Det optimala icke multitoolet för cykelryggan?

marr

Aktiv medlem
Fan alltså, jag kommer ingenstans med det här.

Har en kedjebrytare jag trivs med, samt två bra däckjärn.

Det som saknas är alltså de rätta insex/torxen. Här använder jag gärna bits av god kvalisort (pb swiss typ) men jac saknar det ultimata verktyget att sätta dem i. Det ska vara lätt, lagom långt och gärna ett t-handtag. Fix-it har sina modeller, men de i alu har fasta bits, vilket känns lite tråkigt.
Kanske deras med utbytbara.
Typ det här kittet: https://store.fixitsticks.com/colle...laceable-t-way-combo-pack?variant=21124477505
Någon som sett deras prylar i eu land på senare tid?

Något annat förslag?

Trött på dåliga multiverktyg...

fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
https://www.wurth.se/produkter/hand.../bitsset/bitsbox--sparrnyckel-14-multihylsor/

En sån hade jag som första pris på bbqriden, tror Fredrik168 är nöjd? Vet dock inte om han har den med i ryggan?

Ja den är grym men har inte den i ryggan! den skulle nog få åka med om jag skulle på nån lång fjälltur, tror det blir fler wurth-grejer framöver.

Jo det känns fördelaktigt, iaf för mig?

Kan rekomendera deras Thandtag både torx å insex?

fixitsticks eller Silca ser grymma ut. Var det inte något företag på kickstarter som gjorde en fixitsticksliknande grunka som passar i axeln på Shimano- och Raceface-vevar?

marr sa:
Fulkinesen sa:
Hur jäkla mycket mekar ni i spåren att ni behöver proffsverktyg med er???

Räcker väll att man meckar ett par gånger?

Två gånger för du ska behöva ha en hylsnyckelsats med sig i ryggsäcken? Ja, du kan ju ha ett komplett vevparti med dig för den enda gången som en vevarm kommer gå mitt av på 20 års cykling också. Jag tycker det är smidigare att cykla när man är lätt och inte har något på ryggen.

Fulkinesen sa:
marr sa:
Fulkinesen sa:
Hur jäkla mycket mekar ni i spåren att ni behöver proffsverktyg med er???

Räcker väll att man meckar ett par gånger?

Två gånger för du ska behöva ha en hylsnyckelsats med sig i ryggsäcken? Ja, du kan ju ha ett komplett vevparti med dig för den enda gången som en vevarm kommer gå mitt av på 20 års cykling också. Jag tycker det är smidigare att cykla när man är lätt och inte har något på ryggen.

Fast det är ju bara en flock insexnycklar med moment handtag.... Hylsnycklar är det få jag behöver på min hoj... För att inte säga, ingen alls.

Det där Silca-verktyget var löjligt snyggt. Jag tycker dock att det är för fippligt med en massa lösa bitar som skall plockas upp och ihop för minsta lilla jobba. Själv kör jag med ett kitt rejäla insexnycklar från Bondhus + ett litet multitool som komplement. Det väger några gram men är väldigt mycket trevligare att meka med imho.

s sa:
Det där Silca-verktyget var löjligt snyggt. Jag tycker dock att det är för fippligt med en massa lösa bitar som skall plockas upp och ihop för minsta lilla jobba. Själv kör jag med ett kitt rejäla insexnycklar från Bondhus + ett litet multitool som komplement. Det väger några gram men är väldigt mycket trevligare att meka med imho.

+1 på Bondhus insex. Riktigt bra grejer. Köpte på Jula och det kostade knappt 200kr. Huvudsakligen var det bara för att få 8mm SRAM men det setet har visat sig vara en riktig fullträff.

En liten tång är också bra att ha med. Och en.... och en ... :)

något multitool med 16 mm insex? Skulle plocka bort vevarna på min nya cykel i fredags, Race Face Turbine. Då släpper den yttre skruven som håller in vevarmsavdragaren. För at få fast den igen behövs det 16 mm insex!?!? Hemma fanns bara standardstorlekarna 14 mm och 17 mm som givetvis inte passade. Jag fick kasta mig iväg till Swedol precis innan de stängde för att hitta en 16 mm insexhylsa med 1/2" fäste. Inget man vill ha med i ryggan direkt.

Inte ofta man lossar på vevar, däremot har jag vid flera tillfällen, på egen cykel och andras, behövt dra åt glappande vevar. Det har alltid rört sig om cyklar med olika sorts GXP vevpartier.

marr sa:
heklamama sa:

Lite plottrigt för min smak. Vilken modell valde du? Rapportera gärna hur de känns när de dyker upp :)

Börjar med att be om ursäkt missade icke i rubriken
Jag valde verktyg + Verktygs "burito".
Mest för att jag funderat på att sy något liknande själv.
Jag är egentlgen skeptisk till fiffiga verktyg med lösa delar, men detta är magnetiskt och jag vill undersöka hur det fungerar.
Hoppas att det dimper ner i december.
Jag återkommer med rapport.

Tillbaka
Topp