Det platonska idealet av en el-mtb:are?

zinkpasta

Aktiv medlem
WhatsApp Image 2022-01-27 at 12.38.23 PM.jpeg

Välkomna att diskutera i små, eller stora, grupper.

(Bild från Bikesters senaste reklamutskick.)

Tycker det ser ut som vilken generisk mtb-förare som helst på detta forum, eventuellt fulare cykel då.
Ska absolut inte påstå att jag är snyggare själv, men det är nåt med kombon "hjälm ovanpå huvudet", den lätta övervikten accentuerad av den småtighta tröjan och midjebältet, de snabba glasögonen och den extremt fula cykeln som glädjer.

Antar att du tycker Simon Carlsson då är överviktig...
Nej, han är ju långt ifrån det platonska idealet, och en väldigt duktig cyklist. Jag kan bara beklaga att han tvingas åka runt på en überful Husquarna-emtb, och kan bara spekulera i anledningarna till detta livsval: Det är troligtvis betydligt lättare att placera sig i toppen av e-EWS än vanliga, och han får säkert en slant även i grundersättning, något som kanske inte är lika lätt oelektrifierat.

Det där är ju en helt vanlig man som bara har fastnat stilmässigt i en tid då lycra, spd, små hjul och brant styrrörsvinkel var normen. Vilken hyfsat modern endurohoj som helst hade sett fel ut i kombination med den garderoben.

För övrigt är Haibike inte så pjåkiga. Till och med rätt snygga, om än lite udda.

1643309007386.png

Emtb cyklister är generellt äldre (>35år) och ser man bara till befolkningen som helhet så är nog en genomsnittlig 35åring lite rundare än en 25åring. Många emtb cyklister är relativt nya i sporten. Antingen helt gröna eller kommit tillbaka efter ett 20årigt uppehåll.

Sedan tror jag emtb är lite beroende framkallande. Fick min egna emtb i veckan och testade på gatan (aldrig testat en förut) och även på lägsta nivån så var det ett bra drag!
Är man van med detta så ser jag det är svårt att ge upp det.

Som den produkt utvecklare jag är så började jag direkt tänka på om man inte skulle vilja ha ett accelerations hjälp läge. Alltså du får hjälp att få upp farten (normalt det man har problem med) men sedan får du hålla farten av egen maskin.

Nej, han är ju långt ifrån det platonska idealet, och en väldigt duktig cyklist. Jag kan bara beklaga att han tvingas åka runt på en überful Husquarna-emtb, och kan bara spekulera i anledningarna till detta livsval: Det är troligtvis betydligt lättare att placera sig i toppen av e-EWS än vanliga, och han får säkert en slant även i grundersättning, något som kanske inte är lika lätt oelektrifierat.

Jag slutar aldrig fascineras av okunskapen på det här forumet.

Att du tycker Husqvarna gör skitfula hojar får stå för dig och det är ju fritt att uttrycka sig i forumet. Men det ger ju också mig möjligheten att försöka bättra på din kunskap! Varför jobba emot våra framgångsrika cyklister med dumma obildade kommentarer? Utan att dra det för långt så är jag relativt säker på att deras framgång bidrar till att även du som medioker cyklist på någon liten kulle någonstans i vårt land påverkas positivt med ökat intresse från allmänhet, förbund osv.

Angående att det skulle vara lättare att slå sig in bland världseliten på E-MTB är också aningen förlegad. Många av proffsen i huvudklassen väljer också att köra E-klassen. Inte alla men många. Varje sport, oavsett disciplin och antal utövare så är tätskiktet oftast alltid samma arbete bakom att ligga i toppen! Men du kanske har andra tankar?

Som sagt, du får tycka vad du vill men kan vara bra för dig att få en insikt i hur det faktiskt ser ut bland de cyklister, inklusive undertecknad som cyklar åttor runt dig med ögonbindel vare sig det är på en Husqvarna eller en Specialized.

@Olofsson30 Kul, jag är lätt på att tävla mot dig på en ful e-mtb och med ögonbindel (som jag förstår det kommer jag inte behöva varken e-mtb eller ögonbindel för egen del?). Jag tycker dock det låter extremt dumdristigt, för att inte säga farligt och oansvarigt, både mot dig själv och andra som ev ser dig som ett föredöme.

Går tävlingen ut på att lyckas cykla i åttor runt den andra, samtidigt, eller ska en stå still i taget?

Tråkig vinkel... E-mtb är fantastiskt och cykel överlag ska vara en positiv grej helt oberoende av kroppsform. Vem fan bryr sig? Är väl samma med kläder. Inte alla som har pengar att ha det senaste precis hela tiden.

Utseendet på en Haibike kan ju alltid diskuteras men jag tycker inte det märket är speciellt representativt för hur en eMTB brukar se ut. Även Husqvarna ser ju lite speciell ut men är i mitt tycke mkt snyggare.

En "Orbea Rise vid strandlinje" tycker i varje fall jag ser ganska nice ut.
1644315949540.png

Ful? Rätt snygg tycker jag i alla fall. Visa bilaga 538216
Den där var helt klart snyggare än många tidigare kreationer ja. Jag föraktar givetvis Husquarnas emtb-satsning trots detta, ffa då de inte ens säljer vanliga cyklar, men det får ju stå för mig och ingen annan behöver dela den åsikten, även om vissa kanske känner så.

Den där var helt klart snyggare än många tidigare kreationer ja. Jag föraktar givetvis Husquarnas emtb-satsning trots detta, ffa då de inte ens säljer vanliga cyklar, men det får ju stå för mig och ingen annan behöver dela den åsikten, även om vissa kanske känner så.

Husqvarna säljer motorcyklar. Jag tycker att emtb därför passar dom bra!

Tänk att man tittar in efter en månad eller så och överst ligger en bra påminnelsetråd över varför man inte hänger mer på Happyride. Ett mobbarforum där det viktiga inte är att ha roligt och trevligt, utan att försöka hålla sin taskiga självbild flytande genom att vara moderiktig, korrekt och snygg.

För den mer humorlösa att fundera på: bilden i ursprungsinlägget kommer från Bikesters reklamutskick. Vad är det dom vill förmedla och sälja genom denna bild?

Utseendet på en Haibike kan ju alltid diskuteras men jag tycker inte det märket är speciellt representativt för hur en eMTB brukar se ut. Även Husqvarna ser ju lite speciell ut men är i mitt tycke mkt snyggare.

En "Orbea Rise vid strandlinje" tycker i varje fall jag ser ganska nice ut.
Visa bilaga 538221

Visst finns det snygga full fat emtb också! :D

1644571430514.png

Tillbaka
Topp