Det här med nav och lager

PKJoacim

Aktiv medlem
Jag har glapp i bakhjulslagret. Är osäker på vad dom olika termerna kring nav och lager betyder.

Är alla typer av lager justerbara? Vad innebär maskinlager? Vad betyder sealed cartridge bearings?

Anledningen till frågorna är att verkstaden i butiken där cykeln är köpt påstår att lagren i baknavet är justerbara och att det inte är maskinlager. Och dom har säkert rätt men det skulle vara kul att själv förstå och veta. Enligt tillverkarens hemsida har jag nav av typen "Specialized Hi Lo disc hubs with reliable and smooth sealed cartridge bearings".

Ett maskin lager är inte justerbart. det har två banor med kulorna imellan, gårej att demontera.
Ett justerbart lager har lösa "banor" och lösa kulor därimellan som man förspänner.

Butiken där du köpt hojen verkar inte ha den mest välutbildade personalen. Dina lager är inte justerbara i sig, men du kan justera lagerspänningen, alltså hur hårt "muttrarna" på axeln pressar mot lagren, det är med största sannolikhet här som du behöver spänna lite. Jag har haft samma problem med hi-lo-nav tidigare. Antingen köper du rätt kon-nycklar eller så går du till butiken och ber dem justera lagerspänningen.

Maskinlager är sealed cartridge bearings. Om själva lagren är glapp byter man ut dem, då är de körda. Det kostar en spottstyver (om man inte ska ha skf-lager) och är förhållandevis enkelt gjort. Men börja med att försöka öka lagerspänningen.

Oj det var snabba svar. Tack.
Så jag har maskinlager och dom går att justera lite om man har tur?

Jag tog med hjulet till verkstaden och dom har justerat men jag känner fortfarande glapp när hjulet sitter på cykeln och jag ruskar på hjulet i sidled. Kanske lite mindre glapp men fortfarande glapp. Och ett lite dovt, malande ljud när man snurrar på hjulet. Tror inte att jag hade det ljudet tidigare. Om lagren behöver bytas så vill man ju få det gjort innan garantin går ut, men samtidigt vill man ju inte oroa sig för ett problem som man inte har.

Jag kanske är för petig?

emmer sa:
PKJoacim sa:
... ett lite dovt, malande ljud när man snurrar på hjulet
Typiskt ljud man får när lager är för hårt ansatta.

Ja, troligen har verkstan dragit år lagren för att det inte ska glappa, men tagit i för hårt och då ligger lagren och maler så där istället. Om de inte var döda innan så lär de bli det snart.

Ok, tack för infon allihop. Jag ska gå ut och hänga upp cykeln i stället och snurra hjulet och lyssna ordentligt. Cykeln är köpt i slutet av augusti och jag har kört ca 95 timmar på den. Aldrig högtryckstvättad, bara avspolad med trädgårdsslangen. Borde inte lagren på en 16000kr-hoj hålla längre än så?

Det bör dom (om de inte varit för hårt dragna från början eller varit i princip osmorda från fabrik).

Men är den köpt i augusti så är det ju garantiärende och bara att lämna in på inköpsstället så får dom ordna det bäst dom vill :-)
[Specialized använder väll DT Swiss till hjul som använder Formula(/joytech) eller Commencial (finns dom ännu?) till naven, om det är så du vill leta på nätet hur det ser ut.)

Specialized har ju lite egna lösningar här och där som inte riktigt är branschstandard. Gäller det lagren i hi-lo-naven? Eller är det standarddimensioner på dom så att man kan välja från vilken tillverkare man vill?

Jag tänker att om jag får nya lager på garantin så är det kanske troligt att det är samma sort som sitter idag och då kanske dom håller till jul eller nått. Sedan får jag bekosta lagerbyte själv. Om dom är hyggligt lätta att byta och är i standarddimensioner så kanske man kan köpa lager av bättre kvalitet och därmed få dom att hålla längre?

Köper du SKF-lager kostar de typ 250 spänn styck. Köper du vanliga lager kostar de runt 13 spänn styck. Att byta lager går fort när man väl fattat hur man gör. Och det är inte svårt. Dorn, hammare och en press är det som behövs.

emmer sa:
Det bör dom (om de inte varit för hårt dragna från början eller varit i princip osmorda från fabrik).

Men är den köpt i augusti så är det ju garantiärende och bara att lämna in på inköpsstället så får dom ordna det bäst dom vill :-)
[Specialized använder väll DT Swiss till hjul som använder Formula(/joytech) eller Commencial (finns dom ännu?) till naven, om det är så du vill leta på nätet hur det ser ut.)

Är inte riktigt med på vad du menar i sista meningen. Byter dom nav istället för lager på garantiärenden?

PKJoacim sa:
emmer sa:

Är inte riktigt med på vad du menar i sista meningen. Byter dom nav istället för lager på garantiärenden?

Dom reparerar som dom vill (byter lager eller hjul skulle jag tro).
Det var mest om du ville internetsöka på hur navet kan tänkas se ut, för du verkade lite nyfiken i första inlägget.
Meningen var inte att du skulle riva själv i navet för då förverkar du garantin.

emmer sa:
PKJoacim sa:
emmer sa:

Dom reparerar som dom vill (byter lager eller hjul skulle jag tro).
Det var mest om du ville internetsöka på hur navet kan tänkas se ut, för du verkade lite nyfiken i första inlägget.
Meningen var inte att du skulle riva själv i navet för då förverkar du garantin.
Aha, då är jag med. Ja, jag är nyfiken på hur nav är konstruerade. Speciellt mitt. Tack.

Hängde upp cykeln i mekstället och filmade medan jag satte fart på bakhjulet. Det misstänkta missljudet hörs tydligt. Hängde upp hustruns MTB och lyssnade på hennes baknav och det låter betydligt mindre.

Tyvärr lyckades jag inte lägga ut filmsnutten här, verkar inte vara tillåtet med filmklipp i forumet.

Det behöver nödvändigtvis inte vara lagren som är dåliga alt. för hårt klämda. Prova att ta loss kassetten och håll i bodyn när du snurrar på hjulet.

Fortsättning: idag började cykeln med nya hyss. När jag slutar trampa så smäller det till ibland och kedjan rasslar till. Det känns som ett litet ryck i pedalerna. När jag skulle trampa iväg efter en kort paus så hade jag ingen drivning. Pedaler, kedja och kassett snurrade finfint men ingen drivning. Som om hjulet var i luften. Efter lite skakande så kom drivningen tillbaka och jag tog mej tillbaka till bilen. Nu är cykeln parkerad hos Sportson som ska kontakta Specialized på måndag. Så nu har jag ingen cykel! Abstinens!

PKJoacim sa:
Fortsättning: idag började cykeln med nya hyss. När jag slutar trampa så smäller det till ibland och kedjan rasslar till. Det känns som ett litet ryck i pedalerna. När jag skulle trampa iväg efter en kort paus så hade jag ingen drivning. Pedaler, kedja och kassett snurrade finfint men ingen drivning. Som om hjulet var i luften. Efter lite skakande så kom drivningen tillbaka och jag tog mej tillbaka till bilen. Nu är cykeln parkerad hos Sportson som ska kontakta Specialized på måndag. Så nu har jag ingen cykel! Abstinens!

Död body.... känns som du fick ett ruttet baknav till cykeln.

Bengt-re sa:
PKJoacim sa:

Död body.... känns som du fick ett ruttet baknav till cykeln.

Det verkar så. Hoppas att nästa nav håller bättre. Och att det går snabbt att få cykeln fixad.

Hade jag varit du hade jag köpt ett till hjulpar - alltid skönt att ha kompletta hjulpar i reserv - så kan man ha olika däck på dem också och har något att rulla med när något hjul är sönder och man väntar på delar/rep.

Men alla gör som de vill såklart, men skönt att inte bli stående under tiden man väntar på delar.

Bengt-re sa:
Hade jag varit du hade jag köpt ett till hjulpar - alltid skönt att ha kompletta hjulpar i reserv - så kan man ha olika däck på dem också och har något att rulla med när något hjul är sönder och man väntar på delar/rep.

Men alla gör som de vill såklart, men skönt att inte bli stående under tiden man väntar på delar.

En mycket bra idé. Tyvärr kostar hjul pengar och jag kan inget om hjul så jag har ingen aning om vad som är prisvärt och vilken nivå på vikt, kvalitet och pris som blir bra för mej. Får försöka att läsa på och lära mej.

Visst är det så. Men skönt att ha när (inte om) något strular. Problemet är att det finns många standarder så kan vara svårt att återanvända hjul mellan olika cyklar tyvärr.

fördelen med ett cartridge lager till skillnad från ett cup and cone lager är att du kan pressa ut lagret. Har du ett cup and cone lager där lagerbanan på själva skålen blivit dåligt så är det bara att slänga navet.

Bodyn var tydligen tom på fett och full av smuts. Lite glapp i lägren. Detta är inte reklamation enligt Specialized. Sportson säger att rengöring och nytt fett på body och laget troligen gör att det funkar ett tag till. Kostar mej 300kr. Inget garantiärende med andra ord. Lite märkligt tycker jag.

"Reparationen" fungerade inte. Betalade för en reparation som reparerade något. Är nu sugen på ett nytt hjul. Jag är nybörjare, väger 110kg, cyklar trail med en HT. Har 2.3" Ground Controll bak. Vill inte ha för smal fälg, jagar inte vikt, robusthet viktigare än gram och det måste vara 9mm QR. Vad rekomenderar happy?

Plocka ihop en bred rejäl fälg, DT-nav. 36 ekrat med reducerade ekrar och mässingnipplar så har du ett bra bakhjul som håller. Gå in på någon hjulbyggarsida och klicka ihop något bra!

Var å varannan webbshop har ju custombyggen nu. Actionsports.de är nån form av standard tips iaf, jag ringde till Niel på Velotek och beställde mitt hjul.

Actionsports och http://www.justridingalong.com/wheels/custom-wheel-builds.html

Är väl de två jag har testat. Finns givetvis fler dock.

Och självklart finns det fler nav än DT och Schimano, men just nu är jag putt på schimano nav (även trots att jag många som fungerar utmärkt) och vet inte vilka andra som är robusta. Så därför röstar jag på DT idag, men som sagt finns många bra och många dåliga också tyvärr.

Dock 36 ekrat 3 kors är en bra start för ett pålitligt bakhjul. Cup cone nav är bra OM tätningarna är bra - annars är de kassa... maskinlagernav är i teorin sämre, men enklare att renovera när lagren getts sig.

Jag försöker att förstå med det finns så många nav, ekrar och fälgar att välja mellan att jag blir knollrig.
En annan sak är att jag på min nästa cykel kommer att vilja ha 12/15mm thru axle. Och många färdiga hjul som tex Shimano XT trail finns inte med 9mm qr. Finns det adaptrar så att man kan köpa hjul med thru axle och köra på min nuvarande cykel och sedan flytta över till en ny hoj?

PKJoacim sa:
Jag försöker att förstå med det finns så många nav, ekrar och fälgar att välja mellan att jag blir knollrig.
En annan sak är att jag på min nästa cykel kommer att vilja ha 12/15mm thru axle. Och många färdiga hjul som tex Shimano XT trail finns inte med 9mm qr. Finns det adaptrar så att man kan köpa hjul med thru axle och köra på min nuvarande cykel och sedan flytta över till en ny hoj?

Vissa DT nav går konvertera mellan olika axelstandarder, men titta noga då det är en djungel. Om det går så byter man bara "ändpluppar" och har en ny standard.

Annars så skall väl gammelhojen leva vidare i någons ägo och kommer då att behöva fungerande hjul oaktat vem som cyklar på den?

Igen, prata med Velotek. Hope är konverterbara, och vad jag förstår blir det inte dyrare att köpa hjulen där lokalt än att beställa samma över internet. Skillnaden är att du inte behöver gräva ner dig i allt utan bara snacka med dem och förklara dina behov.

PKJoacim sa:
Bodyn var tydligen tom på fett och full av smuts. Lite glapp i lägren. Detta är inte reklamation enligt Specialized. Sportson säger att rengöring och nytt fett på body och laget troligen gör att det funkar ett tag till. Kostar mej 300kr. Inget garantiärende med andra ord. Lite märkligt tycker jag.

Så blir det. En cykel för mycket mer pengar än 16000har samma problem. 95h cykling kan iofs innebära att någon går igenom cykelns rörliga komponenter. Det kan ju vara ca 200 mil du har cyklat (95h).

marran sa:
Igen, prata med Velotek. Hope är konverterbara, och vad jag förstår blir det inte dyrare att köpa hjulen där lokalt än att beställa samma över internet. Skillnaden är att du inte behöver gräva ner dig i allt utan bara snacka med dem och förklara dina behov.

Jag ska givetvis prata med kunniga människor men för mej känns det bra att ha lite förkunskaper så att jag inte är helt utlämnad åt en försäljare i en butik. Där av mina frågor.

NickPick sa:
PKJoacim sa:

Så blir det. En cykel för mycket mer pengar än 16000har samma problem. 95h cykling kan iofs innebära att någon går igenom cykelns rörliga komponenter. Det kan ju vara ca 200 mil du har cyklat (95h).

Troligen närmare 100 mil, jag snittar sällan över 10km/h som den nybörjare jag är. Men jag tror att 75% är stig, resten är grusväg eller transport. Tyvärr funkade inte "reparationen".

Bengt-re sa:
PKJoacim sa:

Vissa DT nav går konvertera mellan olika axelstandarder, men titta noga då det är en djungel. Om det går så byter man bara "ändpluppar" och har en ny standard.

Annars så skall väl gammelhojen leva vidare i någons ägo och kommer då att behöva fungerande hjul oaktat vem som cyklar på den?
Dåliga lager och kass body behöver väl inte betyda att man kastar hjulet. Jag tänkte se till att det blir reparerat. Kanske gör jag det själv för att lära mej. En klok person tipsade tidigare i tråden om att det är praktiskt att ha ett extra hjulset hemma när något går sönder.
Så min ambition är att bakhjulet ska bli helt igen, på något sätt. Men jag behöver ett fungerande hjul till Pearl Izumi-loppet nästa vecka och det går kanske fortare att köpa ett nytt hjul än att laga det gamla. När jag säljer cykeln så skulle det vara bra om orginalhjulen sitter på och ev nya extrahjul kan användas som just extrahjul på den nya cykeln.

PKJoacim sa:
marran sa:

Jag ska givetvis prata med kunniga människor men för mej känns det bra att ha lite förkunskaper så att jag inte är helt utlämnad åt en försäljare i en butik. Där av mina frågor.

Nav.
Dt nav är oftast konverterbara med ändpluppar, har möjlighet till många POE i bodyn. 180 240 350 är alla nav från dt.
Hope naven med straightpull kommer bara på färdigbyggda hjul från fabriken, dom lösa naven är med J eker. Pro4 som är den nyaste iterationen är ombyggbar med ändpluppar och sägs vara lättara att byta lager i jämte dt.

Ekrar.
Nån form av standard är Dt competition, en bra mix av hållbarhet, pris och vikt.

Fälgar.
Det nya är ca30mm innerbredd och då kostar det lite mer än superstarsfälgar? Dt xm481 tex kostar ca750-1000kr beroende på inköpställe.

Tillbaka
Topp