Det här med slope och sadelstolpar?

Oggler

Aktiv medlem
Låt oss säga att jag skulle vilja köpa mig en Niner EMD9 - ram. Jag brukar vilja ha precis under 600mm i effektiv topprörslängd. Jag är 185 lång och sitter på 770mm i sadelhöjd. Mediumstorleken av denna ram har en effektiv topprörslängd på 603mm. Detta är några mm för långt för mig men det låter ändå som att det kan funka. Nu till problemet. Denna ram har en sadelrörslängd på 419mm. Detta gör att en 400mm sadelstolpe inte kommer räcka till för mig.

Vad göra? Hur tänker egentligen ramtillverkarna? Det fins massor av liknande exempel. Hur tänker ni som är långa och vill köpa en 29er av den anledningen?

600 låter lite om du är 185. Hur lång strystam har du till det? Borde du inte gå upp en storlek i ram och välja en kortare stam?

Som referens så är jag 175. Har 595 mm effektiv topprörslängd och 50 mm stam. Vilket ger en mycket upprätt sittställning för mig.

Thomson stolpar är 410 mm.

Jo, det kan hända att det att det är litet. Jag har provat längre ramar. Men jag trivs inte med dom. De har alltid slutat med att jag sålt som vidare eller skicka till baka dom. Det är väl kanske en "dålig vana" jag har att köra på korta ramar. Men jag gillar att köra ganska snabb XC. Kör jag på en för lång ram så får jag känslan av att jag knuffar styret framför mig istället för det där schyssta draget i styret som man vill känna när man mosar på. Jag blir trött i ryggen av långa ramar också. Ryggen känns lite som en hängbro. Jag kör just nu på en Giant xtc 18", 595 i effektiv topprörslängd, 100mm styrstam. Det är på fisens mosse med sadelstolpen där med.

visst finns det stolpar som är en bit över 400, men dom är ganska sällsynta. Har man dessutom lite andra krav än bara längden så blir det lite svårt att hitta. Framför allt blir man fattig. Det sistnämda gäller ifs generellt när vi pratar om cykelprylar.

Oggler, jag känner igen mig i dig :-)

Jag är 183cm och vill också ha sadeln på ca 77cm höjd. Har även kommit fram till att 59-60 cm är perfekt som "top tube length". Men ett sadelstolpsrör på 419mm (16.5 inches) är ju verkligen kort för den ramlängden. Jag tror det bästa är att du tittar på en annan ram. On-One Scandal 29 kanske, 18" sadelstolpsrör och 602mm ETT. De är väl dessutom designade för korta styrstammar, 60-80mm.

När man tittar på ETT, bör man även titta på sadelstolpsvinkeln. Ett långt "top tube" motverkas ju av en flack sadelstolpsvinkel och vice versa. Ninern och On-One har dock 73 grader vilket är så där lagom mittimellan.

Härligt StaffanS! Äntligen någon på min sida. Nu kan vi bilda klubb. Vad hojar du på för ram?

Nä, men alvarligt talat så är jag faktiskt lite irriterad på att utbudet av långa stolpar inte matchar utbudet på slopade ramar. Speciellt efterom det skulle vara så enkelt att göra stolparna lite längre. Det är ju enkelt att kapa om man skulle vilja.

Oggler skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt StaffanS! Äntligen någon på min sida.
> Nu kan vi bilda klubb. Vad hojar du på för ram?
>
>
> Nä, men alvarligt talat så är jag faktiskt lite
> irriterad på att utbudet av långa stolpar inte
> matchar utbudet på slopade ramar. Speciellt
> efterom det skulle vara så enkelt att göra
> stolparna lite längre. Det är ju enkelt att kapa
> om man skulle vilja.

Jag cyklar på en Woodman Elite ML och en Cotic Roadrat. Roadraten har just 59cm ETT och 73 graders sadelstolpsvinkel. Sadelstolpsröret är dock 50cm långt så jag behöver ingen lång stolpe till den.

Men vill du verkligen ha en stolpe som är längre än 400mm? Förutom att det i mitt tycke skulle se lite skumt ut, så lär det utsättta ramen för rätt stora påfrestningar. Det blir ju en rätt lång hävstång.

kör lite bålstabilitetsträning så du kan hantera en cykel i rätt storlek istället för att acceptera konstiga geometrier. Det tjänar du nog på i längden.

Nej, egentligen vill jag såklart ha en ram med längre sadelrör. Men nu har jag en ram som jag trivs rätt så bra med. Jag tänkte inte så noga på detta problemet innan jag köpte. Jag konstaterade nog bara att modet verkade gå mot mer slopade ramar och att det i praktiken inte skulle bli något större problem. Nu när jag funderar på att komplettera min cykelpark med en 29er så letar jag såklart efter en ram med lite högre sadelrör utan att den blir lång som en buss. Det är inte det lättaste att hitta. Inte om man väger in priset i det hela. Scandal tex som ligger i vettig prisklass har ju en topprörslängd på drygt 600 vilket skulle kunna vara acceptabelt. Men då ligger sadelröret på 18". Det kommer att funka med en 400-stolpe men det är på gränsen. Det hade varit skönt med lite marginal. Man vet ju aldrig var maxgränsen sitter på olika stolpar osv.

En 18-tummare och 400-stolpe måste ju räcka för att få en sadelhöjd på 770mm. Om man räknar med ett min. instick på 100mm (är ganska vanligt tror jag) så har du ju 300mm at spela med. 18" = 457mm , lägg på 300mm och du har 757mm. En sadel bygger väl en 50mm, och då är du uppe på 807mm.

Micke S skrev:
> kör lite bålstabilitetsträning så du kan
> hantera en cykel i rätt storlek istället för
> att acceptera konstiga geometrier.

"Rätt storlek"?

Jodå, precis som du skriver så räcker en 400-stolpe. Men med lite otur så kan det bli på gränsen. Tex så är inte alla 18" ramar precis 18" i sadelrörslängd. Dom kan lika gärna vara lite kortare(eller längre) Det är inte alla sadlar som bygger 50mm. Min tex, bygger 40mm. Ett antal faktorer som samverkar och sen är det kört.

Man kan ju vända på frågan. Varför är ramarna så pass slopade som dom är? Vad är fördelen med det? Nackdelen tycker jag är uppenbar. Lite längre sadelrör bara så skulle det innebära att man har större valfrihet när det gäller storlekar. Ibland kan jag tycka att det är skönt att kunna ta stöd med insidan av knäna på toppröret också.

vissa hävdar säkert att en slopad ramgeometri blir styvare. Men har man då räknat med den extra vikten som en längre sadelstolpe innebär? Och varför är då inte landsvägsramar lika slopade? Styva och lätta ramar vill man väl ha i bägge fallen? Oavsett om man sitter på en MTB eller lvg? Jag tror det här handlar om ett mode. Ett opraktiskt mode.

på en mtb vill man väl ha slopat topprör för att minska nötkross å på en lvg vill man helst ha horisontella topprör för det är mer aero

Jo visst är det väl en trend med "long and low"-geometri. Om det är bra eller dåligt beror väl på hur man är byggd, åkstil, preferenser m.m. Som tur är kör inte alla tillverkare med samma geo så de flesta borde kunna hitta en ram som passar. I värsta fall får man väl mått-beställa.
T.ex Kona, Santa Cruz och Salsa har lite kortare ramar medans Cannondale, Trek och Gary Fisher är rätt långa.

Varför måste du ha en styrstam på 100mm? Med en längre ram och kortare stam får du samma sittposition men längre hjulbas. Den blir stabilare uppförs och nedförs. Det borde vara till fördel när man kör snabb XC.

En kraftigt slopad ram är suveränt i riktigt stökig terräng.

Håller med dig s. Men en anledning till lite längd på stammen är ju just för att kunna få en vettig sittställning med bibehållen kort hjulbas. Jag gillar inte riktigt den där Buss-känslan som man lätt får med långa ramar. 100mm skulle jag vilja klassa som en ganska kort stam, eller möjligtvis normallång nu för tiden, eller? Alltså detta är ju inget enkelt ämne. Ibland kan ju två ramar som är identiska på pappret (samma geometri) upplevas som helt olika tycker jag. Och detta begriper jag inte? Det är som att det går troll i det där.

Rippa skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kör lite bålstabilitetsträning så du kan
> > hantera en cykel i rätt storlek istället för
> > att acceptera konstiga geometrier.
>
> "Rätt storlek"?

jo, han vill ju ha en högre ram, men har inte styrka nog i ryggen för att hantera den extra längden som en högre ram får.

Jag är 185 cm lång.
Jag har en Niner EMD9 i strl L.
Sadelstolpens längd är 400 mm
Styrstammens längd är 110 mm (6 grader)

Cykeln känns perfekt för mig. Jag hade nog kunnat ha en strl M också, men killarna på Niner tyckte att L var mer rätt.

Vill du ha längre reach så finns ju sadelstolpar med setback.

Så här ser den ut
P1010060.JPG ht=544

~K

De som designat ramen tycker inte någon med din benlängd ska cykla på mindre än large helt enkelt. Och de har antagligen rätt...

Tackar för erbjudandet. Gärna en annan gång. På söndag tänkte jag försöka mig på att hoja Uppsala Stockholm sjövägen. På isen. Jag la upp en tråd om det här på happy. Men det var svalt intresse kan man säga.

Oggler skrev:
> Tackar för erbjudandet. Gärna en annan gång.
> På söndag tänkte jag försöka mig på att hoja
> Uppsala Stockholm sjövägen. På isen. Jag la upp
> en tråd om det här på happy. Men det var svalt
> intresse kan man säga.

Kan bero på att det ej finns någon is. Skall jag cykla på isen måste det vara is. :)

Oggler skrev:

> Så här ser min nuvarande "set-up" ut:
>
Borde du inte ta och höja sadeln lite, det ser aningens lågt ut? ;)

Jag har också långa ben, men jag vill inte ha så mycket sadelstolpsutstick för att det blir lite svajig känsla. Du kanske måste ha en högre ram helt enkelt.

Japp. Högre men inte längre. Inte mkt längre i alla fall. Tips motages tacksamt. Rimlig prisnivå. Ca 3000:- . Ungefär samma prisklass som XTCn.

Nu är det ju inte 26" du efterfrågar, men tänkte ändå tipsa om Commencals nuts 5-ram som är lite kortare, har funnits på cykloteket.se för strax över 3000 kr.

Htt: 600mm, sadelrörslängd: 500mm.

Radon har några ganska höga/korta modeller. Tex denna tjugotummare http://www.bike-discount.de/shop/a12153/zr-team-70-fs-2009.html som har ETT på 596 mm med 510 mm sadelrör.

Ingen aning om den finns som lös ram eller är jämförbar med Gianten vad gäller vikt, styvhet mm.

EDIT: Oj, hoppsan. Glömde visst att det gällde 29:er. Tror inte Radon har nån sån :)

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Hade en hoj i strl L, 400 mm stolpe och bara Fizik Nizene var hög nog för att jag skulle få önskad sadelhöjd, max setback. Sålde hojen och gick upp till XL. Horisontalmått på topprör gick från 62,2 till 63,5, sadelröret 47,5 till 52,5. Kan nu ha 350 stolpe och valfri sadel.

Kändes lite klumpig en stund men vande mig snabbt. Känns perfekt i strl nu, avsevärt bättre att klättra uppför med, upplevs inte alls som en Scania.

Håller med. Det är väl det positiva jag kommer ihåg från mina turer på långa ramar. Dom klättrar förbaskat bra. Det är möjligt att jag inte gett "långramen" en ärlig chans. Kanske borde jag inte gett upp så lätt. Och kanske skulle jag uppleva min nuvarande ram som kortare om jag fimpade barendsen? Det är ju för övrigr också en intressant fråga. varför är barends så sällsynta nu för tiden. jag tycker det är urskönt att ha när man klättrar eller för att variera sittställning/grepp.

Oggler skrev:
> Håller med. Det är väl det positiva jag kommer
> ihåg från mina turer på långa ramar. Dom
> klättrar förbaskat bra. Det är möjligt att jag
> inte gett "långramen" en ärlig chans. Kanske
> borde jag inte gett upp så lätt. Och kanske
> skulle jag uppleva min nuvarande ram som kortare
> om jag fimpade barendsen? Det är ju för övrigr
> också en intressant fråga. varför är barends
> så sällsynta nu för tiden. jag tycker det är
> urskönt att ha när man klättrar eller för att
> variera sittställning/grepp.

Jag minns inte ens när eller varför jag fimpade mina. Har dock aldrig saknat dem. Skruva bort och testa vetja;)

Tillbaka
Topp