Korta en foxdämpare
Tjena, jag har en fox performance 34.
Tänkte sänka den från 140mm till 130 och då går det att köpa en ny na2 dämpare.
Men nu när jag tagit ut 140 dämparen undrar jag om det inte går att helt enkelt tappa ur sprinten som håller övre plastkåpan med packningen, skära av axeln och på med kåpan igen med nytt hål för sprinten? Någon som provat eller vet om det skulle gå?

Korta en foxdämpare
Ja, det går rent tekniskt att göra, och det finns folk i MTB-världen som har modifierat sina air shafts på det sättet. Det rekommenderas dock inte av Fox och kommer förmodligen att paja garantin på dämparen.

en ny original NA2 air shaft går på runt 400–600 kr så jag hade nog köpt en ny air shaft istället för att riskera att förstöra båda dämpare och garantin.

Korta en foxdämpare
Tjena, jag har en fox performance 34.
Tänkte sänka den från 140mm till 130 och då går det att köpa en ny na2 dämpare.
Men nu när jag tagit ut 140 dämparen undrar jag om det inte går att helt enkelt tappa ur sprinten som håller övre plastkåpan med packningen, skära av axeln och på med kåpan igen med nytt hål för sprinten? Någon som provat eller vet om det skulle gå?
Det gäller ju att det blir rakt, tajt och fint, annars kan det nog bli en hel del extra friktion, det vill man inte ha.
Har kapat många rockshox shaft, men de sågar man av i botten. Betydligt enklare.

Skulle personligen inte ta risken att förstöra något. Det finns inget sätt att kapa den i botten istället? Göra nya gängor i botten. Om du har en massa tid och gillar att experimentera, varför inte :)

Tillbaka
Topp